Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Torz

Jeg er på mange måter enig med deg, men må nok også arrestere deg. Å si at forbrenningsmotor er treg blir riktig om du sammenligner en 3-400 hk Tesla med en 163 hk diesel. Har selv en diesel rekkesekser på 258 hk, på 2 tonns bil, og den klarer da å matche en Tesla S60. Så at forbrenningsmotor er treg, ja der vil jeg si meg uenig med deg.

Øyvind.h

#466
Sitat fra: Torz på lørdag 26. april 2014, klokken 22:47
Jeg er på mange måter enig med deg, men må nok også arrestere deg. Å si at forbrenningsmotor er treg blir riktig om du sammenligner en 3-400 hk Tesla med en 163 hk diesel. Har selv en diesel rekkesekser på 258 hk, på 2 tonns bil, og den klarer da å matche en Tesla S60. Så at forbrenningsmotor er treg, ja der vil jeg si meg uenig med deg.
Jeg var kanskje litt upresis. Treghet har ingenting med makseffekt å gjøre, men hvor raskt bilen reagerer når du gir den en kommando. Model S har ikke magiske hestekrefter :) Jeg har kjørt min andel spreke fossilbiler (blant annet Porsche 911 og Mercedes SL500), og opplevelsen kan ikke sammenlignes ( selv om det er utrolig gøy å dundre nedover kyststripen utenfor Los Angeles i en 911-cab med boxer-sangen i bakgrunnen!)

Sett deg inn i en S85 eller P85, trill avgårde i 40-50km/t og plant pedalen i bunn. Kreftene er der momentant. Eller, det vil si - kreftene er der momentant - alltid - og lystrer ditt minste vink.

Sett deg så inn i din 258hk fossilbil og sammenlign motor-responsen. Det er et hav av forskjell! Dette ser du blant annet i diverse drag-race hvor Model S spretter ut av startblokka (og gjerne beskyldes for å tjuvstarte), nettopp fordi den elektriske drivlinjen er så mye enklere og raskere enn hva som er typisk i en fossilbil/drivlinje.

For øvrig kan jeg legge til at jeg alltid har likt dieselmotorer, frem til jeg fikk Model S. Hadde blant annet en trimmet VW Golf 2,0TDI med over 200hk/400nm, vekt ca 1300kg. Sparket godt ifra, men Model S er i en helt annen liga hva gjelder krefter og respons.


http://www.youtube.com/watch?v=xYwSiLTcF0Q


http://www.youtube.com/watch?v=gRLeNX8GwEo


http://www.youtube.com/watch?v=VLCdP6sMN9k
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sn0le

@Torz:
Er ingen tvil om at det er biler som er mere Premium både interiørmessig og kjøreegenskaps-messig.

Selv går jeg fra en 2012 Ford Galaxy som er en traust familiebil. Ikke akkurat mye tysk Premium der i gården. Og bilen er loadet med utstyr. 2,2 liter turbodiesel med 200Hk, automatgir, adaptive cruisecontroll, blindsonevarsler, filskiftevarsler, hastighetsbegrensning.
Det kommer til å være mye som jeg vil savne når jeg etterhvert får min Model S.
Bla takhøyden er en utfordring for meg som er 1,94.

Men....
Bilen er jo perverst good looking, og det avgjørende for oss var de årlige kostnadene med bilhold. Pendling til/fra jobb vil bli en vesentlig mindre utgiftspost etter bilbyttet.

Og jeg tror at for de som kjøper TMS istedenfor en Skoda Superb eller en Audi/Volkswagen i prisklassen 400-600k vil synes at TMS er en bedre bil på mange felt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Torz

Nå har ikke jeg det med å trå gassen i bunn til stadighet, og da blir det litt overkill for meg med en P85. Men veldig greit å ha nok reserver til en rask og effektiv forbikjøring og det føler jeg at jeg har. Som sagt var jeg godt fornøyd med draget i S60, og føler den på alle mulige måter matchet min egen bils drag.

Leif1

Du nevner Superb ja. Har en på jobben som har bestilt en sånn. Toppspekket og jammen ganske dyr. Han bestilte før jeg fikk min TMS. Etter å ha prøvd min virker han liksom ikke så voldsomt giret på å hente den bilen lenger. Vanligvis har han noen friske svar på lager når vi diskuterer bil, men nå har liksom piffen gått ut av ham.

Konvertitt fra S til X

Torz


snurrehue

Sitat fra: Leif1 på lørdag 26. april 2014, klokken 23:35
Du nevner Superb ja. Har en på jobben som har bestilt en sånn. Toppspekket og jammen ganske dyr. Han bestilte før jeg fikk min TMS. Etter å ha prøvd min virker han liksom ikke så voldsomt giret på å hente den bilen lenger.

Er det ikke litt greit med litt perspektiv også? Superben til din kollega koster da sannsynligvis et sted mellom 400 000 og 550 000 kroner. INKLUSIVE avgifter til staten, som da sikkert utgjør 150 000 til 200 000 kroner. Dvs selve netto bilprisen er antatt 300 000 - 350 000 kroner. Din Model S koster snaut det dobbelte.

Selv med avgifter får man mye mer for pengene i en Superb enn en Model S. Men med Model S får man mer moro for pengene. Begge har sine fordeler og ulemper.

Rio

"Mitt fotballag er bedre enn ditt fotballag!"
"Nei, mitt er myyyyye bedre!"
;)

Det er klart at Tesla har laget interessante nyvinninger, og at det er imponerende for et nytt firma. Samtidig, det vil alltid være ting som kommer med erfaring, som et nytt firma selvsagt ikke har enda.

One pays one's money, and makes one's choice! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

Sitat fra: snurrehue på søndag 27. april 2014, klokken 08:51
Sitat fra: Leif1 på lørdag 26. april 2014, klokken 23:35
Du nevner Superb ja. Har en på jobben som har bestilt en sånn. Toppspekket og jammen ganske dyr. Han bestilte før jeg fikk min TMS. Etter å ha prøvd min virker han liksom ikke så voldsomt giret på å hente den bilen lenger.

Er det ikke litt greit med litt perspektiv også? Superben til din kollega koster da sannsynligvis et sted mellom 400 000 og 550 000 kroner. INKLUSIVE avgifter til staten, som da sikkert utgjør 150 000 til 200 000 kroner. Dvs selve netto bilprisen er antatt 300 000 - 350 000 kroner. Din Model S koster snaut det dobbelte.

Selv med avgifter får man mye mer for pengene i en Superb enn en Model S. Men med Model S får man mer moro for pengene. Begge har sine fordeler og ulemper.

Perspektivet mitt var at han rett og slett ikke har lyst på den Superben lenger.
Han har et kjøremønster som tilsier at en Model S ville dekt hans behov for transport.
Det er også dukket opp et par bomstasjoner mellom hjemmet hans og jobben.
Det strødde vel enda mer salt i såret..
Konvertitt fra S til X

Torz

Det er virkelig ille når man bruker så mye penger og så finner ut at man har tatt feil valg. Det er en dyrekjøpt erfaring, men man kan vel kun skylde på seg selv sånt sett.

Apropos bomstasjoner, leste om han fra Fosenhalvøya utenfor Trondheim i dag som måtte gjøre motsatt, selge sin 1 mnd. gamle Tesla fordi fergeturen ikke lenger blir gratis for el-bil. Han dagpendlet til Trondheim.

Jeg tror det er en ting som er rimelig sikkert når det gjelder el-bil, og det er at insentivene på sikt gradvis vil tørke bort. Det som ryker først er gratis bom/ferge/parkering/lading, osv. og sikkert også kollektivfeltkjøring. Folk flest tror jeg oppfatter dette som høyst urimelig at el-bilistene ikke skal betale for veiene som alle bruker. At man sponser engangsavgift og moms tror jeg folk oppfatter som mer forståelig for å få fart i utviklingen, selv om nok ikke alle forstår hvorfor man må sponse absolutt hele beløpet til en Tesla, inkl. tilleggsutstyr og vinterhjul! Mulig det kommer en form for beløpsgrense på sponsing? Det er i alle fall vanlig når det gjelder støtte til omlegging av oppvarmingsløsning i hus og heim. Moms og bilavgiftene må nok regjeringen også få på plass på et eller annet tidspunkt fordi inntektene er for høye til å kunne neglisjere dem, men forhåpentligvis kommer produksjonskostnadene for el-bil såpass ned innen den tid at prisen på en el-bil inkl. avgift vil kunne konkurrere med bensin/diesel.

Så min anbefaling når det gjelder insentiver er, kjør på og nyt det så lenge det varer, men ikke regn med at festen varer evig.

pberg

Når det gjelder respons-sammenlikninger, så er jo ikke akkurat en turbodiesel noe godt sammenlikningsgrunnlag heller. Der må jo du først vekke maskinisten, som skuffer på mer kull, for så å brenne dette i sylindere, for så å få økt turbotrykket for å få brukt enda mer kull... Og så får du trykk i ryggen.

Forskjellen på dette, og en bensinmotor uten turbo, optimalisert for respons er ganske stor. Min gamle M3 med ett spjeld pr. sylinder reagerer omtrent like fort på gassen som du trykker den inn.

Den store fordelen til elbilen er at du ikke i samme grad trenger å ta hensyn til moment og effektkurven, siden de stort sett er giret for å gå relativt sakte i forhold til effekten. En 400+ hk forbrenningsbil går jo rundt 300, og er giret for det.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

erot

Sitat fra: Torz på lørdag 26. april 2014, klokken 22:47
Jeg er på mange måter enig med deg, men må nok også arrestere deg. Å si at forbrenningsmotor er treg blir riktig om du sammenligner en 3-400 hk Tesla med en 163 hk diesel. Har selv en diesel rekkesekser på 258 hk, på 2 tonns bil, og den klarer da å matche en Tesla S60. Så at forbrenningsmotor er treg, ja der vil jeg si meg uenig med deg.

;D      ??? :o

JO

Jeg må bare spørre igjen er det virkelig så farlig hva bilen er?
En Tesla er en glimrende bil som nyter godt av fordelene en elektrisk drivlinje gir.
En feks BMW M3 er og en fantastisk bil som gir en spesiell kjøreopplevelse.
At mange som kommer fra de tyske statusbiler har ett litt annet perspektiv på Tesla sin opplevde kvalitet er da ikke så rart, de fabrikantene har da lært ett å annet om bilbygging de siste 100år og tar seg betalt for dette. For Tesla sin del betaler man en pris for at bilen lages i få eksemplarer og at det er lite synergier å dele kostnader på.
Kommer man fra en normal mellomklassebil vil man oppleve Teslaen som en fantastisk bil på alle måter det har bare med referansepunktet å gjøre.

Den beste bilen jeg noen gang har kjørt som ga meg mest er en Jaguar med v12 motor og plenty av kraft og komfort. Men det betyr ikke at jeg forventer at Teslaen min skal være like bra på alt det er 2 helt forskjellige verdener.

Tesla er en bil som alle andre biler, den tar deg fra A til B med de fordeler og ulemper det medfører, for noen er Elektrisk uaktuell pga rekkevidde. Ett eksempel jeg har hatt 1 tur de siste år der Teslen er uaktuell, kjørte nesten 800km på en og samme dag og da blir det fossilen, er ikke interresert i å bruke lenger tid en nødvendig på en slik tur. Kjører man slik ofte så er ikke elbil bilen for deg, med mindre man synes det er greit å bruke tid på lading osv. Men det gjør ikke Tesla til en dårlig bil, bare uegnet for den oppgaven. Akkurat som man ikke kjører en lav sportsbil på skogsveier hvis man har hytte på en slik plass, da kan bilen hete Porche 911 aldri så mye den er fortsatt uegnet.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Kjell Leaf

Jeg for min del begynner å lure på enkelte eiere og andre som liker Tesla S når de faktisk presterer å kalle den sportsbil ;D ;D ;D ;D ;D Det må vel alle skjønne at den ikke er.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Philip Marlowe

Sportsedan da. Det må jo alle skjønne den er...
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA