Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Sjøhyene

For meg er MS en glimrende familiebil med både masse plass og masse krefter. Om den er premium eller ikke etter noens subjektive retningslinjer er meg fullstendig likegyldig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Nuvolari

Sitat fra: Torz på søndag 27. april 2014, klokken 17:03
Det er virkelig ille når man bruker så mye penger og så finner ut at man har tatt feil valg. Det er en dyrekjøpt erfaring, men man kan vel kun skylde på seg selv sånt sett.

Apropos bomstasjoner, leste om han fra Fosenhalvøya utenfor Trondheim i dag som måtte gjøre motsatt, selge sin 1 mnd. gamle Tesla fordi fergeturen ikke lenger blir gratis for el-bil. Han dagpendlet til Trondheim.

Jeg tror det er en ting som er rimelig sikkert når det gjelder el-bil, og det er at insentivene på sikt gradvis vil tørke bort. Det som ryker først er gratis bom/ferge/parkering/lading, osv. og sikkert også kollektivfeltkjøring. Folk flest tror jeg oppfatter dette som høyst urimelig at el-bilistene ikke skal betale for veiene som alle bruker. At man sponser engangsavgift og moms tror jeg folk oppfatter som mer forståelig for å få fart i utviklingen, selv om nok ikke alle forstår hvorfor man må sponse absolutt hele beløpet til en Tesla, inkl. tilleggsutstyr og vinterhjul! Mulig det kommer en form for beløpsgrense på sponsing? Det er i alle fall vanlig når det gjelder støtte til omlegging av oppvarmingsløsning i hus og heim. Moms og bilavgiftene må nok regjeringen også få på plass på et eller annet tidspunkt fordi inntektene er for høye til å kunne neglisjere dem, men forhåpentligvis kommer produksjonskostnadene for el-bil såpass ned innen den tid at prisen på en el-bil inkl. avgift vil kunne konkurrere med bensin/diesel.

Så min anbefaling når det gjelder insentiver er, kjør på og nyt det så lenge det varer, men ikke regn med at festen varer evig.

Forskjellen i drivstoffkostnader kommer ikke til å bli borte. Tvert i mot, med økte bensinpriser øker fordelen i elbilens favør.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Torz

Med insentiver tenkte jeg på de fordelene politikerne har gitt el-bilen for å konkurrere med fossilbil, men helt enig i at el-bilen vil fortsatt ha en stor fordel når det kommer til driftskostnad. Men dette er også et område som nok gir politikerne grå hår i hodet. Dagens drivstoffpriser i Norge er for en stor del avgifter (minst 60%). Hva skjer da når folk etter hvert legger om til el-bil, hvordan tetter politikerne da avgiftstapet?

Her skal det nok bli mange heftige diskusjoner i årene fremover, men jeg ser nok for meg at en form for vei/bruksprising vil komme på trappene for å dempe inntektsbortfallet. El-bilens avgiftsfritak vil etter min oppfatning derfor være av midlertidig karakter. Og ved en slik ny type avgift for vei/bruksprising vil man kanskje måtte favorisere fossilbilen? Det vil jo være høyst urimelig at en fossilbil, som både har betalt for seg i form av en klekkelig engangsavgift/moms ved kjøp, samt drivstoffavgift på bruk også skal måtte bidra med enda en ekstra skatt for veiprising som da trengs for å redusere et inntekstap fra el-bilen?

Nei, avgifter er ikke lett, og det skal bli morsomt å se hvilke ville ideer som kommer til å bli lansert.

Philippo10

Hvor stor er forskjellen på P85 og P85+? 21" dekkene, vil få et helvete på norske veier, med høye fartshumper, hullete veier osv?
Har sittet på til en venn som hadde lavprofildekk på sin MSGLK, da kjente man enhver lille hump/hull.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

timingbeltkiller

@Torz
Du behøver neppe frykte fossilbilene blir pålagt både drivstoffavgift i pumpeprisen + veibruksprising.

Veibruksprising er alternativ og ikke tillegg til pumpeavgift.
I "gamle dager" var diesel avgiftsfri på pumpa.
Dieselbilene betalte derfor først en fast årsavgift,
senere en km-avgift basert på plombert km-teller.

Før eller siden får elbilene en tilsvarende ordning siden avgift på ladestrømmen neppe er praktisk mulig.
Muligens med en mer moderne form for plombert teller: GPS.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:09
Hvor stor er forskjellen på P85 og P85+? 21" dekkene, vil få et helvete på norske veier, med høye fartshumper, hullete veier osv?
Har sittet på til en venn som hadde lavprofildekk på sin MSGLK, da kjente man enhver lille hump/hull.

Jeg kjenner ingen komfortforskjell mellom R2 på 19" og Pilot Sport på 21" (med 265 bredde bak). Luftfjæringen gjør jobben meget bra etter min mening.

Hvordan forskjellen er med stålfjærer vet jeg derimot ikke noe om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#486
@Nuvolari:
JA, forskjellen i "drivstoffkostnad" elbil kontra fossil kommer til å øke med bensin/dieselpris som stiger raskere enn elprisen.
Men bare med hjemmelading.

Ute på veien kommer lading høyst sannsynlig ende opp som rene kommersielle tilbud.
Og da må nok ladepris pr km kjøring opp på minst samme pris som dieseltanking pr  km kjøring.

Dersom da ikke konkurransen med Tesla tvinger konkurrentene til å innstallere SCere på alle verkstedveggene til forhandlerne med gratis eller billig lading med egne adgangskort for eierne av bilmerkets elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:35
Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:09
Hvor stor er forskjellen på P85 og P85+? 21" dekkene, vil få et helvete på norske veier, med høye fartshumper, hullete veier osv?
Har sittet på til en venn som hadde lavprofildekk på sin MSGLK, da kjente man enhver lille hump/hull.

Jeg kjenner ingen komfortforskjell mellom R2 på 19" og Pilot Sport på 21" (med 265 bredde bak). Luftfjæringen gjør jobben meget bra etter min mening.

Hvordan forskjellen er med stålfjærer vet jeg derimot ikke noe om.
På min P85 er faktisk fjæringskomforten bedre med 21" enn med R2, er liksom litt stump og spretten med vinterdekkene. Når det er sagt sporer det ganske mye med 21" på slitt asfalt. Under slike omstendigheter er 19" bedre. Men det går ikke på fjæring; støtter jkirkebo på at luftfjæringen gjør jobben veldig bra.

Batteritralla

Jeg synes ikke fjæringen totalt sett er premium. Hadde vært villig til å betale for å fått magnetiske dempere som tilvalg. Hadde (for ikke lenge siden) en 1992 M5 med slike dempere. De virket fremdeles, og fjæringen var mer premium, og tilpasset seg bedre i forhold til fart/kjørestil. Ikke det at det er dårlige fjærer/dempere på Tesla, men oppsettet kunne vært mye bedre om det var justerbart.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:31
På min P85 er faktisk fjæringskomforten bedre med 21" enn med R2, er liksom litt stump og spretten med vinterdekkene. Når det er sagt sporer det ganske mye med 21" på slitt asfalt. Under slike omstendigheter er 19" bedre. Men det går ikke på fjæring; støtter jkirkebo på at luftfjæringen gjør jobben veldig bra.

Har du Michelin-dekkene eller Continental? Jeg merker fint lite sporing på min. Men dette kan jo også ha med hjulstillingen å gjøre, små forskjeller kan gi ganske stor virkning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:38
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:31
På min P85 er faktisk fjæringskomforten bedre med 21" enn med R2, er liksom litt stump og spretten med vinterdekkene. Når det er sagt sporer det ganske mye med 21" på slitt asfalt. Under slike omstendigheter er 19" bedre. Men det går ikke på fjæring; støtter jkirkebo på at luftfjæringen gjør jobben veldig bra.

Har du Michelin-dekkene eller Continental? Jeg merker fint lite sporing på min. Men dette kan jo også ha med hjulstillingen å gjøre, små forskjeller kan gi ganske stor virkning.

Michelin her også og jeg merker ingenting til sporing.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:38
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:31
På min P85 er faktisk fjæringskomforten bedre med 21" enn med R2, er liksom litt stump og spretten med vinterdekkene. Når det er sagt sporer det ganske mye med 21" på slitt asfalt. Under slike omstendigheter er 19" bedre. Men det går ikke på fjæring; støtter jkirkebo på at luftfjæringen gjør jobben veldig bra.

Har du Michelin-dekkene eller Continental? Jeg merker fint lite sporing på min. Men dette kan jo også ha med hjulstillingen å gjøre, små forskjeller kan gi ganske stor virkning.
Har Continental. Men jeg er overbevist om at forskjellen her er veiene det kjøres på. Jeg kjører på _temmelig_ dårlige veier til daglig lokalt. Men f.eks. på det meste av E39 mellom Møre og Trondheim eller E6 i sør-norge merker jeg ingenting.

Stig O

Dekkene kan ha ganske mye å si på sporing. Hadde Falken 452 på forrige bil og på grunn av mye støy og sporing skiftet jeg til Michelin PS2. Mye bedre både på støy og sporing. Teslaen med Micheline PSS sporer mindre en Audien med PS2. Veldig fornøyd med disse dekkene.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Hyperstress

Hadde continental på forrige bil (A6), og på min fars bil (A4). Begge sporet generelt, og ganske mye på en spesiell strekning. Testet TMS på samme strekning med Vredesten US, og det var ingen merkbar sporing. Så dekk og bil har mye å si er min erfaring  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:09
Hadde continental på forrige bil (A6), og på min fars bil (A4).

Har og hatt Continental sommerdekk på ett par biler. Sporet mye på begge. Mye slitasje og. Skal aldri ha Continental igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA