Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 10:16
Å si at bilister som følger loven skal flytte seg for bilister som bryter loven, er å legge ansvaret på den lovlydige, litt som å si at jenter skal dekke seg til for at ikke menn skal forgripe seg på dem.

Det høres logisk ut, men det er en del flere regler enn fartsgrensen man skal forholde seg til, og som flere har nevnt ovenfor er det ikke vår jobb å leke politi langs veien.

Ellers enig i mye av det du skriver. Det virker som mange ser det som et nederlag å ligge bak noen. At man taper på en måte. Treffer jo også stadig på de som på død og liv skal forbi for å ligge i samme fart som meg etterpå. Hadde jeg hatt samme innstilling så hadde jeg vært nødt til å kjøre forbi de igjen, noe som hadde ført til en uendelig loop av forbikjøringer frem til en av oss svinger av. 😆
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kodax

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. august 2021, klokken 10:46
Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 10:16
Å si at bilister som følger loven skal flytte seg for bilister som bryter loven, er å legge ansvaret på den lovlydige, litt som å si at jenter skal dekke seg til for at ikke menn skal forgripe seg på dem.

Det høres logisk ut, men det er en del flere regler enn fartsgrensen man skal forholde seg til, og som flere har nevnt ovenfor er det ikke vår jobb å leke politi langs veien.
Å aktivt forhindre at noen kjører forbi skal man selvfølgelig ikke gjøre, som å øke hastigheten, legge seg ut til venstre etc., men det er vel ikke det som diskuteres? Man leker ikke politi hvis man ikke aktivt flytter seg fordi det kommer noen som kjører over fartsgrensen når man selv ligger i den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

venstre fil er for forbikjøring, du skal ikke ligge der uansett!

jeg har tilgode å ta igjen en leaf som ligger i nærheten av fartsgrensen, trolig fordi de har så grovt feilkalibrerte speedo og dårlig rekkevidde, comboen = treig.

hanche

Sitat fra: hemi på torsdag 05. august 2021, klokken 12:42
venstre fil er for forbikjøring, du skal ikke ligge der uansett!
Jeg trodde vi diskuterte kjøring på vanlige veier med ett felt i hver retning? Hva man gjør på motorveier og andre firefelts veier, blir en litt annen diskusjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 05. august 2021, klokken 12:42
venstre fil er for forbikjøring, du skal ikke ligge der uansett!
Ja. Er det noe i kommentaren min som tilsier at jeg mener noe annet? Jeg skrev at man ikke skal gjøre ting som kan forhindre en forbikjøring, som å legge seg ut til venstre, noe jeg har sett noen gjøre der det bare er ett felt i hver retning. Ved flere felt er det endel som gjør det ved kø for å forhindre at noen "sniker", noe som heller ikke er bra for trafikkavviklingen.
Ang kommentaren din om Leaf, er det egentlig et problem at eventuelt de ligger litt under fartsgrensen. I så fall, hva er problemet? At man kommer mye senere fram og/eller at man blir irritert?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

folk som lager kø ved å kjøre for sakte, hindrer trafikk og skaper forbikjøringer og med det potensielle unødvendige situasjoner kan medføre er dumt synes jeg.

bare fordi personen vil hypermile.  Dette gjelder også 90/100/110 sonene med 2 filer, ser ofte lastebiler som kjører forbi på 2 fils, fordi elbilisten vil spare strøm, det er ikke ok, da kan personen heller bli hjemme. Å lage kø bare fordi du ikke vil lade så ofte/mye (som jeg har blitt fortalt er problemfritt) er douchy move mot alt og alle.

Jeg har kjørt mye mellom KRS, arendal, kragerø og bærum i sommer, og er drittlei treige elbilister.  Med det sagt humret jeg godt over 2stk model 3 som fulgte meg helt fra innsnevringen ved langesund avkjøringen til lier/bærum henholdsvis, de synes nok det var stas å tailgate stor suv som bremset strømforbruk ;)

Tilsvarende er opp og ned til hemsedal/hafjell også en gjennganger at man blir stuck bak en kø av biler, heldigvis har hafjell mye 2 fils.

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 10:16
Dersom jeg har satt cruicecontrollen til å følge fartsgrensen, så kjører jeg ikke ut til siden for å slippe folk forbi. Jeg følger selvfølgelig med og sakker eventuelt farten hvis de gjør en forbikjøring for å unngå farlige situasjoner. Da må jeg avbryte CC/bremse, og så aktivere CC igjen, dvs. at jeg plages av at den andre bilisten bryter loven, noe jeg altså mener er helt feil.
Hvis du blir plaget av å slakke ned i 5 sekunder så blir du plaget kun i 5 sekunder. Ligger du foran noen så plager du de kontinuerlig så lenge du ligger foran.

Å ligge bak noen handler ikke hovedsaklig om å komme frem fortere, men f.eks at man kontinuerlig må spyle vinduene. Eller at den foran deg har en ujevn og ubehagelig kjørestil. Eller at man rett og slett liker å ha veien klar foran seg.

Ellers så skjønner jeg ikke hva problemet med å kjøre forbi / bli forbikjørt er. Å koble ut cc i 5 sekunder er det sterkeste argumentet jeg har hørt til nå, og da påberoper du deg retten å til grise ned bilen til andre i timesvis. Den kjøper jeg ikke. Nei, hva er problemet med å være litt smidig i trafikken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Å ikke ønske å få tilgriset vinduene/bilen er et ok poeng, men i sånt vær blir man jo jevnlig tilgriset av motgårnde trafikk, samt ekstra mye når man gjør en forbikjøring.
Hvis noen plages av å ligge bak andre som ligger i fartsgrensen, så er det strengt tatt deres problem. Det kommer gjerne nye biler hele tiden som kjører fortere enn fartsgrensen, så det blir mange ganger man da må tilpasse seg de som kjører fortere enn fartsgrensen og vil forbi. Jeg har vanskelig for å forstå at det er den lovlydige som skal tilpasse seg her.
(Og selv når noen ligger under fartsgrensen, så mener jeg man heller burde slakke lit av og ta det med ro. Man taper altså ekstremt lite tid, og dersom man heller klarer å ta det med ro enn å irritere seg, så blir alt så meget bedre, men dagens bilister er nok i mange tilfeller en tapt kamp her:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

LIGG til høyre
KJØR FORBI til venstre

Om folk får til dette er mye løst.

Har du biler og kø bak deg, uten å ha det foran deg på 1002-1003? ja da er du problemet.


kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 05. august 2021, klokken 13:56
LIGG til høyre
KJØR FORBI til venstre

Om folk får til dette er mye løst.

Har du biler og kø bak deg, uten å ha det foran deg på 1002-1003? ja da er du problemet.
Pst. Vi snakker ikke om flerfeltsvei.
Pstpst. Har du biler foran deg, slapp av, det er faktisk du som har et "problem". Personene i bilen foran deg lever sitt eget liv og har sitt eget mål med turen, de er hverken ute på tur for å irritere deg eller å tilpasse seg deg ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. august 2021, klokken 15:01
Men kjører man alene på veien og man får en hale av biler som ikke klarer å kjøre forbi, så er det åpenbart at man kjører for sakte og er et unødig hinder. Brått kommer det et utrykningskjøretøy som da bruker unødvendig lang tid på å komme forbi en kilometer lang kø av biler. Eller så kommer det en som kjører en syk person til legen fordi det ikke er noen ambulanser å oppdrive (det er lov å kjøre for fort i sjeldne tilfeller). Eller en frivillig brannmann som må rekke til et utrykningskjøretøy/stasjon. Eller en lensmann som har blitt kalt inn fra fritiden pga en hendelse. Eller en i hjemmesykepleien som har fått en alarm. Disse blir hindret av å ende opp i en lang kø bak en prinsippfast regelrytter.

Man vet aldri hvorfor noen velger å kjøre for fort og det finnes et hav av grunner  til at folk gjør det. Men det er aldri vår jobb som sivile å avgjøre om det er greit eller ikke og dermed leke politi.

I tillegg har du det faktum at de som kjører gris har en større sannsynlighet for å foreta en hårreisende forbikjøring med dertil økt risiko for kollisjon. Alle på veien er tryggere dersom man ikke hindrer de råkjørende idiotene mer enn nødvendig.


Dette var en grei oppsummering av punkter som de i denne tråden som tenker «siden jeg ligger i fartsgrensen så trenger jeg ikke tenke på annen trafikk». Det er altså ikke riktig og kan være i strid med paragrafen om ikke være til hinder.

kodax

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 14:05
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. august 2021, klokken 15:01
Men kjører man alene på veien og man får en hale av biler som ikke klarer å kjøre forbi, så er det åpenbart at man kjører for sakte og er et unødig hinder. Brått kommer det et utrykningskjøretøy som da bruker unødvendig lang tid på å komme forbi en kilometer lang kø av biler. Eller så kommer det en som kjører en syk person til legen fordi det ikke er noen ambulanser å oppdrive (det er lov å kjøre for fort i sjeldne tilfeller). Eller en frivillig brannmann som må rekke til et utrykningskjøretøy/stasjon. Eller en lensmann som har blitt kalt inn fra fritiden pga en hendelse. Eller en i hjemmesykepleien som har fått en alarm. Disse blir hindret av å ende opp i en lang kø bak en prinsippfast regelrytter.

Man vet aldri hvorfor noen velger å kjøre for fort og det finnes et hav av grunner  til at folk gjør det. Men det er aldri vår jobb som sivile å avgjøre om det er greit eller ikke og dermed leke politi.

I tillegg har du det faktum at de som kjører gris har en større sannsynlighet for å foreta en hårreisende forbikjøring med dertil økt risiko for kollisjon. Alle på veien er tryggere dersom man ikke hindrer de råkjørende idiotene mer enn nødvendig.


Dette var en grei oppsummering av punkter som de i denne tråden som tenker «siden jeg ligger i fartsgrensen så trenger jeg ikke tenke på annen trafikk». Det er altså ikke riktig og kan være i strid med paragrafen om ikke være til hinder.
Som bilist plikter man å tenke på annen trafikk, men man plikter også å ligge i fartsgrensen.
At man skal kjøre til siden hvis man har en lang kø bak seg når man ligger i fartsgrensen i tilfelle ditt og datt er jo bare vås. En sånn hvisomatte kan man jo bruke på absolutt alt, feks "hvis jeg kjører til siden, så bremser køen bak meg, noe som kan forplante og forsterke seg bakover og medføre kjedekollisjoner med påfølgende død og fordervelse".
At man hele tiden skal passe seg for bølla i akebakken som skriker "unnavei!" er jeg også uenig i, da er man over på der hvor man burde se ned i bakken når man er på byen for ikke å risikere å hisse opp folk som er ute etter bråk.
Slapp av, folkens, dere kommer fram tidsnok og vil sannsynligvis få et lykkeligere liv hvis dere ikke lar dere irritere over andre  ;D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 14:05
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. august 2021, klokken 15:01
Men kjører man alene på veien og man får en hale av biler som ikke klarer å kjøre forbi, så er det åpenbart at man kjører for sakte og er et unødig hinder. Brått kommer det et utrykningskjøretøy som da bruker unødvendig lang tid på å komme forbi en kilometer lang kø av biler. Eller så kommer det en som kjører en syk person til legen fordi det ikke er noen ambulanser å oppdrive (det er lov å kjøre for fort i sjeldne tilfeller). Eller en frivillig brannmann som må rekke til et utrykningskjøretøy/stasjon. Eller en lensmann som har blitt kalt inn fra fritiden pga en hendelse. Eller en i hjemmesykepleien som har fått en alarm. Disse blir hindret av å ende opp i en lang kø bak en prinsippfast regelrytter.

Man vet aldri hvorfor noen velger å kjøre for fort og det finnes et hav av grunner  til at folk gjør det. Men det er aldri vår jobb som sivile å avgjøre om det er greit eller ikke og dermed leke politi.

I tillegg har du det faktum at de som kjører gris har en større sannsynlighet for å foreta en hårreisende forbikjøring med dertil økt risiko for kollisjon. Alle på veien er tryggere dersom man ikke hindrer de råkjørende idiotene mer enn nødvendig.


Dette var en grei oppsummering av punkter som de i denne tråden som tenker «siden jeg ligger i fartsgrensen så trenger jeg ikke tenke på annen trafikk». Det er altså ikke riktig og kan være i strid med paragrafen om ikke være til hinder.
Som bilist plikter man å tenke på annen trafikk, men man plikter også å ligge i fartsgrensen.
At man skal kjøre til siden hvis man har en lang kø bak seg når man ligger i fartsgrensen i tilfelle ditt og datt er jo bare vås. En sånn hvisomatte kan man jo bruke på absolutt alt, feks "hvis jeg kjører til siden, så bremser køen bak meg, noe som kan forplante og forsterke seg bakover og medføre kjedekollisjoner med påfølgende død og fordervelse".
At man hele tiden skal passe seg for bølla i akebakken som skriker "unnavei!" er jeg også uenig i, da er man over på der hvor man burde se ned i bakken når man er på byen for ikke å risikere å hisse opp folk som er ute etter bråk.
Slapp av, folkens, dere kommer fram tidsnok og vil sannsynligvis få et lykkeligere liv hvis dere ikke lar dere irritere over andre  ;D
Hvis du ikke dreper noen indirekte fra eksemplene over.

Jeg regner med du legger deg til siden for utrykningsbiler ? Det kan være samme person i privatbilen sin på vei til akkurat samme situasjon.

Men jeg hører at du suverent vurderer deg selv til å ha full oversikt og all rett. Aner også en ikke helt uvesentlig motvilje mot «bølla», i de overnevnte tilfellene kan det fort være du som er «bølla».

Rosstopher

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 14:32
Som bilist plikter man å tenke på annen trafikk, men man plikter også å ligge i fartsgrensen.

Helt riktig. Du kunne ha spart deg for resten av innlegget ditt.

Man plikter å følge fartsgrensen og man plikter å vise hensyn og unngå å være unødig til hinder. Man er ikke fritatt fra å vise hensyn fordi man følger fartsgrensen akkurat som man ikke er fritatt fra å følge fartsgrensen fordi man viser hensyn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 14:04
Pstpst. Har du biler foran deg, slapp av, det er faktisk du som har et "problem". Personene i bilen foran deg lever sitt eget liv og har sitt eget mål med turen, de er hverken ute på tur for å irritere deg eller å tilpasse seg deg ;)
Dette kan man og snu helt på hodet. Bilene bak deg lever og sitt eget liv og er ikke på veien for å tilpasse seg deg.

Hvis du ikke klarer å slakke opp i noen sekunder for at mange andre skal ligge bak deg å trykke i kilometervis så er det ekstremt egoistisk.

Samarbeid er greia i trafikken. Den bak får vente til det er ett trygt sted å kjøre forbi, så kan den foran gjøre flere steder trygge. Greier man ikke det så kan man bare parkere bilen IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA