Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner superladerene for andre i 2021

Startet av OhmPaPa, onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Tror det mest sannsynlige er at Tesla rett og slett lar det bli opptil kundene hvordan de parkerer. Da vil det være en del ladepunkter som ikke kan benyttes pga. ulik plassering av ladeport. Forhåpentligvis unngår vi i det minste at noen begynner å parkere på tvers.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 30. juli 2021, klokken 10:32
Da vil det være en del ladepunkter som ikke kan benyttes pga. ulik plassering av ladeport. Forhåpentligvis unngår vi i det minste at noen begynner å parkere på tvers.
Da ender vi opp med en utnyttelsesgrad av ladepunkter på 60% i rushtiden som jeg har observert på mange ladestasjoner rundt om kring. Det er dyrt å skulle bygge opp så mye ekstra kapasitet. I tillegg vil jo ikke rushtidsfunksjonen fungere, man vil jo aldri ha høy belastning på stasjonene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 30. juli 2021, klokken 10:32
Tror det mest sannsynlige er at Tesla rett og slett lar det bli opptil kundene hvordan de parkerer. Da vil det være en del ladepunkter som ikke kan benyttes pga. ulik plassering av ladeport. Forhåpentligvis unngår vi i det minste at noen begynner å parkere på tvers.

Forutsatt at det blir nye stolper med lengre kabler er jeg helt enig at det er unødvendig å regulere parkering. Med dagens stolper og kabler derimot må mange parkere på tvers, og hvis alternativet er å stå i lange køer et annet sted antar jeg at mange mennesker er såpass egoistiske at de faktisk gjør det og blokkerer tre ladere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

En ting jeg merker meg som er litt irriterende er at både Teslabjørn og andre slår temmelig bombastisk fast at Teslaeiere generelt er negative til åpning av SuC.

Det er for det første feil. Det er en temmelig stor gruppe som ikke bryr seg, noen som er veldig positive og noen som er positive men har synspunkter. Til slutt er det en ikke uvesentlig gruppe som er negative og noen av disse er det ut fra rent egoistisk egeninteresse.

Det Teslabjørn gjør er å gi teslahaterne/mislikerne argumenter de ikke burde få. Han fremstår som en representant for Tesla og gir inntrykk av å være nøytral på en måte som da legitimerer fordommer mot Tesla.

Synes både denne og andre tråder på forumet viser en mye mer nyansert holdning, med få reelle motstandere.

Rosstopher

Jeg er Tesla-eier og ikke negativ til åpning da jeg vet at Tesla skjønner hvor viktig SuC er for bilsalget deres, og dermed regner jeg med at de åpner på en måte som ikke forulemper oss veldig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Woods

Selv er jeg ikke særlig positiv til denne nyheten. Det kommer antageligvis bli mer kø grunnet treg ladehastighet og folk som fikler med appen.

Håper jeg tar feil. Det er uansett interresant at det blir Tesla som får orden på infrastrukturen i Norge. Ionity er en vits for alle reiser nord for Trondheim, og særdeles få aktører tilbyr >50 kW. Sånn sett er det jo fint. Ionity er forøvrig en vits uansett hvor du er i Norge, med sine usedvanlig få ladestolper pr stasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Woods på fredag 30. juli 2021, klokken 20:34
Håper jeg tar feil. Det er uansett interresant at det blir Tesla som får orden på infrastrukturen i Norge. Ionity er en vits for alle reiser nord for Trondheim, og særdeles få aktører tilbyr >50 kW. Sånn sett er det jo fint. Ionity er forøvrig en vits uansett hvor du er i Norge, med sine usedvanlig få ladestolper pr stasjon.
I Finnmark har Ishavsveien imponert meg. Mange 175 Kw ladere. De 3 vi prøvde virket med en gang.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

amrois

Ja, Ionity har overraskende få plasser per stasjon, men de aller fleste som lader der øaderraskt, så det sirkulerer godt. Så langt i ferien har vi ladet 4 ganger på Ionity og aldri opplevd kø. Dette har vært på stasjoner langs E39 og E18, med stor ferietrafikk.
ID4 Pro Perf Tech

automat

Sentralt i første fase av utbyggingsplanene er Teslas beslutning om å åpne sitt ladenettverk for andre.
– Tesla snakket mye om nye tjenester nå som de skal slippe inn veldig mange flere i sitt nett, hvordan de skal prise, hvordan appen skal fungere, og om planene om å bygge veldig mange flere ladepunkter – og litt mer spredt enn før. Det var interessant, sier Rotevatn.

https://motor.no/aktuelt/luftet-frustrasjonen-med-ladeoperatorene/206881?fbclid=IwAR31Npefg-9AdBM1drLtFWOmg0XQJ377foaXv6aRW-Y4uCIxjtZcLWakcwU
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bmw2002

Musk har sagt at de regner med å åpne i Europa neste måned. Spennende å se om Norge blir blant de første landene eller ikke.

OhmPaPa

Sitat fra: bmw2002 på fredag 03. september 2021, klokken 21:24
Musk har sagt at de regner med å åpne i Europa neste måned. Spennende å se om Norge blir blant de første landene eller ikke.

Ryktene sier de lar Nederland være prøvekanin.

DagfinnN

#71
Dette er muligens kjent for mange, men sikkert ikke alle.
Legger ved skjermklipp fra superlader på Dombås. Slik info får man med å trykke på superlader symbolet for aktuell lokalisasjon på kartet i bilen.
I tillegg til info om antall ladere, ledig ladere og eventuelle noen som er ute av drift, kommer super info om priser.
Legg merke til skjermbildet som viser prisen i forhold tid på dagen (mørk strek), sammen prisen før og etter. Jeg var der ca 15:30
Et eksempel til etterfølgelse. Slettes ikke håpløse priser heller.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

THE

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:43
Dette er muligens kjent for mange, men sikkert ikke alle.
Legger ved skjermklipp fra superlader på Dombås. Slik info får man med å trykke på superlader symbolet for aktuell lokalisasjon på kartet i bilen.
I tillegg til info om antall ladere, ledig ladere og eventuelle noen som er ute av drift, kommer super info om priser.
Legg merke til skjermbildet som viser prisen i forhold tid på dagen (mørk strek), sammen prisen før og etter. Jeg var der ca 15:30
Et eksempel til etterfølgelse. Slettes ikke håpløse priser heller.
Får de som lader ikke-Tesla samme info i appen? Jeg får kun opp antall ladere, og hvor mange som er ledige, samt ikon som viser servicetilbudet på ladestasjonene, ikke noe om pris, i appen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Tok en kjapp kikk i appen og prisene ligger der de (sjekket Ullevål).
Antall ledige båser, maks effekt, inngangskode på service-tilbud, oversikt over hva som tilbys på lokasjonen, hurtigvalg for navigering til laderen, priser etc.
Prisene ligger nederst og kan ekspanderes for utvidet info.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#74
Sitat fra: THE på fredag 03. februar 2023, klokken 08:35
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:43
Dette er muligens kjent for mange, men sikkert ikke alle.
Legger ved skjermklipp fra superlader på Dombås. Slik info får man med å trykke på superlader symbolet for aktuell lokalisasjon på kartet i bilen.
I tillegg til info om antall ladere, ledig ladere og eventuelle noen som er ute av drift, kommer super info om priser.
Legg merke til skjermbildet som viser prisen i forhold tid på dagen (mørk strek), sammen prisen før og etter. Jeg var der ca 15:30
Et eksempel til etterfølgelse. Slettes ikke håpløse priser heller.
Får de som lader ikke-Tesla samme info i appen? Jeg får kun opp antall ladere, og hvor mange som er ledige, samt ikon som viser servicetilbudet på ladestasjonene, ikke noe om pris, i appen.

Ikke veldig intuitiv den appen, synes jeg. Mulig jeg ikke kan det nok men, ser ut som at:
Du må på en måte ut av "bilen" i appen. Det nytter ikke å se på kartet i Plassing inne på bilen i appen. Du må ut på "Lad en bil som ikke er Tesla" og inn på det kartet for å se prisene for ikke-Teslaer. Dessverre klarer jeg ikke å finne priser på lading for Teslaer i appen. I så fall må jeg ut i selve bilen på navigasjonen der. Go figure.....de klarte å sende en Tesla forbi månen...ja faktisk de....sånn ca...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA