Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

hemi

i usa har de gitt opp, forbikjøring i alle filer lov, masse neper som sover i venstre fil.

Carl Anton Stenling

Det er vel ikke nødvendigvis lov i USA å kjøre forbi til høyre, men de gjør det likevel. Så har de også langt flere trafikkulykker enn oss.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RJK

Sitat fra: Olemann på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:17

Artig.  25 siders debatt om man bør slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Kan det hende vi har det godt i Norge?  Tenkte jeg da jeg så denne tråden, og innrømmer gladelig at jeg ikke har lest alle 25 sidene... ;D
25 sider? Det må være fra mobil, for her på PC'en stopper tallet på 16 for nå. Ja, har sikkert noe å gjøre med oppløsning på skjermen og, samt formatet. 21:9 på 3840 x 1600 oppløsning på 38" skjerm gir kanskje færre sider enn andre skjermløsninger. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:17

Artig.  25 siders debatt om man bør slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Kan det hende vi har det godt i Norge?  Tenkte jeg da jeg så denne tråden, og innrømmer gladelig at jeg ikke har lest alle 25 sidene... ;D
Metakommentarer øker alltid kvaliteten og ikke minst størrelsen på tråder!

Rosstopher

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 04. oktober 2021, klokken 20:34
Det er vel ikke nødvendigvis lov i USA å kjøre forbi til høyre, men de gjør det likevel. Så har de også langt flere trafikkulykker enn oss.

Det (og mange andre trafikkregler) varierer fra stat til stat.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

02jan

Hvilken agenda / myndighet over andre kan man ha for å stoppe en diskusjon på et diskusjonsforum ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: 02jan på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:38
Hvilken agenda / myndighet over andre kan man ha for å stoppe en diskusjon på et diskusjonsforum ?
En kan ha agenda uten myndighet, men likevel et interessant spørsmål.

arthur

I går hadde jeg gleden av å ligge bak en slik "gåsemor", en bil med bremset henger, gjennom deler av Telemark på E-18. Fartsgrense 80 km/t, bilen kjørte i rundt 70 på (mitt)speedometer som betyr omtrent 65 km/t reelt. Før alle fotoboksene bremset vedkommende ned ytterligere 10 km/t. Det ble etter hvert en ganske lang kø ibak bilen, inkludert diverse tunge trailere som også ble stadig mer irritert. Vedkommende gjorde selvfølgelig ikke noe ulovlig, var bare en forsiktig sjåfør. Det var mange steder vedkommende kunne ha tatt seg en liten pustepause på siden av veien, men ingen steder man kunne kjøre forbi. Dette var sikkert en sjåfør som noen her hadde trykket til sitt hjerte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorgenM

Svaret mitt er JA.

Ikke mye som er mer irriterende enn å ha det travelt og bliliggende bak en som kjører akkurat på fartsgrensen, bremser ned så han/hun er nede i 60 lenge før 60-skiltet, ikke holder fartsgrensen i svinger osv.

Selv ligger jeg ofte i fartsgrense + mva så lenge det er lite trafikk og der det er 80 eller mer. Jer kjørte nok fortere for 25-30 år siden riktignok.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

paalsen

Svaret mitt er, tja det kommer ann på.

Ligger jeg i 110 i venstre fil på E6 og det kommer en bil fort opp bak så legger jeg meg selvfølgelig over i venstre fil ved første gode anledning.

Ligger jeg i f.eks 80 på enfelts vei og det kommer en bil helt opp i ræva på meg, (som på dette bildet fra Politiets Snapchat, som jeg ser er en tofelts veg) så stopper jeg ikke og slipper forbi (som var det opprinnelige spørsmålet) Vil han forbi må han vente til det blir klart. Og da bruker jeg selvfølgelig heller ikke mere strøm for å gjøre det vanskeligere å passere. Å ligge helt opp i ræva gir ikke meg plikt til å stoppe. Men at noen ikke orker å ha noen der og stopper har jeg forståelse for.

«Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene»





Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: paalsen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 09:56
Svaret mitt er, tja det kommer ann på.

Ligger jeg i 110 i venstre fil på E6 og det kommer en bil fort opp bak så legger jeg meg selvfølgelig over i venstre fil ved første gode anledning.


Jeg tar det nesten for gitt at du mener "høyre fil ved første anledning" og ikke venstre fil?

Selv merker jeg at elbil (og alder?) gjør at jeg kjører roligere enn før samt at jeg bruker den adaptive cruisekontrollen mye, og denne regulerer jo også behagelig avstand til bilen foran.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

paalsen

Ja, selvfølgelig høyre. Takk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:25
Vedkommende gjorde selvfølgelig ikke noe ulovlig, var bare en forsiktig sjåfør. Det var mange steder vedkommende kunne ha tatt seg en liten pustepause på siden av veien, men ingen steder man kunne kjøre forbi.
Jeg vil påstå at dette er brudd som er mulig å få enten advarsel eller bot for på beskrevet oppførsel. Dette er ikke hensynsfull kjøring jfr paragraf 3.

cra

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:13
Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:25
Vedkommende gjorde selvfølgelig ikke noe ulovlig, var bare en forsiktig sjåfør. Det var mange steder vedkommende kunne ha tatt seg en liten pustepause på siden av veien, men ingen steder man kunne kjøre forbi.
Jeg vil påstå at dette er brudd som er mulig å få enten advarsel eller bot for på beskrevet oppførsel.

Utvilsomt! Hadde folk meldt ifra og det var en patrulje i området ville nok vedkommende (forhåpentligvis!) ha blitt vinket inn og fått beskjed.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:25
I går hadde jeg gleden av å ligge bak en slik "gåsemor", en bil med bremset henger, gjennom deler av Telemark på E-18. Fartsgrense 80 km/t, bilen kjørte i rundt 70 på (mitt)speedometer som betyr omtrent 65 km/t reelt. Før alle fotoboksene bremset vedkommende ned ytterligere 10 km/t. Det ble etter hvert en ganske lang kø ibak bilen, inkludert diverse tunge trailere som også ble stadig mer irritert. Vedkommende gjorde selvfølgelig ikke noe ulovlig, var bare en forsiktig sjåfør. Det var mange steder vedkommende kunne ha tatt seg en liten pustepause på siden av veien, men ingen steder man kunne kjøre forbi. Dette var sikkert en sjåfør som noen her hadde trykket til sitt hjerte?

Det var en stund masse skilt i Telemark og Østfold om å senke farten. Ikke noe spesifikt, men etter å ha kommet ned i 50 km/t i 70 sonen gav jeg opp å senke farten og fulgte i stedet fartsgrensene.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA