Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er lading låst til 3.6kW på IT-nett?

Startet av StianHK, tirsdag 03. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

StianHK

På fredag får jeg min splitter nye Renault Zoe 2021 (leasing). De siste dagene har jeg bare gått å gledet meg. Endelig skal jeg få en elbil med god fin størrelse for en person, god rekkevidde, og bra med ekstrautstyr.
Gleden ble derimot ganske kortvarig. For er det noe forhandleren "glemte" å nevne, er det dette med ladeproblemer på det norske IT-nettet. Jeg burde så klart sjekket slikt på forhånd, men jeg tok det dessverre litt for gitt at det skal være simpelt å lade en elbil. Samt slike opplysninger bør opplyses om. Føler meg litt lurt.

Borettslaget har nylig fått installert elbillading Type2 i alle garasjer via Ohmia Charging. (Et firma som ikke akkurat har fått gode anmeldelser) I det jeg skulle bestille ladeabonnement for Renaulten, fikk jeg opp melding om at bilen ikke kan lades på her dersom jeg ikke bruker en medfølgende trafo. Greit nok. Er det slik at denne bråker veldig mye? Garasjerekken er ikke veldig mange meterne fra soverommene til enkelte i den ene blokken i sameiet. Vil det bli et problem? Er det også slik at ladefarten vil bli begrenset til 3.6kW for Renault ved bruk av trafo? Eller kan man være heldig å få opp til 7.4kW? Føler at det å opprette et ladeabonnement for 550 kr pr.mnd + 5000 i etableringsgebyr blir litt stiv pris dersom det vil ta over 20 timer å lade bilen. Da kan jeg like så godt holde meg til elsykkelen, og lade bilen på laderne i sentrum.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-hvilken-ladeeffekten-far-jeg

"Har du 230V 3-fase IT så er det maksimale du kan få er 11 kW, men merk at det er svært få biler som støtter lading på 230V/3-fase fult ut. Noen av delvis støtte, dog vil majoriteten vil kunne få 7,4 kW (32A/1-fase) i et IT-nett."

Vil en Renault Zoe være en del av majoriteten, eller er de helt låst til 3.6kW?

minibiti

If you use the UCase adapter, then yes, you get max 3.6 kW.
If you use the "ladebøtte" (the black trafo that looks like a car battery), you will get max 2kW.
All this is before you get the losses to convert AC to DC via the on board charger... So you get around 3/1.7 kW respectively to the battery pack.
To give you an idea, at home I charge with 3.6 kW and I get roughly 6% extra capacity per hour.

To answer your question about the noise of the UCase, if it is over 50 meters away from the nearest bedroom window it should be fine. You can also put it under the car to dampen the noise.

But are you sure your charger will not be on a TN grid out of the box? Very often big installations use TN and have their own trafo if the building is on IT.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

StianHK

#2
Tusen takk for et godt svar. (Jeg svarer på norsk, da du klarte å svare å spørsmålet mitt, og min skriftlig engelsk er ikke helt på topp :D)

Har tenkt litt, og ca 3kW er ikke så ille når jeg tenker meg om. Bilen skal for det meste brukes til bykjøring, og jeg kjører nok aldri tom for strøm. Så det skal nok ikke by på noe problem.
Men jeg begynner nå å bli mer redd for støyen fra denne UCase-adapteren. Det er langt i fra 50 meter til nærmeste leilighet. Tipper 15-20 meter. Jeg kan prøve å legge den under bilen, samt lokke igjen garasjeporten, men da begynner jeg å bli redd for at den kan stå for tett?

Ja, jeg er helt sikker på at jeg er på et 230V IT-nettverk her hjemme. I det jeg skulle bestille abonnement, fikk jeg følgende melding:

En liten heads-up! Lading av din Renault Zoe er i utgangspunktet ikke tilpasset strømnettet i ditt borettslag (230V IT). Frykt ikke. Dersom du skaffer en Ucase-ladeadapter med Type 2-uttak i begge ender uten skjøt, får du likevel ladet. Den får du via din Renaultforhandler. Det kan være noe leveringstid på disse, så sjekk gjerne det før du fullfører bestillingen hos oss.

EDIT: Det står også 230V-IT på skapet ute i gaten 

minibiti

Norwegian is fine :) I have the exact opposite problem (dårlig skriftig norsk).

15-20 meters with the garage door closed should be fine!
Some people reported that they get only 2kW with the Type 2 connector even though it should give you 3kW. So check it the first time  you charge. If you get only 4% extra battery capacity (if you have the 52 kWh of the ZE 50) per hour then you are not getting 3kW.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

StianHK

Jeg tok med meg en ganske bråkete støvsuger inn i garasjen og stengte porten. Det høres nesten ikke fra utsiden, så da skal det nok gå bra :) Får håpe det blir minimum 3 kW. Det er uansett bedre å få litt strøm, enn å være avhengig av å kjøre ned til sentrum for å lade i et parkeringshus. Det er gode kommunale priser for lading her i byen, men det vil bli litt mye styr å være avhengig av det. Særlig på vinterstid.

Men tusen takk for gode tips!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA