Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpshjelp, familie på 6 + hund

Startet av andreash, tirsdag 10. august 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

andreash

Takker for fornuftige svar.
Ser noen av dine poenger RJK..

Luksusen med stor plass er tungtveiende, men det er ikke alle sjåførene i familen som synes en storbil er like grei å kjøre.

Dette hele starter jo med at jeg nå jevnlig har hatt to biler på service og ser at kostnadene med to gamle biler fort tilsvarer en nybil med garanti.

Men kanskje jeg skal beholde Vitoen noen år til.. Og heller bytte ut Leafen med en av de relativt nye småbilene med litt grei rekkevidde og fabrikkgaranti.. Det er jo foreslått lengre oppe her. Leafen klarer knapt en tur til svigermor og hjem.. Og til hyttene vi kan låne i familien kan vi bare glemme.

Registrerer at du foreslår taktelt.. det er jo en mulighet.. Men problemstillingen vår er ikke først og fremst overnatting.. Det er på veien hit og dit vi trenger storbilplassen..
Har muligens nevnt det lenger oppe, men alternativet til Vito e.l. biltype må være en 7seter med hengerfeste. slik at jeg da kan dra en sportshenger på sommerferieturer. og kanskje en slik hengerboks på vinteren hvis jeg ikke vi drasse med meg en henger på vinterføre.

Fikk forresten tatt en prøvetur med MB EQV oppe hos BOS i Bergen. Det er utvilsomt en bil vi lett kunne trives i.
Mye av samme opplevelse som i vitoen vi har.. Merket at den er tyngre, men samtidig minst like sprek i frasparket. (vi har vito 163HK).
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

RJK

EQV er absolutt fristende. Men den har en billigere bror/søster i E-Vito som visstnok er samme drivlinje og batteri, men i litt enklere utførelse. Den bør og sjekkes ut, sammen med en av Stellantis-variantene bare for å sammenligne.

Taktelt var nok mest om dere bruker den som feriebil, og det teltet jeg henviste til, var en ekstra stor variant som rommer plass til alle som får plass i bilen. Men jeg ser helt klart at dette ikke er for alle, og heller ikke for dere om dere ikke camper, eller allerede har stort telt som gjør jobben.

Ser jo at TMY som alternativ nok faller ut for mange pga lav nyttelast, så da er man fort over i vurdering om en brukt TMS eller TMX, om man må/ønsker hengermulighet (som man ikke får med EQV/E-Vito), vil duge. En 85-100 kWh-versjon vil gi dere godt med rekkevidde og tilgang til SuC-nettverket, og er også så romslig at den kan erstatte en Vito med litt godvilje vedrørende innvendig plass til pikkpakk. :-)

Men, en mulighet er selvsagt som du nevner, å bare bytte ut leafen i noe som holder godt i mange år, også med tanke på rekkevidden..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

VoltWay

Jeg har ikke 4 barn, men er også veldig glad i god plass og ville lett prioritert det til familie på 6+hund, selv om en måtte gi avkall på andre ting.

Carrera32

Sitat fra: andreash på torsdag 12. august 2021, klokken 09:27
[...]Kan jeg klare meg med en type SUV/MPV elektrisk/hybrid/diesel...?? med hengerfeste? Er det noen med like mange barn og hund på dette forumet som kan synse litt rundt dette?

Jeg har 4  barn, men ikke hund. Kan synse litt likevel da jeg vurderer kjøp av EQV. Den tilfredsstiller i aller høyeste grad vårt plassbehov i volum, men når det kommer til nyttelast er saken en helt annen. I ulike tester, inkludert https://elbil.no/test-av-mercedes-benz-eqv-300-her-ble-vi-gode-busser-i-kulda/, får man inntrykk av at egenvekta er 2560 kg u/fører. Elbil.no skriver at nyttelasten ut fra dette er 940 kg (inkl. fører), som jo ville vært helt fantastisk.

EQVs egenvekt på 2560 kg er imidlertid med så og si tom bil, t.o.m. uten seter +++. EQV-ene som tas inn av importøren i Norge settes opp med en drøy utstyrspakke, her på berget kalt Charge-edition. Dette inkluderer som standard 7 seter. I Charge-edition snakker vi om reell egenvekt på over 2900 kg. Dette er tall jeg fikk opplyst av forhandler først i det jeg la til litt ekstrautstyr og vi raskt oversteg grensa på rundt 3000 kg, som må overholdes for å kunne registrere bilen.

Man kan altså regne med et utgangspunkt for nyttelast inkl. fører på <600 kg for EQV. 4 ungdommer utgjør om lag 200 kg, oss 2 voksne 150 kg. Da har vi 250 kg igjen til bagasje. Taklasten med 100 kg forsvinner fort når takboksen fylles med alpinski. De resterende 150 kg til alt annet pikkpakkeri blir i minste laget for vårt behov.

Alternativene til PSA-gruppen virker stadig mer attraktivt, om enn med litt lavere komfort, rekkevidde og ladehastighet.

andreash

Hmm,
Dette med egenvekt og bagasjevekt er noe jeg hittill har tatt for gitt.
Men ser jo det at en god del av dagens biler utfordres på dette når man har hele gjengen med.
Vi er nok samlet sett rundt 350kg i mennesker og hund uten bagasje, så samme som ditt eksempel over.

Og ideelt sett er jo en Opel 75Kw med hengerfeste den riktige bilen for oss..
Men dessverre er jeg iboende skeptisk til verdifallet på disse bilene.. Akkurat litt lite batteri, og rykte/erfaring som sier at investeringen halveres på 3år..
Da frister det ikke å legge ut over 500000 på en slik..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

Takker for tildigere innspill rundt temaet..

Vi har sånn halvveis bestemt oss får å beholde Vito dieselbil, og heller bytte ut vår Nissan Leaf Elbil.
(fritt frem for å gi bud i pm.. før den legges ut på finn..)

Tenker et budsjett på ca 200.000-230.000 for en 1-3år gammel bil med fortsatt garantitid er greit for oss.

Kom gjerne med anbefalinger. Bør helst ha over 300km rekkevidde.

Vurderer følgende:
- Renault Zoe: litt i minste laget, men vil gå akkurat.. har sjekket at hundeburet passer. Ryktet til Zoe tilsier at den har billige bremsedeler som er en stor fordel. Ulempe er jo ladeinfrastruktur. HAr en hjemmelader på IT nett som da må byttes..

- Hyundai iqonic 38KWh, Grei plass og str. Har ikke oversikt over erfaringene til denne når garantitiden utløper, men skal lese meg opp.

- Hyundai Kona. Samme som over. Har hørt om batteribytter, men det bør jo være en fordel med nytt batteri..

- Opel Corsa-e eller peugeot 208. ok bil visuelt sett, men umoden app og diverse SW relatert gir meg litt skepsis.. Noen som har hatt bilene på service og kan si noe om behov for bremsesmøring e.l.

- MG ze.. Litt lav rekkevidde, men virker som har grei str innvendig..

Sikkert noen andre alternativer også, men er igang å sile ut..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Moas

Kona 1 gen har problemer med batteri, motor girkasse, ac m.m.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

kona for de penga har det minste batteri som regel samme som ioniq,så tviler på den klarer 300.
Hvis du vil ha noe som klarer over 300 så må du nok enten øke budsjetet eller slå til ro med en som klarer rundt 250-290 noe alle på lista de gjør.
Model 3 2019 LR Rwd

andreash

Vi har jo klart oss fint med 10mil rekkevidde hittill, så bilene med 250-300 er selvsagt ikke utelukket heller..
Hurtiglading har vi faktisk aldri gjort på vår leaf i løpet av 5år.. Kun hjemmelading.

Etter litt ytterligere diskusjoner i heimen, ser vi at det er et poeng at vi har litt mer plass en f.eks renault zoe..

Kanskje Ioniq enten med 38kwh og litt pruting, eller 28kwh med mye pruting.. synes mange av disse ligger høyt i pris ift. konkuurerende nye og brukte.

Har også fattet litt interesse for MG ZS EV.. Er det en grei kandidat? hart jo lang garantitid.. men mistenker at det som normalt er utfordingen ikke går på garanti.. (rust på bremser o.l.). får sikkert prutet ned mot budsjettet vårt på enkelte av bilene på finn..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

Ser at Opel Ampera ca 2019 modeller kommer ned på 230-250 tusen.. Vil den være teknisk på høyde med en Ioniq (38kwh)? Den gir jo samme vinterrekkevidde, men en god del lengre sommerrekksevidde..

Og etter batteribytter som skal gjennomføres, vil den da bli enda litt bedre?

Er det noen som har denne, og som har hatt den en stund og kan si noe om vedlikehold, bremser og rust?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

1Ampera

Sitat fra: andreash på torsdag 16. september 2021, klokken 09:07
Ser at Opel Ampera ca 2019 modeller kommer ned på 230-250 tusen.. Vil den være teknisk på høyde med en Ioniq (38kwh)? Den gir jo samme vinterrekkevidde, men en god del lengre sommerrekksevidde..

Og etter batteribytter som skal gjennomføres, vil den da bli enda litt bedre?

Er det noen som har denne, og som har hatt den en stund og kan si noe om vedlikehold, bremser og rust?

Har hatt min siden 16. mai 2017,
Rust på bremser har aldri vært et problem, de har en legering i stålet på bremseskiver som gjør at de ser helt nye ut. Min bil er kun kjørt ca 10 000 km i året, har ikke hatt noen problemer med den, går ca 40 mil sommer og ca 30 mil vinter. Den brukes kun som lokal bil her i Oslo. Foretrekker annen bil til ferie og lange kjøreturer.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

andreash

Sitat fra: 1Ampera på torsdag 16. september 2021, klokken 12:31


Har hatt min siden 16. mai 2017,
Rust på bremser har aldri vært et problem, de har en legering i stålet på bremseskiver som gjør at de ser helt nye ut. Min bil er kun kjørt ca 10 000 km i året, har ikke hatt noen problemer med den, går ca 40 mil sommer og ca 30 mil vinter. Den brukes kun som lokal bil her i Oslo. Foretrekker annen bil til ferie og lange kjøreturer.


1Ampera.. Kan du si litt spesifikke ting med Opelen din som man bør være oppmerksom på ved bruktkjøp? Ser i signaturfeltet ditt at du har to stk, så da antar jeg at du er fornøyd med bilen.? Ser i noen annonser at bremser bak byttes, mens en annen hadde kjørt kjempelangt uten å skifte noen ting..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

andreash

Da ble det Opel Ampera-e på oss. :D
Hentet i helgen, og håper på et forutsigbart og rimelig kostnadsbilde på den i årene fremover.
Vårt eksemplar er fra så sent som 2020, og har da heldigvis noen år med garanti igjen :-)

Beholder nok MB vito til våre eldste har flyttet ut og fått lappen e.l.
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

edyrli

Gratulerer! Blir nok en bra løsning.

Vi er jo også 6 personer. Men i løpet av neste år får nok eldste lappen selv. Da blir behovet for 9 seteren mindre. Har gått litt lei av å kjøre spartansk varebil. Den begynner også koste en del å holde på veien. Sist service var det styrekuler, fjærbeinslager, bemseskiver, caliperbytte, bremseklosser...

Har prøvd Maxus Euniq. Greit med plass, men litt kort rekkevidde og lav hengervekt. Var godt utstyrt men ble litt skeptisk til knirk og dunkelyder i forstillingen i fartsdumper.

Neste ut er BYD Tang. Målene i bagasjerommet er omtrent like bortsett av lavere takhøyde. Her får jeg nok rekkevidde og hengervekt. Skal testes i morgen så får vi se om den er verdt 200.000 ekstra. Den vil nok vi vesentlig mere kjøreglede også :)
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ToWalkOrDrive

Sitat fra: andreash på mandag 04. oktober 2021, klokken 08:34
Da ble det Opel Ampera-e på oss. :D
Hentet i helgen, og håper på et forutsigbart og rimelig kostnadsbilde på den i årene fremover.
Vårt eksemplar er fra så sent som 2020, og har da heldigvis noen år med garanti igjen :-)

Beholder nok MB vito til våre eldste har flyttet ut og fått lappen e.l.

Gratulerer! Er garantert en sparebøsse som dere kommer til å kjøre 90% av tiden når dere ikke har 6 mann i bilen...

Når dere kvitter dere med Vito-en så kan kanskje en sånn her være et alternativ...kjekt å ha når folk kommer hjem i julen...
https://hongqi.no/biler/e-hs9/be-om-tilbud/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA