Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:18
Ellers har jeg flere ganger opplevd at politiet har svinget inn og sluppet biler forbi.

Men ikke stopp for å slippe politiet forbi med mindre du liker å bli stoppet. 😉
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svein_H

Paragraf 3 er nevnt tidligere i tråden, og den sier blant annet at man ikke unødig skal hindre eller forstyrre annen trafikk. Jeg forholder meg til den, og anser fartsgrensen som et ikke unødig hinder (også tidligere nevnt), så når jeg holder maks hastighet i henhold til loven er det ingen som kan kreve at jeg skal vike og slippe de forbi bare fordi de selv ønsker å bryte loven. Samtidig er det ingenting i veien for å vise hensyn, og når jeg ser at jeg lager kø bak meg, og det ikke finnes forbikjøringsmuligheter, har jeg ingen problemer med å vike og slippe de forbi.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektrolux

Med cruise controll og GPS hastighet på MC har jeg opplevd EN gang at noen aktivt hjelper meg forbi.

Det tar gjerne 1 km å komme forbi uten slik hjelp, så beste er å øke hastigheten over fartsgrensen om en vil forbi men da bryter en jo loven...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

#18
Man skal kjøre etter forholdene. Ikke etter fartsgrensen. Å kjøre fortere enn fartsgrensen er uansett ulovlig. Mye av vegnettet i Norge er ikke skiltet. Da gjelder maks 80 utenfor tettbebygd strøk og maks 50 innenfor. Hvis du alltid holder fartsgrensen på slike veier så kjører du ofte ulovelig og vil utgjøre en stor fare for deg selv og andre. På enkelte veier må du ned under kanskje 50 i 80 sone for å kjøre nogenlunde trygt. Det finnes mange svinger du ikke engang vil kunne holde deg på veien hvis du ikke bremser før svingen.

Uavhengig av dette så bør man vurderer å slippe forbi folk som presser på bakfra selv du  mener du kjører så raskt som forhold og fartsgrense tilsier.

hanche

Det blir alltid mange sterke meninger i slike diskusjoner, og jeg tror nok ofte folk snakker forbi hverandre. Én ting er sikkert: Når noen bak starter en forbikjøring, plikter du å hjelpe til, uansett fartsgrenser og om forbikjøringen er forsvarlig eller ikke. Det er jo faktisk viktigst når den ikke er forsvarlig.

Men selv stopper jeg ikke for å slippe forbi når jeg kjører på en vei med såpass slake svinger at jeg kan ligge på fartsgrensen med cruisekontroll (korrigert for speedometerfeil), samme hvor mange som måtte ligge bak, hvis jeg ikke ser tydelige tegn på uro i køen. Eller når noen legger seg helt opp i rompa på meg. Da gjør jeg to ting: Senker farten umiddelbart, og slipper dem forbi ved første anledning.

Når jeg ikke oppfatter det trygt å ligge konstant på fartsgrensen, er jeg straks mye mer villig til å slippe andre forbi, hvis det er tydelig at de vurderer situasjonen annerledes enn jeg gjør. Kanskje de er lokalkjent, eller rett og slett bedre sjåfører? Selv er jeg ingen ungdom lenger, og trenger litt mer tid for å se sauer og andre dyr i veikanten. (Måtte bråbremse for en elg så sent som i går; heldigvis hadde jeg allerede moderert farten noe.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Trafikkforståelse hjelper veldig, men det er det ikke alle som har dessverre!!!

Left lane huggers, uoffisielle politispirer, 60 overalt folka, sneglene, racersjåfører, tett opp i rumpa folkene, rykk og napp klanen mm kryr det av på norske veier.

Som electrolux peker på er det også et paradox at en trygg forbikjøring finnes nesten ikke, unntatt når en bryter fartsgrensen

Og til de som ikke vil stoppe og slippe forbi, det er lov å senke farten litt ytterligere og sette på et blinklys til høyre et par blink.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 04. august 2021, klokken 10:51
Og til de som ikke vil stoppe og slippe forbi, det er lov å senke farten litt ytterligere og sette på et blinklys til høyre et par blink.

Dette er jo normalt mange andre steder i verden, men jeg har gitt opp på å gjøre det i Norge. Virker som nordmenn ikke skjønner det og trur jeg skal svinge av veien så de bare slakker av og venter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 04. august 2021, klokken 10:58
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 04. august 2021, klokken 10:51
Og til de som ikke vil stoppe og slippe forbi, det er lov å senke farten litt ytterligere og sette på et blinklys til høyre et par blink.

Dette er jo normalt mange andre steder i verden, men jeg har gitt opp på å gjøre det i Norge. Virker som nordmenn ikke skjønner det og trur jeg skal svinge av veien så de bare slakker av og venter.
Det er jo bare værst for dem
Min erfaring baserer seg nok mest på folk som presser, gjerne på dårlig føre. De kjører forbi uansett.

arthur

I all enkelhet; Ja, selvfølgelig.
Ikke så ofte jeg er i den aktuelle situasjonen, men opplever jo at noen av og til vil forbi selv om jeg kjører i lovlig hastighet, og vel så det, og hvorfor skulle jeg ikke da hjelpe vedkommende med å komme forbi?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
Jeg tenker at dette kommer veldig an på situasjonen. Ligger du i fartsgrensen (på bilens speedometer), så gjør du ikke noe ulovlig ved å ikke kjøre inn til siden og slippe forbi folk. At Leaf (og de fleste andre asiatiske biler) ikke har fungerende speedometer er bare noe vi andre må akseptere. Man kan ikke forvente at folk skal korrigere sitt eget speedometer etter virkelig hastighet. At det er en og annen bil som tar deg igjen da, får man bare la gå.

Men kjører man alene på veien og man får en hale av biler som ikke klarer å kjøre forbi, så er det åpenbart at man kjører for sakte og er et unødig hinder. Brått kommer det et utrykningskjøretøy som da bruker unødvendig lang tid på å komme forbi en kilometer lang kø av biler. Eller så kommer det en som kjører en syk person til legen fordi det ikke er noen ambulanser å oppdrive (det er lov å kjøre for fort i sjeldne tilfeller). Eller en frivillig brannmann som må rekke til et utrykningskjøretøy/stasjon. Eller en lensmann som har blitt kalt inn fra fritiden pga en hendelse. Eller en i hjemmesykepleien som har fått en alarm. Disse blir hindret av å ende opp i en lang kø bak en prinsippfast regelrytter.

Man vet aldri hvorfor noen velger å kjøre for fort og det finnes et hav av grunner  til at folk gjør det. Men det er aldri vår jobb som sivile å avgjøre om det er greit eller ikke og dermed leke politi.

I tillegg har du det faktum at de som kjører gris har en større sannsynlighet for å foreta en hårreisende forbikjøring med dertil økt risiko for kollisjon. Alle på veien er tryggere dersom man ikke hindrer de råkjørende idiotene mer enn nødvendig.

Maximus

Svarte ja i avstemningen før jeg faktisk hadde lest innleggene i tråden. Burde vel svart nei etter å ha lest trådstarten og flere av de øvrige innleggene.

Å hjelpe forbi er i min bok å løfte foten av gassen når jeg ser at det er en forbikjøringsmulighet for bilen bak, og kanskje gi et lite blink. Å stoppe helt, innimellom, gjelder for de som kjører så sakte at det blir dannet en lang kø slik jeg ser det.

Tviler på om paragraf tre noen gang har blitt brukt for å bøtlegge eller advare folk som holdt fartsgrensen, og som lå fremst i køen. Da må politiet i tilfelle ha tatt feil, og hatt inntrykket av at her har det gått vesentlig saktere enn lovlig hastighet. Noe annet vil være en innrømmelse fra politiets side at ulovlige hastigheter er greit, og det er neppe noe de gjør.

Det skulle tatt seg ut om vegtrafikklovens §3 trumfet alle andre regler. Formuleringen åpner for svært subjektive oppfatninger av hva som er rett og galt i en og samme situasjon, og mitt inntrykk er at den først og fremst brukes i de tilfellene der det ikke finnes noen situasjon-spesifikk regel å støtte seg på. En kardemommelov for veien.

Om paragraf tre kan brukes i denne sammenhengen, der forrankjørende holder fartsgrensen, har vedkommende muligens mer hevd på å vise til den enn noen andre i køa. Personen gjør intet galt, og det å potensielt ha en offensiv medtraffikant nært opptil egen bil, det er faktisk forstyrrende.

Dede

Selvsagt bør man slippe forbi.  Det er en del sjåfører som f.eks. ligger under fartsgrense på svingete vei eller oppover - men durer opp i fartsgrense (eller litt over?) med en gang veien retter seg eller bakkene flater ut.  I disse tilfellene bør de i alle fall heller slippe bilkøen bak forbi i stedet for å tviholde på at "nå kjører jeg jo i fartsgrensen så da må de fortsette å ligge bak".  Har møtt alt for mange av de bilførerne på langtur i sommer..Lå feks. bak en mitsubishi i sommer i ca 5 mil(!) som i alle fall aldri så i speilet - da hadde han oppdaget køen på 20-30 biler bak seg.
Selv om jeg kjører fort vil jeg gjerne bli kvitt de bilene som henger seg på støtfangeren bak og benytter gjerne anledninger til å slippe de forbi.

Ferry

Sitat fra: arthur på onsdag 04. august 2021, klokken 14:56
Ikke så ofte jeg er i den aktuelle situasjonen, men opplever jo at noen av og til vil forbi selv om jeg kjører i lovlig hastighet, og vel så det, og hvorfor skulle jeg ikke da hjelpe vedkommende med å komme forbi?

For min del er det stressende ubehagelig å ha noen opp i hekken. Derfor hjelper jeg dem forbi, mest av ren egoisme, for å slippe ubehaget. En bil som forsvinner i horisonten foran plager meg ikke det grann.
Forbikjøringer går stort sett smooth om begge parter vil. De fleste klarer å slippe forbi blåbiler, så det er ikke evnen det står på. Trekk godt til høyre og gå av gassen når det åpner seg ei slette. Det er ofte nok. Hvem vet, kanskje en dag stopper dere begge på neste bensinstasjon, og du får en kopp kaffe og en is som takk for hjelpa. Jeg liker i hvert fall å tenke sånn.

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

kodax

Hvis folk ikke hadde blitt lært opp til at det er "naturlig" å skulle kjøre forbi en bil foran seg, så hadde dette ikke vært noe problem. I de fleste tilfeller er det jo svært lite tid man sparer på å kjøre forbi, og med en adaptiv cruisecontrol så har det jo mindre å si om sjåføren foran har en ujevn fart.
Det ligger dessverre i ryggmargen på mange bilister at man uansett skal kjøre forbi en bilist man innhenter, uavhengig av hvilken fart man holder, og man blir irritert hvis man ikke får gjort det. En irritert billist kan være en farlig bilist, og jeg vil påstå at det er der problemet ligger, og at myndighetene burde jobbe mer for en holdningsendring ift dette. Å si at bilister som følger loven skal flytte seg for bilister som bryter loven, er å legge ansvaret på den lovlydige, litt som å si at jenter skal dekke seg til for at ikke menn skal forgripe seg på dem.
Dersom jeg har satt cruicecontrollen til å følge fartsgrensen, så kjører jeg ikke ut til siden for å slippe folk forbi. Jeg følger selvfølgelig med og sakker eventuelt farten hvis de gjør en forbikjøring for å unngå farlige situasjoner. Da må jeg avbryte CC/bremse, og så aktivere CC igjen, dvs. at jeg plages av at den andre bilisten bryter loven, noe jeg altså mener er helt feil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA