Plass til to barneseter og en voksen bak?

Startet av VoltWay, tirsdag 17. august 2021, klokken 09:49

« forrige - neste »

VoltWay

Finnes det noen elbiler der det er plass til to barneseter og en voksen i baksetene? Vi har ett barn på to år og får ett til neste år. I dag sitter det alltid en av oss bak med bøtte siden barnet blir så fort bilsyk.

Dersom vi er så uheldig at også nummer to blir bilsyk så har vi en utfordring. Føreren kan ikke passe på om ett sete hadde vært foran, så da må den ene av oss sitte bak med to barneseter. I starten isofix og beltestol, på sikt to beltestoler. Selv i Kodiaq som vi har i dag blir dette litt trangt.

Finnes det noe i elbilverden som kan passe her? Familiebil med 450L+ bagasjerom og fokus på plass i bredden i baksetene.

Vaduz

Vi kjører to bakovervendte barneseter og kona i midten i en model s. Hun er ikke så stor, men har inntrykk av at det går greit. Etron er hakket mer romslig igjen i høyden og model X er kanskje enda litt større igjen. Vil tro det går greit også med ID4, mach-e, ioniq 5, og kanskje også e-golf om rekkevidde ikke er så viktig. Prøvesitt/kjør med fullt oppsett 2 av bilene som er interessante ut i fra budsjett og behov forøvrig! 

Barfot

Se på Peugeot E-Travveller og trillingene fra Citroen og Toyota.

Fantastiske biler for barnefamiliene !

Mercedes har og lignende.

Ellers må du vel opp i S-Max/Galaxy størrelse for å få tilsvarende plass, men de er ikke elbil.


BYD Tang burde dere også se på - de er hos forhandlerene nå.

VoltWay

Har vært inn i alle de tre MEB-bilene (ID.4, Enyaq og Q4 E-tron). Ikke prøvd med barnesete, men virker som det kan bli litt trangt. Ingen av oss er veldig små, så det må være litt plass.

Det er først of fremst elbil jeg ser etter. Har i dag en Kodiaq som er ganske stor. Får plass med setene på sidene, men på en 6-timers tur er ikke akkurat komforten det store. Den har derimot justerbare bakseter og god plass i lengderetning, så det er mulig å tilpasse litt der.

Setene ved siden av hverandre kan kanskje gå. Siden setene kan skyves frem og tilbake (2-delt 40/60) så kan det gjøre det mulig å få inn setene og ha ett sete på siden ledig.

Sitat fra: Barfot på onsdag 18. august 2021, klokken 09:41
Se på Peugeot E-Travveller og trillingene fra Citroen og Toyota.

Fantastiske biler for barnefamiliene !

Mercedes har og lignende.

Ellers må du vel opp i S-Max/Galaxy størrelse for å få tilsvarende plass, men de er ikke elbil.

BYD Tang burde dere også se på - de er hos forhandlerene nå.
E-Traveller såg virkelig ut som en praktisk bil for de med mange barn og barneseter. Hvilke trillinger er det du mener?

BYD Tang visst jeg ikke om inntil nylig. Størrelsesmessig er den interessant. Det store spørsmålet med den er rekkevidde, kvalitet, restverdi osv. Helt ny bil fra et ukjent merke her i landet er jo alltid en risiko. Skal ta turen til en forhandler og se på en. Ser de akkurat har åpnet for prøvekjøring.

Daniel_0007

Sitat fra: VoltWay på onsdag 18. august 2021, klokken 11:57
Har vært inn i alle de tre MEB-bilene (ID.4, Enyaq og Q4 E-tron). Ikke prøvd med barnesete, men virker som det kan bli litt trangt. Ingen av oss er veldig små, så det må være litt plass.

Det er først of fremst elbil jeg ser etter. Har i dag en Kodiaq som er ganske stor. Får plass med setene på sidene, men på en 6-timers tur er ikke akkurat komforten det store. Den har derimot justerbare bakseter og god plass i lengderetning, så det er mulig å tilpasse litt der.

Setene ved siden av hverandre kan kanskje gå. Siden setene kan skyves frem og tilbake (2-delt 40/60) så kan det gjøre det mulig å få inn setene og ha ett sete på siden ledig.

Sitat fra: Barfot på onsdag 18. august 2021, klokken 09:41
Se på Peugeot E-Travveller og trillingene fra Citroen og Toyota.

Fantastiske biler for barnefamiliene !

Mercedes har og lignende.

Ellers må du vel opp i S-Max/Galaxy størrelse for å få tilsvarende plass, men de er ikke elbil.

BYD Tang burde dere også se på - de er hos forhandlerene nå.
E-Traveller såg virkelig ut som en praktisk bil for de med mange barn og barneseter. Hvilke trillinger er det du mener?

BYD Tang visst jeg ikke om inntil nylig. Størrelsesmessig er den interessant. Det store spørsmålet med den er rekkevidde, kvalitet, restverdi osv. Helt ny bil fra et ukjent merke her i landet er jo alltid en risiko. Skal ta turen til en forhandler og se på en. Ser de akkurat har åpnet for prøvekjøring.

E-traveler, citroen e-space tourer, opel zafira e-life og toyota proace verso ev er samme bil altså firlinger.
Model 3 2019 LR Rwd

Jeronan

Depends on your budget, but both Model S and X are wide cars that are actual 5 seater (with Model X having 6 and 7 seat options). Still depends on the adult though that is going to sit in the middle.  ::)

If you don't want Tesla, then maybe Audi e-Tron? Though have not seen it inside myself.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 12:24
Depends on your budget, but both Model S and X are wide cars that are actual 5 seater (with Model X having 6 and 7 seat options). Still depends on the adult though that is going to sit in the middle.  ::)

If you don't want Tesla, then maybe Audi e-Tron? Though have not seen it inside myself.
I have thought about Model S and X, but I am somewhat hesitant about Tesla because of their service reputation and build quality. Especially used models, which is the alternative for those models. A new X or S is too expensive. I'm not a fan of the X doors, so an S would have been preferred over it.

We're 180 and 185 cm tall and has a regular build.

e-Tron is a car I got on my list. I could maybe buy a new one without too many interior and exterior details and fit within the budget (which is floating), but a used would probably be fine too. I like that it's spacious with a large boot and is one of the quietest and most comfortable EVs. The big drawback with it is the range. I am somewhat hesitant about buying an EV today with the consumption of an e-Tron. It would probably have to be a 55.

The Q4 and Eynaq are smaller, but they make better use of the footprint and it shows on the range.

I need to do more testing and unless I find something that fits great today, I'm tempted to wait until next spring/summer. There are a lot of 4x4s coming these days that could fit the bill. I also need to do some more testing in our Kodiaq to see what we can do. With the adjustable back seats it may be easier to fit two seats and an adult in the back. Hopefully with the adult on one of the side seats. With child #2 coming in January, the large space in our Kodiaq is a big plus, and it seems to hold quite well in price so far. That makes it easier to hold off the switch to an EV.

Hopefully by the time we might encounter the situation of the topic, things have improved and we may not need it. In that case, I'd take more range over space any day with one of the MEB cars or something similar.

Vaduz

Kodiaq virker som en perfekt familiebil, veldig god plass. Med mindre du må igjennom bomring eller bruke den til dagspendling tror jeg du bør beholde den. Koster langt mer å kjøpe stor og dyr elbil som erstatning. Kanskje heller kjøpe en liten e-up eller lignende i tillegg.

Jeronan

#8
Sitat fra: VoltWay på torsdag 19. august 2021, klokken 13:28
I have thought about Model S and X, but I am somewhat hesitant about Tesla because of their service reputation and build quality. Especially used models, which is the alternative for those models. A new X or S is too expensive. I'm not a fan of the X doors, so an S would have been preferred over it.

We're 180 and 185 cm tall and has a regular build.

Fully understandable. Though with out current Model S75D, which has gone over 95000km in under 4 years we had few issues though. Mostly door handles that failed and were replaced under warranty (can be fixed cheap self or via 3rd party when out of warranty).
This February I had the first big cost, which was replacing all 4 braking discs (incl. brake pads) as they were worn out, did AC service and finally had to replace winter tires. So altogether 28k NOK at Bosch billexperten in Oslo.

Model S has mostly Mercedes parts.  Audi e-Tron is not going to be any cheaper outside warranty.

In the end it more likely comes down to a person's drive style that will dictate how quickly stuff wears out, breaks, etc.  ::)
We ourselves have been driving our Model S pretty much in Chill mode only. This can reduce wear and tear significantly.
These are heavy cars with a lot of horse power under the hood and instant torque. So if you drive aggressively on the watt pedal, then expect a much higher wear and tear on suspension, "understel" and tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nyogusikker

Ingen bil tips, men bilstol tips ;)

Vet ikke hvilken bilstol dere per idag har, men om dere har cybex sirona eller lignende "c- stoler", så er de værstingene blant bilsyke, de barnet sitter i en "C" form, og da blir man lett bilsyk.

Velg evt en bilstol som ikke barnet sitter så krøllet, da de blir syke av det. Det er også flott om bilstolen er høyt oppe, slik at barnet får sett ut a vinduene.

Personlig har jeg brukt Besafe og nå britax max way 2, bakovervendt sete klasse 2.

Så kanskje det er verdt å sjekke ut bilstolen, og ikke bare bilen ;)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA