Hvor mange KWH får dere presset inn på batteripakkene? Å hvordan måler dere det?

Startet av Oesse, tir 24. jul 2012, kl. 11:15

« forrige - neste »

Oesse

Selv var jeg så uheldig å gå helt tom for strøm på bilen i går, 300 meter hjemmefra. :S Men Nissan veiassistanse fungeret som det skulle og kom ca 20 minutter etter at jeg ringte.

Men i den anledning tenkte jeg at det var en utmerker mulighet for å sjekke hvor mange kWH som gikk inn på battereiene.

Noterte meg derfor tallet på KWh telleren som jeg har kjøpt på Clas ohlson og sammenlignet med tallet som sto der til morgen idag. Passet også på at clima controll timeren var slått av på bilen.

Men i følge telleren har jeg brukt 25.5KWH siden jeg satt den på lading i går. Hvordan er det mulig?  Er kanskje noe tap i ledninger osv. Men så mye?

Noen andre som har lignende erfaringer?

Øistein
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

jkirkebo

Sitat fra: Oesse på tir 24. jul 2012, kl. 11:15
Men i følge telleren har jeg brukt 25.5KWH siden jeg satt den på lading i går. Hvordan er det mulig?  Er kanskje noe tap i ledninger osv. Men så mye?

Høres helt korrekt ut. Ladeeffektiviteten ved 16A er rundt 87%, noe lavere om man lader til 100%. Dette fordi vannpumper og slikt drar den samme effekten uansett (ca. 300W). Batteriet utvikler også varme under lading, det samme skjer i laderen. Du ladet med 10A antar jeg ? Da er ladeeffektiviteten ennå litt lavere, 25,5kWh tyder på rundt 82%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Jeg lurer pa hvor langt du kjorte for du fyllte pa 25,5 kWt?

Vet at Leaf tross storrelsen er ganske noysom i forbruket.

Hadde den hatt Think City Li forbruk ville den ha kjort ca 15 mil pa en slik energimengde.

Hadde den hatt Think Classic Li forbruk ville den kjort ca 17 mil pa samme energi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oesse

Sitat fra: elektrolux på tir 31. jul 2012, kl. 06:20
Jeg lurer pa hvor langt du kjorte for du fyllte pa 25,5 kWt?

Vet at Leaf tross storrelsen er ganske noysom i forbruket.

Hadde den hatt Think City Li forbruk ville den ha kjort ca 15 mil pa en slik energimengde.

Hadde den hatt Think Classic Li forbruk ville den kjort ca 17 mil pa samme energi.

Kjørte totalt 82,5 km over 4 turer med forbruk på 19KWH  i følge "you+nissan". Men selv mener jeg at jeg totalt kjørte noe lenger.
Batteriene var heller ikke fulladet når jeg startet.

Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA