Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model X 2018 - Flere ting som irriterte nå

Startet av Masimo, lørdag 14. august 2021, klokken 13:33

« forrige - neste »

Masimo

Hei,

Vi er forholdsvis nye eiere av en Model X 2018, har hatt en ca måneds tid.
Først og fremst vil jeg si at jeg elsker den bilen, utrolig behagelig på lang turer og generell kjøre komfort er lang bedre end noen annen bil vi har tidligere..

Men de siste 14 dagene har hatt et par problemer med den som ødelegger litt helhets følelsen vi har av bilen, kan dere gi oss noen svar evt berolige oss litt?


- Denne feil mld kom dagen før vi skulle på langtur så det ble en litt stresset start. Men da vi skulle åpne falcon dørene fikk vi feil melding på begge dørene at de ikke kunne åpnes da der var en «hindring» på utsiden - Den sto i innkjørselen vår og ingen var på sidene. Eneste alternativ var å «tvinge» de opp med å holde knappen inne da åpnet de. Det stoppede først etter vi har kjørt bilen en tur.. men så kommer det igjen etter vi har brukt dørene normalt 2-3 gange. Har her bestilt tid hos Tesla, men får først time om 5-6 uker. Er der andre som har eller har hatt dette problemet og kan fortelle oss litt mere om det?

- I det siste opplever vi at alarmen på bilen går av selvom der ikke er noen i nærheten skjer både her i innkjørselen og ved butikker. Litt plagsom når man er inne og handler og plutselig får mld på mobilen at alarmen er gått igjen?

Kan dette ha en sammenheng med at dørene ikke fungere optimalt?

Takker for alle svar angående dette 👌

geear

1. Problem med at ultralydsensorer inne i fwd-dørene har løsnet og derfor tror at det er en hindring rett ved siden av bilen. Oppstår vanligvis når det er varmt og aller helst sola steiker på døra. Tipper det er dette problemet du har, som ingen har fått løst før deg. Sensorene må limes på ny. Se i displayet på hovedskjermen om den indikerer rødt ved siden av bilen..

2. Mine penger er på flue i bilen. ;) Ufattelig irriterende at de ikke kan justere sensitiviteten på sensoren i taket, men dessverre har det vært sånn helt siden starten. Slå av alarmen eller luft ut. ;)

Masimo

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 13:49
1. Problem med at ultralydsensorer inne i fwd-dørene har løsnet og derfor tror at det er en hindring rett ved siden av bilen. Oppstår vanligvis når det er varmt og aller helst sola steiker på døra. Tipper det er dette problemet du har, som ingen har fått løst før deg. Sensorene må limes på ny. Se i displayet på hovedskjermen om den indikerer rødt ved siden av bilen..

2. Mine penger er på flue i bilen. ;) Ufattelig irriterende at de ikke kan justere sensitiviteten på sensoren i taket, men dessverre har det vært sånn helt siden starten. Slå av alarmen eller luft ut. ;)

Tusind takk for legendarisk svar her Geear.
Godt at hører at det tross alt ikke er helt "unormale" feil. Da regner vi med at dørene lar seg fikse når den skal på service og morsomt nok var der en flue i bilen som jeg fikk ut på den turen jeg hadde med den ista  ;D

Er der noen gode tips derute hvordan man da kan unngå at limen løsner i varmen, bør man dekke noe over den om den skal stå samme plassen et par dage. Selvom selv syns det høres litt "billigt" ut at det må til for å unngå problemet skjer igjen?
Litt vanskelig å parkere bilen i skyggen hele dagen  :P

geear

De limer med en annen lim enn originalt, så de mener at de har en permanent fiks på det.

AndersS

Min erfaring er at sensorene kan bli forvirret av store metall-flater noen meter unna. F.eks en garasjeport.
Når jeg parkerer utenfor garasjen ca 2-3 m unna porten så registreres det ofte hindring på den siden av bilen. Sensorene på front-dørene blir også forvirret, men ikke like ofte.
Tesla Model X75D (2018, AP 2,5, MCU1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA