Har du planer om å flippe din Model Y?

Startet av Bjoris, man 02. aug 2021, kl. 15:56

« forrige - neste »

Bjoris

Tenker at vi trenger en "flippetråd", kanskje det irriterer noen, men husk at du kan hoppe over tråden i såfall.

Jeg tenker at det blir en interessant høst, det eneste som kan ødelegge for flipperene med bestilling fra 2019 er at Tesla setter ned prisene kraftig. Sjansen for dette er små i min verden, men kommer selvsagt an på tilbud og etterspørsel. Selger Tesla nå alle bilene de får til Norge med dagens priser så endres ikke noe, men har de ledige biler så tror jeg de gjør justeringer, de har jo åpenbart mye å gå på.

Jeg tenker at argumentasjonen kommer litt ann på om du skal kjøpe eller om du har en tidlig bestilling, men det er interessant å høre hvordan folk tenker uansett...

Jeg er mest overrasket over at Tesla lar tidlig kjøpere få prisen fra bestillingstidspunktet når de har klausuler i kontrakten som tilsier at de kunne justert opp til dagens pris. Det å justert ned dagens pris 20-30 kNOK hadde jo gjort TMY mye mer konkurransedyktig enn i dag samtidig som de nok hadde fått totalt sett en større margin enn de gjør nå, men det kommer selvsagt igjen an på hvor mange som faktisk har bestilling fra 2019. Det er kanskje mange som har kansellert den siden det var 15.000 kNOK satt av og det har nå gått 2,5 år siden, men vi får kanskje litt svar på dette i denne uhøytidlige undersøkelsen:)??

Jeg er egentlig mest spent om noen vet noe hva som kommer etter disse 2 båtene som skal komme til Norge, er det så stor kapasitet i Kina at det vil kunne komme jevnlige leveranser til Norge også eller blir dette ett stunt for å ta unna litt for konkurrentene som virkelig spaserer i "MID-SUV matfatet" til Tesla om dagen...

Sitter selv å vurderer salg av ID4 eller TMY, det er nok veldig mange som har kjøpt annen bil for lengst etter denne lange ventetiden...

geear

Er veldig usikker på om TMY gjør jobben for oss, som hovedbil og det er ikke mulig å prøve en i forkant, så jeg tar den nok ut uansett, og ser deretter om vi kansellerer, beholder eller selger. Hadde jeg ikke hatt den lave prisen hadde jeg ventet til det var mulig å prøvekjøre. Tar det lang tid med hengerfeste så ryker den nok også ganske kjapt. Har ikke tid til å vente lenge.

Tipper det fortsatt er veldig mange som sitter på bestilling fra 2019. Jeg har omtrent ikke tenkt på det før det plutselig kom en tråd her for noen uker siden, det var omtrent i glemmeboka.

kodax

Vi hadde opprinnelig tenkt at TMY var bilen vi skulle kjøpe som erstatning for gamle-volvoen, men så måtte vi bytte den ut tidligere enn planlagt, og kjøpte derfor en TMX. Nå er det så mange ting vi setter pris på med X-en, så jeg tviler på at vi vil bytte den med Y-en. Hvis da heller ikke noen i familien vil ha den, kommer jeg til å prøve å videreselge den med fortjeneste. Hvis det ikke blir stort å tjene på det, lar jeg den gå videre for kostpris til noen venner som er interessert. Siden jeg i mitt tilfellet får den med ca 85K rabatt, så skal det mye til for at jeg leverer den tilbake.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: kodax på man 02. aug 2021, kl. 17:21
Vi hadde opprinnelig tenkt at TMY var bilen vi skulle kjøpe som erstatning for gamle-volvoen, men så måtte vi bytte den ut tidligere enn planlagt, og kjøpte derfor en TMX. Nå er det så mange ting vi setter pris på med X-en, så jeg tviler på at vi vil bytte den med Y-en. Hvis da heller ikke noen i familien vil ha den, kommer jeg til å prøve å videreselge den med fortjeneste. Hvis det ikke blir stort å tjene på det, lar jeg den gå videre for kostpris til noen venner som er interessert. Siden jeg i mitt tilfellet får den med ca 85K rabatt, så skal det mye til for at jeg leverer den tilbake.

kodax :+1: Don't be scared for den selger seg selv på Finn. Ikke legg den ut før du har fått reg nr og den står i Norge. Det er Finn.no sine regler.... så da blir den ikke fjernet hvis den blir inn-rapportert. Og den kan stå  på  meny valget "Biler i Norge".

Da har du fått litt ekstra til årets julegave shopping  :+1:

Men... men, det er hva jeg tenker...

Otkristo

Sitat fra: Bjoris på man 02. aug 2021, kl. 15:56

Jeg er egentlig mest spent om noen vet noe hva som kommer etter disse 2 båtene som skal komme til Norge, er det så stor kapasitet i Kina at det vil kunne komme jevnlige leveranser til Norge også eller blir dette ett stunt for å ta unna litt for konkurrentene som virkelig spaserer i "MID-SUV matfatet" til Tesla om dagen...
Det er snakk om leveranser i både Q3 og Q4, ca 15000 Model Y før nyttår.
Dette er info fra de som følger skipene tett og som har kontakt med havnevesenet i Shanghai.

Counterpointer

Det har vært mulig å flippe nye Tesla modeller  til over nypris for de som har rette kombinasjonen. Dette vinduet har krympet og bruktprisene har fått et større spenn, men det er nesten bankers at de som har tidlig kontrakt kan ta ut en helt grei fortjeneste.

Etter mitt syn er det også helt greit at noen kan ta ut fortjeneste på å flippe. De har vært forutseende og det er en del jobb forbundet med det. Har solgt bil selv så vet hva det dreier seg om. Jeg ville ikke ha vurdert å gjøre noe slikt om ikke fortjenesten var på minimum 20k.
Flippe er for meg de som selger bilen direkte uten å bruke den selv. Har du kjørt mer enn tilbake fra forhandler er det ikke flipping men bruktsalg, det er en distinksjon som er viktig for noen. Jeg ser liten forskjell på en som flipper en bil eller to i året og en som bytter bil hvert år, som et eksempel. Jeg synes også det er helt greit at folk lever av å selge biler.

Model Y har mange konkurenter så kundemassen blir antagelig noe mindre, men det store spørsmålet er hva skjer med avgifter etter valget og når kommer Y med 4680 celler.

Personlig trodde jeg for et par tre år siden at jeg ville ha Y. Nå er det mer fristende å beholde M3p til hvertfall 4680 kommer eller kanskje gå for en Kia EV6 performance når den kommer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på man 02. aug 2021, kl. 18:21

Etter mitt syn er det også helt greit at noen kan ta ut fortjeneste på å flippe. De har vært forutseende og det er en del jobb forbundet med det.

'Hear hear' ... som de sier der borte i det britiske parliamentet :-)

kodax

Sitat fra: Otkristo på man 02. aug 2021, kl. 17:43
Dette er info fra de som følger skipene tett og som har kontakt med havnevesenet i Shanghai.
Til Norge eller til hele Europa?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Otkristo

Sitat fra: kodax på man 02. aug 2021, kl. 18:35
Sitat fra: Otkristo på man 02. aug 2021, kl. 17:43
Til Norge eller til hele Europa?
Bestilt kapasitet/frakt  på 15000 biler til Europa frem til nyttår.
I tillegg til Model 3...

elhansen

Helt ok å flippe. Jeg gjorde det med Opel ampera og tjente litt på det. Tenker at både jeg og kjøper gjorde det helt ok. Bilsalg skjer jo hele tiden. Spørs vel om det blir ren bonanza denne gangen, da det fortsatt står levering i september på tesla sine sider.  Men klart kan man tjene 30-40 skattefritt er det en god deal til å kun hatt 15 utestående i 2 år.

hELgenen

Etter mitt syn er det også helt greit at noen kan ta ut fortjeneste på å flippe. De har vært forutseende og det er en del jobb forbundet med det. Har solgt bil selv så vet hva det dreier seg om. Jeg ville ikke ha vurdert å gjøre noe

Helt ok å flippe, men å gå så langt å kalle det en del jobb i gjøre dette...vel i mine øyne er det ikke det.
Har solgt mange brukte biler og det eneste jeg har gjort er å vaske, støvsuge, ta bilder og omregistreringen på nett når salget er i boks.
Det er da snakk om biler på ca 1 år eller eldre - aldri flippet direkte - men jobben med å legge dem ut på salg kan vel knapt kalles en jobb i mine øyne - -alt kan gjøres på et par timer og siden vi snakker mindre en arbeidsdag så synes jeg det blir litt overdrevent å kalle det en del jobb. Kunne strekke meg til omtale det som  en bitte liten jobb. Men folk liker jo å tjene raske penger om dagen - så da må de få lov til det så lenge det er et marked.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 02. aug 2021, kl. 19:40
Etter mitt syn er det også helt greit at noen kan ta ut fortjeneste på å flippe. De har vært forutseende og det er en del jobb forbundet med det. Har solgt bil selv så vet hva det dreier seg om. Jeg ville ikke ha vurdert å gjøre noe

Helt ok å flippe, men å gå så langt å kalle det en del jobb i gjøre dette...vel i mine øyne er det ikke det.
Har solgt mange brukte biler og det eneste jeg har gjort er å vaske, støvsuge, ta bilder og omregistreringen på nett når salget er i boks.
Det er da snakk om biler på ca 1 år eller eldre - aldri flippet direkte - men jobben med å legge dem ut på salg kan vel knapt kalles en jobb i mine øyne - -alt kan gjøres på et par timer og siden vi snakker mindre en arbeidsdag så synes jeg det blir litt overdrevent å kalle det en del jobb. Kunne strekke meg til omtale det som  en bitte liten jobb. Men folk liker jo å tjene raske penger om dagen - så da må de få lov til det så lenge det er et marked.
Du har vel kjøpt en del biler også. Det er ikke uten innsats.
Personlig så skal jeg ha godt betalt bare for å håndtere en Finn annonse.....

Electric cars in Norway

Sitat
Du har vel kjøpt en del biler også. Det er ikke uten innsats.
Personlig så skal jeg ha godt betalt bare for å håndtere en Finn annonse.....

Det er vel egentlig totalen som skal prises inn her og det er hvertfall disse 2 faktorene (ikke utømmende):

- Risiko for å ikke få solgt med gevinst
- Selve salgsprosessen inkl Finn-no annonseringen

Legger ved denne juli nyheten: https://www.tv2.no/broom/14011523/

Bjoris

Enig i at det er liten vits å gjøre dette utelukkende for videresalg uten at en sitter igjen med minst 20 kNOK.

Noen som vet hvor lenge en kan vente med å evt bestille vinterhjul. Tenker at jeg kjøper ikke dem før jeg har bestemt meg for evt å beholde den...

Thob

Jeg er ikke i tvil om at det er gode flippemuligheter på bilen. Har flippet en bil tidligere, E-niro. Den ble solgt på 45 min til første (av mange) som tok kontakt de få timene annonsen lå ute. Sikkert ikke så lett med model Y siden E-niro hadde ekstremt lang ventetid, men tror uansett det er 0 problem å selge den med god gevinst for oss som reserverte til lav pris.
Men, er usikker på hva som er mest fornuftig for egen del. Har en 2019-mod model 3 som eventuelt må selges. Den kommer nok til å tape seg endel i pris når model Y kommer, så valget står mellom å prøve å selge den før/innen jeg får Y. Da vil jeg kunne ha Y en stund før verdien er under det jeg betaler for den (forutsett at de ikke setter ned prisen igjen med det første. De kommer garantert til å sette den ned, men vanskelig å si når)
Eller, selge model Y og sette gevinsten i fond/betale ned huslån etc. model Y er egentlig en perfekt bil for oss (familie med to barn) men model 3 har fungert fint som familiebil den også. Fornuften sier selg og ta gevinst, følelsene sier model Y, ny bil, siste skrik etc. klarer ikke helt å bestemme meg. Innspill mottas gjerne😁

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA