Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tekniske beskrivelser og data om EQS

Startet av Trond.m, lørdag 24. juli 2021, klokken 18:48

« forrige - neste »

Trond.m

Etter å ha lest pressemeldingene om EQS 24.7.2021 så synes jeg kanskje det er litt mye fokus på det jeg oppfatter som unødvendig funksjonalitet. Automatisk Powernap funksjonalitet med lyd og videoshow og spill kunne godt vært byttet ut med brukbar hengervekt og feste for takstativ / skiboks.
Klimaanlegget er beskrevet nøye, men de bruker ikke ordet varmepumpe. Det er nok mye likt som i EQC som heller ikke har varmepumpe i vanlig forstand (ref. tekniske avdeling i BOS selv om de for EQC bruker begrepet varmepumpe).
Det blir nok en ekstremt komfortabel bil, men med en kompleksitet som gjør at det skal mye til å unngå mange feil.
Ser at 4 hjulsstyring med 4,5 grader er standard. 10 grader er en opsjon som også kan leveres i etterkant. Antar at det er en programvare som må til. Men med 10 grader er svingradius bare 10,9 meter, noe som er ekstremt bra for en så stor bil.

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på lørdag 24. juli 2021, klokken 18:48
Ser at 4 hjulsstyring med 4,5 grader er standard. 10 grader er en opsjon som også kan leveres i etterkant. Antar at det er en programvare som må til. Men med 10 grader er svingradius bare 10,9 meter, noe som er ekstremt bra for en så stor bil.

Det er visstnok et abonnement som aktiveres OTA.
https://www.google.com/amp/s/www.motor1.com/news/521960/mercedes-eqs-rear-wheel-steering/amp/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trond.m

#2
Overraskende stort tap i rekkevidde med 4-hjulsdrift. 676 vs 780 dvs. 13 % reduksjon. Med det karosseriet hadde jeg forventet at rekkevidden ble vesentlig lenger enn BMW iX50 med tilsvarende batteristørrelse. Det skyldes kanskje at det er permanent 4-hjulsdrift ? Er man ute etter en langturbil for Europeiske motorveier, så synes jeg bakhjulsdrift framstår som et bedre valg. Men spørsmålet er hvordan RWD på en så stor bil vil være på glatte vinterveier i Norge ?

Mhal

For min del vil rekkevidden være viktigere enn 4matic. Men merkelig att differansen er så stor. Kan det virkelig stemme?

Mhal

Lekte meg litt med konfiguratoren. Det kan variere med 100 km rekevidde ut fra valg av felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA