Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøp av elbil med "lavt" budsjett

Startet av StianHK, lørdag 31. juli 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

StianHK

Jeg er i vurderingsfasen nå for å kjøpe min første elbil. Dette er visst litt mer vanskelig enn det jeg hadde forestilt meg da det er så ekstremt mye å velge i utstyr, tilbehør, batteripakker, og kjørelengde +++ I budsjett har jeg nå fått innvilget 230.000 i lån fra banken inkl oppspart egenkapital. Det er ikke så mye, så jeg må nok se etter noe brukt. Var nylig ute å prøvekjørte en Renault Zoe Intens 2021 som jeg elsket, men budsjettet strekker ikke helt til selv med pågående kampanje med 45000 i avslag. (Pris ca 294.000)

Nå har jeg bedt om en prøvekjøring for en brukt Nissan Leaf 2019 40kWh.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226158395

Denne ser fin ut, har godt med ekstrautstyr, og er innenfor mitt budsjett. Eneste problemet her er at batteriet ikke er all verden. Etter et raskt søk på Google fant jeg en anmeldelse som ikke er helt positiv til batteri, og hurtiglading. Er dette en god deal? Er det noen her som har forsag på noe bedre innenfor mitt budsjett?

Det jeg ønsker av en bil, er å ha en bybil som kan ta meg til jobb og trening. Jeg kjører ikke alt for mye over lengre strekninger, men det er viktig at bilen takler en kjøretur til familien som er en strekning på ca 150 km i 110 på E6 (en vei, men har lademulighet hos familien)

Rosstopher

Leaf hurtiglader sakte, men det virker ikke som det er noen deal breaker for deg. Hva med en brukt Ioniq? Det får du godt innenfor budsjettet ditt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Barid Bel

Jeg har ikke personlig erfaring med den, men MG Zs Ev får du til den prisen. 263km wlpt, og mye bil for pengene.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

StianHK

Tusen takk for gode forslag! :) Skal ta med disse i vurderingen

paalsen

#4
15 mil i 110km/t på vinteren (i Leaf) skal holde veeeeeldig hardt. Om det er viktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Samtidig skal man ikke se seg blind på hva man gjør en gang i blandt, som å besøke familien 15 mil unna. De fleste kjøre i underkant av 4 mil i det daglige.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

paalsen

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 31. juli 2021, klokken 18:39
Samtidig skal man ikke se seg blind på hva man gjør en gang i blandt, som å besøke familien 15 mil unna. De fleste kjøre i underkant av 4 mil i det daglige.
Helt riktig det. Men samtidig bedre å ha det med i vurderingen i forkant enn eventuelt å irritere seg over det i ettertid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

HouseGlover

Jeg siterer Bjørn Nyland sitt kommentar som han skrev på Facebook nå på onsdag: «brukt classic Ioniq til 150-200K er faktisk det beste bilkjøpet nå om dagen. Å kjøpe noe annet brukt i den prisklassen er nesten galskap.»

Trekkoppbil

Ja, de ulike bilene og batteritypene har hver sine ladekarakteristikker.

Som regel er det ganske uproblematisk å hurtiglade opptil halvfullt batteri, og gjerne litt høyere.  En gammel regel sier at man ikke bør hurtiglade over 80%.

Kalde batterier om vinteren kan man ikke regne med å kunne hurtiglade. Da er kunsten å starte kjøreturen med fullada batteri, så man rekker å kjøre inn en lunk før man skal lade. Og det er viktig å starte hurtigladinga på ganske låg SOC om vinteren, for da kan det gå ganske bra.

Om sommeren kan batteriet bli varmt hvis man hurtiglader på høy SOC, og spesiellt hvis man gjør det flere ganger på en dag.  Derfor liker jeg best biler som setter ned ladehastigheten gradvis, etterhvert som man lader høyere og høyere opp, ellers bør man være påpasselig med å avslutte ladinga i tide. Batteriet kan bli fort redusert, om man kjører det varmt om sommeren.
Biler med termisk styring, har også sine ulemper, så det gjelder å være bevisst hva slags bil man har.

De første Ioniqs var spesielle den gangen, siden de hadde høy ladefart på høy SOC.
Nå begynner Hyundai å bytte batterier på noen gamle biler i enkelte land.  Lykken når man kjører elbil, er å ha en gammel billig bil, som får nytt batteri.

Så spørsmålet er om man vil risikere å måtte lade 5-10 minutter på enkelte 15 mils turer.  Alternative til å hurtiglade er ofte å kjøre litt økonomisk de gangene man har lite å gå på.

Tellus

#9
Du kan få brukt Ampera-e til under 200K nå. Dette er en langt bedre elbil bil enn Ioniq. I løpet av noen måneder får man i tillegg et helt nytt batteri. Dette siste er neppe kjent for alle ampera selgere så man kan sikkert gjøre et godt kjøp et par uker til før brevet fra importør dukker opp i postkassene hos amperaeierene  ;)

amrois

Hei Tellus, jeg har begynt å kikke etter en elbil nummer to, type kjøre til jobben, og ble nysgjerrig på det du skrev om Ampera vs Ioniq. Hvilke ting vil du trekke frem som gjør Ampera til en "mye bedre bil"? Mitt inntrykk av Ioniq har vært at den har litt kupestøy, men ellers er utmerket. Er det noe jeg har gått glipp av?
ID4 Pro Perf Tech

Tellus

Ampera-e har et langt større batteri og følgelig mye lengre rekkevidde enn Ioniq. Flere har kjørt Oslo-Bergen i et strekk om sommeren med en Ampera-e under gode forhold.
Ampera-e har ikke varmepumpe så den mister relativt mye rekkevidde om vinteren, men rekkevidden er fortsatt godt lengre enn for Ioniq og andre elbiler i samme prisklasse.

Som jeg nevnte skal alle Ampera-e nå få helt nytt batteri på garanti pga av noen få tilfeller av brann. Samme skjedde forøvrig med Hyundai Kona. Kona er også en veldig fin bil, men her må du nok opp over 250K for å få en brukt.

amrois

#12
Hei igjen Tellus, og takk for raskt svar. Så det er primært rekkevidde du tenker er fordelen med Amperaen. For min del er en vinterrekkevidde på ca 10 mil godt nok for en nummer-2 bil, så det punktet er ikke min hovedprioritet. Jeg er først og fremst på jakt etter å finne et sweetspot mellom uproblematisk bilhold og pris. Rekkevidde utover 10 mil er ren bonus. Jeg antar at TS er på jakt etter primærbil, og da er rekkevidde alfa og omega.
ID4 Pro Perf Tech

Jeronan

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 31. juli 2021, klokken 14:17
Jeg har ikke personlig erfaring med den, men MG Zs Ev får du til den prisen. 263km wlpt, og mye bil for pengene.

My neighbor has a MG ZS EV and is very happy with it. It seems to be a very nice car. Especially for the price.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tellus

Sitat fra: amrois på tirsdag 10. august 2021, klokken 08:50
Hei igjen Tellus, og takk for raskt svar. Så det er primært rekkevidde du tenker er fordelen med Amperaen. For min del er en vinterrekkevidde på ca 10 mil godt nok for en nummer-2 bil, så det punktet er ikke min hovedprioritet. Jeg er først og fremst på jakt etter å finne et sweetspot mellom uproblematisk bilhold og pris. Rekkevidde utover 10 mil er ren bonus. Jeg antar at TS er på jakt etter primærbil, og da er rekkevidde alfa og omega.

Tipper en brukt leaf vil kunne gi deg 10 mil om vinteren samt relativt uproblematisk bilhold til en fornuftig pris. Du finner mye å velge i til godt under 200K på finn. Hvis du skal under 100K så blir det kanskje tøft å få tak i bil med vinterrekkevidde på minst 10 mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA