Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Manglende bruk av sykkelhjelm er det jeg kaller moderne naturlig seleksjon.

Angående ESP er det helt klart noe alle biler må ha. Faren som for alle andre sikkerhetsfunksjoner er selvfølgelig at sjåføren utnytter den ekstra marginen, men selv gode sjåfører som alltid følger godt med på trafikkbildet og kjører forsvarlig kan havne i situasjoner hvor veigrepet plutselig er et helt annet enn forventet. Og ESP retter svært effektivt opp bilen om den får sleng. Bare prøv å brekksladde med ESP aktivert. Frustrerende opplevelse :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#106
Sitat fra: mariowing på onsdag 01. august 2012, klokken 00:07Imponerende liste - ingen grunn til å tvile på den :-) Jeg er usikker på hvordan feltvarsleren reagerer når man kjører på kanten av rundkjøringen (som vel var utgangspunktet for diskusjonen om å kutte svinger) men jeg har jo nå i alle fall en bra teststrekke når den nye bilen kommer. Skal lage en film med GoPro kameraet og poste så kan vi se det hele i praksis :-)
Jeg tror det vil gå bedre enn man i utgangspunktet kunne tro. Av den enkle grunn at jeg er ikke på noen som helst måte den eneste som kutter hjørnene, så flere steder er kantmerkingen slitt bort. Men dette er ikke alle steder. F.eks når man svinger ut på E134, så er det en fin S-sving rett ut av rundkjøringen, der er linjemerkingen helt fin, og der bruker jeg kutte begge svingene. Da er man fint oppe i 85 på GPS-en før man når påkjøringsfeltet.

Noen av rundkjøringene er også laget med ganske brede felt, slik at det blir egentlig bare en omvei å kutte svingene, man kan heller legge seg litt nærmere det indre feltet i rundkjøringen, og så kjører man nesten rett frem gjennom rundkjøringen. Jeg vil si de nyeste rundkjøringene er de som man tjener mest på å kutte svingene. Disse har kun ett smalt felt, og ganske stor diameter på midten, så man må svinge langt ut til siden for å komme seg rundt. Dette vil si rundkjøring 2, 6 og 7. Forsåvidt også rundkjøring 5, men den er litt eldre.

Forresten, så ville jeg kanskje sette større pris på hvordan systemene takler denne biten med vei. Det er en av de artigste veiene jeg vet om. Veldig svingete og fin. Det er mulig å kutte en del hjørner der. En av de første tingene jeg vil gjøre når jeg får Model X'en er å kjøre den strekningen for å se hvordan den sitter på veien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#107
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2012, klokken 07:46
Sitat fra: mariowing på onsdag 01. august 2012, klokken 00:07Imponerende liste - ingen grunn til å tvile på den :-) Jeg er usikker på hvordan feltvarsleren reagerer når man kjører på kanten av rundkjøringen (som vel var utgangspunktet for diskusjonen om å kutte svinger) men jeg har jo nå i alle fall en bra teststrekke når den nye bilen kommer. Skal lage en film med GoPro kameraet og poste så kan vi se det hele i praksis :-)
Jeg tror det vil gå bedre enn man i utgangspunktet kunne tro. Av den enkle grunn at jeg er ikke på noen som helst måte den eneste som kutter hjørnene, så flere steder er kantmerkingen slitt bort. Men dette er ikke alle steder. F.eks når man svinger ut på E134, så er det en fin S-sving rett ut av rundkjøringen, der er linjemerkingen helt fin, og der bruker jeg kutte begge svingene. Da er man fint oppe i 85 på GPS-en før man når påkjøringsfeltet.

Noen av rundkjøringene er også laget med ganske brede felt, slik at det blir egentlig bare en omvei å kutte svingene, man kan heller legge seg litt nærmere det indre feltet i rundkjøringen, og så kjører man nesten rett frem gjennom rundkjøringen. Jeg vil si de nyeste rundkjøringene er de som man tjener mest på å kutte svingene. Disse har kun ett smalt felt, og ganske stor diameter på midten, så man må svinge langt ut til siden for å komme seg rundt. Dette vil si rundkjøring 2, 6 og 7. Forsåvidt også rundkjøring 5, men den er litt eldre.

Forresten, så ville jeg kanskje sette større pris på hvordan systemene takler denne biten med vei. Det er en av de artigste veiene jeg vet om. Veldig svingete og fin. Det er mulig å kutte en del hjørner der. En av de første tingene jeg vil gjøre når jeg får Model X'en er å kjøre den strekningen for å se hvordan den sitter på veien.

Her vi her en umoden sjåfør fra landet som er vant til å råne rund med en opel ascona?   ;)

kutte svinger og rundkjøringer med størst mulig hastighet - men moderne sikkerhetssystemer og komfortfunksjoner - nei det skal man ikke ha i en bil til en"aktiv" sjåfør.  ;D ;D

Men det passer jo bra sammen at noen fremtidige Tesla eiere ikke er opptatt av at sine biler har essensielle sikkerhets-, komfort og bruksutstyr tilgjengelig.

I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Sitat fra: Amoss på onsdag 01. august 2012, klokken 01:48
Sitat fra: cra på tirsdag 31. juli 2012, klokken 15:04
I tillegg så er det snakk om å bygge holdning til slikt sikkerhetsutstyr til de når voksen alder og virkelig ferdes i trafikken, med enda høyere hastighet.

Nettopp, de lærer de holdningene at de skal være polstret "i hue og ræva" - som vi pleier å si det - slik at deres handlinger ikke får nevnverdige følger (for dem selv). Gode holdninger å lære seg til man skal ferdes i trafikken i enda høyere hastigheter ;) Håper den generasjonen som har vokst opp med dette SNAREST får selvkørende biler! Jeg ønsker dem ikke bak rattet...

Nb: ja, det var NETTOPP disse holdningene de lærer seg jeg var inne på tidligere her i tråden....  Jada, jeg VET at det er bare godt ment fra foreldrene etc. Eller som man pleier å si det: "Veien til helvete er belagt med gode forsetter"....

Nå er det bare huet som er polstret, og det er kanskje den delen på kroppen du BØR ta godt vare på. Ræva er det sjelden så farlig med, og tro meg, unger som tryner med hjelm slår seg like mye som de uten. De bare slipper hodeskader, dersom uhellet virkelig er ute.

Sykler selv ritt og har gått noen runder i bakken. Faktisk i lav hastighet er da jeg har satt mest pris på isoporbøtta grunnet uheldig fallteknikk i en stein...

Til slutt er det mine egne ferdigheter som syklist og trafikant som holder meg i live når jeg pendler til og fra jobb, ikke hjelmen eller mine (tidvis sinnssyke) medtrafikanter. Men hjelmen kan lett skille mellom grønnsak og ikke grønnsak, og da er noen gram isopor på huet like liten pris å betale som sikkerhetsbeletet i bilen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på onsdag 01. august 2012, klokken 08:45Her vi her en umoden sjåfør fra landet som er vant til å råne rund med en opel ascona?   ;)
Jeg har aldri rånet i mitt liv. Fikk ikke lappen før jeg var 22 år, heller.

Men når man først er ute på veien så kan man like godt nyte det. :)

Og faktum er at det er en del av sikkerhets-politikken som er helt feil. Politikerne prøver å gjøre det å kjøre bil så kjedelig som mulig, med tankegangen at kjedelig er trygt. For min del er dette helt feil - når det å kjøre bil er kjedelig, så er det veldig vanskelig å faktisk fokusere på å kjøre bil. Da må man finne andre ting å gjøre, som å høre på musikk, snakke i telefonen, se på dyrelivet langs veien, tenke på hva man skal gjøre når man kommer frem, osv. Den farligste kjøringen jeg har utført er når jeg har vært sliten og har kjørt langs en kjedelig vei - da er det veldig vanskelig å holde seg våken. Nå har jeg lært - så jeg prøver å holde meg unna kjedelige veier når jeg er sliten. Da er det viktigere å kjøre mer utfordrende veier, slik at jeg får litt adrenalin til å holde meg våken.

Man burde bygge veier som er litt utfordrende og spennende, og samtidig har midtrekkverk, osv. Og man bør absolutt sørge for å ikke ha for stor margin mellom trygg hastighet og skiltet hastighet. I de fleste 100-sonene i Norge kan man helt trygt kjøre i 140, men politikerne vil ikke skilte mer enn 100, fordi det ville jo gjøre det noe annet enn drepende kjedelig å kjøre bil. Jeg vil mye heller kjøre i 80 km/t på en vei som er bygget for 90 km/t, enn 100 km/t på en vei som er bygget for 140 km/t. Med en fjerdedel av marginen er 80-sonen ca fire ganger så spennende.

Sitat fra: foxy på onsdag 01. august 2012, klokken 08:45kutte svinger og rundkjøringer med størst mulig hastighet - men moderne sikkerhetssystemer og komfortfunksjoner - nei det skal man ikke ha i en bil til en"aktiv" sjåfør.  ;D ;D

Men det passer jo bra sammen at noen fremtidige Tesla eiere ikke er opptatt av at sine biler har essensielle sikkerhets-, komfort og bruksutstyr tilgjengelig.
Jeg har ikke noe imot moderne sikkerhetssystemer, de er kjekke å ha, men jeg klarer meg fint uten de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Amoss på onsdag 01. august 2012, klokken 01:48
Nettopp, de lærer de holdningene at de skal være polstret "i hue og ræva" - som vi pleier å si det - slik at deres handlinger ikke får nevnverdige følger (for dem selv).

Polstret i huet og ræva av å bruke hjelm når man sykler? Hvis du synes det er overdreven polstring å bruke hjelm når du sykler så trenger du garantert ikke hjelm. Hjelm når man sykler (for ikke å snakke om kjører skateboard/rulleskøyter som har mye høyere sansynlighet for fall) er ikke mer overbeskyttende enn å bruke sikkerhetsselen når man kjører bil (men det er jo mange som synes det er helt unødvendig også).

Stengte lekeplasser pga feil sand under huskene og denslags, det er unødvenig polstring i huet og ræva, og jeg er den første til å protestere når jeg ser slikt - jeg mener ungene har godt av å slå seg så de kan lære å kjenne/sette egne grenser. Heldigvis virker det som de fleste unger nå om dagen er så voksne at de ikke synes det er teit med sykkelhjelm. Kanskje tar de med seg det til voksen alder, også når de skal kjøre bil, slik at det ikke er "teit med pysestrikk".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

toppi


Her vi her en umoden sjåfør fra landet som er vant til å råne rund med en opel ascona?   ;)

kutte svinger og rundkjøringer med størst mulig hastighet - men moderne sikkerhetssystemer og komfortfunksjoner - nei det skal man ikke ha i en bil til en"aktiv" sjåfør.  ;D ;D

Men det passer jo bra sammen at noen fremtidige Tesla eiere ikke er opptatt av at sine biler har essensielle sikkerhets-, komfort og bruksutstyr tilgjengelig.


[/quote]


Skrevet av han som mener de som kjører i 78 km/t i 80 km/t soner for tullinger :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Det nteressante med denne tråden er at model s faktisk sammenlignes med fossilbiler på alle områder. Før har el-bilen vært en egen kategori, og man har gjerne betalt 250 000 kr for små kasser (trillingene) som knapt kan kalles bil.

Nissan Leaf er vel første el-bil som begynner å bli en ordentlig bil, og hva ser vi. Jo den kjøpes ikke bare av kollektivfelt brukere i Asker og Bærem, men selges over hele landet. Miljøentusiaster og teknololgi freaker vil ha dette.

Så kommer Tesla model s, som Elon Musk kaller verdens beste bil, uansett drivstoff. Dette er selvfølgelig like subjektivt om ordet Premium, men sier noe om ambisjonene (og fallhøyden).

Motorjournalister som hittil har testet bilen er ikke langt unna å kalle det verdens beste bil (uansett drivstoff), så får hver å en danne seg sin egen mening om dette da de får prøvd bilen.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: toppi på onsdag 01. august 2012, klokken 10:31

Skrevet av han som mener de som kjører i 78 km/t i 80 km/t soner for tullinger :o

ja - hvor ser du problemet?
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. august 2012, klokken 10:50

Hjelmpåbud på sykkel har forøvrig faktisk en negativ påvirkning på folkehelsen da det fører til vesentlig fall i andelen som sykler ofte. Skal vi påby mer sikkerhetsutstyr bør vi gjøre det først der det ikke har negative konsekvenser. Vi kan begynne med bruk av redningsvest i bår og hjelm i alpinanlegg.

hvorfor skal jeg bruke redningsvest på seilbåten min, når du slipper hjelm på din sykkel?  ???
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. august 2012, klokken 10:50
Dra til europas sykkelhovedstad Amsterdam og se hvor mange som bruker hjelm. Du finner sannsynligvis ingen.

Det er ikke dermed sagt at det er hverken lurt eller riktig. Ta deg en tur på den lokale rånestripa. Hvor mange av de som befinner seg i de bilene bruker sikkerhetsselen (tenker ikke bare på når de står parkert der).  Hvor mange tusen indere henger på utseiden av busser og tog hvert år?

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. august 2012, klokken 10:50
Hjelmpåbud på sykkel har forøvrig faktisk en negativ påvirkning på folkehelsen da det fører til vesentlig fall i andelen som sykler ofte. Skal vi påby mer sikkerhetsutstyr bør vi gjøre det først der det ikke har negative konsekvenser. Vi kan begynne med bruk av redningsvest i bår og hjelm i alpinanlegg.

Skal vi begynne med påbud så mener nå jeg at da er refleks det riktige stedet å begynne. Ikke noe er opphav til så mange nær døden opplevelser som de som ikke bruker refleks. Som vakt i det lokale alpintanlegget har jeg sett en bedring i holdning til bruk av hjelm (og annet sikkerhetsutstyr som f.eks. ryggplate som er nesten like viktig) de siste åra, selv om det er et stykke igjen før absolutt alle bruker det. Vi er heldigvis langt forbi stadiet der bare de som kjørte konkuranser bruker hjelm, mye takket være mange stilige design, og ikke minst lav vekt på hjelmen. Glassfiberkuler på flere kilo er det forlengst slutt på.  :)

Ellers er jeg ikke den største tilhengeren av alskens påbud og forbud, og intil de kommer så får de av oss som satser på eget vett bruke hjelm, redningsvest og annet sikkerhetsutstyr til å vri oddsene i egen favør, og de som vil stole bare på flaksen får gjøre det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. august 2012, klokken 11:14
Sitat fra: foxy på onsdag 01. august 2012, klokken 10:58
hvorfor skal jeg bruke redningsvest på seilbåten min, når du slipper hjelm på din sykkel?  ???

Fordi sykling er miljøvennlig transport som er bra for helsen mens seiling er lek for rikfolk ?  ;D

;D men tja - a) seiling er minst like miljøvennlig transport som sykkling og b) noen sykkler koster mer enn noen seilbåter  :D
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på onsdag 01. august 2012, klokken 11:43
;D men tja - a) seiling er minst like miljøvennlig transport som sykkling og b) noen sykkler koster mer enn noen seilbåter  :D

;D

Seiling er også bra for helsa! Jeg var på seiltur for første gang i mitt liv for noen uker siden. Da seilte vi en båt over nordsjøen. Det tok ei uke, men makan til avslappende tur har jeg ikke vært borti! Mye mer avslappende enn campingtur med ei pils i hånda mens man griller, f.aks. Antakelig fordi turen hjem fra camping til pliktene som kaller er så kort, men når du ikke ser annet enn hav er tanken på slike ting så utrolig fjern. Ikke vits i å tenke på pliktene en gang; det vil ta flere dager før du er nær nok til å gjøre noe med dem.

Og når du først må jobbe så er det fysisk aktivitet så det holder. ;)


cra - landkrabbe, men med sansen for seiling.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

toppi

Sitat fra: foxy på onsdag 01. august 2012, klokken 10:54
Sitat fra: toppi på onsdag 01. august 2012, klokken 10:31

Skrevet av han som mener de som kjører i 78 km/t i 80 km/t soner for tullinger :o

ja - hvor ser du problemet?

Har jeg sagt det er noe problem?

Jeg bare konstanterer at en som er fryktelig opptatt av sikkerhet, ikke respekterer fartsgrensene.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Amoss

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. august 2012, klokken 09:34

Nå er det bare huet som er polstret, og det er kanskje den delen på kroppen du BØR ta godt vare på. Ræva er det sjelden så farlig med, og tro meg, unger som tryner med hjelm slår seg like mye som de uten. De bare slipper hodeskader, dersom uhellet virkelig er ute.

Nå var det ikke min mening å diskutere hjelmbruk på sykkel spesifikt. Topic her er altså avansert sikkerhetsutstyr (eller "sikkerhetsutstyr") i bil, og jeg trakk noen paralleller til en generell tendens. Ja, jeg ser stadig unger på sykkel ikke bare med hjelm, men med kne- og albu-beskyttere og postrede bukser/jakker.

Jeg nevnte over det kjente sitatet "Veien til helvete er belagt med gode forsetter", og det er altså noe jeg mener man bør ha i mente. Joda, forstår godt at sikkerhetsutstyr som hjem på sykkel beskytter og er fornuftig dersom man kommer i en ulykke. Forstår godt foreldre som bil beskytte sine barn så godt som mulig. Men er dette egentlig lurt i det lange løp? Gir dette feil holdninger?  "Har jeg nok sikkerhetsutstyr så kan jeg kjøre som jeg vil og ikke ta noen hensyn/være aktpågivende"? Kan det være resultatet? I så fall har vi ikke oppnådd noe med å bruke sikkerhetsutstyret....

Missforstå meg ikke ditt hen at jeg er i mot all bruk av sikkerhetsutstyr, eller at jeg ønsker denne "moderne naturlige selekteringen" som en annen hintet til. Men det ER lov å "bruke hue" av og til, og se om en handling kan få utilsiktede bivirkninger eller feil holdninger.

F.eks. trekkes bilbeltebruken frem av flere her:  JA, det er en fornuftig lov å påby bilbelter i alle nye biler. Da vil alle ha ett reelt valg på om de vil bruke det eller ei. Men NEI, det er ikke fornuftig å påby at man skal *bruke* disse. Joda, statistikken sier at bilbeltebruk redder flere liv enn det tar, men det er en gambling på hvilken type ulykke man blir utsatt for som den enkelte selv bør kunne vurdere. Ja, folk BLIR drept av bilbeltebruk!

Har selv for en del år tilbake vært i en alvorlig bilulykke. Politi og leger kom med "gudskjelov!" i kor da jeg kunne bekrefte at ingen i bilen hadde hatt på seg seletøy! Min sønn, som da var ca året, lå i baksetet. Moren hans hadde egentlig insistert på at vi måtte skaffe og sette inn siste mote innen barneseter før turen, men av forskjellige årsaker skjedde ikke dette. HELDIGVIS! For om han hadde sittet i det så hadde han umulig kunnet overleve! Men, han lå løs i baksetet, og eneste skadene han fikk var noen sår etter knust glass (og ja, ingen i bilen pådro seg noen mer skader enn det), og han, og alle andre som var i bilen, lever enda i beste velbefinnende uten noen men fra den gang.

Joda joda joda, "barneseter har blitt mye bedre sikrere en de var før!" - ja, og det sa de den gang også ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA