Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#105
Sitat fra: Jon65 på torsdag 12. august 2021, klokken 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 10:57
Dekk24-dekkene får altså litt smalere sporvidde enn originalt.

Ikke helt riktig dette, sporvidde regnes fra senter på dekk/felg slik at hvis originalt innpress er 45mm og Dekk24 felgene har 40mm innpress så øker sporvidden med 10mm.  (hvilket er innafor siden maks endring uten godkjennelse er 15mm).

Det var ikke Dekk24-dekkene jeg sa var ulovlige. Det var tsportline-dekkene som hadde 35...altså at dekkene stakk for langt ut enn originalt (18mm). Jo høyere offset, jo nærmere chassi blir ytterkanten på dekket. At Dekk24-felgene var 1" smalere gjorde at sporvidden på dem var smalere.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 10:19
Det står litt stille i hodet mitt nå, men mindre innpress betyr at hjulet kommer lengre ut, ikke sant? Altså de "Uberturbine"-hjulene har ET40 mot ET45 originalt. Da vil de komme 5 mm lengre ut, noe som delvis hjelper på at de er smalere enn originalt (utseendemessig)?

Mindre innbress betyr at de kommer 5mm lenger ut, dersom bredden er lik. Men siden de felgene er 25,4mm smalere så flyttes centerlinjen 12,7mm, sånn at de i realiteten kommer ca 8mm lenger inn...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:01
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 10:19
Det står litt stille i hodet mitt nå, men mindre innpress betyr at hjulet kommer lengre ut, ikke sant? Altså de "Uberturbine"-hjulene har ET40 mot ET45 originalt. Da vil de komme 5 mm lengre ut, noe som delvis hjelper på at de er smalere enn originalt (utseendemessig)?

Mindre innbress betyr at de kommer 5mm lenger ut, dersom bredden er lik. Men siden de felgene er 25,4mm smalere så flyttes centerlinjen 12,7mm, sånn at de i realiteten kommer ca 8mm lenger inn...

Jepp det var det jeg mente. 8mm lengre inn er bedre enn 13 mm lengre inn. Dekket er såvidt jeg har forstått original bredde, så det vil komme 5 mm lengre ut. Bedre for å hindre kantkjøring av felg og sikkert OK utseendemessig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 12:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:01
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 10:19
Det står litt stille i hodet mitt nå, men mindre innpress betyr at hjulet kommer lengre ut, ikke sant? Altså de "Uberturbine"-hjulene har ET40 mot ET45 originalt. Da vil de komme 5 mm lengre ut, noe som delvis hjelper på at de er smalere enn originalt (utseendemessig)?

Mindre innbress betyr at de kommer 5mm lenger ut, dersom bredden er lik. Men siden de felgene er 25,4mm smalere så flyttes centerlinjen 12,7mm, sånn at de i realiteten kommer ca 8mm lenger inn...

Jepp det var det jeg mente. 8mm lengre inn er bedre enn 13 mm lengre inn. Dekket er såvidt jeg har forstått original bredde, så det vil komme 5 mm lengre ut. Bedre for å hindre kantkjøring av felg og sikkert OK utseendemessig.

Grunnen til at jeg er litt opptatt av dette er at jeg kjøpte 3. parts vinterdekk til Model 3, og fikk noen ferdig utfreset til Performance, og gode greier, men da jeg hadde montert de på så så det ganske rart ut da særlig bakhjulene var langt fra å komme ut til skjermen. Men dette var 8,0X18/40 5-114,3 CB 64,1-70,1 med 235/45R18 dekk.

Aner ikke hvordan avstanden til akslingsflaten fra ytterkant skjerm er på Model Y vs Model 3, men vil jo håpe å slippe at det blir for ille, selv om Model 3'en dermed slapp å sprute grus på dørene om vinteren, siden de var så smale. Har jo heller ikke lyst til å begynne å dille med "staggered" oppsett med bredere hjul bak...
Tesla Model Y                         2021-

Bidda

Sitat fra: FrTr på torsdag 12. august 2021, klokken 11:44
Hos meg står det nå følgende under oversikt:
Long Range firehjulsdrift
Pearl White lakk
19'' Gemini Wheels
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
** 19" Gemini Wheels - betyr det da at vinterdekk er lagt til, eller er dette sommerdekkene ?
Du har ikke fått lagt til vinterhjul, blir egen linje og tekst som sier noe om pigg/piggfritt
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 11:09
Denne er fin i stedet for å regne selv: https://www.willtheyfit.com/

Ja, den der var genial. Til og med en tegning som illustrerer forskjellene. Med like brede dekk så vil gjerne selve dekket stikke like langt ut på begge hjulene, selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket.
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Jon65 på torsdag 12. august 2021, klokken 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 10:57
Dekk24-dekkene får altså litt smalere sporvidde enn originalt.

Ikke helt riktig dette, sporvidde regnes fra senter på dekk/felg slik at hvis originalt innpress er 45mm og Dekk24 felgene har 40mm innpress så øker sporvidden med 10mm.  (hvilket er innafor siden maks endring uten godkjennelse er 15mm).

Det var ikke Dekk24-dekkene jeg sa var ulovlige. Det var tsportline-dekkene som hadde 35...altså at dekkene stakk for langt ut enn originalt (18mm). Jo høyere offset, jo nærmere chassi blir ytterkanten på dekket. At Dekk24-felgene var 1" smalere gjorde at sporvidden på dem var smalere.

Jeg tror du misforstår hva sporvidde er. Du snakker om avstand mellom ytterkant felg, det er ikke sporvidden. Sporvidden måles mellom senter på felgen og den blir ikke smalere men bredere. (Men avstanden mellom ytterkant felg som du tydeligvis snakker om blir smalere.)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jon65 på torsdag 12. august 2021, klokken 12:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Jon65 på torsdag 12. august 2021, klokken 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 10:57
Dekk24-dekkene får altså litt smalere sporvidde enn originalt.

Ikke helt riktig dette, sporvidde regnes fra senter på dekk/felg slik at hvis originalt innpress er 45mm og Dekk24 felgene har 40mm innpress så øker sporvidden med 10mm.  (hvilket er innafor siden maks endring uten godkjennelse er 15mm).

Det var ikke Dekk24-dekkene jeg sa var ulovlige. Det var tsportline-dekkene som hadde 35...altså at dekkene stakk for langt ut enn originalt (18mm). Jo høyere offset, jo nærmere chassi blir ytterkanten på dekket. At Dekk24-felgene var 1" smalere gjorde at sporvidden på dem var smalere.

Jeg tror du misforstår hva sporvidde er. Du snakker om avstand mellom ytterkant felg, det er ikke sporvidden. Sporvidden måles mellom senter på felgen og den blir ikke smalere men bredere. (Men avstanden mellom ytterkant felg som du tydeligvis snakker om blir smalere.)

Ja, det var nok feil begrep jeg brukte der. Var ytterkant til ytterkant-vidde jeg mente.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Da har jeg "placed my bet" på felger. Ble fra en reklame fra "willtheyfit"-nettstedet som geear tipset om, altså linket fra stedet hvor de hadde den geniale kalkulatoren.
Så blir det bare å skaffe Continental VikingContact 7 (piggfrie) og 4000 kroner i bluetooth-dekktrykkmålere...
Omregnet til norske kroner, og når en plusser på mva, så blir det ca 14625, som selvfølgelig er alt for mye for bare felger....men, men....satser på å ha de i mange år...og så synes jeg de ser ut akkurat som jeg vil ha dem, med rett størrelse, og så tok jeg 40 i offset, så de kommer litt ut, og så veier de bare 11,7 kg, så når jeg blir gammel og grå så er de lettere å skifte på bilen, pluss at en sparer et par tideler på aksen...men forbruket er nok ikke fantastisk på så åpne, sikkert...vet ikke...
Så får jeg håpe driten passer, og at dekkverkstedet ikke skraper av all malingen når de skal knekke på dekket...

Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:41
Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 11:09
Denne er fin i stedet for å regne selv: https://www.willtheyfit.com/

Ja, den der var genial. Til og med en tegning som illustrerer forskjellene. Med like brede dekk så vil gjerne selve dekket stikke like langt ut på begge hjulene, selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket.

Vil bare påpeke for å unngå misforståelser at dekkene er lagt inn feil sted på screenshottet ditt. Altså Dekk24-felgen kommer lengre unna fjæringa og stikker mindre ut, ikke motsatt som det står i teksten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 14:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:41
Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 11:09
Denne er fin i stedet for å regne selv: https://www.willtheyfit.com/

Ja, den der var genial. Til og med en tegning som illustrerer forskjellene. Med like brede dekk så vil gjerne selve dekket stikke like langt ut på begge hjulene, selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket.

Vil bare påpeke for å unngå misforståelser at dekkene er lagt inn feil sted på screenshottet ditt. Altså Dekk24-felgen kommer lengre unna fjæringa og stikker mindre ut, ikke motsatt som det står i teksten.

Vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke nevnt noe om avstand til fjæringa, da det ikke er viktig for meg. Jeg skrev "selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket", som er det samme som du skriver. Da mener jeg ut mot utsiden...siden det er den bredere felgen til Tesla som når lengst ut. Screenshotet ser og helt riktig ut for meg.
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:41
Med like brede dekk så vil gjerne selve dekket stikke like langt ut på begge hjulene, selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket.
Hvis du mener at dekket stikker like langt ut i hjulhuset mot skjermen på begge hjulene er nok ikke det korrekt. Hvis du endrer fra ET45 til ET40 og beholder samme dekkbredde så vil hele dekket flytte seg 5mm utover og ytterkant av dekket vil altså komme 5mm lenger ut. (Men det kan godt hende det er nok plass på innsiden av skjermen og at denne lille endringen er helt uproblematisk)

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 15:25
Vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke nevnt noe om avstand til fjæringa, da det ikke er viktig for meg. Jeg skrev "selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket", som er det samme som du skriver. Da mener jeg ut mot utsiden...siden det er den bredere felgen til Tesla som når lengst ut. Screenshotet ser og helt riktig ut for meg.

Se på den lilla boksen i screenshottet. Det står at de nye felgene kommer nærmere fjæringen og lengre ut, men det er jo de originale felgene som gjør det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 16:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 15:25
Vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke nevnt noe om avstand til fjæringa, da det ikke er viktig for meg. Jeg skrev "selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket", som er det samme som du skriver. Da mener jeg ut mot utsiden...siden det er den bredere felgen til Tesla som når lengst ut. Screenshotet ser og helt riktig ut for meg.

Se på den lilla boksen i screenshottet. Det står at de nye felgene kommer nærmere fjæringen og lengre ut, men det er jo de originale felgene som gjør det.

Alt det grønne er Tesla-felgene (som er originale fra Tesla), som er i New-boksen.

Alt det oransje er Dekk24-felgene, som er existing-felgene.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#119
Sitat fra: Jon65 på torsdag 12. august 2021, klokken 16:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 12:41
Med like brede dekk så vil gjerne selve dekket stikke like langt ut på begge hjulene, selv om felgen ikke stikker like langt ut på Dekk24-dekket.
Hvis du mener at dekket stikker like langt ut i hjulhuset mot skjermen på begge hjulene er nok ikke det korrekt. Hvis du endrer fra ET45 til ET40 og beholder samme dekkbredde så vil hele dekket flytte seg 5mm utover og ytterkant av dekket vil altså komme 5mm lenger ut. (Men det kan godt hende det er nok plass på innsiden av skjermen og at denne lille endringen er helt uproblematisk)

Dekkbredden er lik, mens felgbredden er 1" i forskjell.
Siden Dekk24-felgen er smalere tenker jeg at dekket buler litt mer ut, ok kompenserer litt for at felgen på Dekk24 ikke går like langt ut på utsiden.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA