Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: toppi på mandag 30. juli 2012, klokken 13:24
Jeg har skjønt poenget med at model s mangler utstyr som andre biler kan tilby. Flott at noen påpeker dette. Men hva har det med premium å gjøre? Kan du vise hvor du har funnet denne definisjonen på premium, ikke bare "man mener" uttrykk.
Jeg mener nemlig ikke at dette har noe som helst med premium å gjøre, det kan nesten virke som du er alene om å mene dette her på forumet.
Selv om man skulle akseptere foxy's definisjon på premium, så har det jo ikke mye å si heller...

Det eneste man har da klart å gjøre er å vise at mellomklassebiler kan være bedre enn premiumbiler! Det blir helt ulogiske følger av å leke med definisjonene på den måten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: toppi på mandag 30. juli 2012, klokken 13:24
Jeg har skjønt poenget med at model s mangler utstyr som andre biler kan tilby. Flott at noen påpeker dette. Men hva har det med premium å gjøre? Kan du vise hvor du har funnet denne definisjonen på premium, ikke bare "man mener" uttrykk.
Jeg mener nemlig ikke at dette har noe som helst med premium å gjøre, det kan nesten virke som du er alene om å mene dette her på forumet.

Model S har utstyr en MB ikke har, hva betyr så det? Må være en bil i luksus segmentet sikkert da, som får dette først ::) ::)

Fakta er at Tesla Model S mangler bruks-, sikkerhets- og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen.

Ikke noe mer og ikke noe mindre. Btw, hvilke utstyrsopsjoner har Tesla Model S som ikke er finnes i det man ellers oppfatter som premium biler (5 serie, e klasse, a6,...)?

PS: Har fått toppkarakter flere ganger alene i kullet før i livet - så å stå alene er jeg vant til -  ;D ;D ;D
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på mandag 30. juli 2012, klokken 13:53Ikke noe mer og ikke noe mindre. Btw, hvilke utstyrsopsjoner har Tesla Model S som ikke er finnes i det man ellers oppfatter som premium biler (5 serie, e klasse, a6,...)?
- 17" touchskjerm
- trinnløs akselerasjon
- overlegen akselerasjon
- skjulte dørhåndtak
- skjulte antenner
- mye bedre krasj-sikkerhet
- lavere lydnivå

For å nevne noen av de mer konkrete egenskapene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2012, klokken 14:04
Sitat fra: foxy på mandag 30. juli 2012, klokken 13:53Ikke noe mer og ikke noe mindre. Btw, hvilke utstyrsopsjoner har Tesla Model S som ikke er finnes i det man ellers oppfatter som premium biler (5 serie, e klasse, a6,...)?
- 17" touchskjerm
- trinnløs akselerasjon
- overlegen akselerasjon
- skjulte dørhåndtak
- skjulte antenner
- mye bedre krasj-sikkerhet
- lavere lydnivå

For å nevne noen av de mer konkrete egenskapene.

utstyropsjoner er tema her i denne tråen.. så vi sitter igjen med:
- 17" touchskjerm ( som er nytt og ingen andre har - helt uavhengig om det er lurt ut av sikkerhetsaspektet å ha en 17" touchskjerm vs knappebetjening og/eller stemmestyring. med mindre skjerm. - men kult ser den ut uten fettfingermerkene og at direkte sollys faller på den... )
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juli 2012, klokken 15:02
Sitat fra: foxy på mandag 30. juli 2012, klokken 14:14
utstyropsjoner er tema her i denne tråen.. så vi sitter igjen med:
- 17" touchskjerm ( som er nytt og ingen andre har - helt uavhengig om det er lurt ut av sikkerhetsaspektet å ha en 17" touchskjerm vs knappebetjening og/eller stemmestyring. med mindre skjerm. - men kult ser den ut uten fettfingermerkene og at direkte sollys faller på den... )

Niks, 17-tommeren er standard, ingen opsjon. Så da gjelds vel ikke den heller, akkurat som at fjernstyrt nedkjøling også er standard og ikke opsjon ?

standard utstyr er helt greit å ta med.. programmerbar nedkjøling hadde jeg på min forrige bil med byggeår 2003 også som da hadde solceller i taklukka.
I-miev 2011
Asker

toppi

Foxy skriver:
Fakta er at Tesla Model S mangler bruks-, sikkerhets- og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen.

Hvem er denne "man"??
Det er i alle fall ikke meg.
Kan du linke til hvor denne definisjonen er omtalt?

Ifølge din definisjon er da Ford, Toyota, Opel, Citroen + mange flere premium. (Det må det forsåvidt godt være for min del, da jeg uansett kjøper den bilen som passer mitt behov, ikke om noen kaller den premium)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: toppi på mandag 30. juli 2012, klokken 15:42
Foxy skriver:

Hvem er denne "man"??
Det er i alle fall ikke meg.
Kan du linke til hvor denne definisjonen er omtalt?

Ifølge din definisjon er da Ford, Toyota, Opel, Citroen + mange flere premium. (Det må det forsåvidt godt være for min del, da jeg uansett kjøper den bilen som passer mitt behov, ikke om noen kaller den premium)

ja da er det jo ikke så viktig for deg at Model S  mangler bruks-, sikkerhets- og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen og tidels også "lavere" klasser med toyota, opel osv....  ;)  ;D

I-miev 2011
Asker

RogerB

foxy jeg kan forstå at du har behov for å utagere når du kjører I-miev som jeg ikke ha ville krasjet med store homler over 80 kmt.  :P
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Amoss

Sitat fra: foxy på mandag 30. juli 2012, klokken 17:33
ja da er det jo ikke så viktig for deg at Model S  mangler bruks-, sikkerhets- og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen og tidels også "lavere" klasser med toyota, opel osv....  ;)  ;D

Det som er viktig for meg når jeg kjøper bil er at den dekker de behov og ønsker jeg har, ikke at den kan krysse av alle leketøyene som andre har som jeg knapt ante at eksisterte en gang :p

Er disse "viktige" opsjonene noe du mener er viktig for deg som bilkjøper anbefaler jeg deg å ikke kjøpe Model S - før den evnt. får disse opsjonene. Men vennligst ikke "mobb" de som velger den for å velge en bil som ikke tilfredstiller deg, da den nok tilfredstiller dem.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke jeg vil kalle det foxy gjør å mobbe. Det foxy gjør er mer som å kritisere Magnus Karlsen for å være dårlig i sjakk. Det faller litt på sin egen urimelighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2012, klokken 18:17
Tror ikke jeg vil kalle det foxy gjør å mobbe. Det foxy gjør er mer som å kritisere Magnus Karlsen for å være dårlig i sjakk. Det faller litt på sin egen urimelighet.

Sant, og det er derfor jeg satte det i gåseøyne :)

...
"Høyt henger de, og sure er de..."
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. juli 2012, klokken 10:53
Hvis du behøver pre-brems, da har du feilet som sjåfør. Samme med dødvinkel advarsler, lane assist, osv.

Det samme kan sies om sikkerhetsbelter og airbags - hvis de trengs så har du feilet. Faktisk så behøver heller ikke bilen ha deformasjonssoner i fronten eller veltebur av stål - trenger du det har du feilet.

Regner med at du heller ikke har brannforsikring på huset ditt, brenner det ned så har jo du feilet som huseier da du ikke har klart å forhindre en hver form for brann å oppstå.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Hva i alle dager skal du "bruke hele veien" for? Det ingen grunn til å "vingle" på tvers av stripene hit og ditt så lenge du holder lovlig hastighet.

Selvfølgelig så kan du styre unna sauen, det er sånn at rattet svinger tilbake dersom du "skeiner" over linjene uten å være det bevist. Hvis du vrenger rattet til venstre av en eller annen grunn så er det klart at du får "lov" til det.

Vet du hva som aldri skal inn i min bil? Sånt dere teit setebelte som gjør at du ikke kan lene deg frem eller til siden som du vil og ikke minst må du fa.. meg bruke masse tid på å feste ungene med det også. Helt unødvendig for jeg har jo et ratt å holde meg i og ungene sitter stort sett rolig bak i der uansett.
Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

mariowing

Denne tråden viser at Premium er en subjektiv opplevelse av bilen. Premium er et ord som brukes av markedsførere. "Premium" betyr at prisen er litt høyere enn den ville vært hvis den samme bilen var "ikke-premium".

Vær også obs på disse ordene: "Kjøreglede", "kjøreegenskaper", "opplevd kvalitet". De er like subjektive som premium, og brukes gjerne om sitt eget favorittmerke. Noen får maks kjøreglede av en Peugeot 5008, andre får det av en Ferrari 365.

Hvis man sammenligner en strippet BMW 5 med en Volkswagen Passat med alt utstyr (og Passat kan leveres med alt som var på foxy's originale liste) så blir det jo enda mere meningsløst å snakke om at BMW 5 er en premium bil og Passat ikke er det.

Det som etter min mening gir mening må jo være å snakke om klasse biler utifra størrelsen på dem (småbil, mellomklasse etc)  og så får "Premium" være et markedsføringsord.
Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA