Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på mandag 19. desember 2022, klokken 08:50
Som flere har jeg trøbbel med å få "skrudd" på plass hengerkontakten fordi lokket over kontakten på bilen er i veien.

Mener å ha lest at noen har fysisk snudd kontakten på bilen, altså løsnet de tre skruene den er festet med og vridd den, men finner ikke igjen posten.. Er dette mulig og løser det problemet?
Andre "permanente" tips for å løse dette (altså løsninger som innebærer å modifisere på bilsiden og ikke tilhengersiden)?
Den er noe treg, men siliconspray løste det bra for meg. Adapteren er treg, mens støpselet på en henger jeg lånte gikk svært lett. Tror derfor ikke det er noe med kontakten på bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snakkesalig

Sitat fra: Handyman på mandag 19. desember 2022, klokken 09:34
Sitat fra: snakkesalig på mandag 19. desember 2022, klokken 08:50
Som flere har jeg trøbbel med å få "skrudd" på plass hengerkontakten fordi lokket over kontakten på bilen er i veien.

Mener å ha lest at noen har fysisk snudd kontakten på bilen, altså løsnet de tre skruene den er festet med og vridd den, men finner ikke igjen posten.. Er dette mulig og løser det problemet?
Andre "permanente" tips for å løse dette (altså løsninger som innebærer å modifisere på bilsiden og ikke tilhengersiden)?
Den er noe treg, men siliconspray løste det bra for meg. Adapteren er treg, mens støpselet på en henger jeg lånte gikk svært lett. Tror derfor ikke det er noe med kontakten på bilen.

Takk for svar. Hos meg er den mer enn treg, Det er selve "vingen" på hengerstøpselet som butter mot en bul på innsiden av lokket på bilen, så ser ut som det er fysisk umulig å skru det helt på plass. Mulig en liten runde med dremel på denne bulen hadde hjulpet, men en mer ikke-destruktiv løsning på en bil til 600k hadde vært å foretrekke :)

andy99

På min var det en gummi-pakning i lokket. Denne er løs og tar du ut denne får du bedre plass.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

snakkesalig

Sitat fra: andy99 på mandag 19. desember 2022, klokken 09:52
På min var det en gummi-pakning i lokket. Denne er løs og tar du ut denne får du bedre plass.

Ikke ta ut permanent vel? Vil ikke denne løsne og til slutt falle helt av om jeg begynner å ta den av og på?

RJK

Sitat fra: andy99 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 12:48
Jeg har tatt ut permanent, funker fint hos meg. kommer jo vann inn der uansett når en kjører i vaskeautomaten.
Gummipakningen er der vel for å nettopp hindre at vann kommer inn i kontakten når det ikke er plugget til en tilhenger eller et sykkelstativ. Men det fordrer selvsagt at lokket lukker seg slik det er tiltenkt.

Jeg ville definitivt satset mer på å løsne kontakt-festet i bil, og få vridd kontakten i litt bedre posisjon før man fester godt igjen, slik at problemet løses uten fare for potensielt langt værre ting. Som vann/fuktighet inn på kontaktene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

Jeg dropper nok det. En ting er å risikere fukt i kontakt og ledningsnett, noe annet er å risikere bortfall av garanti på grunn av fjernet pakning.

Goran

Jeg har ikke lest hele denne tråden (beklager).
Men er det sånn at det er mulig å få montert hengerfeste andre steder enn hos Tesla til en bedre pris?

Handyman

Ikke hvis du lovlig skal kunne benytte det til å trekke henger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marzo

Sitat fra: Handyman på søndag 14. juli 2024, klokken 01:00Ikke hvis du lovlig skal kunne benytte det til å trekke henger.

Så lenge man monterer typegodkjent hengerfeste kan man montere dette selv om man ønsker...

Handyman

Sitat fra: Marzo på søndag 14. juli 2024, klokken 20:18
Sitat fra: Handyman på søndag 14. juli 2024, klokken 01:00Ikke hvis du lovlig skal kunne benytte det til å trekke henger.

Så lenge man monterer typegodkjent hengerfeste kan man montere dette selv om man ønsker...
Og så vidt jeg vet sier Tesla at det kun er deres utstyr som er godkjent ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 15. juli 2024, klokken 00:24
Sitat fra: Marzo på søndag 14. juli 2024, klokken 20:18
Sitat fra: Handyman på søndag 14. juli 2024, klokken 01:00Ikke hvis du lovlig skal kunne benytte det til å trekke henger.

Så lenge man monterer typegodkjent hengerfeste kan man montere dette selv om man ønsker...
Og så vidt jeg vet sier Tesla at det kun er deres utstyr som er godkjent ;-)
Og samme er med takstativ. Mange som ikke liker de originale, da de er konveks form på (krummer med topp på midten), som gjør det mer problematisk å frakte enkelte typer varer på taket!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Ja, det var derfor jeg skrev utstyr, og ikke spesifikt HF.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Jeg skjønte det, men presiserte siden noen kanskje ville tolket det til å bare være hengerfestet og ledningsnettet du snakket om!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Sitat fra: Handyman på mandag 15. juli 2024, klokken 00:24Og så vidt jeg vet sier Tesla at det kun er deres utstyr som er godkjent ;-)

Tesla bruker Oris Automotive sine hengerfester i Europa.

https://shop.oris-automotive.com/

Men det finnes flere produsenter som er typegodkjent for Model Y.

ToWalkOrDrive

Vil bare si at Tesla må være en av de billigste på montering av hengerfeste av merkeverkstedene...og egentlig mye annet arbeid... Var litt kult da jeg fikk en regning som var lavere enn estimatet siden de hadde gjort arbeider raskere enn de hadde i budsjettet (på en vanlig service).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA