Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lør 21. jul 2012, kl. 23:52

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: toppi på søn 29. jul 2012, kl. 23:11
Sitat fra: foxy på søn 29. jul 2012, kl. 00:29
ja, bare synd tesla model s ikke har sikkerhets og komfort utstyrsnivå på nivå av mellomklasse engang til tross for at den selges til priser av luksusklasse (ser man bort fra norge)...  :o

Rart at 10 000+ i USA har bestilt denne bilen som knapt er mellomklassebil til luksusklasse pris da.

Flott med et kristisk blikk foxy, men nå blir det mest useriøst syns nå jeg ???

Kan det være at du rett å slett er irritert på deg selv som har kjøpt en i-MiEV til 240 000 kr med rekkevidde på 150 mil, når du kan få en Model s med rekkevidde på 250 mil til ca 400 000?

setter seff ting litt på spissen for lage et poeng... dog koster tesla model s koster ca like mye som en velutstyrt bmw 535 i tyskland som nettopp har viktig sikkerhet og komfort utstyr som det mangler på en model s.

ref imiev rekkevidde 150 km ???? hehehe det er bare på papieret...  det var nok litt mer enn 240k men pytt pytt ikke så farlig bilen har tjent seg inn på 1.5 år.... ;D - trenger 2 biler i familien og det finnes parkeringsplasser i oslo hvor model s ikke engang klarer å komme i nærheten av disse...  ;D dieselkjærra klarer model s ikke erstatte uansett pdd.

er glad i el biler - men tesla model s er overpriset til de grader i alle andre land enn norge... ( og selv her får man jo en loadet e- klasse med 4x4 1 år gammel til samme pris som ny model s. ( alt annet enn 85 kwh er jo ikke et alternativ...) og e- klassen har igjen det meste av viktig sikkerhets og komfort utstyr som model s mangler.

240mil til 400k hvilken bil snakker du om?
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Han mener vel 40 kWh Model S. Rekkevidde på ca 256 km med startpris på ca 400k.

Det er vel mer snakk om 450k med tech pakken, trefaselading, levering, osv. Tror ikke jeg ville valgt bort tech pakken, ihvertfall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 01:01
er glad i el biler - men tesla model s er overpriset til de grader i alle andre land enn norge... ( og selv her får man jo en loadet e- klasse med 4x4 1 år gammel til samme pris som ny model s. ( alt annet enn 85 kwh er jo ikke et alternativ...) og e- klassen har igjen det meste av viktig sikkerhets og komfort utstyr som model s mangler.
Når jeg sjekker på finn, så er det nærmeste jeg finner som er i samme prisområde denne bilen eller denne bilen.

Jeg kan ikke se at de er på noen som helst måte bedre kjøp enn en 85 kWh Model S med tech pakken, trefaselading, luftfjæring, pluss litt mer (skulle koste ca 600 000 kr). Og så klart, en Mercedes til 600 000 kroner er jo reelt sett i området 100 000 kroner dyrere over 200 000 km, pga diesel. Så man bør jo sammenligne med en Mercedes til 500 000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på man 30. jul 2012, kl. 09:59
setter seff ting litt på spissen for lage et poeng... dog koster tesla model s koster ca like mye som en velutstyrt bmw 535 i tyskland som nettopp har viktig sikkerhet og komfort utstyr som det mangler på en model s.

Sikkerhet og komfort kan bety to forskjellige ting. For noen er det alskens utstyr og duppeditter som forhindrer uoppmerksommme sjåfører i å drite seg ut og som masserer ryggen til sjåføren mens så skjer mens champagnen ligger i kjøleren i baksetet og sigaren i den innebygde humidoren.

For andre (gjerne noe mer aktive sjåfører) er det en bil med de beste krasjresultatene noensinne målt, med støynivå i kupeen på høyde med en Rolls Royce og overlegen fjæringskomfort selv med digre felger. Samt verdens beste antispinnsystem og akselerasjon fra 5-100km/t bedre enn en BMW M5.

Det finnes tydeligvis nok kunder i kategori nr. to siden de har godt over 12.000 forhåndsreservasjoner allerede.

ja noen er mer opptatt av aktive sikkerhetssystemer som ABS, ACC med pre-brems, dødvinkel assi +++ enn aktive sjafører som bare ser på passiv sikkerhet og håper at ulykken hvis den inntreffer er nøyaktig slik som i en krasjtest.  ;D  ;D

aktive sjåfører liker seff å sitte i dårlige seter med svett rygg og er opptatt av akselerasjon fra 0-100km/h  ;D ;D

kjennetegnet er også forkjærlighet for digre felger og revehale et eller annen sted på bilen. - eller var det en wunderbaum som henger i bilen?  ;)
I-miev 2011
Asker

Griffel

Kanskje dette er et riktigere spørsmål: er Tesla Model S Luksus eller bare premium? ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Griffel på man 30. jul 2012, kl. 10:35
Kanskje dette er et riktigere spørsmål: er Tesla Model S Luksus eller bare premium? ;D
Jeg antar luksus. Men det er ikke bare utstyr som avgjør, men matrialvalg, håndverk og finish. Siden jeg ikke har sett/prøvesittet/kjørt en ferdig modell S ennå, så vil jeg vente å se.  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 10:33ja noen er mer opptatt av aktive sikkerhetssystemer som ABS, ACC med pre-brems, dødvinkel assi +++ enn aktive sjafører som bare ser på passiv sikkerhet og håper at ulykken hvis den inntreffer er nøyaktig slik som i en krasjtest.  ;D  ;D
Hvis du behøver pre-brems, da har du feilet som sjåfør. Samme med dødvinkel advarsler, lane assist, osv. Dette er komfort-utstyr slik at sjåføren kan sitte i telefonen eller noe mens han/hun kjører.

Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 10:33aktive sjåfører liker seff å sitte i dårlige seter med svett rygg og er opptatt av akselerasjon fra 0-100km/h  ;D ;D
Kjøl bilen ned til 15C, så svetter du neppe. Og det er ikke noe galt med setene som kommer med Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

alle kan argumentere for om det ene eller andre er nødvendig siden man er en aktiv sjafør  ;) - poenget er at vanlig bruks-, sikkerhets og komforutstyr som:
- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

IKKE er tilgjenglig i Model S.  8)
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på man 30. jul 2012, kl. 10:57
Men for min del er da fjernstyrt nedkjøling av kupeen særdeles mye mer verdt, og hvilke andre premiumbiler tilbyr dette ? Jeg kjenner ikke til noen.

noen av oss bor i Norge :-) da er nedkjøling av kupeen ikke et stort problem  ;D ;D ;D - og heller ikke i andre land er nedkjøling utfordringen - nedkjøling funker på noen sekunder overalt.. oppvarmingen derimot...

varm seterygg får man dog også i Norge på vinterstid etter en stund kjøring....
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 30. jul 2012, kl. 10:53
Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 10:33ja noen er mer opptatt av aktive sikkerhetssystemer som ABS, ACC med pre-brems, dødvinkel assi +++ enn aktive sjafører som bare ser på passiv sikkerhet og håper at ulykken hvis den inntreffer er nøyaktig slik som i en krasjtest.  ;D  ;D
Hvis du behøver pre-brems, da har du feilet som sjåfør. Samme med dødvinkel advarsler, lane assist, osv. Dette er komfort-utstyr slik at sjåføren kan sitte i telefonen eller noe mens han/hun kjører.

Det er aktiv sikkerhetsutstyr - ikke noe tvil engang!

- men man ser ikke nytteverdien når den lengste kjøreturen består av å kjøre til nærmeste jokeren her til lands.  ;)
I-miev 2011
Asker

toppi

Sitat fra: toppi på søn 29. jul 2012, kl. 23:11
Sitat fra: foxy på søn 29. jul 2012, kl. 00:29
ja, bare synd tesla model s ikke har sikkerhets og komfort utstyrsnivå på nivå av mellomklasse engang til tross for at den selges til priser av luksusklasse (ser man bort fra norge)...  :o

Rart at 10 000+ i USA har bestilt denne bilen som knapt er mellomklassebil til luksusklasse pris da.

Flott med et kristisk blikk foxy, men nå blir det mest useriøst syns nå jeg ???

Kan det være at du rett å slett er irritert på deg selv som har kjøpt en i-MiEV til 240 000 kr med rekkevidde på 150 mil, når du kan få en Model s med rekkevidde på 250 mil til ca 400 000?

ref imiev rekkevidde 150 km ???? hehehe det er bare på papieret...  det var nok litt mer enn 240k men pytt pytt ikke så farlig bilen har tjent seg inn på 1.5 år.... ;D - trenger 2 biler i familien og det finnes parkeringsplasser i oslo hvor model s ikke engang klarer å komme i nærheten av disse...  ;D dieselkjærra klarer model s ikke erstatte uansett pdd.

240mil til 400k hvilken bil snakker du om?

Jeg sikter til 40 kWh model s, som har en oppgitt rekkevidde på 25 mil, og mitt tips er startpris på 400 000 kr i Norge. Og ja, jeg vet både denne rekkevidden og i-MiEV sin rekkevidde, er på papiret. Fortsatt kommer du mye lenger i en model s.

Og gratulerer med at du har en i-MiEV som passer til ditt behov. Jeg ville aldri hatt den som nr 2 bil engang. Du snakker om sikkerhet...??

Jeg trenger heldigvis ikke parkere på trange p-plasser i Oslo, og model s passer perfekt til mitt bruk, og betaler seg vel ned like fort som i-Mieven ???

Hvordan prisen er i andre land bryr meg mindre, selv om det er klart at det vil være viktig for Tesla sin suksess og mulighet til å utvikle seg videre. Så lang så selger de jo som hakka møkk, ca 15 000 reservasjoner på verdensbasis, og det med en svært lavt markedsføringsbusjett vil jeg tro. Uansett så er det prisen i Norge som er viktig for meg og mitt valg.

Jeg har hatt lyst på el-bil i mange år, men først nå har det komme en bil som svarer til mine behov.  Jeg har sett og sittet i bilen, og det svarte til forventningene.

Når det gjelder ekstrautstyret du nevner, så er det jo kjiipt for deg om dette er avgjørende for valg av bil og du derfor må velge bort model s. For egen del så er det ingen av de tingene du nevner som jeg ville ha betalt en krone ekstra for, bortsett fra sportsseter, men det har den heldigvis.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: Rasmus.B på man 30. jul 2012, kl. 11:25
Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 11:04
alle kan argumentere for om det ene eller andre er nødvendig siden man er en aktiv sjafør  ;) - poenget er at vanlig bruks-, sikkerhets og komforutstyr som:
- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

IKKE er tilgjenglig i Model S.  8)
Jeg tror de aller fleste som frekventerer forumet har fått med seg at det kun er én elbil som er bra nok for deg, nemlig Mitsubishi imiev.
Vi har også fått med oss at du mener Tesla er en simpel bil med store mangler. Takk for det.
Kanskje det nå er mulig å bevege seg videre? Eller er det helt uforståelig at noen faktisk syns det er fornuftig å kjøpe en Tesla model S?

Du har vel fått med deg at tråen heter "Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?" og var i starten begrunnet av en kritisk gjennom gang av utstyrslisten relatert til bruks, sikkerhets og komfortopsjoner?  ::)

Jeg har ikke noen problem med at noen synes Tesla S er et ok kjøp ( i alle fall i Norge med våre avgiftsreglene og el-bil insentiver). Hadde selv kjøpt Tesla Model S hvis jeg hadde hatt behov for den, men nr.2 bil behovet mitt dekkes av trilling klassen. At det ble skrevet fra min side at Tesla Model S  er en simpel bil og bare miev er bra nok  er vås - men jeg innrømmer deg retten å sette ting på spissen for å lage et poeng  ;)

nr1 bil behovet mitt, dekker Tesla Model S uansett ikke om den hadde hatt utstyrsopsjonene i listen ovenfor...  

konklusjonen min var i alle fall at Tesla Model S mangler utstyrsopsjoner fra premiumbiler ( hvis man ser bort fra at den også mangler merkenavn som er viktig i denne klassen), men er seff en helt allright bil.

I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Jeg er helt enig i at Model S mangler en god del opsjoner som finnes på andre biler. Men det er en logisk brist at Model S skulle på grunn av dette ikke være en premiumbil.

Det er ikke sånn at hvis man velger en fin Audi, BMW eller Mercedes og ikke har med noe som helst av ekstrautstyret, så er ikke disse bilene premiumbiler, mens hvis man tar med noe ekstrautstyr - da er det en premiumbil. En premiumbil er en premiumbil uavhengig av ekstrautstyr. Det handler mer om de faktiske egenskapene til bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 30. jul 2012, kl. 12:31
Jeg er helt enig i at Model S mangler en god del opsjoner som finnes på andre biler. Men det er en logisk brist at Model S skulle på grunn av dette ikke være en premiumbil.

Det er ikke sånn at hvis man velger en fin Audi, BMW eller Mercedes og ikke har med noe som helst av ekstrautstyret, så er ikke disse bilene premiumbiler, mens hvis man tar med noe ekstrautstyr - da er det en premiumbil. En premiumbil er en premiumbil uavhengig av ekstrautstyr. Det handler mer om de faktiske egenskapene til bilen.

logisk brist er det ikke - poenget er at man har muligheten å velge og et av kjennetegnene til premiumbiler er nettopp mulighet for bruks, sikkerhets og komfort opsjoner man vanligvis ikke finner i "lavere" klasser og som innføres nesten alltid i premium og luksusklasses først. (faktiske egenskaper er seff viktig de og  ikke minst et Merkenavn!)

Hva man personlig oppfatter som premium er individuelt og relativ, og alle har den friheten å si at sin VW Polo  er en premium bil på samme måte som å snakke om sin fremtidig Model S som en premium bil her på forumet.

Poenget mitt var bare å vise til at Tesla Model S mangler bruks, sikkerhets og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen og faktisk er til dels også er vanlig i "lavere" klasser.

I-miev 2011
Asker

toppi

Sitat fra: foxy på man 30. jul 2012, kl. 12:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 30. jul 2012, kl. 12:31

logisk brist er det ikke - poenget er at man har muligheten å velge og et av kjennetegnene til premiumbiler er nettopp mulighet for bruks, sikkerhets og komfort opsjoner man vanligvis ikke finner i "lavere" klasser og som innføres nesten alltid i premium og luksusklasses først. (faktiske egenskaper er seff viktig de og  ikke minst et Merkenavn!)

Hva man personlig oppfatter som premium er individuelt og relativ, og alle har den friheten å si at sin VW Polo  er en premium bil på samme måte som å snakke om sin fremtidig Model S som en premium bil her på forumet.

Poenget mitt var bare å vise til at Tesla Model S mangler bruks, sikkerhets og komfort utstyrsopsjoner som er vanlig i biler man ellers forbinder med premiumklassen og faktisk er til dels også er vanlig i "lavere" klasser.

Jeg har skjønt poenget med at model s mangler utstyr som andre biler kan tilby. Flott at noen påpeker dette. Men hva har det med premium å gjøre? Kan du vise hvor du har funnet denne definisjonen på premium, ikke bare "man mener" uttrykk.
Jeg mener nemlig ikke at dette har noe som helst med premium å gjøre, det kan nesten virke som du er alene om å mene dette her på forumet.

Model S har utstyr en MB ikke har, hva betyr så det? Må være en bil i luksus segmentet sikkert da, som får dette først ::) ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA