Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt 12V batteri og batteriholder

Startet av babjerke, tirsdag 10. august 2021, klokken 21:28

« forrige - neste »

babjerke

Batteriets plassering er originalt noe upraktisk. En 3D printet holder for et mindre batteri er montert i min Think. Dessuten sparer man noen kilogram... Flere kan printes på min Original Prusa 3D printer.
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

BauDemo

Nice!
Vill du dela med dig stl eller modellen?
Thingiverse link?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

worry

God ide!  :+1:
Er det blybatteri? - eller litium?
Think lithium

babjerke

Nicolay - jeg kan sende deg FreeCad/stl filer hvis du vil printe en selv. Batteriet er vanlig bly fra Haze, kjøpt hos Gylling Teknikk. Det kommer et lokk etterhvert også.
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

elektrolux

Fantastisk ide'

Lurt å erstatte bly med 12V LiFePo4 batteri. Det vil lades mye raskere opp, og dermed hindre unødvendig stillstandsforbruk fra framdriftsbatteriet for å holde 12V oppladet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

babjerke

Da er lokket til batteriboksen ferdig. Hovedsikringene er flyttet opp og festet til en "pluss-pol av PETG-plast" som holder det hele på plass. Orginalt skal det vel være et deksel over sikringene - dvs det blir mer 3D-tegning og printing...
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

jonandse

Det var nog väl menat med att placera batteriet lågt ner - bra viktfördelning och liten risk för att det skulle stänka batterisyra och orsaka rost.

Är det någon risk med alldeles för hög laddström för ett mindre batteri? Hur mycket ström vill DC/DC i PCU ladda med?

bcx238h

Hei folkens!

Prøvde å kontakte trådstarteren, men fikk ikke svar.
Er det noen som har stl eller CAD filen til holderen og dekslet?
Har lyst å flytte 12V batteriet også

Takk for hjelpa!  :)

Marsto

Sitat fra: babjerke på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 20:18
Da er lokket til batteriboksen ferdig. Hovedsikringene er flyttet opp og festet til en "pluss-pol av PETG-plast" som holder det hele på plass. Orginalt skal det vel være et deksel over sikringene - dvs det blir mer 3D-tegning og printing...

Hei. Dette ser spennende ut men hva har du egentlig gjort her? Jeg ser hovedsikringene som er koblet til +(pluss) tilkoblingen på toppen av batteriet men det er også en blå kabel som indikerer - (minus) på hovedsikringene + (pluss). Hvordan har du koblet til - (minus) på batteriet?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Ingen som har fått stl-filen eller CAD-filen?  :(  :-\
Det var synd...

babjerke

Hei
Beklager at jeg ikke har kunne følge dette opp men seff er filene tilgjengelige for de som måtte ønske det. Løsningen ble ganske kompakt og mer tilgjengelig enn før. Min Think har stått i garasjen i flere år (ifølge min kone - i flere tiår!) men nå skal den på veien igjen...
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA