Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skifte ut batteri fra 60 til 80

Startet av Bigdrago, fredag 30. juli 2021, klokken 20:09

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei. Som kjent kan man skifte ut batteriet i en eldre leaf med batteriet man har i de nye leafene. Batteriet kan tas ut fra en vraket. Pris er ca 35000, billigere enn å kjøpe ny leaf til over 200 :-)

Nå er jo Enyaq såpass ny at ingen har vel prøvd det. Men jeg antar at man kan kjøpe en 60 fornå så sette inn et 80 batteri? Noen sakkyndige her på dette området?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Amatøren

Tror nok VAG konsernets 'component protection' lager litt trøbbel for det.

En som forsøkte på e-Golf:

https://elbilforum.no/index.php?topic=36139.0
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Daniel_0007

Tviler sterkt på at det lønner seg, rimeligere å selge bilen så kjøpe en 80 brukt.
Var en som betalte 110 000 for 62 batteriet til leaf brukt.
Syns derfor konseptet til nio er litt genialt hvor man leaser batteriet så daglidags kan man kjøre rundt med lite batteri så bytte til større når man skal kjøre lenger.
Model 3 2019 LR Rwd

Oddaa

Jeg er ikke sakkyndig, men du kan nok trygt anta at du ikke kan kjøpe en 60 og sette inn et 80-batteri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 31. juli 2021, klokken 00:05
Syns derfor konseptet til nio er litt genialt hvor man leaser batteriet så daglidags kan man kjøre rundt med lite batteri så bytte til større når man skal kjøre lenger.

Virker genialt for første eier, men hva med når bilen er 5 eller 10 år gammel og man fortsatt har de samme månedlige utgiftene til leie av batteri som når bilen var ny? Er jo ikke aktuelt å betale i dyre dommer for å kjøpe nytt batteri til en gammel bil heller. Og nå har jo hurtiglading blitt så hurtig at bytte av batteri på langtur ikke er like nyttig lenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rusalka

Mener jeg så et sted at disse batteriene (som alle VAG har) er av «legotype». Ville det ikke da være naturlig at i en iv60 er ledig plass til den siste «klossen»?

sjokomelk

Det er nok fysisk plass til batteriet, men du får problemer med vekt og typegodkjenning av bilen. Det kan være at bilen med det største batteriet har annet hjuloppheng/fjæring/bremser for å kompensere for tyngre batteripakke enn den med det minste batteriet.

F.eks. Tesla Model S har fysisk plass til alle variantene av batteripakke uansett årsmodell. Den ble levert med 40, 60, 70, 75, 85, 90 og 100 kWh kapasitet. Men en bil som opprinnelig hadde 85-pakken kan ikke skifte til større enn en 90-pakke, da 100 blir for tung for bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

#7
Ut fra hva jeg ser på denne video så er det likt ift det meste på de to hhv 60 & 80 batteripakkene... hva gjelder:

- plass
- hjuloppheng
- fjæring
- bremser

Men det kan hende jeg tar feil. Men da burde de sagt det på denne videoen.


https://youtu.be/GgM68f5F-hU

Bigdrago

Tenkte ikke å gjøre det nå da jeg har bestilt 80. Men om 5-10 år kan man sikkert erstatte en godt brukt 80batteri med en som er i bedre tilstand eller kanskje sette inn 100 batteri.
Nissan Leaf eksperten setter inn batteri og fikser og trikset det til med en datamaskin.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA