Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

T3

Bestilt min Y uten vinterdekk.

Tenker å kjøpe sommerfelger og kryssbytte gemini
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=159999

Går det an å bruke gemini felgene over på denne dekk dimensjonen 255/45/19 19x8,5 ?
og bruke 19x9,5 gemini felger på 19x8,5 dekk?

geear

Bilen leveres med 255/45-19" og pakken du ser på leveres med 255/45-19", så du har vel svaret ditt der.

T3

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:43
Bilen leveres med 255/45-19" og pakken du ser på leveres med 255/45-19", så du har vel svaret ditt der.

Var mer spm rundt forskjellig tommer

T3

#363
Hvis jeg kryssbytter så vil jeg har 9,5" på sommerdekkene og 8,5" på vinterdekkene ved kjøp av disse. https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=159999


Fra megahjul.
https://www.megahjul.com/nb/content/tesla-model-y-felger-vinterhjul-og-dekk?utm_source=front_page&utm_medium=banner&utm_content=tesla-s&utm_campaign=home_banner

255/45R19 dekk på 19x9.5 felger er helt feil spør du en fagmann. Det skal være 19x8.5 er svaret og man viser til STRO-normen som lovdata i Norge viser til.
Skal man ha 19-tommere på Model Y så er 19x8.5 felg med 245/50R19 mest anbefalt. Skal man ha best mulig vintergrep uavhengig av felgdimensjon, så er dimensjonen 235/55R18 på 18x8'' felg beste løsning. Det bruker vi på egen firmabil. Sett med ingeniørbriller og måleutstyr så er et et 255/45R19 vinterdekk helt uten drenering montert på 19x9.5 den mest ugunstige løsningen man kan tenke seg. Når felgen også er 19x9.5'' bred, så breddes dekket ytterligere ut (dekkstrekk) slik at bilen blir ytterligere mer ''gokart'' i kjøreegenskapene, og ingen god løsning for nordiske veier.

Er det veldig stor forskjell på 9,5" og 8,5" ? på vinter
og hvordan er det med 245/50/19 8,5" ? er det innafor å bruke på gemini felgene?

geear

#364
Sitat fra: T3 på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:29
Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:43
Bilen leveres med 255/45-19" og pakken du ser på leveres med 255/45-19", så du har vel svaret ditt der.

Var mer spm rundt forskjellig tommer
Ja, men du spør om du kan flytte originaldekkene som er 255/45-19", fra en 9,5x19" felg, til en 8,5x19" felg, som også er levert med 255/45-19". Når både 8,5 og 9,5 er levert med 255/45-19" så sier det seg vel selv at det går?

Jeg har forøvrig 265-dekk på 11,25" felg på en annen bil. Går helt fint det og, men ville nok sett ganske dumt ut på en familiebil, så svaret er selvfølgelig at det du spør om går helt fint, men avhenger av hvilke egenskaper du ønsker deg. Ulempen med 255-bredde på en 9,5" felg er at det er litt mye dekkstrekk, og 255 på en 8,5 blir litt mer ballong, men ingen krise. Det som også er dumt med smalere felg er at hjulene kommer lenger inn i hjulbuen. I dette tilfellet så har felgen ET40, som er 5 mm mindre enn originalt, og derfor kommer felgen 1" delt på to (hver side av anleggsflata) og så minus de 5mm i endret innpress, altså 25,4 / 2 = 12,7 - 5 mm = 7,7 mm lenger inn enn originalt, så det er ikke krise. Endring på 5mm på hver side er også innenfor lovlig.

Edit: Har selv gått for 255/40-20" på 9x20" felg med ET40. Grei mellomting.

elhansen

Jeg ser også på disse: Khan SF Turbin 8,5"X19-5/114,3 ET40 Semi Forged Mat Black (955 Kg) Tesla Model 3/Y OE Fitment.
Skjønner at flere tenker at 8,5" er ok, men hva betyr et 40 vs et 45 som vel er Orginalt på Gemini?


geear

Det er innpresset, avstanden fra senter av felg til anleggsflata, i millimeter. Positiv ET betyr at anleggsflata ligger lenger ute enn senter av felgen, negativ ET betyr at den ligger lenger inne. ET 0 vil si at anleggsflata står i senterlinja til felgen.

Med andre ord:

En 8,5" felg er 1", eller 25,4 mm, smalere enn den originale på 9,5". Halvparten av dette vil komme på hver side av senterlinja, altså 12,7 mm. Med ET40 i stedet for 45, så vil anleggsflata stå 5 mm lenger inn enn på originalfelgen (som igjen betyr at senter på felgen vil stå 5 mm lenger ute i hjulbuen enn på originalfelgen, altså endrer du sporvidde med 10 mm). Når man legger dette sammen så betyr det at ytterkant av felgen vil sitte 12,7 - 5 = 7,7 mm lenger inn i hjulbuen enn den originale felgen. Lovlig endring av sporvidde er 15 mm per aksling, altså 7,5 mm per hjul. Så dette er innafor.

elhansen

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:39
Det er innpresset, avstanden fra senter av felg til anleggsflata, i millimeter. Positiv ET betyr at anleggsflata ligger lenger ute enn senter av felgen, negativ ET betyr at den ligger lenger inne. ET 0 vil si at anleggsflata står i senterlinja til felgen.

Med andre ord:

En 8,5" felg er 1", eller 25,4 mm, smalere enn den originale på 9,5". Halvparten av dette vil komme på hver side av senterlinja, altså 12,7 mm. Med ET40 i stedet for 45, så vil anleggsflata stå 5 mm lenger inn enn på originalfelgen (som igjen betyr at senter på felgen vil stå 5 mm lenger ute i hjulbuen enn på originalfelgen, altså endrer du sporvidde med 10 mm). Når man legger dette sammen så betyr det at ytterkant av felgen vil sitte 12,7 - 5 = 7,7 mm lenger inn i hjulbuen enn den originale felgen. Lovlig endring av sporvidde er 15 mm per aksling, altså 7,5 mm per hjul. Så dette er innafor.

Takk. Tror jeg må skrive ut dette for det var imponerende godt forklart.

Kjeks1

#368
Noen som har bestemt seg for vinterdekk til Performance?
Ser på de medfølgende 21" 255/275 som sannsynligvis håpløse for nordnorske vinterveier.

Vurderer 20" eller 19" i verste fall. Er det sånn at alt passer på? 8,5 eller 9 bredde går greit? Da og blir vel 255/40 på 20" eller 255/45 på 19"?

Skjønner at ET må tilpasses felgbredde. Men er vi sikre på at P-bremsene får plass i en 19" fra feks kahn eller ph?

Edit: Vurderer Khan Turbin 9"X20-5/114,3 ET40 Mat Black fra dekk24, med conti 7 og tpms.

k1

#369
Vurderer akkurat de samme selv. Evt 19". (Nei, det var Uberturbine jeg kikket på.)
Ser på div. forum og youtube at TMYP i US at det ikke skulle være noe problem med de størrelsene. Om Khan felgen passer er jo egentlig bare å stikke innom butikken når jeg har fått bilen, men skulle det være noen grunn til at denne skiller seg såpass ut at det skulle være noe problem?

Edit: Ser jeg blandet Khan turbine og Uberturbine.

Kjeks1

Regner med at 20" passer, mer usikker på om alle 19" passer. Men sikkert de fleste, ref flere videoer på YouTube fra usa.

Men vil 9x20 ET40 være lovlig bak på YP? Ser endring av sporvidde vil bli 16mm da. Er vel 1mm for mye..  :P


Tesla P85D

Bestilt me 21" vinter. Er nok kanskje ikke det mest optimale, men tror nok største utfordringen blir på sørpe føre. På skikkelig vinterføre tror jeg dem vil fungere veldig bra. Blir det helt ubrukelig så vil jeg skifte dem ut. Men har troen på at dem blir å fungere fint.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

k1

#372
Du blir sikkert kvitt dem hvis du ikke vil ha dem. Om de er ubrukelige som vintersett, så ka jo noen bare sette sommerdekk på dem.
Vurderer å kvitte meg med selv 21" überturbine sommer, og gå ned til 20" induction for sommer også, for komfortens skyld. Satser på at noen er interessert i å bytte - la oss se.
Og vinter er det nok de fra Khan i 20" Uberturbine som frister mest. Ser megahjul har noen ZAX turbine også som ikke ser så ille ut på skjerm - men må nesten se dem ved bil før jeg klarer å bestemme meg.

Edit: Ser jeg blandet Khan turbine (som Geear har) og Uberturbine.

geear

Kjørte 255 foran og 275 bak på X, var helt uproblematisk. Litt mer gummi der, men festet var helt fint. Derfor kjører jeg 255/40-20 på Y nå (samme settet som Kjeks1 nevner). Man mister litt fjæring i dekksidene, som er en komfortsak, men håpløst og ubrukelig (festemessig) er det ikke.

Tesla P85D

Sitat fra: geear på lørdag 05. februar 2022, klokken 18:48
Kjørte 255 foran og 275 bak på X, var helt uproblematisk. Litt mer gummi der, men festet var helt fint. Derfor kjører jeg 255/40-20 på Y nå (samme settet som Kjeks1 nevner). Man mister litt fjæring i dekksidene, som er en komfortsak, men håpløst og ubrukelig (festemessig) er det ikke.

Tror nok det vil funke helt fint med 21" slik du beskriver. Eneste jeg kunne tenkt meg var piggdekk i stede for piggfritt... i utgangspunktet synes jeg piggfritt er best, utfordringen min er en veldig bratt gårdsvei som er litt trasig å kjøre ned når det er is/speik... så vurderer å bytte til 21" pigg dekk etterhvert.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA