Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

VoltWay

Sitat fra: arthur på mandag 30. august 2021, klokken 07:18
Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 21:14
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 15:46

Som allerede sagt så skal jeg ikke spørre deg hvordan du vet om det er en nødsituasjon, eller ikke! :police:

Er det noe man er lovpålagt å vite?
Man kan jo ikke gjøre annet enn å tolke situasjonen, etter beste evne.

Lover skal ikke tolkes, men følges hvilket jeg anbefaler deg å også gjøre i saken som diskuteres!
Og det finnes ingen lover der det står at du er pålagt å slippe forbi biler som du ikke unødig hindrer pga. at de kanskje kjører fort i nødrett.

Counterpointer

Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 18:22
Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 12:42
Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 11:51
Sitat fra: automat på lørdag 28. august 2021, klokken 20:04
Jeg lager ikke kø.
Det virker lite trolig med din argumentasjon Akkurat på samme måte som du klassifiserer alle som er uenig med deg som råkjørere så virker du lite smidig og dermed er det mindre sannsynlig at du faktisk benytter reglene Arthur har sitert nå mange ganger.
Går du tom for argumenter, og går på person istedet for sak?
Du kom med en påstand som ikke var spesielt troverdig. Du må gjerne droppe slikt selvskryt om du ikke vil ha fokus på det.

Jeg oppfattet at det kom hentydninger om min kjøreadferd som ikke er korrekte. Og mener der det var på plass med en presisering.

Du beskylder meg for å «klassifisere alle som er uenig med meg som råkjørere».

Jeg har vært svært nøye med å ikke bebreide  motdebattanters kjøreadferd i denne tråden. Så påstanden din er en ren løgn, som jeg forventer en unnskyldning for.
Jeg beklager at du ikke skjønner!

Det jeg sier er at jeg ikke tror din påstand basert på dine argumenter. Det er ingen løgn, det er det jeg mener.

automat

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 19:44
Jeg lager ikke kø.
Det virker lite trolig med din argumentasjon Akkurat på samme måte som du klassifiserer alle som er uenig med deg som råkjørere så virker du lite smidig og dermed er det mindre sannsynlig at du faktisk benytter reglene Arthur har sitert nå mange ganger.
Du kom med en påstand som ikke var spesielt troverdig. Du må gjerne droppe slikt selvskryt om du ikke vil ha fokus på det.

Jeg oppfattet at det kom hentydninger om min kjøreadferd som ikke er korrekte. Og mener der det var på plass med en presisering.

Jeg har vært svært nøye med å ikke bebreide  motdebattanters kjøreadferd i denne tråden. Så påstanden din er en ren løgn, som jeg forventer en unnskyldning for.

Det jeg sier er at jeg ikke tror din påstand basert på dine argumenter. Det er ingen løgn, det er det jeg mener.
Du er fortsatt en løgner angående råkjørerpåstanden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: hanche på søndag 29. august 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 17:32
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 17:03

Det holder med rettspraksis;

https://www.nrk.no/innlandet/tatt-i-143-km_t---slapp-straff-1.10858221
Interessant artikkel Arthur

Her ser en at det faktiske politiet også må bøye seg for unntak fra loven!
Rettspraksis er å forstå som en konkret lovtolkning og er en rettskilde.

Det var i tingretten. Noen som vet om dommen ble anket? Jeg merker meg også at fagdommeren var uenig. Jeg vet ikke hvor sterkt en slik dom vil stå som presedens, men så er jeg da heller ikke jurist.
Dommer i lavere rettsinstanser brukes vanligvis ikke, kun om de er prinsipielle og ikke belyst i høyesterett.
Presedens brukes vanligvis om prejudikater (høyesterettsdom), mens rettskilde er viere og kan brukes om alle instanser og også faglitteratur om saken det gjelder.

Edit;skrivefeil

Counterpointer

Sitat fra: automat på mandag 30. august 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 19:44
Jeg lager ikke kø.

Du er fortsatt en løgner angående råkjørerpåstanden.
Først vil jeg quote hva jeg sel skrev tidlig i tråden

Post #63
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 23:47
snakker IKKE om de som råkjører, vi snakker om at de som ikke vil slippe forbi noen, kan hindre noen som bruker nødrett!

Du skriver selv senere post # 90 som er en tydelig holdning til det du kaller «fri veg» som i min forståelse er råkjøring.

Post #90
Sitat fra: automat på fredag 06. august 2021, klokken 18:25
Man har ingen rettigheter om å få «fri veg» uansett hvor mye over fartsgrensa man ligger.

Jeg er imidlertid enig i at det er å ta i for kraftig å si at du klassifiserer alle folk som råkjørere. Så selv om løgner er kraftig kost så beklager jeg at utrykket ble for sterkt og ber om unnskyldning for det.

Har nok blandet inn et par andre brukere og poster  f.eks

Sitat fra: trykkertor på lørdag 21. august 2021, klokken 01:25
Lurer på hvor mange fartsbøller som har "spart" seg en fartsbot i det de ble liggende bak en som holdt fartsgrensen,

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 23. august 2021, klokken 18:48
Jeg blir skremt av hvor mange åpenbart farlige sjåfører som forsøker å legitimere råkjøring i denne tråden. Håper jeg aldri treffer noen av dere på veien sammen med meg .

automat

Jeg har altså ikke kalt noen for råkjører. Untatt i dine fantasier.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 21:13
Sitat fra: hanche på søndag 29. august 2021, klokken 23:20
Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 17:32
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 17:03

Det holder med rettspraksis;

https://www.nrk.no/innlandet/tatt-i-143-km_t---slapp-straff-1.10858221
Interessant artikkel Arthur

Her ser en at det faktiske politiet også må bøye seg for unntak fra loven!
Rettspraksis er å forstå som en konkret lovtolkning og er en rettskilde.

Det var i tingretten. Noen som vet om dommen ble anket? Jeg merker meg også at fagdommeren var uenig. Jeg vet ikke hvor sterkt en slik dom vil stå som presedens, men så er jeg da heller ikke jurist.
Dommer i lavere rettsinstanser brukes vanligvis ikke, kun om de er prinsipielle og ikke belyst i høyesterett.
Presedens brukes vanligvis om prejudikater (høyesterettsdom), mens rettskilde er viere og kan brukes om alle instanser og også faglitteratur om saken det gjelder.

Edit;skrivefeil
I prinsipielle saker er det ønskelig med avklaring fra høyesterett, men om ingen slik dom har kommet så langt, blir det benyttet dommer både laveste (tingretten) og mellomste (lagmannsretten) nivå både for å antyde praksis, og til veiledning ved straffeutmålingen.

Faktisk er dette et vesentlig prinsipp, så når lovgiverne prøver å påvirke til at noen straffer skal straffes hardere, så er det ikke slik at det umiddelbart blir en endring. Dette går temmelig sakte fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. august 2021, klokken 09:39
Dere... hvor lenge er det muuulig å ha denne diskusjonen uten at det blir tull...?
Bare lurer....
Sorry, men det spørsmålet kom lovlig seint, for det punktet ble passert noen sider lengre bak, i forhold til når spørsmålet kom...

;-)
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 30. august 2021, klokken 07:18
Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 21:14
Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 15:46

Som allerede sagt så skal jeg ikke spørre deg hvordan du vet om det er en nødsituasjon, eller ikke! :police:

Er det noe man er lovpålagt å vite?
Man kan jo ikke gjøre annet enn å tolke situasjonen, etter beste evne.

Lover skal ikke tolkes, men følges hvilket jeg anbefaler deg å også gjøre i saken som diskuteres!
Dette er positivt feil.

Det Norske lovverket baserer seg på et prinsipp om at lovene faktisk skal og kan tolkes, i motsetning til f.eks. det amerikanske rettssystemet.

Der det holder at norsk rett sier at du ikke skal frarøve noen livet (drepe), så spesifiserer amerikanske lover hvilke metoder for drap som er ulovlig. Og finner du en måte å drepe noen på, som ikke spesifikt er forbudt, så er det faktisk lov, som at da må tiltalte frikjennes.

Så må den lovgivende samlingen bestemme at denne metoden ikke skal være lov lengre gjennom en lovendring/ny lov. Men det vil altså bare gjelde for drap utført på denne måten etter at loven er rettskraftig iverksatt.
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: automat på mandag 30. august 2021, klokken 22:07
Jeg har altså ikke kalt noen for råkjører. Untatt i dine fantasier.
Derav unnskyldningen, om du ikke fikk med deg det. Nå har du fått den to ganger.

Miri

Svaret på problemstillingen er enkel: Det er straffbart å medvirke til andres lovbrudd. Slipper du andre forbi, selv om du kjører i riktig hastighet, kan det være medvirkning til regelbrudd. Jeg sier ikke at dette tilfellet er straffbart, men peker på prinsippet.

Når det gjelder denne regelen:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Så merk det jeg har understreket. Fartsgrensen er naturligvis et nødvendig hinder ;)

hELgenen

Sitat fra: Miri på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:11
Svaret på problemstillingen er enkel: Det er straffbart å medvirke til andres lovbrudd. Slipper du andre forbi, selv om du kjører i riktig hastighet, kan det være medvirkning til regelbrudd. Jeg sier ikke at dette tilfellet er straffbart, men peker på prinsippet.

Når det gjelder denne regelen:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Så merk det jeg har understreket. Fartsgrensen er naturligvis et nødvendig hinder ;)

Mange her inne som mener alle lover kan strekkes litt så lenge konsekvensen ikke blir så ille.
Nyttelast debatten er ett eksempel på dette. Å kjøre litt over fartsgrensen er en annen - dvs. noen mener at speedometeret har null verdi - det er GPS hastighet som teller - og da gjerne GPS + 9.9% dersom fartsboten ikke kommer før 10% over. Det snodige er at mange av disse blir forbannet når noen foran dem ikke flytter seg. Noen topper det også med å hevde de foran som f.eks kjører i fartsgrensen og ikke slipper noen forbi faktisk bryter loven fordi det hindre dem selv i å bryte loven.......Morsomt lesning.....

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. oktober 2021, klokken 10:27
Trodde vi hadde lagte denne bak oss, men nei  :o
Det er tydeligvis noen som enten ikke har lest tråden eller ikke forstår problemstillinger som trenger en ny runde

arthur

Et innlegg som til og med nærmest kritiserer folk for å holde fartsgrensen, bilens reelle hastighet, og ikke hva som fremkommer av speedometeret når dette beviselig viser feil, blir jo nærmest patetisk å lese.
En fartskontroll gjøres på basis av bilens faktiske fart (fratrukket en liten margin), og IKKE hva som fremkommer på den enkelte bils speedometer som for øvrig varier fra merke til merke med hensyn til "margin" eller "feilvisning"!

https://www.youtube.com/watch?v=NowHyEhPlJw&ab_channel=%C3%98ysteinSunde-Topic
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA