Bilen letter på trykket

Startet av Ampéreson, mandag 02. august 2021, klokken 13:34

« forrige - neste »

Ampéreson

De siste ukene har jeg lagt merke til at bilen "letter litt på trykket" når jeg begynner å kjøre. Starter bilen, luftfjæring korrigerer, pumpen går og stopper til slutt etter noen sekunder. Når den pumpen stiooer skjer det at jeg hører ett puff som ved at lufttrykk slippes ut. Typisk trykkluft ventil lyd. Mener bilen i de siste ukene har hevet seg en del foran, mer enn normalt. Har ikke lagt merke til disse lydene før, men det kan selvfølgelig være tilfeldig med vinduer åpne om sommeren, ikke noe musikk på f.eks.

Er dette normalt, eller er nå luftfjæringen på vei til å bli ødelagt?

Edit:

Bilen er en 2014 P85+

Som youtube videoen under, men min går ca 5-10 sekunder.

https://youtu.be/j6uYsTSHet4?t=49
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Vaduz

Tipper en av luftdemperne fremme er problemet, sannsynligvis bare en, men den andre justeres deretter for å holde bilen rett. Om bilen ligger «på skjermene» foran etter noen timer eller dager uten bruk så er det bare å bestille time hos SC, jo raskere jo bedre, ellers blir kompressoren ødelagt.

Muffinman

Puffer innimellom her også, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Fikk nyss i at det er systemet som kvitter seg med fuktighet. Da går kompressoren ekstra, og avslutter med et poff. Vet ikke om det stemmer.

offpist

Jeg har hørt på lyden, og kompressoren går alt for lenge.. syns til og med jeg kan høre en suselyd, som om luft lekker mens kompressoren går.   

Hvis du river ut frunk (tar 15 min) så tipper jeg du finner lekkasjen. Er det bare en slange kan du bytte den selv.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Muffinman

Hvis dette er en 2013-2014 modell har de "egenskapen" at de har noen kabler som ligger an mot et luftrør under frunken helt til det blir hull. Kan være verdt en titt. Om det ikke er gnagd hull enda kan en forebygge ved å flytte litt på kablene.

Ampéreson

Her var det gode forslag. Har innsett det nå at den legger seg på hjul foran og den puffer mer enn vanlig. Bilen sto fra lørdag kl 19 til mandags morgen og den lå da på forhjulene. Er ikke annen forklaring enn at her er det noe galt. En kort tur hjem fra barnehagen (4km) resulterte i tre puff.

Tenkte å rive ut frunk og se om jeg finner lekkasjen. Begynner med en sprayflask med såpevan og vulkaniserings tape.

Andre forslag mottas med glede:)

Har også bestillt service time på service senter, plutselig var det en åpning allerede mandag om en uke.
2021 Model Y LR Blå

Klykken

Min anbefaling er å få det fikset i alle fall. Ikke nødvendigvis hos Tesla kanskje, men en lekkasje i luftfjæringa kan fort balle på seg i utgifter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

offpist

Ja, du kommer langt med sprayflaske og zalovann.
Men ikke overdriv med mengden såpe det virker bare mot sin hensikt.

Rundt kompressor, ventilblokk og sist men ikke minst langs belgene på fremdempere.

Hvis det lekker så mye som du beskriver burde det være enkelt å finne ut av.

Du trenger bare M10 og M13 kopper på en skralle for å ta ut frunk.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Ampéreson

Leverte bilen på Tesla Service center da jeg ikke fant lekkasjen. De sa at begge luftfjæringsmodulene foran måtte skiftes, til den nette sum av 21 629,43 kr. Lekker en del på venstre side og litt på høyre sa de. Så det utartet seg fort og ble meget dyrt.
2021 Model Y LR Blå

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA