Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrenset ladehastighet 2016 tms75d 55 kw

Startet av n33wbie, torsdag 29. juli 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

n33wbie

Heisann:) Er det vanlig for en 2016 tms 75d å ha helt flat ladehastighet på 55kw på superlading? Jeg har vært på noen norgesferier, og får umiddelbart 55kw på samtlige ladestasjoner, noe som nesten alltid varer til jeg stopper lading på rundt 80%. Har aldri opplevd ladehastighet over 55kw. Noen som vet noe om dette, evnt hva jeg kan  gjøre for å øke hastighet?

sjokomelk

Dumt spørsmål - men har du vært alene på ladeparet? Dvs. at du har brukt stolpe 1A mens 1B har vært ledig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Nei, det er ikke vanlig. Max effekt dersom SOC er lav (lite strøm igjen på batteriet), batteriet er varmt og du ikke deler ladepar, bør være ca. det dobbelte. Har du kjørt lenge før du ladet? Navigerer du til Supercharger? Deler du ladepar? Lader du med høy SOC?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

z4rd

Det er ikke vanlig.

Hva er SOC når du starter lading?
Har bilen varmt batteri?
Kjørt lenge og med høy hastighet før lading starter?

Hva legger du forresten i "Samtlige ladestasjoner"? Snakker vi Tesla Superchargere?

Kan fort være at du har delt ladepar/stasjon med noen andre, som bil nr. 2 som kobler seg til, ref. sjokomelk sitt innlegg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

n33wbie

Jeg har stort sett vært alene på ladeparet, og får samme hastighet uansett SoC, i hovedsak mellom 10-40% når jeg starter. Det skjer om jeg har holdt 120 på motorvei i flere mil, eller om jeg kjører roligere (dvs 50-80 kmt) før jeg lader. Jeg får det uavhengig om jeg navigerer til lader, eller dropper innom. Bilen har varslet at den forvarmet batteri for lading, uten at det spiller en rolle.Det er bare Tesla supercharger jeg har brukt.

Motorwatt

Hvis dette har pågått over lengere tid, og du har en helt flat ladehastighet på 55kw nesten uansett, så er nok Tesla SC det neste.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

n33wbie

Ok, takk for svar alle sammen:) Da blir det å bestille time på SC!

mthoring

Kan det være feil med et spjeld foran eller en kondenservifte? Mener jeg har lest at det påvirker ladehastigheten negativt og at man ikke får noen beskjed om det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tibber73

Jeg får ikke full ladehastighet før jeg har kjørt lenge. Dvs ca 300km. Hjelper ikke å kjøre 1t for min del og det er helt greit, for jeg trenger rask lading når jeg er på langtur.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

geear

Sitat fra: tibber73 på torsdag 29. juli 2021, klokken 21:28
Jeg får ikke full ladehastighet før jeg har kjørt lenge. Dvs ca 300km. Hjelper ikke å kjøre 1t for min del og det er helt greit, for jeg trenger rask lading når jeg er på langtur.
Range mode eller for høy SoC?

Får som regel 100kW etter 45 min kjøring fra hytta selv vinterstid, men forutsetter under 40% SoC. Litt lenger og 20% så er den på 126-130kW. X75.

tibber73

Aner ikke. Jeg bruker SuC kun på langkjøring.
Range mode bruker jeg aldri. Prøver å ankomme med <20%, men noen ganger bruker bilen for lite på turen (luksusproblem). Hvis jeg ankommer med ca 50% så er jeg ikke den som syter over å få 70kW
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Muffinman

Range mode gir varmere batteri om sommeren pga at bilen prøver å holde batteriet på 42 grader i motsetning til 32 grader uten range mode. Om sommeren kommer den lett opp til 42 grader og batteriet er dermed varmt nok til å få så rask lading som bilen tillater. Man må ha opp mot 40 grader for at det skal skje.

Om vinteren tar det veldig lang tid å få opp tempen, hvis den i det hele tatt klarer det. Det er bare spillvarme som brukes. Da er det bedre å sette navien til superchargeren en halvtimes tid før man ankommer.

geear

Jeg har opplevelser med at range mode som tilsier at det kanskje kan gi redusert ladefart i varmt vær. I 30 grader her for noen uker siden, og 100-110km/t med sykler på kroken, de siste milene før SuC, så makset den på 107 eller noe sånt, mens jeg ikke har opplevd den type reduksjon med range mode av. Innbiller meg at det var høy temp som gjorde at den throttlet.

Muffinman

Det er dessverre slik at med mindre man har kontroll på verdiene har man egentlig ikke noe. Setpunkt for batteritemp i hhv range mode av og på har vært likedan i mange år før jeg begynte å logge canbusdata (tidlig 2017). Før cappingen av 85-pakkene holdt det med 27-28 grader for å få full pupp. Da hadde det ikke noe for seg å ha høyere temperatur enn det på pakken. Imidlertid justerte Tesla optimal temperatur opp en tid etter at de nerfet ladingen, uten at navigate to supercharger oppvarmingen hang med. Den varmet nemlig pakken bare opp til en temp som var lavere enn minimumstempen for optimal effekt. Det ble rettet etter en stund, men range mode gir like fullt batteritemp i varmt vær som er forenlig med høyeste oppnåelige effekt.

Om man får for høy temperatur på batteriet slik at ladingen begrenses har man problemer med kjølesystemet. Det er nemlig kraftig nok til å redusere tempen selv ved svært høy effekt. Faktisk reduseres kjøling i kupeen til fordel for batteriet om batterikjølingen trenger det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA