Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpshjelp, familie på 6 + hund

Startet av andreash, tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

andreash

Hei,
Dette med folks bruk av sin bil og behov er høyst forskjellig.
Men jeg drister meg utpå med et par spørsmål.
Bakgrunnen min er at vi har en Leaf 2013, og en MB Vito 9-seter. Diesel. Jeg og fru pluss 4 barn/ungdom. 8-17år.

Er redd Leafen vil koste mye å holde liv i fremover og vurderer å bytte inn begge bilene i en som gjør nytten.

Hva skal vi gjøre/velge??

Opel/peug/citroen sin 75kw med Hengerfeste virker midt i blinken. Men eldste gutt er snart voksen.
Så jeg tenker det er fornuftig å se 3år frem i tid på type kassebil.. Da lukter det rått prisfall for trillingmodellene i denne kategorien..

MB EQV er jo samme bil som den jeg har i praksis bortsett fra hhv. 0kg henger og 2000kg henger i dag..
(har stadig nytte av henger til tross for svær Vito i utgangspunktet..)
Tenker dere andre at EQV taper seg like mye de neste 3år? finner jo noen lett brukte allerede med 75-100.000kr prisfall fra i høst.


Neste på alternativlisten er type SUV med hengerfeste og takstativ.. (BYD Tang, NIO.. og andre som er på vei).
Prisfall er nok stort her også, men det er en bil jeg kunne tenke meg å ha lengre enn 3år.. så da blir det bedre i snitt over 5-7års tid..
Men for en som er vant til "ubegrenset" bagasjeplass.. Er det i det heletatt mulig å reise på helgetur med 6pers og hundebur i en SUV?? Takboks til skiene.. Har sett løsninger med en skiboks på hengerfestet.. Men er det nok?
Sportshenger e.l. er jo greit på vår-sommer-høst.. Men ser ikke helt for meg å reise på vinterfjellet med henger.. Mange utrygge situasjoner på dårlig bøytede veier.. og kanskje parkeringsbegrensninger pga snø.

Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??


Er noen andre i tilsvarende situasjon? hvilke vurderinger gjør dere?







Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Daniel_0007

#1
Husk at eqv har en rimeligere bror og evito tourer, så blir evt oppgradering fra vito diesel til vito el 😝 Koster nesten det samme som psa firlingene men større batteri og sterkere el motor.  Ulempen at den ikke har hf.

https://erikarnesen.no/kampanje/mercedes-evito-tourer/
Model 3 2019 LR Rwd

elektrolux

#2
Sitat fra: andreash på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15
Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??
hvilke vurderinger gjør dere?

Du sier det egentlig selv, og med tanke på at det kun er liten forskjell i bomkostnader mellom Elbil og Diesel etter at det er innført bom også på elbil, og at Diesel er rimeligere enn strøm på hurtiglader vil jeg anbefale Diesel til langtur, og et #bomfrie kjøretøy til småkjøringen.

Du har jo egentlig allerede en ganske så perfekt bilpark. Ikke vær redd for kostneder på den. Vi har også Viano, og den er svært driftsikker og lett å holde vedlike i egen garasje. Leafen er så godt som vedlikeholdsfri. Ingen av den trenger å se et verksted om du selv klarer å løsne bunpluggen og bytte motorolje og filter.

Penger spart kan settes på indeksfond og tas ut når du får en brukt Vito EV til halv pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Takker for svar.
Men føler et visst behov for å korrigere deg Elektrolux.
Mulig min Leaf er en mandagsutgave.. Men har ikke hatt en bil med større gjennomsnittlig verkstedsutgifter en vår Nissan Leaf.. Det er jo alltid noe som må repareres.. Og jeg er ikke helt der at jeg orker å mekke på bilen selv.

Men Vitoen vår er vi godt fornøyd med, og kvaliteten på denne bilen er bra.
Men hvis vi går ned til 1 bil og beholder vito. Så snakker vi fort 40000kr kun i diesel pr år med dagens priser og vår kjørelengde..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

vinterdekk

Bytt ut Leaf'en med en annen rimelig 5 seter inntil behovene endrer seg, kanskje..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

andreash

Takker for innspill.

Et forsøk på å konkretisere spørsmålet litt.

Hvis vi skal ha kun en bil.

Kan jeg klare meg uten hengerfeste og en EQV? Hvordan er prisfallet på EQV stipulert de neste 3år? f.eks hvis jeg kjøper en av de halvt år gamle på finn til ca 650tusen..

Kan jeg klare meg med en type SUV/MPV elektrisk/hybrid/diesel...?? med hengerfeste? Er det noen med like mange barn og hund på dette forumet som kan synse litt rundt dette?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Trekkoppbil

#6
Sitat fra: Santander link=https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/
For nye biler har verditapet tradisjonelt sett ligget på rundt 20 prosent det første året, og 10 prosent i året videre.
Med Santander sin modell, så skulle verdtiapet for en bil til  650 000 bli:

  • år kr 130 000
  • år kr 52 000
  • år kr 46 800
https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/

andreash

Har sett litt på det..
Tror nok verditapsmodellen til Santander kun gjelder kurante og populære biler..

Og hvis man kjøper en EQV eksempelvis som er ca halvt år.. De kostet jo 750.000 for første kunde..
Da er vel kanskje noe av 1års tap allerede unnagjort?

En annen modell antyder omtrent slik:
år 1: 20%
år 2: 14%
år 3: 13%
år 4: 12%
og etterhvert så stabiliseres ting rundt 10%
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Elbileier fra Sandnes

Hvis du klarer vente et år til, kommer vel VW sin Buzz (ID.7) - forhåpentligvis med hengerfeste og rimelig god rekkevidde. Eller du kan ta en kikk på BYD Tang som vel kommer til forhandlerne disse dagene. Jeg er litt skeptisk til realistisk rekkevidde på denne før den er skikkelig testet, men det kan fort bli bra. Ellers kommer Volvo XC90 neste år hvis det er et alternativ.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Hen9ng

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. august 2021, klokken 08:29
Sitat fra: andreash på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15
Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??
hvilke vurderinger gjør dere?

Du sier det egentlig selv, og med tanke på at det kun er liten forskjell i bomkostnader mellom Elbil og Diesel etter at det er innført bom også på elbil, og at Diesel er rimeligere enn strøm på hurtiglader



Unnskyld meg. Hæææ?!

andreash

Sitat fra: Hen9ng på søndag 15. august 2021, klokken 19:34
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. august 2021, klokken 08:29
Sitat fra: andreash på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15
Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??
hvilke vurderinger gjør dere?

Du sier det egentlig selv, og med tanke på at det kun er liten forskjell i bomkostnader mellom Elbil og Diesel etter at det er innført bom også på elbil, og at Diesel er rimeligere enn strøm på hurtiglader



Unnskyld meg. Hæææ?!

Hæææe hva?
spesifiser gjerne hva du reagerer på..

Men hvis jeg forsøker å lese mellom linjene dine..
Ønsket mitt er en god elbil med plass til hele fam. Men jeg er fortsatt mest opptatt av årlig kostnad.
En typ s-max eller annen MPV 7 seter koster brukt mellom 2-300tusen hvis jeg ønsker litt gjenværende garanti. antatt et forutsigbart verditap på vel 10% av dagsverdien pr år. si ca 25000 i verditap, 3000 i renter, 30000 diesel. pluss andre faste kostnader ved å ha bil.
Jeg kommer frem til fort rundt 90000kr pr år. (litt over 20tusen km pr år)

En ny og flott elbil.. typ EQV fra MB.. eller trillingene fra opel, citroen og peugeot.. kanskje også ta med en ny BYD Tang eller NIO?? alle disse kan kjøpes rundt 600tusen. Over 5års eierskap snakker vi fort 70000årlig verditap og renteeffekt på kapital. kanskje mere også. og sammen med andre kostnader er vi oppe i samme eller høyere beløp.

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

edyrli

Vi har nokså samme situasjon. 4 unger 8-17. Jeg har Seat Mii + 2013 Vivaro 9 seter.
Vivaroen blir ikke brukt så mye så det gå lite til bom og diesel.
Det er noen år igjen av denne, så kommer til å beholde den stund og bytte til en 7 seter f.eks modell Y når eldste ikke er med oss rundt så ofte lenger.

Når det gjelder Trillinger så har naboen kjøpt Opel Vivaro e-Life. Er veldig positivt overrasket. Både interiør, støy og kjøre egenskapene ligger laaaaaangt over Vivaroen. Tror ikke verditapet blir så brutalt da det ikke er flust av elbiler på denne størrelsen. Tipper du kan se på historisk verditap på vanlige 8/9 setere for å se hva det ligger på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

andreash

Edyrli,
Det ser ut som vi er i samme situasjon ja.
Men jeg er svært usikker på om en 4-5år gammel Citoen/Peug/opel/Toyota.. vil holde grei annenhåndsverdi..
Hadde jeg følt meg trygg på det, ville nok dette blitt en lettere avgjørelse..

Men siden barna (eldstemann) om kanskje bare 2-3år har sluttet å bli med på helgeturer må vi ha litt kort horisont på bilbyttet, så salgsverdi om 3år spiller stor rolle.

Vår Vito har 163 hk og er en god bil å kjøre, iallefall milevis bedre enn en caravelle jeg prøvde for noen år tilbake.. og ser ikke helt for meg at trillingene fra PSA konsernet er på nivå med EQV her.. Og når prisene nesten er like på demobiler fra EQV og tilsvarende utstyrt PSA bil.. da er det kun mangel på hengerfeste som er stress å ta stilling til..


Eller... Siden jeg er en vinglepetter uansett... Noe i meg har litt lyst å vurdere en Byd Tang/Nio/Hongqi..
Alle disse har både 7seter, hengerfeste og 4x4.. Men det blir veldig trangt på Vinterferieturer e.l. som da blir hovedutfordringen. Takboks er selvsagt..

Eierskapshorisonten på disse derimot vil være 5-7år siden tester viser at bilene er gode å kjøre og kommer langt på fulle batterier.  Er jo ikke behov for å bytte bil hvis vi klarer oss med plassbegrensningene nå..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

vinterdekk

#13
En mer kompakt og rimeligere Opel Combo-e Life/Peugeot e-Rifter/Citroen e-Berlingo L2 syvseter kan kanskje også gjøre nytten? Regner med at prisene blir kjent i løpet av høsten og utleveringene starter rett over nyåret. Disse ligger mer mellom vare og personbil enn de større søsknene, ser det ut til. En fordel er at nyttelasten sannsynligvis er mye større enn i vanlige personbiler/SUV'er.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha så kort tidshorisont på dette, fordi den ene er snart myndig. Det vil være flust av tider da h?n vil være med, og kanskje sammen med kjæreste. Og dere har fremdeles 3 andre unger, og hund (stor?).

Om dere er godt vandt med plass, så vil du savne dette selv når den eldste ikke vil være med. Å gå ned til en mindre bil, tror jeg dere vil angre relativt raskt på, ihvertfall så lenge det ikke finnes en mellomting dere vil kunne være fornøyd med.

Selv kjører jeg en Hyundai Kona, men som oftest er det meg og datteren min, da jeg er skilt. Men fremdeles så sikler på disse bilene, rett og slett fordi jeg ser for meg 5-seters konfigurasjon med bordløsning, og svingbare stoler foran. Til vanlig så vil den fungere til harryhandling, og andre langturer, der jeg ser for meg camper-box-løsning. Ellers, så ser jeg for meg å reise med 2 elsykler med i rommet bake, og gjerne en oppblåsbar kano/kayak.

Den største faren jeg ser, er at det om få år kommer biler fra andre med langt større batterikapasitet, og derved bedre langtursbil med færre ladestopp. Men med senga med meg inni bilen, så vil den fungere enda bedre til stealth camping, så da er det enda lettere å sette den på AC-lading, og heller bruke elsyklene til å se meg mere rundt på hver lokasjon.

Med stor ungeflokk vil kanskje denne løsningen fra www.gentletent,com være aktuell med en slik bil:


https://gentletent.com/en/gt-sky-loft
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA