Elbil for ikke-teknofile pensjonister

Startet av z4rd, lør 31. jul 2021, kl. 15:35

« forrige - neste »

z4rd

Takker for alle kommentarer og forslag!

Ref. forrige innlegg: Det er nøyaktig det som er utgangspunktet mitt for denne tråden. Jeg har hatt ansvaret med å finne bil til foreldrene mine de to siste gangene de har kjøpt nytt. Nå som tiden er inne for å bytte bil igjen så vurderer de å gå for hybrid nok en gang (Lexus)... ene og alene pga at det er kjent.

Jeg personlig synes at det er et dumt valg, da jeg kjenner godt til deres bruksmønster, og det er veldig mange elbiler på markedet nå som dekker rekkeviddebehovet deres. MEN... det er lading på bortebane som bekymrer meg mest - det kommer ikke til å bli en hyggelig opplevelse når ting henger seg opp. Hjemmelading blir uproblematisk.

De har prøvd TM3 og liker den veldig godt, men en litt høyere bil er følgelig å foretrekke mht inn- og utstigning.

Føler Øyvind.h sin kommentar er meget treffende i min situasjon:
SitatKjenner godt et eldre ektepar som ikke vil ha noe annet enn Tesla, nettopp fordi det er enkelt å kjøre langtur. Alt bare fungerer og er enkelt. Bilen har mange funksjoner de aldri har brukt, så den er teknisk mer avansert enn nødvendig. Men det har ikke noe å si når de ikke bruker funksjonene. Eneste verd å nevne mtp enkelhet er at de parkerer primært i garasje. Det er en fordel for vinduer og dørhåndtak, uten at jeg vet om vinduene kan være samme utfordring på 3 som på X og S på vinteren.

Jeg får fortsette litt videre i tenkeboksen...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Sitat fra: z4rd på tor 05. aug 2021, kl. 20:02
Takker for alle kommentarer og forslag!

Ref. forrige innlegg: Det er nøyaktig det som er utgangspunktet mitt for denne tråden. Jeg har hatt ansvaret med å finne bil til foreldrene mine de to siste gangene de har kjøpt nytt. Nå som tiden er inne for å bytte bil igjen så vurderer de å gå for hybrid nok en gang (Lexus)... ene og alene pga at det er kjent.

Jeg personlig synes at det er et dumt valg, da jeg kjenner godt til deres bruksmønster, og det er veldig mange elbiler på markedet nå som dekker rekkeviddebehovet deres. MEN... det er lading på bortebane som bekymrer meg mest - det kommer ikke til å bli en hyggelig opplevelse når ting henger seg opp. Hjemmelading blir uproblematisk.

De har prøvd TM3 og liker den veldig godt, men en litt høyere bil er følgelig å foretrekke mht inn- og utstigning.

Føler Øyvind.h sin kommentar er meget treffende i min situasjon:
SitatKjenner godt et eldre ektepar som ikke vil ha noe annet enn Tesla, nettopp fordi det er enkelt å kjøre langtur. Alt bare fungerer og er enkelt. Bilen har mange funksjoner de aldri har brukt, så den er teknisk mer avansert enn nødvendig. Men det har ikke noe å si når de ikke bruker funksjonene. Eneste verd å nevne mtp enkelhet er at de parkerer primært i garasje. Det er en fordel for vinduer og dørhåndtak, uten at jeg vet om vinduene kan være samme utfordring på 3 som på X og S på vinteren.

Jeg får fortsette litt videre i tenkeboksen...

Nå er jo TMY i anmarsj, så hvis de likte 3 - så er vel Y midt i blinken?

Håper mine foreldre liker Y'en jeg har bestilt til fruen, tror de fort kan ende opp med TMY. Det er maaaaaange turer fra Romerike til Sjusjøen, hele tiden, de sparer masse av pensjonspengene sine på en elektrisk doning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Speeder

Valget er enkelt hvis de allerede har prøvd Model 3 og likt den: bestill Model Y.
Kjører: 2026 Model Y AWD & 2021 Model 3 LR  -
X: 2015 Zoe 22kWh/43kW & 2021 E-208 GT

z4rd

Så var det kriteriet: pris under 450k  :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Defekte ladere er jo defintivt et problemområde som det er vanskelig å skylde den enkelte bilprodusenten for, selv om de helt klart kunne tatt et mer aktivt standpunkt på.

Men en Hyundai Kona (eller kanskje en Ioniq 5 kryper under/nært nok prispunktet), så har du jo ChargeMyHyundai som gir ett kort/en app å forholde seg til. Det skal vissrtnok fungere hos de fleste operatørene.

Og går de i tillegg inn for Ionity-avtale, gitt at de bor innenfor de områdene der Ionity vil passe på langtur, så vil de oppleve flere ladere per sted enn de fleste andre gir, når man ser bort fra Tesla og deres SuC-stasjoner. Er vel bare BKK som som aktivt bygger flere ladere per lokasjon, og der hver lader kan støtte 2 ladende biler samtidig, så to stolper vil si 4 ladepunkter.

Og med så god rekkevidde, er det ikke mange steder der man risikerer å støte på problemer med de to dårligste (og dyreste?) operatørene, Fortum og Mer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA