Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Rio

daggad:

Foxy er bare et internettroll. Han gjør det med vilje for å "provosere".

SitatTroll er et fenomen som forekommer på forskjellige debattfora på Internett, særlig på nyhetsgruppene (USENET), hvor en person skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; hans primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken»

Kilde: Wiki

Beste oppskrift er: "Don't feed the trolls!"
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

#166
Sitat fra: daggad på torsdag 16. august 2012, klokken 22:32
For Foxy er det bare en bil: iMiev

Jeg synes det er sjarmerende at han elsker denne bilen sin så mye (og det er en topp bil !), men denne konstante negative holdningen mot alt annet er litt travelt.. ;)

helt rett mieven er en konge bil  ;D andre el-biler er bra de også (model s bl.a har jo helt råe fartspresentasjoner), men en kritisk, objektiv tilnærming på enkelte punkter er bedre enn å rope bare hallelujah som enkelte ( særlig troll tilhengere) foretrekker.
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på torsdag 16. august 2012, klokken 23:26
Sitat fra: daggad på torsdag 16. august 2012, klokken 22:32
For Foxy er det bare en bil: iMiev

Jeg synes det er sjarmerende at han elsker denne bilen sin så mye (og det er en topp bil !), men denne konstante negative holdningen mot alt annet er litt travelt.. ;)

helt rett mieven er en konge bil  ;D andre el-biler er bra de også (model s bl.a har jo helt råe fartspresentasjoner), men en kritisk, objektiv tilnærming på enkelte punkter er bedre enn å rope bare hallelujah som enkelte ( særlig troll tilhengere) foretrekker.

Vel, å stadig referere til en kravliste du selv har definert bør du egentlig slutte med, for det er åpenbart mange som er uenige med deg om hvilke punkter som bør stå på den listen. Listen i din første post er for øvrig full av feil og mangler, i tillegg til at det er uenighet om de punktene som faktisk er reelle. Du kan lage så lang liste du bare vil, men den har fortsatt bare verdi for deg, ingen andre :)

Kanskje du burde forsøke å lage en positiv liste for din egen del, så du får litt mer balansert syn? Bør ikke en objektiv tilnærming både fokusere på å se det som er positivt såvel som negativt? Eksempelvis den solide deformasjonssonen i front som du ikke finner i noen av dagens premiumbiler? Ingen premium biler kan matche dette, for dagens premiumbiler har motor som moses inn i kupeen ved frontkollisjon. Dette er et godt eksempel på hvordan Model S tar et langt steg over i en ny klasse.

Premium er et utvannet begrep, og jeg har sett biljournalister kalle Volvo V50 for premium. Det som derimot er sikkert er at Tesla Model S er mange nivå over andre biler på flere områder, samtidig som de har litt å gå på sett i forhold til etablerte sannheter. Det hadde iPhone også når den kom, og det gikk jo greit for Apple....

Fossilbiler blir gammeldagse sammenlignet med Model S uavhengig av om den har "night view assist" eller skibag.......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2012, klokken 07:38
Vel, å stadig referere til en kravliste du selv har definert bør du egentlig slutte med, for det er åpenbart mange som er uenige med deg om hvilke punkter som bør stå på den listen. Listen i din første post er for øvrig full av feil og mangler, i tillegg til at det er uenighet om de punktene som faktisk er reelle. Du kan lage så lang liste du bare vil, men den har fortsatt bare verdi for deg, ingen andre :)

Hehe du er en morsom fyr, ser du bare på cover page i en bok pga der er det et bildet?!    ;D

Fakta er at vanlig bruks-, sikkerhets og komforutstyr som:

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Stemmestyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning og TV-tuner
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere alternative hjulvarianter

IKKE er tilgjenglig i Tesla Model S.

Det er utstyrsopsjoner som er vanlige i den såkalte premiumklassen. Premiumklassen er et kategoriseringsbegrep som har etablert seg og hvor bl.a. Mercedes E-Klasse og BMW 5-serie faller innom. Det nettopp disse bilene Tesla sammenligner seg selv med og blir også nevnt flere ganger her på forumet. 

Mener du at noen punkter ikke er reelle  ;D er det bare å komme med innsigelser.

Videre har du vel fått med deg at tråen heter "Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?" og var i starten begrunnet av en kritisk gjennom gang av utstyrslisten relatert til bruks, sikkerhets og komfortopsjoner?  Roll Eyes - Har sett på Model S selv og leser bl.a. at fart presentasjoner overgår det meste som presteres av tilsvarende fossilbiler. - Men det er ikke tema her, på samme måte som det ikke er tema her å snakke om enkelte kritiske betraktinger fra pressen relatert til bruk av billig plastdetaljer i interiøret i Model S eller at styringen oppleves som myk, typisk amerikansk...

I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#169
Der kom listen igjen ja. Faktum er at Tesla Model S er i en helt egen klasse, og dermed i begrenset grad må forholde seg til såkalte etablerte sannheter om hva biler må ha, og hva som defineres som premium.

Får copy/paste min egen med et par justeringer:

- Skjulbart hengerfreste: Det hadde vært praktisk å ha. Jeg bruker tilhenger et par ganger i året. Kan låne bil inntil videre, men dette er jeg enig i at burde vært tilleggsutstyr. De som må ha det får bestille Tesla Model X, eller vente på en Model S med hengerfeste/evt. se på mulighet for ettermontering.

- Adaptiv cruisekontroll - Har testet dette. Kjekt å ha, men jeg ville nok ikke betalt ekstra for det. Bruker cruisekontroll innimellom, men ulempene ved adaptiv cruisekontroll er tatt opp tidligere og jeg kommer derfor ikke til å gjenta dem her.

- Blindsonevarsler skal jeg i hvert fall ikke ha. Masete, og statistisk sett ingen sikkerhetsmessig effekt.

- Lane keeping assist ønsker jeg heller ikke. Jeg kjører på en måte som er behagelig for meg selv og mine passasjerer. Ofte betyr det at jeg utnytter mer av veien enn mitt eget felt når det er plass til det. Mao. det blir en masete funksjon for meg. Kanskje interessant for den ubevisste Ola Dunk sjåfør eller pensjonister, men ikke for de som kan kjøre bil.

-Speed-limit info. Det hadde jeg kanskje bruk for før når jeg ikke husket fartsgrensene der det var gjennomsnittsmåling. Hadde det i en Insignia jeg lånte en gang. Fikk ikke med seg alle skiltene, og jeg visste uansett hva fartsgrensen var der jeg kjørte fordi jeg fulgte med på skiltene og veien.

-Intelligent lyssystem. Ja det hadde faktisk vært interessant, om det fungerer feilfritt i praksis. Har ikke testet dette før.

-Dynamisk navi: tror den innebygde holder helt fint. Du skriver selv at dette ikke er så relevant i Norge? Trafikkinfo har Tesla gitt tilbakemelding om at antakelig vil komme som en oppdatering, kanskje allerede neste år.

- Språkstyring: mener du her stemmestyring? Ingen av systemene jeg har testet så langt, hverken i bil eller på telefon, har gitt lav nok feilprosent til at jeg gidder å bruke dem mer enn en kort periode. Morsomt å teste, men blir ikke benyttet på regelmessig basis fordi det ikke fungerer bra nok. Kanskje det fungerer bedre for engelskspråklige land?

-Sportsratt/multifunksjon. Jeg trodde rattet i Tesla hadde funksjoner på rattet?.
http://green.autoblog.com/2012/06/21/this-is-the-brand-new-tesla-model-s-touch-screen/

-Oppvarmet ratt: tja, ikke så viktig når bilen er varm når du kommer til den uansett hvor den står? Det fikser du direkte fra telefonen din. Men er enig i at det er behagelig om du skulle glemme det og komme til kald bil. Hadde det i en gammel 5-serie for noen år siden. Det kan også redusere strømforbruket til kupevarme, men med Teslas 85kw batteri tror jeg faktisk ikke man er så nøye med å kjøre med jakke og lue. Det er nok kapasitet til å bruke bilen normalt, så den vanlige elbil-begrunnelsen for oppvarmede ratt er uvesentlig for Tesla Model S.

- Parkering assist: tenker du på selvparkerende bil? Helt unødvendig for meg da jeg kan parkere, men kanskje flott for damer? Om du mener parkeringssensorer er jeg enig. Har det i dag, og synes det fungerer bedre enn kamera. Kan være Model S sitt HD kamera på stor skjerm gir god nok parkeringshjelp, men jeg kommer nok til å savne sensorer.

-Mer enn 2 sone klima: Her har jeg ingen erfaring annet enn at 2-soner har holdt greit. Jeg skal innrømme at det ikke alltid alle i bilen er enige om temperaturinnstillingen. Men jeg stiller spørsmål ved om det reelt sett er mulig å lage 3-4 soner i en åpen kupe.

-Automatisk blendbart speil: Det tror jeg bilen har. Mener jeg leste det i et oversiktsdokument over bekreftede/avkreftede tekniske spørsmål på teslamotorsclub.com. Ettersom man kan bestille avblending av utvendige speil i tech-pakken er det vel rimelig å anta at det innvendige speilet har dette som standard?

-Rullgardin for sidevindu bak: Ja det skulle det faktisk vært! Jeg kan leve med tonede ruter og en ettermotert solbeskyttelse (bilen ser rotete ut uansett med barnesete og annet skrot), men synes absolutt de burde levert rullgardin.

-Flere setevalg: Enig. Jeg hadde nok gått for standard seter, men mange ville satt pris på flere valg.

-Night view assist: Greit å ha, men ikke veldig utbredt enda? Koster vel godt over 20.000,- bare for den funksjonen i Audi A6, så jeg vet naboen droppet det på sin relativt fullspekkede A6 som han kjøpte tidligere i går. Har sett det kan gi bra effekt, men jeg har ikke følt behov for det så langt. Kanskje mer behov når jeg blir eldre og får dårligere nattsyn (er 28).

-Integrerte barneseter: Tja, si det. Kanskje greit å ha? Droppet det på nåværende bil, og dropper det på neste bil også.

-DAB radio: Har ikke sjekket, men Teslaen burde vel ha internett-radio? Jeg streamer mesteparten av musikken gjennom spotify på telefonen, så jeg tror ikke DAB blir så veldig interessant for min del. Enig i at bilen burde hatt DAB, men nå skal man ikke langt bort fra Norge før DAB er et fremmedord. Kan for øvrig være bilen får DAB når den kommer til Norge, men det gjenstår å se.

-Bakseteunderholdning: bruker iPad til det i dag, og det vil jeg nok fortsette med. Det hadde vært greit å kunne få bakseteunderholdning levert fra fabrikk, men det er sikkert ikke vanskelig å ettermontere om man vil ha noe fastmontert.

-Skibag: Godt poeng. Jeg kommer til å ha skiene på taket og ikke inne i bilen, men muligheten burde vært der ja.

-Flere interiøralternativer og farger: Ja det hadde jo vært fint om man ikke liker noe av det de tilbyr.

-Flere hjulvarianter: Det finnes uendelig med alternativer. Merkeforhandler er ofte et vanvittig dyrt sted å kjøpe hjulpakker.

Tesla burde ikke sammenligne seg med A6, 5-serie eller E-klasse da disse blir utdaterte når Model S begynner sine leveringer i Norge. Kanskje Model S mangler noe utstyr som noen vil ønske seg, men til gjengjeld leverer den så mye som de gamle premium-bilene ikke kan, og da blir det en avveining. For meg er det helt uaktuelt å se på biler som 5-serie og E-klasse etter at Model S ble lansert. De er rett og slett parkert, uavhengig av premium-betegnelsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Litt av en liste Foxy... Desverre er mesteparten hva jeg vil kalle jallamikk.
De fleste som kjøper bil i dag, slenger nok ikke på den listen med tilleggsutstyr.

Tesla Model S er en premium bil i mine øyne uansett om den sammenlignes alle typer biler eller bare elbiler.
Den lista med jallamikk har ingen betydning  for det synet.

Hvis jallamikk skulle være betyningen for om en bil er premium eller ikke, så vil selv en Tata Nano være premium når den blir pimpa opp med 5 ganger sin egen vekt med utstyr.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fredag 17. august 2012, klokken 12:46
Litt av en liste Foxy... Desverre er mesteparten hva jeg vil kalle jallamikk.
De fleste som kjøper bil i dag, slenger nok ikke på den listen med tilleggsutstyr.

Tesla Model S er en premium bil i mine øyne uansett om den sammenlignes alle typer biler eller bare elbiler.
Den lista med jallamikk har ingen betydning  for det synet.

Hvis jallamikk skulle være betyningen for om en bil er premium eller ikke, så vil selv en Tata Nano være premium når den blir pimpa opp med 5 ganger sin egen vekt med utstyr.


Nå i 2012 kan man glemme gammel definisjon av premium. Ny er:
- Minimum 300hk for god aksellerasjon.
- Lavt tyngdepunkt
- Minumum to bagasjerom
- Må kunne fylle tanken hjemme. Bør ikke være nødvendig å besøke egne stasjoner for dette annet enn på langtur
- Minimum 15" skjerm foran
- Underholdningsskjermen må være konfigurerbar. Innholdet må kunne flyttes rundt. Den må ha kapasitiv berøringsfunksjonalitet og tilby streamingtjenester
- Bilens motor må være lydløs og ikke forstyrre passasjerer
- Bilen skal ikke ha noen ekle eksosutslipp

Kan lage en endeløs slik liste :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Klarer jammen ikke å la vær å svare jeg heller. :(

Foxy snakker om den "såkalte premium klassen", og at "premiumklassen er et kategoriseringsbegrep som har etablert seg for.." Og så har du laget din egen definisjon på premium, basert på tillegsutstyr ::)

Det er disse utsagnene som gjør hele diskusjonen meningsløs. Du setter premisser og definisjoner som ingen følger deg på. "Premium" er jo bare gimmick fra markedsføringsavdelingene for å øke prisene. Om man spør 100 mennesker på gata hva definisjonen på en premium bil er, og hvilke merker og modeller som er premium får man 100 forskjellige svar.

Har jeg skjønt deg riktig så mener du at en BMW 5 serie ribbet for utstyr er en premium bil fordi du har mulighet til å velge en masse utstyr fra en lang liste??

La oss gjerne diskutere hva slags utstyr som finnes og fordeler og ulemper med dette..
Gjerne også om pris samsvarer med kvalitet..

Tesla selv sier vel ikke Premium, men verdens beste bil. Like subjektivt som "Premium", og så vil vi snart se om kundene synes bilen er vært prisen den har.

Om jeg skal legge Foxys definisjon til grunn for Premium, så vil jeg ikke ha en premium bil, jeg vil ha noe som er så mye, mye bedre, en Tesla model S. ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Hyundai i40 - Premium bil til hyggelig pris:
http://lofotenbil.no/forsiden/aktuelt/35-i40

Mercedes Sprinter - premium bil:
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1689609/tittel/har-kjoept-meg-ny-premium-bil

Premium-diskusjon:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1199920

Ford Mondeo Premium
http://www.bilia.no/biler/personbiler/ny-bil/#!cis=65078

For de som er interessert i spreke biler er det jo økonomisk galskap å kjøpe noe annet enn Tesla Model S. Sjekket Finn.no oversikt over nye biler, og man må opp på BMW 550i for å møte Model S sin akselerasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

#174
et rask google kommer å vise at premium klassen er et etablert kategoriseringsbegrep for biler type BMW 5 serie, A6, E-klasse mm. i ulike media og i bilbransjen. på samme måten som man bruker i Norge mellomklasse for å kategorisere biler som Passat, Avensis mm. og luksusklassen for andre modeller - og slik er det i alle land at man kategoriserer biler på denne måten.

formålet med denne tråen er å vise at Tesla Model S mangler bruks-, sikkerhets- og komfortutstyrs opsjoner som ellers er vanlig i premium klassen. ( kan gjerne bruke "BMW 5 serie klassen" som synonym her hvis det ordet "premium" skaper så mye engasjement og vrede  ;D)

Tesla Model S skal bl.a. konkurrere med BMW 5 serie 535 eller 540 - og kjøperne som pleier å erverve slike biler er ikke bare opptatt av 0-100 akselerasjon, men også at man nettopp får utstyrt bilen sin med visse bruks- , sikkerhets og komfortopsjoner. Mangel på et slik tilbud kan føre til at Tesla marginaliseres og før eller senere ender i konkurs. Særlig tatt i betraktning at Tesla ikke har et merkenavn som BMW og Mercedes f.eks.

Jeg ønsker at Tesla overlever og i fremtiden leverer biler som også kan være av interesse for meg som "familiebil" (enda et vanlig kategoriseringsbegrep - men håper at det ikke skaper like stor vrede  ;) ) og/ eller legger press på de etablerte produsentene vedr. el-bil satsingen deres.
I-miev 2011
Asker

foxy

#175
om man ønsker å betale for de enkelte utstyrsopsjoner må hver enkelt avgjøre for seg selv - jeg har de fleste på min nåværende "bil nr2" og mange av dem har blitt et must-have krav. ( jaja jeg vet at man også kommer fra A til B med en bil fra 60 tallet.. uten alt det noen kaller  jallamikk  ;D )

Jeg og mange andre setter pris på utstyrsopsjoner som aktiv fremmer sikkerheten eller øker komfort når man kjører for å ikke snakke om bruksting som tilhengerfeste.

Det inkluderer bl.a.
-   Blindsonevarsler som  statistisk sett ikke er påvist at  den ikke har en sikkerhetsmessig effekt. Mange som har kjørt noen 100tusen km setter pris på den der...
-   Lane keeping assist – skjekt å ha for alle typer sjåfører  tilfelle 1 sek. uoppmerksomhet  når man endre skjermbilde på en  17'' skjerm mens man kjører.
-   Adaptiv cruisekontroll med pre-save - er et must have opsjon – ikke bare er det ultra komfortabel å bruke det, men også  er det et aktiv sikkerhetssystem som beskytter meg og familien min mot tullinger «som bruker hele veibanen» og samtidig ikke har stor erfaring bak rattet.

mm.

I-miev 2011
Asker

Boogie

..og personlig er jeg drittlei av hele diskusjonen om premium eller ikke.
Er ikke av interesse!!
Uansett hva du kalder Model S, så er det min neste bil, og jeg er fornøyd med det.  8)
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

foxy

Sitat fra: Boogie på lørdag 18. august 2012, klokken 08:21
..og personlig er jeg drittlei av hele diskusjonen om premium eller ikke.
Er ikke av interesse!!
Uansett hva du kalder Model S, så er det min neste bil, og jeg er fornøyd med det.  8)

jeg kaller Tesla Model S som Tesla Model S..  ;D

poenget her er at model s mangler en del utstyr som er vanlig blant konkurentene bl.a . på sikkerhets siden.

Capish?
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#178
Sitat fra: foxy på lørdag 18. august 2012, klokken 10:45

jeg kaller Tesla Model S som Tesla Model S..  ;D

poenget her er at model s mangler en del utstyr som er vanlig blant konkurentene bl.a . på sikkerhets siden.
Capish?

Og poenget er at "konkurrentene" er utdaterte det øyeblikket Model S kommer til Norge, for konkurrentene mangler en del viktig teknologi, blant annet på sikkerhetssiden (ingen motor gir mye bedre deformasjonssone foran) og komfortsiden (lydløs motor).

Forstått?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

#179
opps her må tesla gjøre noe - ellers får de aldri alle stjerner i eu ncap...

så ser vi snart ACC inkl AEB i model s??

hehe og noen her sier ACC er tull og tøys og jallamikk  ;D  ;D, men "sjafører som kan kjøre bil" trenger vel heller ingen airbag  ;D

http://m.euroncap.com/mobile/pressreleases.aspx#press_0
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA