Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

580km vs 614km biler

Startet av patron, onsdag 04. august 2021, klokken 17:36

« forrige - neste »

patron

Hei,

Ser det ligger ute flere 580km wltp biler, men lurer på om det er noe forskjell på disse og 614km som man kan bestille utenom batteri/rekkevidde? Prøvde å søke meg fram, men fant ikke noe info, så beklager hvis dette har blitt besvart før.

uptherosens

Har bestilt en slik. Forskjellen er LG-batteri, som er litt mindre enn Panasonic sitt, og at bilen er produsert i Kina. Tesla kompenserer med å gjøre disse 20K billigere.

markusthorsen

Jeg snakket med Tesla Ålesund om akkurat dette i forrige uke. Jeg har en 614km bil på bestilling med levering i november, og har ukentlige vært innom å vurdert å bytte mot en av disse med 580km vedkommende på Tesla sa at batteri og rekkevidde var absolutt den eneste forskjellen. Varme i ratt og baksete, trelist på framdører, varmepumpe osv var også å finne i disse MIC bilene. Hun trodde disse ville være klare for levering ila september. Muligens før. Samme skip som MY kanskje?

Jeg sliter veldig med å ta en endelig avgjørelse selv... Men holder foreløpig en knapp på å vente til 614km modellen min kommer i november.

Sent from my IN2023 using Tapatalk


GeirN

Synes det var en no brainer å få bil tidligere og 20K i rabatt mot 3mil kortere rekkevidde som jeg i praksis aldri vil merke da jeg hovedsaklig vil lade i segmentet  mellom 20-80% når jeg er på tur en sjelden gang.
I hverdagen er det i allefall ikke et tema med de 3 mila på bunnen av batteriet.

turfsurf

Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

patron

Vet man noe om disse leveres med de nye lyktene?

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.

I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.

In either case. I rather have better range performance in winter time for slightly slower charge speed in summer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.

I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.

In either case. I rather have better range performance in winter time for slightly slower charge speed in summer.
Ja de har ulike egenskaper, og noen er positive i LGs favør. Se Teslabjørns video om emnet. LG kan vise seg å bli bra på mange områder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.
Nå har jeg bil med LG batterier, og jeg er ikke imponert.

Brukte f.eks 28 minutt fra 39-84% på v3. Jada, litt høy SOC, men allikeve. Sommerdag, navigere til Superlader, +650 høydemeter osv. Godt og varmt batteri. Det er en snitteffekt på 62kW. Vi kjørte to biler, vår I-Pace samtidig. Den startet på 34% og ladet til 84% på en 150kW lader med en snitteffekt på 58kW. Og den er kjent for å lade sakte.

Og det bringer meg inn på det andre punktet. Kjørte flere turer sammen med I-Pacen i sommer, og rekkeviddeforskjellen var 3-5 mil. TM3 hadde da 19" og I-Pacen 20". Altså begge med mellomstore felger.

Nå har jeg ikke kjørt TM3 med Panasonic batteriene, så skal ikke si noe om forskjellen, men rekkevidde og ladefart på TM3 med LG er ihvertfall mye dårligere enn forventet. Lading over 50% er helt elendig. Heldigvis er det ikke ofte man trenger det, og med ladestopp i lunsjen er det bare greit det går sakte...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#9
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.
Nå har jeg bil med LG batterier, og jeg er ikke imponert.

Brukte f.eks 28 minutt fra 39-84% på v3. Jada, litt høy SOC, men allikeve. Sommerdag, navigere til Superlader, +650 høydemeter osv. Godt og varmt batteri. Det er en snitteffekt på 62kW. Vi kjørte to biler, vår I-Pace samtidig. Den startet på 34% og ladet til 84% på en 150kW lader med en snitteffekt på 58kW. Og den er kjent for å lade sakte.

Og det bringer meg inn på det andre punktet. Kjørte flere turer sammen med I-Pacen i sommer, og rekkeviddeforskjellen var 3-5 mil. TM3 hadde da 19" og I-Pacen 20". Altså begge med mellomstore felger.

Nå har jeg ikke kjørt TM3 med Panasonic batteriene, så skal ikke si noe om forskjellen, men rekkevidde og ladefart på TM3 med LG er ihvertfall mye dårligere enn forventet. Lading over 50% er helt elendig. Heldigvis er det ikke ofte man trenger det, og med ladestopp i lunsjen er det bare greit det går sakte...

It is known Tesla has changed the charge curves to try to persuade people not to charge over 60-70% unless really needed.
But! If you need to charge to 80-85%, the "total" charge time should not be different as before.

For example. With our Model S 75D. Before we never got above 90-96 kW max. effect charge speed. Only 100kW packs (400V vs 350V) got 115 kW on V2 SuC.
After the charge curve update, we now actually get 115 kW max. effect between 20-30% SOC, but after that it drops quickly. Still, total time from 20 to 80% is the same for us. Around 35-40 mins. Though time from 20 to 60% is much quicker now. So it's the last 20% that is really slow ( 30-40 kW speeds ).

So what is your max. kW effect you have managed to achieve on a V3 SuC with your LG Model 3 when your SOC was around 20%?  That would be interesting to know.

Also. I know the Model S/X have active heating for the battery pack. Unlike Model 3. I have read that it can be really difficult to get the Model 3 to heat up the battery enough before arriving at a SuC, even if you put it into destination in navigation? Like if you are stuck driving on a 80km road in Vestlandet as opposed to speeding 110-120 km/h on the highway for example, to get immediate max. effect on a SuC.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Roman

Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.


Handyman

Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.
Med de nye NCMA pakkene til LG så tipper jeg at MIC snart får samme rekkevidde som USA-utgaven.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

markusthorsen

Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.

Du har helt rett og jeg ser med en gang feilen jeg har gjort. Jeg har garantert lest LG battery og blandet med LFP battery osv. Var kanskje litt sjenerøs med den 75% sikker greia. Beklager, jeg tar å sletter det originale innlegget slik ikke jeg forårsaker unødig forvirring.

Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)

Roman

Sitat fra: markusthorsen på torsdag 05. august 2021, klokken 10:28
Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)

Enig, venter selv på ny bil som kommer fra Shanghai. Det at bilen kommer med LG batteri er forsåvidt bare en teori jeg har, Tesla kunne ikke bekrefte eller avkrefte noe når jeg snakket med dem. Etter å ha sett på et par Teslabjørnvideoer så er jeg ikke så bekymret for at LG batteriet er så dårlig å ende opp med kontra Panasonic pakken :)

Handyman

Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:36
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 05. august 2021, klokken 10:28
Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)

Enig, venter selv på ny bil som kommer fra Shanghai. Det at bilen kommer med LG batteri er forsåvidt bare en teori jeg har, Tesla kunne ikke bekrefte eller avkrefte noe når jeg snakket med dem. Etter å ha sett på et par Teslabjørnvideoer så er jeg ikke så bekymret for at LG batteriet er så dårlig å ende opp med kontra Panasonic pakken :)
Long Range MIC biler kommer med LG batterier. Fikk også dette bekreftet av Tesla. Det som ikke er avklart er om det er NCM eller NCMA. NCMA skulle settes i produksjon i juli. Det er derfor uklart om bilene som nå er på vei har NCMA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA