Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Treg hurtiglading

Startet av manifold, torsdag 19. august 2021, klokken 21:05

« forrige - neste »

manifold

Jeg har kjørt langt og fort i dag - 250 kilometer med tre ladestopp, og en stor del av turen gikk på motorvei i 100 og 110. På den siste ladestoppen var effekten i følge hurtigladeren bare på rundt 24kW, selv da batteriet var under halvfullt. Hva er grunnen til dette? Varmt batteri på grunn av høy hastighet kombinert med relativt varmt vær? Har kjørt på langtur og hurtigladet mange ganger, men har aldri sett at ladehastigheten er redusert på denne måten.

Martinschei

Når "hjernen" i bilen får signal om at temperatursensor i batteriet viser for høy eller for lav temperatur vil batteriet kun lades med begrenset strømstyrke. Tror denne begrensningen trer i kraft over ca 40 grader C. Og det kan man nok oppnå ved nevnt kjøremønster. Målte med OBD2 selv rundt 1 grad temperaturøkning i batteriet pr 10% hurtigladet. Temperaturen i batteriet stiger også et par grader ved å tømme batteriet med motorveikjøring ( mer jo høyere effektuttak).

Amatøren

Har nok fått Rapidgate. For varmt batteri.

Fikk det selv på tur Asker-Billund hvor min datter kjørte (e-Golf). Den turen ligger som egen tråd under e-Golf gruppen. Ligger der med ladedata fra turen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

manifold

Takk for svar! Hadde mistanke om at grunnen er batteritemperatur, men har ikke opplevd dette tidligere. Min erfaring ligner på det Amatøren har beskrevet for Golf i en annen tråd.

Dette gjenspeiler nok også det at strømforbruket øker betydelig når hastigheten øker fra 100 til 110. Aerodynamikken er ikke tilpasset høy hastighet ;-)

Martinschei

Det er når det går store strømmer igjennom batteriet at det blir varmet mest opp. Effekten er en funksjon av strømstyrke i andre potens. Ved å cruise i 110 km/t vil batteriet ca måtte levere 15 kW i snitt, noe som tilsvarer rundt 40 Ampere. Dersom man imidlertid klarer å holde denne effekten lav ved å akselerere jevnt og kanskje la hastigheten synke noe i motbakker. Vil hurtiglading som gir inntil ca 40kW eller 100 Ampere gi et betydelig større bidrag til oppvarming av batteriet.

Dette fenomenet kan utnyttes som et triks på vinteren ved å "jojo-kjøre". Ved å gi skikkelig gass(strøm) for så å trille eller regenerere og gjenta kan man øke temperaturen i batteriet flere grader ekstra sammenlignet med jevn kjøring. Dette gjør at man ikke blir så plaget med coldgate eller treg lading som følger av kaldt batteri.

BjornAage

Er det noen her som har fått ladehastigheter opp mot 40kW på hurtiglading? Min erfaring etter et år med bilen er at jeg sjeldent får noe særlig over 25kw effekt ganske uavhengig av batteristatus. Hurtiglader stort sett etter å ha kjørt hjemmefra med fullt batteri og stopper med rundt 25-35% igjen før jeg lader til 70-80% avhengig av hvor langt vi skal videre. Tar stort sett 25 min og lade 10 kWt noe som gir et snitt på 24kW effekt

Martinschei

Jeg får ca. 40kW fra ca 10% (sjeldent jeg har mindre) til ca 82-83% soc. Såfremt jeg ikke har varmet opp batteriet til over ca 40C eller det er minusgrader ute og jeg ikke har brukt bilen på en stund så batteriet er kaldt.

Har til informasjon gammel modell fra 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA