Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Kallagtunet

#345
Jirk nå må du ikke miste gangsynet helt. Det var noen helt få som opplevde problem med leafen. Ikke på samme nivå som det vi har opplevd her.

Det eneste som er likt hvor du iherdig forsvare hvor fantastisk leafen var som du nå forsvarer Tesla kjøpet ditt. Når det var sagt var jeg like hissig som nå mot rettigheter ved bilkjøp som da, men nå gav Nissan seg til slutt på reskasitet på batteriet og garanterte ett visst nivå på dette etter at forbrukerinspektør programmet der Nissan ble konfrontert med dette var innspilt...

stiantveitofficial

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

GoTesla2014

I dag malte jeg vaskerommet offwhite. Passet godt fordi jeg måtte ta med et par skap i forbindelse med trekking av 400v kabel ut til garasjen for lading av Teslaen som kommer snart...

Etterpå satt jeg helt rolig og så på at malingen tørket.
Det var faktisk litt mer interessant enn å lese denne tråden.......

På tide å avslutte den????

Kallagtunet

Siden du tar deg tid til å svare i tråden har jeg ingen tro på det du skriver!
;)

Espen Hugaas Andersen

#349
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 23. februar 2014, klokken 16:51
Jirk nå må du ikke miste gangsynet helt. Det var noen helt få som opplevde problem med leafen. Ikke på samme nivå som det vi har opplevd her.
Nå når 12V problemet er stort sett løst vil prosentandelen personer som har hatt dette problemet falle med videre salg. Det var kanskje 11% som har opplevd problemet blandt de 2500 personene som var først ute i norge. Det vil da synke til kanskje 6% når det er solgt 5000 stk og så vil det synke til kanskje 3% når det er solgt 10 000 stk. På Model X, Model E osv vil Tesla allerede vite hva de skal gjøre, så da er det kanskje snakk om 0%.

Når man ligger i forkant med helt ny teknologi vil det være utfordringer som oppstår underveis. Det er bare et faktum.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kallagtunet

#350
Du gjentok vel mitt argument med andre ord så det er jeg ikke uenig i. Men jeg er fortsatt ovverasket over at folk som får biler nå både her i norge og i usa fortsatt nå etter 1,5 år i produksjon opplever 12v problemer. Dette er en design blunder av de store. Det er likevel håp om at den kan løses.

Da er jeg mye mer bekymret for korrosjon, som kan bli veldig dyrtå fikse samtidig som den er vanskelig å oppdage og der det i tillegg ser ut som garanti dekningen er dårlig. Det er jo helt klart at tesla ikke har vintertestet bilen før den er sluppet på markedet.

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. februar 2014, klokken 11:07
Superladerene er ikke gratis. Man betaler for disse ved kjøp av bilen. Selv om du lader på superlader 100 ganger tar du ikke strøm for mer enn kanskje 5000 kr , og resten av de 12-13000 kronene av bilprisen det ble antydet var øremerket kan gå til utbygging.

There`s no such thing as a free lunch. Det er kundene som betaler dette, og skal man se på kwh prisen blir den nok veldig høy.

EDIT: Superlading koster nå kr. 13800 eks mva på S60.

Tja, jeg har nok hanket innpå 6-700kWh på 5 måneder, så det blir nok minst en tusenlapp i året for vår del. Beholder jeg bilen like lenge som antatt vil vi nok til slutt ha fylt strøm for hele beløpet.

En kan ikke regne prisen pr kw til det samme du betaler hjemme. Det å kunne få så mye strøm så raskt ville kostet shorta om eksterne skulle sette opp dette og ta betalt slik ALLE andre elbilprodusentert baserer seg på.



Bjoris

Hva er vitsen med å krangle om TMS er på linje med premium-merkene? Det er to helt forskjellige ting, det virker som at noen tror at om f.eks Audi hadde villet så kunne de lagd en A7 elektrisk med samme eller bedre rekkevidde og akkurat samme komfort, utstyr, seter og feilprosent.

Det ville de selvsagt ikke, noen som ville tippet på vekten på den bilen i såfall?

Kallagtunet

Jeg er i alle fall helt sikker på at audi ønsker å lage en bil som har samme feilprosent som Model S...


Bjoris

#354
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 09:11
Jeg er i alle fall helt sikker på at audi ønsker å lage en bil som har samme feilprosent som Model S...

Det er selvsagt for mye feil på TMS, det er jeg enig i, men er vi enig i at det er i overkant optimistisk å kjøpe TMS og forvente feil% på nivå med generasjon x av f.eks A6? Jeg sier ikke at du mener det, men det virker på meg som at det kommer flere og flere til som ikke har satt seg inn i hva de faktisk kjøper...

Det var en som var veldig overrasket over 12 volt problem siden Tesla Support hadde sagt at det var ett velkjent problem, men de hadde ikke blitt nevnt ved overtakelse. Det syns jeg er ett godt eksempel. Jeg er 100% enig i at det ikke burde være ett problem, men en kan heller ikke vente at Tesla selgere skal fortelle om alle problemene du KAN oppleve på bilen. Ingen selger forteller om det og en må gjøre noe undersøkelser selv, spesielt når en kjøper noe så ukjent som Tesla er...

Kallagtunet

#355
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder. Spesielt relevant er det i Norge der prisen på andre biler gjør at en har fler vanlige kunder som kjøper det tror er en gjennomprøvd konstruksjon.

fonberg

Sitat fra: bjoris på mandag 24. februar 2014, klokken 08:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. februar 2014, klokken 11:07
Superladerene er ikke gratis. Man betaler for disse ved kjøp av bilen. Selv om du lader på superlader 100 ganger tar du ikke strøm for mer enn kanskje 5000 kr , og resten av de 12-13000 kronene av bilprisen det ble antydet var øremerket kan gå til utbygging.

There`s no such thing as a free lunch. Det er kundene som betaler dette, og skal man se på kwh prisen blir den nok veldig høy.

EDIT: Superlading koster nå kr. 13800 eks mva på S60.

Tja, jeg har nok hanket innpå 6-700kWh på 5 måneder, så det blir nok minst en tusenlapp i året for vår del. Beholder jeg bilen like lenge som antatt vil vi nok til slutt ha fylt strøm for hele beløpet.

En kan ikke regne prisen pr kw til det samme du betaler hjemme. Det å kunne få så mye strøm så raskt ville kostet shorta om eksterne skulle sette opp dette og ta betalt slik ALLE andre elbilprodusentert baserer seg på.

Enig. Superladerkonseptet er dessuten grunnen for mange av oss til at TMS kan være en fullverdig førstebil, evt. eneste bil. Da blir ikke prisen på strømmen du fyller på SC-ene så relevant for oss kunder.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Espen Hugaas Andersen

#357
Jeg regnet litt på strømprisen, og 1 kr/kWh er nok ikke langt unna sannheten. Når man trenger såpass mye effekt betaler man betydelig mer per kW, men en del mindre per kWh, og det går stort sett opp i opp. Det kommer også an på om man gir nettselskapet tilatelse til å koble ut effekt om nettet er presset.

Tesla kan f.eks ha en avtale om 250 kW som alltid skal være prioritert, og så ha på toppen av dette 250 kW som nettselskapet kan koble ut ved behov. Dette blir betydelig billigere, uten at det vil merkes av kundene veldig ofte.

Edit: Jeg regnet over det på nytt og kom frem til at prioritert tilknytning ville koste ca 64 øre/kWh i nettavgift her på Kongsberg (og Gol), om det ble ladet 20 biler hver dag og 60 kWh per bil. Med 300 kW prioritert og 200 kW med momentan fjernutkobling, så ville prisen bli nærmere 44 øre/kWh. En vanlig husstand betaler ca 40-50 øre/kWh utifra forbruk.

Om det var snakk om 80 biler hver dag (ca 40% utnyttelse), så ville nettavgiften med prioritert tilknytning være ca 18 øre/kWh. Så det kan være betydelig billigere med høy effekt også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. februar 2014, klokken 10:31
Jeg regnet litt på strømprisen, og 1 kr/kWh er nok ikke langt unna sannheten. Når man trenger såpass mye effekt betaler man betydelig mer per kW, men en del mindre per kWh, og det går stort sett opp i opp. Det kommer også an på om man gir nettselskapet tilatelse til å koble ut effekt om nettet er presset.

Tesla kan f.eks ha en avtale om 250 kW som alltid skal være prioritert, og så ha på toppen av dette 250 kW som nettselskapet kan koble ut ved behov. Dette blir betydelig billigere, uten at det vil merkes av kundene veldig ofte.

Edit: Jeg regnet over det på nytt og kom frem til at prioritert tilknytning ville koste ca 64 øre/kWh i nettavgift her på Kongsberg (og Gol), om det ble ladet 20 biler hver dag og 60 kWh per bil. Med 300 kW prioritert og 200 kW med momentan fjernutkobling, så ville prisen bli nærmere 44 øre/kWh. En vanlig husstand betaler ca 40-50 øre/kWh utifra forbruk.

Om det var snakk om 80 biler hver dag (ca 65% utnyttelse), så ville nettavgiften med prioritert tilknytning være ca 18 øre/kWh. Så det kan være betydelig billigere med høy effekt også.

Det er alternativ-prisen for samme tjeneste som er interessant. Kostprisen din tar ikke hensyn til investeringskostnaden, til vedlikehold av tjenesten og ikke minst det at en ekstern ikke ville drevet med dette uten en fornuftig inntjening.

Nå er det CHAdeMO som er nærmeste alternativ i dag, men her er det ett utall pristilbud ute å går fra gratis til en formue pr 15 minutter såvidt jeg har sett... Jeg har selv ett klippekort fra GrønnKontakt som jeg bruker av og til og som jeg syns er greit priset. Jeg ser da at med 50 kr pr gang blir det ca 5 kr pr kw eller mer. Jeg fyller sjelden mer enn 10 kw, ofte mindre (7-8 kw).




Bjoris

#359
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 10:00
Igjen så er vi enige, bortsett fra at jeg mener at tesla burde søke etter kunder som er frivillige betatestere av et produkt med mange nyvinninger ikke forsøke å selge det som ett ferdig utviklet produkt. Hadde de vært mer sannferdig i sin markedsføring så hadde de unngått mange missfornøyde kunder spesielt i Norge der prisen på andre biler gjør det mer sannsynlig at en har fler vanlige kunder kjøper noe som de tror er en gjennomprøvd konstruksjon.

Er det så mange misfornøyde kunder da? På meg virker det som de fleste som er negative ikke har en TMS selv eller er journalist eller aller verst, en som er pottesur fordi vi ikke betaler avgifter til staten.

Selvsagt nyter Tesla godt av at de selger biler stort sett til den 10% andelen av befolkningen som er innovatører og som setter stor pris på å være med på denne utviklingen og dermed antakelig lettere godtar en del trøbbel enn de ville gjort om bilen kom fra Tyskland og gikk på diesel.

Jeg ser ikke noe prinsippielt galt med dette så lenge pengene Tesla tjener går videre til utvikling av nye modeller. Jeg hadde sett helt annerledes på dette om Elon Musk melket kua nå og gav store utbytter og ikke ordnet opp i problemene..., men slik det er nå føler jeg at jeg er med på noe som er viktig for fremtiden samtidig som jeg får en bil som gir følelser på helt annet nivå enn tyskeren jeg kjører i dag. Dette er ikke bare en bil, hvis en kun skal ha en bil så ville jeg helt klart kjøpt noe annet, det finnes så utrolig mye bra bil der ute så hvorfor ta sjansen på en Tesla om en bare skal ha en bil som gjør ting mest mulig bekymringsløst? Sålenge jeg føler meg trygg på at om jeg skulle få mange problem med bilen så vil de rydde opp er jeg lite bekymret for fremtiden med denne bilen.

Elbilforeningen var tidlig ute å påpekte at du burde spørre deg selv om "dette er noe for deg". Det er fortsatt et fornuftig spørsmål. Det er ikke Tesla sin feil at TMS i Norge kommer inn i en prisklasse som gjør at Ola dunk kan kjøpe bilen, han må som alle andre være bevisst på hva han kjøper. Nå trodde jeg at kravene til at ting skulle fungere optimalt ble høyere og høyere etter hvert som prisen gikk opp, men en kan nesten lure på om det er omvendt her:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA