Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 20:11

« forrige - neste »

Radial

Som heading, fantombremser TM3 i TACC modus?
Eller er det bare i Autopilot?

Så jeg vet hva fruen IKKE skal aktivere når hun skal kjøre langtur i sin nye TMY på høsten 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Barman

Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.

eeeerik

Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 20:29
Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.
Veien mellom Hamar og Moelv har feil hastighet (80km/h) på grunn av gammel kart. Helt håpløst å kjøre der. Ble så frustrert at jeg ringte kundeservice. De sa at "det skal fungere" og bad meg booke en servicetime. Det har jeg nå gjort. Gleder meg til å se hva de sier. Åpenbart ikke min bil det er feil på

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


Radial

Huffda, er det SÅ ille? 😳 Får holde henne unna hele AP/TACC da... Flaut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Det kan være en skummel opplevelse med TACC. Vi brukte det nylig på en t/r Kristiansand og hadde flere ganger kraftig bremsing, nesten utelukkende ved inngang til tuneller eller inni tuneller. Svært ubehagelig.
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Siden 3 er 3 for mye, vil altså et annet merke som bremser 2 ganger på samme strekning, ha 2 for mye og ett 3. merke som bremser 1 gang, bremser 1 for mye.
Ikke lett :)
Utover det så liker ikke jeg fantombremsing heller. Er vel neppe noen som gjør det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Barman

Sitat fra: eeeerik på fredag 13. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 20:29
Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.
Veien mellom Hamar og Moelv har feil hastighet (80km/h) på grunn av gammel kart. Helt håpløst å kjøre der. Ble så frustrert at jeg ringte kundeservice. De sa at "det skal fungere" og bad meg booke en servicetime. Det har jeg nå gjort. Gleder meg til å se hva de sier. Åpenbart ikke min bil det er feil på

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk

Men virket ikke som det var bilens oppfatning av fartsgrensen som var problemet, jeg fikk jo lagt inn 120. Når fartsbegrensning slår inn på tofeltsvei får jeg jo melding om at hastighet er begrenset.

Eller er dette rett og slett Elon som prøver å fortelle meg at 120 er for fort i "80"-sone? 😂

Radial

Man kan skru av disse nødbrems-funksjonene? Selv i AP?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kartelaven

Noen ganger velger bilen fartsgrensen fra veier som går parallelt med veien du kjører på. Som på E6 Nordover forbi Brumunddal eller Ring 3 vestover under Sinsenkrysset. Posisjoneringsdata er ikke nøyaktig nok antageligvis. Løsningen på dette er å legge seg litt på gassen, ettersom man lærer seg hvor bilen tuller med dette. Du kan bekrefte om bilen roter ved å se på fartsgrense ikonet på skjermen.

Når solforholdene ligger til rette kan bilen også bli skvetten av skygger over kjørebanen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

paalsen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Det kan være en skummel opplevelse med TACC. Vi brukte det nylig på en t/r Kristiansand og hadde flere ganger kraftig bremsing, nesten utelukkende ved inngang til tuneller eller inni tuneller. Svært ubehagelig.
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Kom fra Kristiansand selv i går og hadde flere oppbremsinger underveis. Spesielt en veldig kraftig der den bremset for en bil som stod å ventet på å kjøre ut på veien.  Føler at disse oppbremsingene kan komme når som helst, og tør nesten ikke bruke CC på noe annet en to-felts motorvei.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 23:02
Men virket ikke som det var bilens oppfatning av fartsgrensen som var problemet, jeg fikk jo lagt inn 120. Når fartsbegrensning slår inn på tofeltsvei får jeg jo melding om at hastighet er begrenset.
Navdatabasen inneholder også informasjoner om hvilken kategori vei man kjører på (denne er "selvsagt" ofte feil). Derfor kan man sette inn hvilken hastighet man vil uavhengig av fartsgrenser når man kjører på kategorien "motorvei" (eller hva de nå enn kaller den) som stort sett er 100+ km/t. Noen ganger kan man faktisk også sette inn fritt valg av hastighet selv om man kjører i en 70-80 eller 90 km/t fartssone hvis kategorien er feil. På nye motorveier er det stort sett bare surr.

Interessant er det også at det ikke bare er Tesla som sliter her. Flere steder på E18 er for eksempel 110-soner indikert som 100-soner i bilen. Dette er nøyaktig de samme stedene som flere tyske biler viser den samme feilen. En oppegående Tesla-tekniker fortalte meg at de fleste bilprodusenter bruker en gratis database med ukjent opprinnelse, og at denne har en dårlig oppdateringsfrekvens. Når det nå kommer en obligatorisk fartssperre er det vel håp om at dette ordnes, og noen selvkjøring er selvsagt utelukket med de feilene man har i dag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. august 2021, klokken 22:45
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Siden 3 er 3 for mye, vil altså et annet merke som bremser 2 ganger på samme strekning, ha 2 for mye og ett 3. merke som bremser 1 gang, bremser 1 for mye.
Ikke lett :)
Utover det så liker ikke jeg fantombremsing heller. Er vel neppe noen som gjør det.
Har ikke total nulltoleranse, men ikke langt ifra. Og det er forskjell på at bilen bare sakker farten enn at den hiver på full brems. En av oppbremsingene var så kraftig at jeg måtte korrigere kraftig med rattet for å holde retningen. Det var i 110 sone. Da er det både heldig og ironisk at det ikke er andre biler i nærheten

Radial

Men jeg skjønner ikke at det ikke går an å skru av denne "sikkerhetsfunksjonen"?

Var en haug med funksjoner jeg bare skrudde av på nåværende bil. Bilen følger bilen forran eler opptil min satte farts,  og innenfor linjene på veien der det finnes, helt uproblematisk.

Dette klarer ikke Tesla?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

paalsen

Sitat fra: Radial på lørdag 14. august 2021, klokken 16:31
Men jeg skjønner ikke at det ikke går an å skru av denne "sikkerhetsfunksjonen"?

Var en haug med funksjoner jeg bare skrudde av på nåværende bil. Bilen følger bilen forran eler opptil min satte farts,  og innenfor linjene på veien der det finnes, helt uproblematisk.

Dette klarer ikke Tesla?
Joda, bilen følger lydig etter bilen foran både opp og ned i hastighet. Problemet er når det kommer biler i mot eller det kommer biler inn fra siden. Da blir den så stressa og nervøs at den ikke greier å slappe av og bremser. Hardt. Jeg vet ikke om det går ann å slå av dette. Har ikke funnet det ut via menyene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA