Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppstart i Tyskland i oktober....

Startet av elhansen, fredag 13. august 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Når Musk sier at det kommer til å ta et år så kan det jo være at han da tenker at den fabrikken skal opp og gå med de siste fløyter, bjeller, batterier og støpeformer på Model Y, og at det pga dette vil ta et år...? Kan kanskje og være at han ikke regner at Shanghai ennå er i "full produksjon" selv om de pumper ut 25000 Model Y i måneden, og at Musk kanskje forventer 25000 Model Y i Berlin etter 6 måneder, men at de på sikt skal opp i 40000 (på et år)...men at norske kunder kan få av de 25000...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:20
Når Musk sier at det kommer til å ta et år så kan det jo være at han da tenker at den fabrikken skal opp og gå med de siste fløyter, bjeller, batterier og støpeformer på Model Y, og at det pga dette vil ta et år...? Kan kanskje og være at han ikke regner at Shanghai ennå er i "full produksjon" selv om de pumper ut 25000 Model Y i måneden, og at Musk kanskje forventer 25000 Model Y i Berlin etter 6 måneder, men at de på sikt skal opp i 40000 (på et år)...men at norske kunder kan få av de 25000...
Dette synes jeg bærer mer preg av ønsketenking enn et realistisk resonnement.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 09:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:20
Når Musk sier at det kommer til å ta et år så kan det jo være at han da tenker at den fabrikken skal opp og gå med de siste fløyter, bjeller, batterier og støpeformer på Model Y, og at det pga dette vil ta et år...? Kan kanskje og være at han ikke regner at Shanghai ennå er i "full produksjon" selv om de pumper ut 25000 Model Y i måneden, og at Musk kanskje forventer 25000 Model Y i Berlin etter 6 måneder, men at de på sikt skal opp i 40000 (på et år)...men at norske kunder kan få av de 25000...
Dette synes jeg bærer mer preg av ønsketenking enn et realistisk resonnement.

Tenker du at det er ønsketenking at de faktisk kommer til å bruke et år fordi de skal inkorporere alle nyhetene, og først produsere mye ett år etter start, som er min første hypotese, eller tenker du at det er ønsketenking at Tesla kommer opp på et relativt høyt produksjonsnivå etter ca 6 måneder, sånn som alle andre Tesla-fabrikker, som var min andre hypotese?
Tesla Model Y                         2021-

torlie

Performance vil vel komme fra Berlin(?), derav estimert levering tidlig 2022. Spm er vel om de får 4680 som er kanskje mindre trolig.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. september 2021, klokken 09:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. september 2021, klokken 09:20
Når Musk sier at det kommer til å ta et år så kan det jo være at han da tenker at den fabrikken skal opp og gå med de siste fløyter, bjeller, batterier og støpeformer på Model Y, og at det pga dette vil ta et år...? Kan kanskje og være at han ikke regner at Shanghai ennå er i "full produksjon" selv om de pumper ut 25000 Model Y i måneden, og at Musk kanskje forventer 25000 Model Y i Berlin etter 6 måneder, men at de på sikt skal opp i 40000 (på et år)...men at norske kunder kan få av de 25000...
Dette synes jeg bærer mer preg av ønsketenking enn et realistisk resonnement.

Tenker du at det er ønsketenking at de faktisk kommer til å bruke et år fordi de skal inkorporere alle nyhetene, og først produsere mye ett år etter start, som er min første hypotese, eller tenker du at det er ønsketenking at Tesla kommer opp på et relativt høyt produksjonsnivå etter ca 6 måneder, sånn som alle andre Tesla-fabrikker, som var min andre hypotese?
Med Volume production menes ofte en stabil produksjon av betydelig mengde over tid uten avbrudd. Det er ikke det samme som full production, som er hva fabrikken kan klare kontinuerlig. Peak production er enda høyere, men over en begrenset periode.
I oppstarten kan de fort klare et bra volum en uke, men så må de stoppe for justeringer. Da har de ikke volume production. I Berlin er det vel nærmest avgjort at det blir 2170 i oppstarten. Om dette kan regnes som volume production kommer an på hvor lenge det varer. Vil de bruke casting bare bak som i Kina, eller kommer det en model for 2170 med casting foran og bak? Skiftet fra 2170 til 4680 er en betydlig endring i produksjonen, uansett hvordan det gjøre det. Batterifabrikken er jo langt fra ferdig, så her er det mange kilder til mulige forsinkelser. Det blir veldig spennende å følge med på. Uansett kommer det til å gå uvanlig fort, det har jo Tesla vist mange ganger at de får til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

#35
I Kina startet som smått produksjonen av Model 3 idesember 2019. Allerede i mars var de oppe i 10000 biler. I oktober passerte de 20000. Med oppstart i november i Berlin så bør vi kunne forvente bra produksjon allerede i vinter. Stabil høyt før sommeren. Ingen grunn til at det skal gå betydelig saktere i Tyskland enn i Kina når først fabrikken er klar og godkjent

Og så er det stadig et problem at Musk er hele Teslas kommunikasjonskanal utad. Da blir det mye tvedtydighet og unøyaktigheter

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Counterpointer

Morsomt poeng at de tyske kvalitetsbilene kan komme til å bli bygd av stort sett Polske arbeidere.

thebadger

Sitat fra: Counterpointer på fredag 08. oktober 2021, klokken 17:41
Morsomt poeng at de tyske kvalitetsbilene kan komme til å bli bygd av stort sett Polske arbeidere.

Med amerikanske eiere som pisker nedover.
Det går sikkert helt fint, akkurat som Mercedes på 90-tallet...

hELgenen

#39
Skribenten tror jo at Tesla vil ha et fortrinn mot konkurrentene ved å presse lønninger, ferier osv. mot aksje opsjoner. Jeg er skeptisk til denne tolkningen og det har jo, slik jeg leser det, gått trått med å få tak i kvalifisert arbeidsfolk. Skal man bygge kvalitet så heller jeg mer på å ha ordnede forhold der fagforeningen spiller på lag. Utfordringer med arbeidskulturer er ofte undervurdert.

Magnus Hansen

#40
Er dette sant så høres det ikke så lurt ut

Sitat
Tesla...is offering pay 20 percent below the collectively bargained wages offered at other German automakers, IG Metall said.

It is also shaking up conventional German contracts by offering packages with stock options and bonuses rather than predetermined holiday pay.


Så vidt kan Google meg frem til kan man ikke erstatte feriepenger med bonuser. Det vil ikke vær lov etter tysk lov. Men mulig jeg skjønte det feil. Ellers er jeg særdeles skeptisk til denne lønnspolitikken. Ikke oppskrift på å skaffe flinke folk og lage gode produkter

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:33
Er dette sant så høres det ikke så lurt ut

Sitat
Tesla...is offering pay 20 percent below the collectively bargained wages offered at other German automakers, IG Metall said.

It is also shaking up conventional German contracts by offering packages with stock options and bonuses rather than predetermined holiday pay.


Så vidt kan Google meg frem til kan man ikke erstatte feriepenger med bonuser. Det vil ikke vær lov etter tysk lov. Men mulig jeg skjønte det feil. Ellers er jeg særdeles skeptisk til denne lønnspolitikken. Ikke oppskrift på å skaffe flinke folk og lage gode produkter
Enig. Typisk gammeldags amerikansk Taylorism.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Var det noen konkrete nyheter om Berlin og 4680 på gårsdagens tale?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 08. oktober 2021, klokken 21:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:33
Er dette sant så høres det ikke så lurt ut

Sitat
Tesla...is offering pay 20 percent below the collectively bargained wages offered at other German automakers, IG Metall said.

It is also shaking up conventional German contracts by offering packages with stock options and bonuses rather than predetermined holiday pay.


Så vidt kan Google meg frem til kan man ikke erstatte feriepenger med bonuser. Det vil ikke vær lov etter tysk lov. Men mulig jeg skjønte det feil. Ellers er jeg særdeles skeptisk til denne lønnspolitikken. Ikke oppskrift på å skaffe flinke folk og lage gode produkter
Enig. Typisk gammeldags amerikansk Taylorism.
Sånn som Tesla-aksjen har steget, og med stor sannsynlighet vil fortsette å stige en stund til, er det godt mulig at aksjeopsjoner faktisk kan bli lukrativt. Men regner med at ferielønn er en del av lovverket som Tesla ikke kan avtale seg vekk fra (heldigvis, for arbeiderne).

Så da er det eventuelt noe lavere lønn som blir byttemiddelet. Spørs om det likevel er bra nok tilbud.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Dette står:

Sitat
Of the 12,000 positions to be created at the factory, 800-1,200 have been filled so far

Men vi vet jo ikke om dette er etter plan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA