Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:23
Flertallet av de som kjøper TMY, har jo ikke Tesla fra før, eller skal ikke erstatte en Tesla.

Noe du vet,eller bare antar?

abbababba

#46
Ca halvparten som er medlem av Tesla-y gruppe på Facebook selger en bil som er en tesla. Halvparten selger dermed en bil som ikke er tesla.
Så spørs det om dette er et representativt utvalg
Men om en tipper minst 25-35% som skal ha en Y skal selge en Tesla så er en vel ikke på veldig tynn is

hELgenen

Antall model 3 på finn er økende..334 nå,320 for noen timer siden.

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:23
Flertallet av de som kjøper TMY, har jo ikke Tesla fra før, eller skal ikke erstatte en Tesla.

Noe du vet,eller bare antar?

Det er jo ingen som vet det, så det er vel en mer eller mindre kvalifisert gjetning, ut fra at andelen befolkning med Tesla, er utrolig mye mindre enn befolkningen med Tesla.

Men jeg kan ta feil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

338 TM3 på finn.no nå...
Jevn økning..ser ut som folk bruker søndagen til å legge ut bilen.
Blir spennende å se om en ukes tid om bilene har gått unna...

Rosstopher

På Model S ser det ikke noe unormalt ut i hvertfall. Har fulgt med der over en periode siden jeg akkurat solgte min.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 14:30
Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:23
Flertallet av de som kjøper TMY, har jo ikke Tesla fra før, eller skal ikke erstatte en Tesla.

Fins det tall på dette? Jeg er enig i at det sikkert er under halvparten som har Tesla fra før, men det er sikkert en betydelig andel. Kan fort bli mange hundre ekstra Teslaer på Finn i høst.


Rosstopher  og tornaldo  :+1: He he ja dette var en spenstig analyse og jeg tror jeg er uenig. Alle jeg kjenner som skal ha TMY har nå TM3, X eller S eller har solgt en av disse nylig... men men det kan hende du har rett...og jeg feil for jeg har ofte feil :-) faktisk hver gang sier min bedre halvdel :-)

hELgenen

Tror ikke på stor korrelasjon S og Y og forløpig lite bevegelse der på finn. Men mellom salg 3 og kjøp Y tror jeg på.
Synes dette er spennende...Dukker nok opp flere Y kommende uke også

abbababba

#53
La oss si det skal selges 4000 TMY den neste mnd.

Hvis 20% skal selge en TM3 så skal det altså ut
800 TM3 på finn.no den neste tiden.
Det må vel påvirke prisene nedover for bruktmarkedet?
PS! I mars 2019 ble det solgt 5315 TM3...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. august 2021, klokken 17:02
Tror ikke på stor korrelasjon S og Y og forløpig lite bevegelse der på finn. Men mellom salg 3 og kjøp Y tror jeg på.
Synes dette er spennende...Dukker nok opp flere Y kommende uke også

hELgenen  :+1: ja du har nok rett i det... eller ikke :-) det burde settes ned et tverfaglig utvalg med en større gruppe av fagfolk som i kjent statlig stil - burde avlevert sin utvalgsrapport på dette innenfor en 2 års periode fra nå av... he he søndagshumor... overskrift på rapport kan være "dette er de nye TMY bileiere og dette er deres forrige (el)bil  :-)

Electric cars in Norway

Sitat
Det må vel påvirke prisene nedover for bruktmarkedet?

Støttes :+1: tror nok tyngdekraften gjelder her også og at tilbud/etterspørsel teorien stemmer også i dette tilfellet... men hva vet jeg...  :-)

abbababba

#56
Ville tro det.
Så fremt det ikke totalt sett feks er selgers marked med stor mangel på biler.
Normal teori vil tilsi at prisene skal nedover.
I hvert fall litt ekstra på kort sikt mens markedet skal absorbere en stor mengde ekstrabiler innenfor et tradisjonelt relativt snevert segment (sedan).
Noe annet som kan gi motstand nedover er at en nok får mye bruktbil for pengene sammenlignet med andre biler.

Rosstopher

Model 3 har jo holdt seg usedvanlig godt i pris. Nå som Model 3 ikke lenger er eneste Tesla I "vanlig" prisklasse og mange nok vil strekke budsjettet til Model Y hvis de kan, tenker jeg prisene på Model 3 skal et godt stykke nedover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

afitch80

Sitat fra: abbababba på søndag 22. august 2021, klokken 17:03
La oss si det skal selges 4000 TMY den neste mnd.

Hvis 20% skal selge en TM3 så skal det altså ut
800 TM3 på finn.no den neste tiden.
Det må vel påvirke prisene nedover for bruktmarkedet?
PS! I mars 2019 ble det solgt 5315 TM3...
799.  :P Jeg solgte min for en ukes tid siden. Tapte 10k på 9 mnd'er. Fornøyd med det.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Thob

Bør ikke Finn snart legge til model Y som valg? Utleveringene har vel begynt idag? er jo sikkert noen av de som skal selges

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA