Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

toS


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 10:00
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder. Spesielt relevant er det i Norge der prisen på andre biler gjør at en har fler vanlige kunder som kjøper det tror er en gjennomprøvd konstruksjon.
Hvis det virkelig er slik at du eier en Tesla, skulle du ikke bare solgt den mens det ennå er tid? Du er jo så negativ til produktet at det vondt å følge med på alle klageinnleggene dine.  Du er jo ikke fornøyd med noe som helst rundt hverken bilen eller konseptet så vidt jeg kan forstå?

Kallagtunet

Sitat fra: toS på mandag 24. februar 2014, klokken 11:54

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 10:00
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder. Spesielt relevant er det i Norge der prisen på andre biler gjør at en har fler vanlige kunder som kjøper det tror er en gjennomprøvd konstruksjon.
Hvis det virkelig er slik at du eier en Tesla, skulle du ikke bare solgt den mens det ennå er tid? Du er jo så negativ til produktet at det vondt å følge med på alle klageinnleggene dine.  Du er jo ikke fornøyd med noe som helst rundt hverken bilen eller konseptet så vidt jeg kan forstå?

Om du og andre her inne tror at vi har Tesla eller ei er vel noe jeg ikke bruker mange kalorier på å spekulere om. Hvorfor du og andre gjør spekulerer om det kan en jo undre seg over. Jeg har sikkert hatt en plan om å sverte tesla siden jeg registrerte meg på forumet her for tre år siden...

Du får sikkert like vont i hodet av mine innlegg som jeg får av innleggene til hallelujakameratene her inne... (Er ikke du toS i styre og stell i menigheten i TOCN, eller husker jeg feil?)  Heldigvis er det blir mer realisme etterhvert. Og ingen planer om å selge perf + en vår ei heller å kansellere bestillingen av Model X. Dvs du må nok leve med at jeg fortsatt kommer til å jage på Tesla både her og mot dem direkte for at produkt og markedsføring skal stå i stil, det fortjener konseptet de har og vi som kunder.

Newbee



En ting er sikkert...... denne tråden har utspilt sin rolle!
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på mandag 24. februar 2014, klokken 11:14
Nå er det CHAdeMO som er nærmeste alternativ i dag, men her er det ett utall pristilbud ute å går fra gratis til en formue pr 15 minutter såvidt jeg har sett... Jeg har selv ett klippekort fra GrønnKontakt som jeg bruker av og til og som jeg syns er greit priset. Jeg ser da at med 50 kr pr gang blir det ca 5 kr pr kw eller mer. Jeg fyller sjelden mer enn 10 kw, ofte mindre (7-8 kw).

Denne betalingstypen blir det nok fort slutt på når Tesla begynner å levere CHAdeMO-adapterne...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleT

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 10:00
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder. Spesielt relevant er det i Norge der prisen på andre biler gjør at en har fler vanlige kunder som kjøper det tror er en gjennomprøvd konstruksjon.
De hadde da masser av frivillige betatestere? Det var det "Signature" serien var for. :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Tjos

Jeg var eier av en P+ i ca 1 mnd før jeg solgte igjen. Mest pga at kona syns den ble for stor og vanskelig å håndtere. Jeg digget den sømløse måten å kjøre bil på uten rykk og napp fra automatkassen som jeg er vant med fra fossilet.
Jeg er kanskje godt vant fra før som Audi-eier, men noe av det som skuffet meg mest med Teslaen var mangel på kvalitetsfølelse, spesielt i interiøret. Jeg prøvde nylig en BMW i3, og selv om den ikke kan sammenlignes med Teslaen i ytelser, føltes den mye mer forseggjort og kvaliteten i interiøret var noen klasser over Teslaen.
Men, man må kanskje bare ta Tesla for det det er, en nyutviklet bil fra en ny produsent. Kvaliteten vil muligens komme etter hvert...? Jeg både håper og tror at kommende modeller fra California vil heve merket ytterligere.
Hadde P85+ i ca 1 mnd. Er nå solgt.

Henning76

Sitat fra: Tjos på mandag 24. februar 2014, klokken 13:53
Jeg var eier av en P+ i ca 1 mnd før jeg solgte igjen. Mest pga at kona syns den ble for stor og vanskelig å håndtere. Jeg digget den sømløse måten å kjøre bil på uten rykk og napp fra automatkassen som jeg er vant med fra fossilet.
Jeg er kanskje godt vant fra før som Audi-eier, men noe av det som skuffet meg mest med Teslaen var mangel på kvalitetsfølelse, spesielt i interiøret. Jeg prøvde nylig en BMW i3, og selv om den ikke kan sammenlignes med Teslaen i ytelser, føltes den mye mer forseggjort og kvaliteten i interiøret var noen klasser over Teslaen.
Men, man må kanskje bare ta Tesla for det det er, en nyutviklet bil fra en ny produsent. Kvaliteten vil muligens komme etter hvert...? Jeg både håper og tror at kommende modeller fra California vil heve merket ytterligere.

For det første - du solgte bilen fordi kona synes den var for STOR? Det kaller jeg tro ektemann. Om kona synes bilen blir for stor her i heimen (jeg får den i løpet av uka), får hun heller ta Leafen.. :)

For det andre - jeg hører stadig vekk disse kommentarene om "kvalitetsfølelse" på BMW, Audi og Mercedes. Jeg synes det er sterkt subjektivt. Jeg har aldri eid en BMW selv, men har sittet på med bøttevis av sorten - og har slettes ikke noe inntrykk av at disse er så fantastisk mye bedre på "kvalitetsfølelse" enn mange andre produsenter. Det er en smakssak, og en tilvenning. Audi like så.

Jeg synes Tesla har en veldig god kvalitetsfølelse. Og de andre kvalitetene til bilen - drivlinjen, stabiliteten under kjøring og en del annet - har jeg ikke opplevd maken til hos NOEN produsent.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

toS

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 12:10
Sitat fra: toS på mandag 24. februar 2014, klokken 11:54

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 10:00
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder. Spesielt relevant er det i Norge der prisen på andre biler gjør at en har fler vanlige kunder som kjøper det tror er en gjennomprøvd konstruksjon.
Hvis det virkelig er slik at du eier en Tesla, skulle du ikke bare solgt den mens det ennå er tid? Du er jo så negativ til produktet at det vondt å følge med på alle klageinnleggene dine.  Du er jo ikke fornøyd med noe som helst rundt hverken bilen eller konseptet så vidt jeg kan forstå?
Om du og andre her inne tror at vi har Tesla eller ei er vel noe jeg ikke bruker mange kalorier på å spekulere om. Hvorfor du og andre gjør spekulerer om det kan en jo undre seg over. Jeg har sikkert hatt en plan om å sverte tesla siden jeg registrerte meg på forumet her for tre år siden...

Du får sikkert like vont i hodet av mine innlegg som jeg får av innleggene til hallelujakameratene her inne... (Er ikke du toS i styre og stell i menigheten i TOCN, eller husker jeg feil?)  Heldigvis er det blir mer realisme etterhvert. Og ingen planer om å selge perf + en vår ei heller å kansellere bestillingen av Model X. Dvs du må nok leve med at jeg fortsatt kommer til å jage på Tesla både her og mot dem direkte for at produkt og markedsføring skal stå i stil, det fortjener konseptet de har og vi som kunder.
Jeg vet ikke hva TOCN er for noe. Er det egen Tesla-klubb? Fint at du vil beholde bilen din (det skal jeg også) men til å være så negativ som du er synes jeg det er pussig at du ikke heller velger noe annet som tilfredsstiller kravene dine på en bedre måte. Tror ikke jeg er alene i å synes at du er i overkant hissig når det gjelder å trykke Tesla ned i søla, og at det reduserer hele opplevelsen ved å "være" på forumet.

Kallagtunet

Det er ikke jeg som trekker Tesla ned i søla, det klarer de selv ved å levere biler med så mange feil og mangler som de har gjort... Det eneste jeg er opptatt av er at disse kommer frem i lyset slik at nye kjøpere får ett mer realistisk bilde og at vi som eiere står sterkere mot Tesla når de møter oss med at dette har vi aldri hørt om før.

Bjoris

Sitat fra: Tjos på mandag 24. februar 2014, klokken 13:53
Jeg var eier av en P+ i ca 1 mnd før jeg solgte igjen. Mest pga at kona syns den ble for stor og vanskelig å håndtere. Jeg digget den sømløse måten å kjøre bil på uten rykk og napp fra automatkassen som jeg er vant med fra fossilet.
Jeg er kanskje godt vant fra før som Audi-eier, men noe av det som skuffet meg mest med Teslaen var mangel på kvalitetsfølelse, spesielt i interiøret. Jeg prøvde nylig en BMW i3, og selv om den ikke kan sammenlignes med Teslaen i ytelser, føltes den mye mer forseggjort og kvaliteten i interiøret var noen klasser over Teslaen.
Men, man må kanskje bare ta Tesla for det det er, en nyutviklet bil fra en ny produsent. Kvaliteten vil muligens komme etter hvert...? Jeg både håper og tror at kommende modeller fra California vil heve merket ytterligere.

Litt utdatert profil da kanskje? "venter i spenning":)

Jeg ser at dette med størrelsen er noe av det jeg er mest spent på ifht om fruen kommer til å trives med bilen. Jeg har kjørt den to ganger og den er veldig lettkjørt, men ikke optimal til lukeparkering i små garasjeanlegg nei...

Olemann

Merkelig tråd å lese for en som ikke har Tesla selv.  Lest over 24000 ganger ser jeg. Holder meg til tråden, og synes det er patetisk å lese alle personangrepene. 

Men har kjørt Tesla, både via venner, som taxi og på demo hos Tesla.  Har også kjørt en rekke premium biler.

Min konklusjon er i alle fall klar.

1. Premium dreier seg lite om hvor lang utstyrsliste med leamikk man klarer å presse inn i bilen. 
2. Tesla er fantastisk mht. drivlinje, kommunikasjon, hurtighet/krefter og plass.
3. Tesla blir slått av det meste jeg kjenner til (i samme, dog avgiftsbelagte prisklasse) når det gjelder opplevd kvalitet/premium.  Baksetene er under pari, interiør forøvrig (bortsett fra super skjerm) henger ikke med tilsvarende fra BMW, Jaguar og Audi.  Detalj finish, grad av gjennomføring, opplevd kvalitet.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å svelge punkt 3, punkt 2 er da grunn nok til å kjøpe bilen. 

For meg er bilen for stor, handlet ellers gjerne pga pkt. 2, og ville levd greit med erkjennelsen at premium er det likevel ikke.

Mvh Ole

hybriden

Våger meg med ett innlegg til ;) selvom kritikk her,er som å banne i kirka 8)
Jeg påstår at de som fortsatt mener Tesla er premium, bør teste noen premiumbiler først.
Jeg tenker da på biler som koster 600000 - 800000 i Norge, disse bilene koster halvparten i andre land
Kanskje derfor Tesla ikke alternativ i resten av "verden", den er for dyr!

Mange nye Tesla eiere har kjøpt  bil som er i smertegrensen hva de klarer økonomisk, tilnærmet "gratis"bruk forsvarer kjøpet! De fleste nye Tesla eiere har aldri hatt så "dyr"bil før, byttet seg opp fra ordinære biler.
Dette gjør eiere er litt "blinde" og mener selvsagt at Tesla er premium.

Andre kjøpere av Tesla, de eier/eid premium bil. Disse forlanger visst nivå på bil/service og våger å stille spørsmål  ;D
Det er disse som gjør at Tesla må utvikle seg og kanskje bli en seriøs bilprodusent  :)

Det eneste som kanskje kommer til å være premium med Tesla vil være verditapet(alle premiumbiler har stort verditap, tror min egen SUV faller 100000kr pr år) :o

Av elbiler på norske markedet er det vel BMW i3 som er mest premium?



Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

Bmwi3

Sitat fra: hybriden på mandag 24. februar 2014, klokken 15:37
Våger meg med ett innlegg til ;) selvom kritikk her,er som å banne i kirka 8)
Jeg påstår at de som fortsatt mener Tesla er premium, bør teste noen premiumbiler først.
Jeg tenker da på biler som koster 600000 - 800000 i Norge, disse bilene koster halvparten i andre land
Kanskje derfor Tesla ikke alternativ i resten av "verden", den er for dyr!

Mange nye Tesla eiere har kjøpt  bil som er i smertegrensen hva de klarer økonomisk, tilnærmet "gratis"bruk forsvarer kjøpet! De fleste nye Tesla eiere har aldri hatt så "dyr"bil før, byttet seg opp fra ordinære biler.
Dette gjør eiere er litt "blinde" og mener selvsagt at Tesla er premium.

Andre kjøpere av Tesla, de eier/eid premium bil. Disse forlanger visst nivå på bil/service og våger å stille spørsmål  ;D
Det er disse som gjør at Tesla må utvikle seg og kanskje bli en seriøs bilprodusent  :)

Det eneste som kanskje kommer til å være premium med Tesla vil være verditapet(alle premiumbiler har stort verditap, tror min egen SUV faller 100000kr pr år) :o

Av elbiler på norske markedet er det vel BMW i3 som er mest premium?

+1
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Espen Hugaas Andersen

#373
Den dårligste bilen jeg har kjørt er en Mercedes. Den beste bilen er Model S.

Jeg tror Mercedesen var ca 2010-modell, men husker ikke helt benevnelsen (C200?). Det var en leiebil, av type mindre sedan med dieselmotor. Etter å ha kjørt ca 1000 km på 2-3 dager er det eneste jeg husker fra bilen det enorme turbo-lagget. Man kunne fint ta seg en lur i tidsrommet mellom man trykket inn gasspedalen og bilen begynte å akselerere. Andre leiebiler jeg har brukt til samme oppgave var så enormt mye bedre og koster betydelig mindre. F.eks Peugeot 308, som var i en helt annen klasse enn Mercedesen. Den kunne jeg faktisk vurdere å eie, mens Mercedesen - ikke faen.

Jeg kan fint innrømme at jeg er ikke den med mest erfaring fra forskjellige biler, men "premium"-begrepet er jo helt uten innhold om man betegner bilene til BMW, Mercedes, Audi osv som premium uten å vurdere totalpakken. Drivlinjen er et av de viktigste aspektene med premium.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: hybriden på mandag 24. februar 2014, klokken 15:37
Kanskje derfor Tesla ikke alternativ i resten av "verden", den er for dyr!

Tja, det påstås jo at den blir "for billig" i Kina...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA