Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skifte hjullager - DIY ?

Startet av Rævedilter, lørdag 31. juli 2021, klokken 09:26

« forrige - neste »

Rævedilter

Da var durelyden på plass som eg antar er hjulager foran, så eg får bytte.
Lyden varierer litt fra høgre til venstresving så da er det som regel hjullager.
Nokon med erfaring med dette?
Finner ein DIY video fra bildeler.no, men den er vel for RWD Model S.
Men det er vel kun splinen fra drivaklingen som kjem inn i lageret som er forskjell?

skretting

Holder på å bytte hjullager HB, støtdemper VB og støtdemper VF.

Hjullageret er det eneste jeg angrer på. Det medførte en god del ekstrajobb. Noe pga aldri gjort det før, noe pga dårlig verktøy og noe pga uflaks :)

Sentermutteren fikk jeg aldri på igjen. Kjøpte gjengefil, men sinnsykt my jobb gjorde at jeg bestilte ny drivaksel. Venter nå på den. M24 x 1.5 er det vanskelig å få gjenget opp.

Servicemanual og delekatalog finner du her: https://www.fixyourtesla.com/
 

o.b.lix

Sitat fra: skretting på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:54
Sentermutteren fikk jeg aldri på igjen. Kjøpte gjengefil, men sinnsykt my jobb gjorde at jeg bestilte ny drivaksel.

To ganger har jeg byttet hjullager hos Tesla, riktignok foran, begge ganger skadet de drivaksel så den også måtte byttes, kanskje de gjorde samme feil som deg?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

skretting

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:33

To ganger har jeg byttet hjullager hos Tesla, riktignok foran, begge ganger skadet de drivaksel så den også måtte byttes, kanskje de gjorde samme feil som deg?

Det kan være, var umulig å se, men gjengene hadde blitt skjeve eller noe. Dro i stykker originalmutteren før jeg skjønte at det var drivaksel/knuten som var problemet. M24 fingjenger er vel litt sårbar :o
Det som skulle være hjullagerbytte ble også drivakselbytte.

Rævedilter

No vart æ skræmt, ikkje rett fram dette altså.

Mutter og skive skal vel byttes samtidig med lageret iht. servicemanualen.
Fulgte det med ny mutter sammen med lageret?

Lynet

Demontert veldig mange drivaksler med mutter, aldri vært ute for problem med gjengene.
Derimot er det ikke uvanlig at splinsen sitter fast. I verste fall må man da skifte både nav og drivknute.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

skretting

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 25. august 2021, klokken 12:55
No vart æ skræmt, ikkje rett fram dette altså.

Mutter og skive skal vel byttes samtidig med lageret iht. servicemanualen.
Fulgte det med ny mutter sammen med lageret?

Mutter og skive følger med drivknuten, ikke lageret. Jeg kjøpte ny mutter/skive hos Tesla (66kr). Som da var forgjeves.
Er en del ting som kan sitte fast og skape problem ved hjullagerbytte, men har man pågangsmot så ordner det meste seg :)

Rævedilter

Rart at det ikkje følger med mutter og skive med hjullager da dei skal byttes. Ryker alltid drivakselen mon tru??

Får prøve meg på det. Kjøper ein reserve bil i tillefelle det går vest og bilen blir stående nokre dager på bukken. Har kun hatt ein bil (kona har ein men den bruker ho kvar dag) siden eg kjøpe Xen for snart 4 år siden (som var den første nye bil eg har nokonsinne kjøpte), før det har eg alltid hatt to (gamle) biler slik at eg har litt tid på reparasjoner da eg er avhengig av bil til/fra jobb. Me bur langt ut i bushen....

Espen Hugaas Andersen

Fikk bilen tilbake fra service i går, og de måtte faktisk bytte drivakslene etter å ha byttet hjullageret høyre foran, ettersom det var vibrasjoner på testkjøringen etter bytte av hjullageret. Skal ikke utelukke at byttet av hjullageret førte til noe kluss med drivakselen, ettersom jeg fikk det på garanti. Ved 154k km.

Men samtidig byttet de *begge* drivakslene foran, selv om bare ett hjullager ble byttet, så kanskje det var noe som trengte å bli gjort og som det var en service bulletin på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

skretting

Det var jo veldig interessant! Aldri hørt om at det skulle vært service bulletin på drivakslene. Gjerne dele om du finner ut av det.
Hvilken årsmodell har du isåfall, 2016 90D her.

Men forklarer jo en del, jeg filte med gjengefil i 2timer og kom meg 3 turn innover med sentermutter så ga opp det.

Espen Hugaas Andersen

#10
2017 100D. Det eneste jeg kjenner til av kjente utfordringer med drivakslingene er vibrasjon ved hard akselerasjon.

Men det har de jo egentlig allerede utbedret tidligere på min bil. Det ble da bedre, men det kunne fortsatt være merkbart i visse situasjoner. (Har ikke fått sjekket om det nå er borte.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Drivakslingene foran varer rett over 20k km hos meg før de vibrerer betydelig under hard aksellerasjon.. tragisk at de ikke klarer å fikse det.  :o

k1

Interessant å vite om det er noe de har klart å fikse i ny versjonen av TMX...

geear

Ja, det var det da. Har inntrykk av at de bare skifter likt for likt og lukker øynene eller krysser fingrene eller et eller annet. Dessverre med andre feil også. For meg er ikke bilen i nærheten av å være verdt 1,05 mill (startpris + utstyr + evt moms) med dagens kvalitet, så håper de har fått orden på det, men tviler dessverre.

k1

Hehe ja enig i det. Vært mye dill med min, men aldri noe som har påvirket drivlinje eller gitt driftstans. Ting som er fikset har holdt, bortsett fra drive shafts- de trenger nok et bytte til før garanti utløper.
Kjørte forsåvidt en TMY i dag (naboens), og den dekker nok vårt primære behov og til halve prisen av en TMX. Men så var det de sekundære behovene da... må teste ny versjon av TMX og forstå hvordan fjæring og drivlinje nå henger sammen før jeg klarer å ta et valg for hvor jeg går til neste bil.

Sorry for off-topic  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA