Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen -ikke et klimaproblem, så lenge den er elektrisk

Startet av automat, fredag 30. juli 2021, klokken 09:39

« forrige - neste »

automat

Interressant kronikk fra Lasse Fridstrøm i Transportøkonomisk institutt her. Full gass for elektrifisering av veitrafikken.

https://forskersonen.no/klima-kronikk-meninger/vi-ma-laere-av-klimaforskningen-og-frikjenne-personbilen/1893103?fbclid=IwAR2NMtPflUF1vIUXD44vrwRj6Y8fx96xoXdFi0-UPpfnS9hAMRdk1OHYw7g
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Hmm, interessant. Og forskersonen.no? Undres hvor lenge nettstedet har ekistert, og hvorfor jeg aldri har vært borti det før?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: hanche på fredag 30. juli 2021, klokken 10:06
Hmm, interessant. Og forskersonen.no? Undres hvor lenge nettstedet har ekistert, og hvorfor jeg aldri har vært borti det før?

Det har vært en stund og de har "lav terskel" for å publisere gode saker. Det står mye bra der. Flere "litt ukjente navn" for dermed muligheten til å få frem sitt budskap via Forskersonen.

https://forskersonen.no/om

Kopi og bilde:

Om forskersonen
Forskersonen er forskning.nos kanal for debatt og populærvitenskap. Her blir forskere invitert til å komme med innspill til samfunnsdebatten, bidra med ny innsikt eller fortelle om sine funn og oppdagelser i popularisert form. Vi er drevet under redaktørplakaten.

hanche

Takk. Ja, jeg fant ut av det selv etter å rotet rundt på siden selv. Jeg hadde nok gått litt lei av forskning.no og hadde sluttet å lese den så ofte, så det forklarer vel hvorfor jeg ikke hadde oppdaget foskersonen.no.

Beklager avbruddet. Nå kan vi gå tilbake til å diskutere saken.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

daktari

Veldig enig med Fridstrøm:

SitatVi kommer ikke langt ved å prøve å trekke bilistene ut av bilen og over på buss, bane, sykkel eller gange. Heller ikke er det mulig å drive mer enn en liten del av hele transportsektoren på biodrivstoff.

Strategien med å tvinge ned vår inntekt, vårt forbruk eller vår personlige mobilitet er i et demokrati også dømt til å mislykkes. Bare avkarbonisering kan monne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Dessverre så mener nok jeg at spørsmålet er et annet enn det han "besvarer". Forutsatt at vi får lov til å opprettholde dagens levestandard mtp forbruk osv, så er jeg helt enig i at veibygging må til, og at det har svært liten hensikt å tvinge bort person og godsfrakt fra vei, når alt er elektrisk. Veier gir alltid en mye større fleksibilitet enn tog og annet. Men kan vi virkelig fortsette med forbruket, og komme i mål? Er det bærekraftig med 2,5 millioner personbiler i landet? Dessuten fraktet med båt fra langt unna. En million hengere? En million hytter det skal reises til?

... men, når vi faktisk frakter omtrent alt av granitt kantstein, som benyttes under veibygging i Norge, fra Kina, så kan en jo begynne å lure på hva vi holder på med. Som om vi ikke har nok stein her...  ::)

Oddaa

Sitat fra: geear på fredag 30. juli 2021, klokken 20:59
... men, når vi faktisk frakter omtrent alt av granitt kantstein, som benyttes under veibygging i Norge, fra Kina, så kan en jo begynne å lure på hva vi holder på med. Som om vi ikke har nok stein her...  ::)
Det får meg til å tenke at frakt må være alt for rimelig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Wisd0m

Sitat fra: automat på fredag 30. juli 2021, klokken 09:39
Interressant kronikk fra Lasse Fridholm i Transportøkonomisk institutt her. Full gass for elektrifisering av veitrafikken.

https://forskersonen.no/klima-kronikk-meninger/vi-ma-laere-av-klimaforskningen-og-frikjenne-personbilen/1893103?fbclid=IwAR2NMtPflUF1vIUXD44vrwRj6Y8fx96xoXdFi0-UPpfnS9hAMRdk1OHYw7g
Meget godt skrevet av Lasse Fridholm. Jeg tipper at det tar 10-15 år før vi har snudd all planlegging i Norge til å gjenspeile virkelighetsbilde med kun eltransport etter vei. Mange rapporter om begrensning av bilen og politikk burde vært tatt en revidering da etablerte sannheter om "klimaværsting" ikke lengre er sannhet. Vi får se hvor lenge dette tar, men foreløpig synes jeg det går forferdelig tregt. Spesielt i lokalpolitikken (kommunenivå).

daktari

Og ikke glem andre positive effekter med gummihjul vs metall mot metall på skinnegangen.

Her I byen er el-bussene vesentlig mer stillegående enn trikken, og mer fleksibel. Opprusting av skinnegangen stenger gatene i årevis og nye trikker (forhåpentligvis de siste som kjøpes) er ekstremt dyrt.

Ikke langt unna går Gjøvikbanen, og godstogene høres ekstremt godt.  Mye mer støy derfa enn det jevne suset fra Ring 3. Glad jeg ikke bor tett på den toglinja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Var akkurat i Trondheim og der suste det store stillegående busser rundt.

Trikkene støyer og rister så mye at det er rart at de får kjøre rundt i byen. Legg til de store og tidkrevende investeringene som er gjort og gjøres i skinnegang så blir det hele bare trist. Her jeg bor har de holdt på i årevis med massive arbeider med skinnegang og trikkestall (Nordstrand, Oslo). Trikken kjører praktisk talt gjennom hagene til folk og støyer enormt. Hadde de gjort noe så enkelt som å asfaltere traseen og satt inn lange elektriske busser ville alle langs traseen fått en ny hverdag. Følger bussen trikkenes etablerte rute kan de strengt talt være enda lenger enn de som ruller i Trondheim. Ingen trikker ville stått fast ved første feilparkerte bil, og med hyppige avganger og lange busser ville kapasiteten vært mer enn god nok.

På langdistanse er jeg derimot positiv til skinnegående transport av mennesker og gods.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. august 2021, klokken 10:15
Var akkurat i Trondheim og der suste det store stillegående busser rundt.
Metrobussene i Trondheim er (til orientering) dieselhybrider.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Wisd0m

Metrobussen er nok bedre den enn skinnegående trafikk, men mange er misfornøyde mot de ordinære bussene som gikk. Jeg kan nevne:
- Avhengig av bar vei (ikke egnet for vinterføre).
- Undermotorisert for kjøring på motorvei.
- Økte transporttider mot ordinær buss.

Øyvind.h

Ahh, ikke ideelt. De lange bussene jeg hørte var mye mer stillegående enn dieselbusser. Men kanskje ikke aggregatet kjørte når den passerte meg.

Leste litt hos atb nå og ser de helelektriske bare er 18 meter og tar 100 pers. Men med større batteri og faste ruter bør de lengste leddbussene også fint kunne kjøre elektrisk hele tiden.
Står fortsatt ved at de er et bedre alternativ enn trikken, og alt ligger til rette for dedikerte traseer ved å asfalterte der skinnene går i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hanche

Da metrobussene kom til byen, gravde jeg litt rundt i nettsidene til fabrikanten og fant ut at de nok planlegger å komme med en helelektrisk utgave av disse bussene.

Men ja, jeg ser jo at disse bussene sliter når de skal opp Okstadbakken (E6 fra Trondheim og sørover til Heimdal). Men det er jo en ganske liten del av ruten, da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA