Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. oktober 2021, klokken 10:33
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. oktober 2021, klokken 10:27
Trodde vi hadde lagte denne bak oss, men nei  :o
Det er tydeligvis noen som enten ikke har lest tråden eller ikke forstår problemstillinger som trenger en ny runde

Mulig runde #2 blir morsommere

hemi

lå bak en ipace som kjørte 60 i 70 sonen i venstre fil nå  konsekvent, blinket på vedkommende, hun pekte på skiltet der det stod 70, fortsatte kjøre 60..... dro forbi på innsiden, så da at bilene bak blinket videre... heia flotte folk

arthur

Sitat fra: hemi på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:27
lå bak en ipace som kjørte 60 i 70 sonen i venstre fil nå  konsekvent, blinket på vedkommende, hun pekte på skiltet der det stod 70, fortsatte kjøre 60..... dro forbi på innsiden, ...

Kunne ha kostet deg dyrt om "gåsemor" så deg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på søndag 03. oktober 2021, klokken 14:17
lå bak en ipace som kjørte 60 i 70 sonen i venstre fil nå  konsekvent, blinket på vedkommende, hun pekte på skiltet der det stod 70, fortsatte kjøre 60..... dro forbi på innsiden, ...

Det er fullt lovlig å passer i høyre felt, det er ikke forbikjøring.

Det er dog sjelden et problem på flerfelts vei da man kan passere. Verre dog på bygdeveier der man ofte her midtdelere og folk som ligger i 50 straks veien svinger seg litt og gir full pinne når veien er rett for å sikre at ingen kommer forbi. Nok av dem som ser for seg at de skal passe på oss andre  :o
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:55
Lager man kø må man slippe forbi. Paragraf 3 oppheves ikke av at man følger fartsgrensen.

Men om en bil holder fartsgrensen og kanskje til og med ligger noen prosent over, så er det de som kjører bak som skaper køen. Større opplevelse av kø skapes av at mange ligger for tett/nært.

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. oktober 2021, klokken 15:09

Det er fullt lovlig å passer i høyre felt, det er ikke forbikjøring.

Ja, hvis du lå i høyre felt og trafikken der går raskere så er det "innafor", men lå du i venstre fil, byttet til høyre for så å passere så er ikke det passering, men forbudt forbikjøring. Kun du vet hva som var tilfelle så mulig jeg feiltolket deg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hemi

Fått bot for det før, relativt klar over hva det koster. Fant ut at jeg var så lei at det var verdt penga om jeg ble tatt. Jeg kan avsløre at jeg så flere bak meg som gjorde det samme.

Counterpointer

Det er jo ekstremt sjelden at noen ligger i fartsgrensen. Som regel ligger de over eller godt under. De som ligger under føler de har all rett til dette og bryter som oftest regelen om hensynsfull kjøring. IMHO

RJK

Sitat fra: hemi på søndag 03. oktober 2021, klokken 15:58

Fått bot for det før, relativt klar over hva det koster. Fant ut at jeg var så lei at det var verdt penga om jeg ble tatt. Jeg kan avsløre at jeg så flere bak meg som gjorde det samme.
Nettopp det at flere som gjør det samme som deg, tyder jo på at vedkommende i venstre felt burde lære seg at man ikke skal blokkere det feltet. Å peke på skiltet for å si "se, jeg kjører lovlig" tyder på hulll i kunnskapen.

Når man har forsøkt flere ganger å gi tegn, og vedkommende fremdeles ikke viser vilje til å legge seg i feltet h+n burde holdt, så skjønner jeg at man lar seg provosere. Men så lenge man selv legger seg i høyre felt, legger seg i fartsgrensen med feilkorrigering, og så passerer bilen rolig, så tolker jeg det som lovlig passering. Om man da umiddelbart legger seg i venstre igjen foran denne, så er det uten tvil en forbikjøring.

Men så lenge man gjør dette rolig og kontrollert, så har Politiet mindre grunn til å slå ned på det som kan tolkes som agressiv holdning, og burde i større grad ta valget om å stoppe vedkommende som blokkerer venstrefeltet, og fortalt henne om feilvisning, og ulovligheten av å ligge i venstrefeltet unødig.

Som regel er det dog "hissig adferd" som får prioritet, og det er de som legger seg i høyrefeltet og passerer (ikke kjører forbi, presisjon ovenfor) og de som faktisk kjører forbi til høyre, som ansees som den største trusselen. Og derved de som får Politiet etter seg. Og er det forbikjøring, så er jeg tildels enig med den vurderingen, selv om irritasjonen kommer av "venstrefils-blokkeren".

Så er det vel kanskje få som velger å forbli i høyrefeltet over lang nok tid, men gjør det til en forbikjøring etter Politiets vurdering. Så da får man som regel lite gehør, vil jeg tippe, om man prøver å fortelle at de ga opp forbikjøring, så de la seg i lovlig fart i høyrefeltet og på den måten passerte, og ikke forbikjørte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. oktober 2021, klokken 10:27
Trodde vi hadde lagte denne bak oss, men nei  :o
Skal vi ha et håp om å legge denne bak oss, må vi i hvert fall ikke slippe den forbi.  ;D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektro

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:12
Det er jo ekstremt sjelden at noen ligger i fartsgrensen. Som regel ligger de over eller godt under. De som ligger under føler de har all rett til dette og bryter som oftest regelen om hensynsfull kjøring. IMHO

+1

Selvfølgelig kjører man forbi på høyre side om noen ligger under fartsgrensen til venstre. Tror ikke mange setter på blålysene for det, så lenge det er utført på en hensynsfull måte og man ikke bryter fartsgrensen i nevneverdig grad.

Jeg gjør dette stadig, og har i alle fall aldri fått bot ila. 20 år med kjøring på firefelts veiene i Oslo området. Får jeg det, er det verdt det.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Kjørte innover fra Lier i dag. Høyre feltet gikk raskere helt til vi kom til Asker. Så ikke noe blålys... :) :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

arthur

https://m.facebook.com/utrykningspolitiet/posts/3739339476092297
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hanche

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. oktober 2021, klokken 07:51
Kjørte innover fra Lier i dag. Høyre feltet gikk raskere helt til vi kom til Asker. Så ikke noe blålys... :) :)
Men forbudet mot å kjøre forbi på høyre side inneholder jo et unntak for den situasjonen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Olemann

Artig.  25 siders debatt om man bør slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Kan det hende vi har det godt i Norge?  Tenkte jeg da jeg så denne tråden, og innrømmer gladelig at jeg ikke har lest alle 25 sidene... ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA