Spørreundersøkelse: Incentiver for smart strømstyring

Startet av Zero-talent, torsdag 29. juli 2021, klokken 11:55

« forrige - neste »

Zero-talent

Hei, jeg vil gjerne høre fra dere kloke hoder på forumet.

vi (forskere ved universitetet i Sørøst-Norge) er med på et EU-prosjekt om smart strømstyring. I den sammenheng ønsker vi å finne ut mer om hva "early adopters" av teknologi tenker om incentivene for å ta i bruk smart strømstyring - spesielt det å la nettleverandøren få lov å overta nye av styringen.

Håper derfor så mange som mulig har tid og ork til å svare på undersøkelsen. Det tar ikke mer enn 5-10 minutter, og vil være et verdifullt bidrag til å bringe kunnskapen om smart grids et lite stykke videre. Svarene er helt anonyme og vil kun publiseres i aggregert form.

Lenke til undersøkelsen: https://nettskjema.no/a/209972

Vi hører gjerne også fra dere om dere har tanker om temaet, som ikke dekkes av våre spørsmål. Bruk tekstfeltet i spørreskjemaet, eller kommenter i tråden her.

Takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen
Marius Rohde Johannessen, Lasse Berntzen
Universitetet i Sørøst-Norge
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Barid Bel

Hei, virker som en fornuftig ting å forske på. Personlig har jeg noen tanker:

Dette med strømstyring fra nettleverandør kommer selvsagt veldig ann på hvordan det vil fungere, og at det kan overstyres ved kortvarig endrede behov - f.eks hvis bilen plutselig må lade til uvanlige tider, eller hvis familien kommer på besøk en uke og bruker kjellerstua eller varmtvann. En viktig ting for meg personlig er hvordan mine data behandles og i hvilken grad jeg ønsker å gi (flere) private selskap tilgang til de.
Strømselskap er dessuten såpass langt nede på lista over firmaer jeg har tiltro til at det er ikke fristende å la de ha så mye kontroll over mitt hjem.

Ønsker ikke å bruke batterilevetid på bilen til strømforbruk annet enn når det er strengt nødvendig. Er derfor helt uaktuelt å la nettleverandør få tilgang til dette. Er derimot nyfiken på hjemme- batteriprodukter som f.eks Tesla sin Powerwall, gjerne kombinert med solceller.

Generelt så er smarthusløsninger interessante, men (uten at jeg har satt meg mye inn i det) et delt marked med mange leverandører og det er såpass usikkert å gjette levetid, fremtidig tilgjengelighet, oppdateringer av programvare - da spesielt med tanke på sikkerhet - så jeg velger foreløpig å trykke på en lysbryter og betale de småpengene jeg kunne spart på f.eks smartere styring av varmtvann.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

trykkertor

Sitat fra: Barid Bel på torsdag 29. juli 2021, klokken 22:27
Strømselskap er dessuten såpass langt nede på lista over firmaer jeg har tiltro til at det er ikke fristende å la de ha så mye kontroll over mitt hjem.
Enig med Barid her altså.
Strømselskaper i Norge er så langt nede på listen for tillit og mangel på "gjenomsiktighet" at de skal helst ikke få styre varme i rommene, strøm på bilen m.m.
Samtidig tror jeg de hurtig vil klare å fylle sin egen bunnlinje mer enn de gir oss "besparelser".

Tenk å komme ut til bilen sin 07:00 med 20% på batteriet, og det var 60% da jeg parkerte kvelden før.
"Ooops! En feil i systemet vårt solgte strømmen din, og glemte å fylle på igjen."

Er heller ikke interessert i flere sykluser på bilbatteriet enn jeg bruker til kjøring. I all den tid sykluser sliter på batteriet og går utover kapasitet på sikt, ønsker jeg ikke å spare knapper og glansbilder på strøm, for å se bilen miste noen % rekkevidde år for år.

Nei...å slippe strømselskapene inn og la de "styre" deler av familieøkonomien har jeg meget liten tro på.
De sliter med et omdømmeproblem og bør bygge tillit, forutsigbarhet og gjennomsiktighet før de ber om noe mer.

Noen som husker denne fra mindre enn et halvt år siden?:
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202102/NNFA51021121

turfsurf

Det er ett problem at det ikke skilles mellom strømleverandører her og netteier.

Jeg mener at det at netteier kan strupe ned lading til gitte tider ved overbelastning av lokalt distribusjonsnett, eller trekke litt strøm fra batteriet den ene vinterdagen vi topper forbruket er legitim bruk, og har fint lite å si for batteriet på bilen.

At virtuelle strømleverandører skal drive kjøp og salg av strøm med bilbatteriet som mellomlager er fullstendig uaktuelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. juli 2021, klokken 08:58
Det er ett problem at det ikke skilles mellom strømleverandører her og netteier.

Jeg mener at det at netteier kan strupe ned lading til gitte tider ved overbelastning av lokalt distribusjonsnett, eller trekke litt strøm fra batteriet den ene vinterdagen vi topper forbruket er legitim bruk, og har fint lite å si for batteriet på bile.

At virtuelle strømleverandører skal drive kjøp og salg av strøm med bilbatteriet som mellomlager er fullstendig uaktuelt.
Enig. «Strømselskaper» omfatter i mitt hode både kraftsalg og nettselskap. Nettselskapene er regulert av NVE og forholdene er etter mitt begrep ryddige. Det samme kan ikke sies om alle aktører innen kraftsalg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Jeg har et eget smarthus - satt opp av meg selv - for meg selv.
Å selge systemtjenester til netteier eller annen 3 part som så selger dette videre akkumulert til TSO (statnett i dette tilfelle) er kun interessant dersom jeg selv også kan overstyre dette når jeg selv har behov. Mao. å gi full kontroll til en 3 part er ikke aktuelt. Dessverre er det en kjensgjerning at enkelte netteiere har underdimensjonert sin egen infrastruktur og har vegret seg for å ta investeringskostnader som en elektrifisering av f.eks transportsektoren ville innebære. Det ender ofte med spenningsdipper og annet uønsket før nettselskapet uansett tvinges til å gjøre investeringer. Dessverre er det stor investeringsvilje på sentralnettet, men liten vilje på lokalnettet.

Zero-talent

Beklager litt rot med begrepene her... Det er netteier vi tenker på først og fremst, siden det er eier av nettet som har interesse av å holde forbruket, og dermed investeringsbehovet, nede. Flere av dem, inkl. Lede (tidl. skagerak), har nå så smått satt i gang forsøk med overstyring.

Det andre scenariet, som dere kan lese mer om på nettsidene til prosjektet, handler om nabolagsfordeling. Altså at man ser på forholdene innenfor f.eks en trafo og bruker algoritmer til å optimalisere strømbruken. Dette scenariet er mest aktuelt for noen av våre utenlandske partnere, som bor i land hvor strømnettet er mindre robust, og hvor man ser på "lokale strømnett" som en avlastning for det nasjonale nettet.

Ser nå at vi kunne vært mer tydelig på det i tekstene våre. Det er ikke alltid like lett å kommunisere tydelig om noe man sitter midt oppi selv.  Ellers takk for kloke innspill, som vi tar med oss videre.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

turfsurf

Sitat fra: Zero-talent på fredag 30. juli 2021, klokken 10:52
Ser nå at vi kunne vært mer tydelig på det i tekstene våre. Det er ikke alltid like lett å kommunisere tydelig om noe man sitter midt oppi selv.  Ellers takk for kloke innspill, som vi tar med oss videre.
Ja, viktig å være så spesifikk som mulig. Å bruke begrep som dekker flere ting, ikke gi nok opsjoner eller legger klare forutsetninger gjør at man ofte ikke har noe reellt svaralternativ.

Mye "ja men bare hvis".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Jeg merket at jeg styrer en del ting selv, som f.eks varme i rom, elbillading etc basert på strømpriser. Så da vil jeg ikke la netteier komme inn.

For min del så får netteier komme med variable nettpriser dagen før slik som strømmen gjør det, så skal jeg klare å flytte strøm til tider på døgnet det er billigst. Da står jeg igjen med fortjenesten og oppnår det netteier vil som bieffekt.

Tror netteier sliter med tillit etter en del høringsrunder der de ikke hadde noe kunnskap om dagens løsninger, foreslo løsninger som bare gjorde det dyrere uansett for forbruker ved f.eks å la de tre værste timene i en perioden bestemme nettleia.

Jeg kan oppgradere til å lade elbilene mine tilsammen på 14kw og flytte størstedelen av lasten (11kw) til en til to timer på natten det passer best, men jeg har ingen insentiver for å investere i en slik lader og sikringer bortsett fra strømprisene og netteier har ingen system for å håndtere det/ønsker å straffe meg for å hjelpe til. "Åhå! du ladet 14kw om natta når ingen andre trekker strøm og vi har ledig kapasitet, satan du skal få svi på neste nettleieregning".
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Stiller meg bland de som er skeptiske til å la netteier styre noe som helst for å sno seg unna investeringer enda lenger enn de har gjort.

Som Burger sier; hvis nettleverandør legger til rette for at jeg kan spare pengene ved å styre det selv slik jeg ønsker så kan jeg leve med at nettselskapet også får noe utav det. Å la dem ta kontrollen er helt uaktuelt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA