Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat
Samarbeid er greia i trafikken. Den bak får vente til det er ett trygt sted å kjøre forbi, så kan den foran gjøre flere steder trygge.

Godt poeng :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på torsdag 05. august 2021, klokken 13:56
LIGG til høyre
KJØR FORBI til venstre

Om folk får til dette er mye løst.

Har du biler og kø bak deg, uten å ha det foran deg på 1002-1003? ja da er du problemet.

Godt sagt!  :+1:

kodax

Ingen er uenige i at man skal samarbeide. Ingen er uenige i at man slipper opp på gassen for å gjøre en forbikjøring trygg. Ingen er uenige i at man kjører til siden når det kommer utrykningskjøretøy o.l.
Derimot er det endel som uttrykker at personen som kjører i fartsgrensen som er "problemet" når andre bilister som kjører fortere enn fartsgrensen presser på bak. Det er jeg grunnleggende uenig i. Videre er jeg uenig i at personen som kjører i fartsgrensen har "plikt" til å kjøre til siden for å hjelpe slike forbi av ymse grunner. Det er de som kjører fortere enn fartsgrensen som tar seg til rette i trafikken. Hvis de ikke hadde gjort det, så hadde det ikke vært et problem. Altså er det de som er problemet, og de som må tilpasse seg.
Spørsmålet i pollen er forøvrig altså om man skal stoppe for å slippe andre som kjører for fort forbi, ikke om man skal lette på gassen når man blir forbikjørt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

Problemstilling; Det er fartsgrense på stedet 80 km/t, men bilen foran kjører kun i 70 km/t, med andre ord godt under fartsgrensen. Ved forbikjøring er det heller ikke lov (!) å kjøre over fartsgrensen. Hvor lang strekning trenger man da uten møtende trafikk for å gjøre en sikker forbikjøring med tanke på de forberedelser som man naturligvis må gjøre ved å forsikre seg om at det er trygt å kjøre forbi, man holder anbefalt avstand til bilen foran (1001, 1002, 1003) osv


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 15:20
Videre er jeg uenig i at personen som kjører i fartsgrensen har "plikt" til å kjøre til siden for å hjelpe slike forbi av ymse grunner.
Du bryter altså loven fordi det passer deg. Dessverre tvilsomt at du blir tatt for dette, men det er brudd på reglene om å ikke være til hinder.

Dette vil du ikke skjønne og er dermed et potensielt problem i trafikken. La oss alle be om at du aldri får en fødene kvinne i bilen bak deg der du rir prinsippene dine, som faktisk er feiltolkning av loven. Det bryter også mot det å ta hensyn som du sier du er tilhenger av

Tellus

Aha,
Så alle som kjører for fort må gjør det i nødverge  :D

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 05. august 2021, klokken 16:45
Aha,
Så alle som kjører for fort må gjør det i nødverge  :D
Niks. Tipper 99,xxx % gjør det uten å være i nødrett (verge er å forsvare seg). Men jeg har likevel ikke lyst til å være til hinder for noen som trenger å komme fortere frem, selv om det er bare er 0,xxx% som har rett til det.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:53
Niks. Tipper 99,xxx % gjør det uten å være i nødrett (verge er å forsvare seg). Men jeg har likevel ikke lyst til å være til hinder for noen som trenger å komme fortere frem, selv om det er bare er 0,xxx% som har rett til det.
Har selv kjørt en slik tur med gravid kone i bilen. Barnet ble født 10 minutt etter vi kom til sykehuset. Jeg kjørte turen ett kvarter fortere enn vanlig. Hadde en nisse i Leaf hindret meg skulle hen fått være jordmor i bilen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:53
Niks. Tipper 99,xxx % gjør det uten å være i nødrett (verge er å forsvare seg). Men jeg har likevel ikke lyst til å være til hinder for noen som trenger å komme fortere frem, selv om det er bare er 0,xxx% som har rett til det.
Har selv kjørt en slik tur med gravid kone i bilen. Barnet ble født 10 minutt etter vi kom til sykehuset. Jeg kjørte turen ett kvarter fortere enn vanlig. Hadde en nisse i Leaf hindret meg skulle hen fått være jordmor i bilen...
Ikke sant. Det kan være til ettertanke for noen.

hanche

Apropos nødrett: Hva om jeg får et utrykningskjøretøy bak meg, veien har midtdeler og det er umulig å slippe dem forbi, skal jeg da kjøre fortere enn fartsgrensen for å ikke forsinke dem unødig?

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Der skal veiskulderen og kjørebanen være så bred at de skal komme forbi. Men ellers ville jeg nok kjørt så fort jeg syntes var forsvarlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 17:04
Har selv kjørt en slik tur med gravid kone i bilen. Barnet ble født 10 minutt etter vi kom til sykehuset. Jeg kjørte turen ett kvarter fortere enn vanlig. Hadde en nisse i Leaf hindret meg skulle hen fått være jordmor i bilen...
I en slik situasjon må det være helt OK å bruke lyshornet for å signalisere at du vil forbi. Blir jeg tatt igjen av noen som kjører mye fortere enn jeg selv, og så bruker lyshornet, er det klart jeg slipper dem forbi. Det kan være en bølle, men det er også godt mulig at vedkommende virkelig har en god grunn. Da blir det feil å gjette på det første og kjøre deretter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 17:33
Der skal veiskulderen og kjørebanen være så bred at de skal komme forbi. Men ellers ville jeg nok kjørt så fort jeg syntes var forsvarlig.
Jeg mener det er mange steder det ikke er plass. Autovern på høyre side og midtdeler. Så bremser jeg opp og legger meg helt ut på siden, bare for å finne ut at det ikke er nok plass: Da har jeg i hvert fall forsinket dem kraftig. Ja, jeg ville også økt farten, men jeg er fortsatt usikker på om jeg har lov til det. Eller om loven pålegger meg det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på torsdag 05. august 2021, klokken 17:34
I en slik situasjon må det være helt OK å bruke lyshornet for å signalisere at du vil forbi. Blir jeg tatt igjen av noen som kjører mye fortere enn jeg selv, og så bruker lyshornet, er det klart jeg slipper dem forbi.
Ja, politiet selv har jo uttalt at det er greit å signalisere med lyshornet en gang eller to om man vil forbi.

Dessverre mange som ikke får med seg eller skjønner lyshorn også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hanche på torsdag 05. august 2021, klokken 17:36
Ja, jeg ville også økt farten, men jeg er fortsatt usikker på om jeg har lov til det. Eller om loven pålegger meg det.
Utrykningskjøretøy med sirene og lyshorn bør man trygt kunne anta er alvorligere enn å bryte fartsgrensen noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA