Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan hindre at folk ikke står for lenge tilkoblet?

Startet av oled, torsdag 22. juli 2021, klokken 16:20

« forrige - neste »

oled

Er på sommerferie nå. Hadde planlagt en tur uten elbil fordi de siste årene har det bare blitt verre og verre å lade. Dessverre brøt fossilbilen sammen på ferietur langt ute i vest. Jeg klarte med nød å neppe å komme meg hjem med bilen. En omvei på 12 timer.

Vi pakket om og hadde ikke så mye annet valg enn å ta elbilen. For å unngå lade kaos planla jeg å lade på plasser jeg av erfaring vet at det er lite attraktivt å lade. På grunn  av endring i været måtte vi lade litt før planlagt. Som vanlig står det en ***** som har ladet til fullt, som ikke kommer å flytter bilen sin. Jeg måtte vente i en time før han kom å flytte bilen sin. Det verste var at han bare holdt til et par kilometer unna på en hytte. Jeg forsøkte å finne karen uten hell i telefonkatalogen. Jeg ringte også kundeservice. De kunne ikke gjøre noe selv om de viste hvem det var og hadde nummeret hans. De sa bare at han betaler så lenge han er koblet til. Det hjelper ikke meg sa jeg. Det var bare to ladere på plassen. Den ene var chademo og den andre var type 2. Jeg kan bare bruke den ene...

Som reserve løsning måtte jeg pakke ut all bagasjen av bagasjerommet for å få tak I ladekabel og lade på en vanlig kontakt  mens jeg ventet – i tilfelle han ikke dukket opp. Jeg syns lade selskapene bør opplyse om lade etikk, spesielt på utfartsdager. Kanskje også begrense til maks 80 prosent på steder med god lade dekning. Kanskje en svært strenge avgift dersom man ikke plugger ut fort nok kan være avskrekkende?

Rosstopher

Høres ut som du trenger Tesla. På Supercharger er det maks 80 % når det er høy trafikk, og sperreavgift på opptil 10 kr/minutt hvis man ikke flytter bilen når man er ferdig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

oled

Tesla er et ikke tema. Jeg skal aldri ha en Tesla. Jeg vet at de har et bra lade nettverk, men jeg misliker kvaliteten på bilene, og minst like mye servicen deres.

Jambo

Idé til ladeselskapene: Etter at bilen er fulladet kan bilen stå max 10 minutter, deretter begynner det å koste 100 kroner per minutt å la bilen stå.

vinterdekk

#4
Det koster en SMS, men det er smal sak å finne eier av bilen via Vegvesenets tjeneste. Men kanskje du allerede fant navnet, bare ikke nummeret? Har gjort det selv i en annen setting. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/finn-eier/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

michael.mw87

I hvert fall for Nissan Leaf (både gamle og nyere modeller) kan du bare ta ut CHAdeMO kontakten etter avslutt lading. Det har jeg gjort i enkle tilfeller, men forutsetter at det er plass ved laderen. Jeg vet ikke om det er mulig for alle biler.

Dersom det er snakk om 50 kW ladere med CCS og CHAdeMO uttak, bør den ledige kontakten også kunne brukes etter avslutt lading, selv om bilen fremdeles er tilkoblet.

For å svare på spørsmålet tenker jeg at en høy sperreavgift på f.eks. 10,- kr/min etter avslutt lading bør virke. Jeg synes også at ladeselskapene bør være raskere med borttauing på eiers regning i slike tilfeller.

Ingeniøren

Har du ikke ferie da ?

Ferie handler om å senke skuldrene og ta livet med ro og ikke prestere flest mulig km eller høydemeter på kortes mulig tid  :)

God ferie  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

oled

#7
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. juli 2021, klokken 19:59
Har du ikke ferie da ?

Ferie handler om å senke skuldrene og ta livet med ro og ikke prestere flest mulig km eller høydemeter på kortes mulig tid  :)

God ferie  :+1:

Jeg har ferie jo, men jeg akter ikke å bruke den på å vente på folk som okkuperer laderen for andre. Når du har kjørt i 6 timer, skal kjøre i minst 6 timer til, og du må vente på en fyr som har stått I nesten en time etter han har ladet til 100 % – har man rett til å bli irritert. Selv følger jeg med på appen. Hvis ikke jeg kan følge med på den ser jeg på estimert tid i bilen og holder meg i nærheten når det nærmer seg 80 %. Hvis jeg har lyst til å lade til 100 % holder jeg meg med bilen og ser om det kommer andre biler som trenger å lade. Da lader jeg i så fall bare til 80 %. Noen ganger har jeg også hengt en lapp i ruten.

Siden jeg måtte vente på at han ladet ferdig + en time til etter det, mistet jeg en ferge. Ut på ettermiddagen reduseres det fra 2  til 1 ferge, så da måtte jeg vente i 45 minutter på neste ferge også.

turfsurf

Håpløs situasjon. De fleste biler kobler dog ut laderen hvis man bruker nødstopp. Verdt ett forsøk.

Stopp av lading på 80% hadde jo ikke hjulpet her, han stod jo her over 1 time etter endt lading uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

michael.mw87

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. juli 2021, klokken 23:10
Håpløs situasjon. De fleste biler kobler dog ut laderen hvis man bruker nødstopp. Verdt ett forsøk.

Kan man da uten videre bruke laderen igjen etter at nødstopp er utløst?

turfsurf

Sitat fra: michael.mw87 på torsdag 22. juli 2021, klokken 23:53
Kan man da uten videre bruke laderen igjen etter at nødstopp er utløst?

Har ikke opplevd noen hvor laderne ikke har kommet opp, utenom når det er feil på laderen som ikke fikses av en reboot. Man må selvfølgelig dra ut nødstoppbryteren igjen.

Har og kommet til ladestolper som ingen bruker ford den står med feil. Så viser det seg at det er nødstoppbryteren som står inne.

Skulle vært noen feilsøkingsskjema på ladestasjonene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA