Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tmn på mandag 20. september 2021, klokken 20:20
Har kjørt på R3 i to vintre nå og synes de er fine jeg. Kan føles litt myke. Ellers ikke mye å utsette på dem egentlig. Prøver conti i år siden så mange sverger til dem. Usikker på om jeg kommer til å merke mer enn at den kanskje er fastere i fisken?

Kan jo være at Tesla har valgt veldig brede felger (9,5" bredde på felg til 255mm dekk) for å lage en "stretch" for at ikke dekk skal føles for myke sidesvis, sånn at hvis folk går for 8" eller 8,5" på like brede dekk så får en gjerne litt "mykere" følelse...men kanskje det og hjelper på støy...? Tror uansett 255-dekk hjelper godt på mot for mye sidebevegelse.

CVC7 har nok et litt finere mønster enn Goodyear Ultragrip, og CVC7 har mye finere mønster enn Nokian Hekkan R3. Er nok det støyforskjellen bygger mest på. CVC7 var både veldig stille og veldig gode på TM3P (selv om jeg hadde litt for smale og gjemte felger inni hjulbuen), så satser på at de gjør susen på TMY og.

Fordelen med R3 er vel at de er litt grovere for de som skal inn på hytter uten å gidde å måke osv, om jeg har forstått det riktig.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. september 2021, klokken 23:14
Sitat fra: tmn på mandag 20. september 2021, klokken 20:20
Har kjørt på R3 i to vintre nå og synes de er fine jeg. Kan føles litt myke. Ellers ikke mye å utsette på dem egentlig. Prøver conti i år siden så mange sverger til dem. Usikker på om jeg kommer til å merke mer enn at den kanskje er fastere i fisken?

Kan jo være at Tesla har valgt veldig brede felger (9,5" bredde på felg til 255mm dekk) for å lage en "stretch" for at ikke dekk skal føles for myke sidesvis, sånn at hvis folk går for 8" eller 8,5" på like brede dekk så får en gjerne litt "mykere" følelse...men kanskje det og hjelper på støy...? Tror uansett 255-dekk hjelper godt på mot for mye sidebevegelse.

CVC7 har nok et litt finere mønster enn Goodyear Ultragrip, og CVC7 har mye finere mønster enn Nokian Hekkan R3. Er nok det støyforskjellen bygger mest på. CVC7 var både veldig stille og veldig gode på TM3P (selv om jeg hadde litt for smale og gjemte felger inni hjulbuen), så satser på at de gjør susen på TMY og.

Fordelen med R3 er vel at de er litt grovere for de som skal inn på hytter uten å gidde å måke osv, om jeg har forstått det riktig.

That is why I put the Hankook Summer tires on the new black Monaco rims with 8.5 impress. They sit much nicer on those.

The Continental VC7 are now mounted on the stock Gemini. They handle the strech better with 9.5 impress.

I talked with several dekk senters and all of them said the same thing. They were shocked/surprised as to why Tesla had chosen 9.5impress for 255 tires. Especially for Summer tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:22
I talked with several dekk senters and all of them said the same thing. They were shocked/surprised as to why Tesla had chosen 9.5impress for 255 tires. Especially for Summer tires.
Leita litt etter en kalkulator på nett som viser felgstørrelser for ulike dekkdimensjoner, og fant denne:
https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-rim-size-calculator
Her ser man tydelig at 9.5 tommer er max for denne dekkdimensjonen ::)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:04
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:22
I talked with several dekk senters and all of them said the same thing. They were shocked/surprised as to why Tesla had chosen 9.5impress for 255 tires. Especially for Summer tires.
Leita litt etter en kalkulator på nett som viser felgstørrelser for ulike dekkdimensjoner, og fant denne:
https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-rim-size-calculator
Her ser man tydelig at 9.5 tommer er max for denne dekkdimensjonen ::)
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Yes with stretching, not optimal. They all said that 8,5impress is the optimal and recommended dimension for 255 tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:04
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:22
I talked with several dekk senters and all of them said the same thing. They were shocked/surprised as to why Tesla had chosen 9.5impress for 255 tires. Especially for Summer tires.
Leita litt etter en kalkulator på nett som viser felgstørrelser for ulike dekkdimensjoner, og fant denne:
https://www.tyresizecalculator.com/tyre-wheel-calculators/wheel-rim-size-calculator
Her ser man tydelig at 9.5 tommer er max for denne dekkdimensjonen ::)

9,5" er max anbefalt bredde for 255 dekk. Altså det anbefales å bruke mellom felg med bredde mellom 8" og 9,5". Litt underlig om en haug med dekksenter blir sjokkerte over at Tesla leverer dekk på anbefalt felgbredde.

Når det er sagt kjøpte jeg vinterdekk i samme dimensjon som originalt, men med 9" brede felger. Det ser mye bedre ut IMO, og da kommer dekket litt utenfor felgen i stedet for motsatt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jon65

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:10
Når det er sagt kjøpte jeg vinterdekk i samme dimensjon som originalt, men med 9" brede felger. Det ser mye bedre ut IMO, og da kommer dekket litt utenfor felgen i stedet for motsatt.
Og det ser enda bedre ut etter noen måneder i forhold til en 9,5" felg som vil gi mer kantkjøring.

geear

Jeronan, 8,5 er felgbredde, ikke innpress... Innpresset er avstand fra senterlinje felg til anleggsflata på felgen, og det forteller (sammen med felgbredde) hvor en felg plasserer seg inni hjulbuen. Avhengig av hvilken bil den monteres på.

Tror nok heller ikke at noen blir sjokket av 255-dekk på en 9,5 felg. Jeg har 265/35-18" dekk på 11,25" felg på ene bilen...

Jeronan

Sitat fra: geear på tirsdag 21. september 2021, klokken 14:43
Jeronan, 8,5 er felgbredde, ikke innpress... Innpresset er avstand fra senterlinje felg til anleggsflata på felgen, og det forteller (sammen med felgbredde) hvor en felg plasserer seg inni hjulbuen. Avhengig av hvilken bil den monteres på.

Tror nok heller ikke at noen blir sjokket av 255-dekk på en 9,5 felg. Jeg har 265/35-18" dekk på 11,25" felg på ene bilen...

That is really "stretching" it though.  :-X :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:24
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:10
Når det er sagt kjøpte jeg vinterdekk i samme dimensjon som originalt, men med 9" brede felger. Det ser mye bedre ut IMO, og da kommer dekket litt utenfor felgen i stedet for motsatt.
Og det ser enda bedre ut etter noen måneder i forhold til en 9,5" felg som vil gi mer kantkjøring.

Nei huff. Jeg har bestemt meg for ikke å kantkjøre felgene på Yen. Jeg kantkjørte begge felgene på høyre side på dag to som Model S-eier (men ingen flere ganger etter det på to år).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

norsedons

Er det noko form for problem/lite gunstig å putte vinterdekk på Inductionfelgane som bilen kjem med?
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

geear

Kommer helt an på hva slags egenskaper du ønsker deg, noen syns nok at 255/40-20 er for stivt til vinterbruk, men ingen tekniske problemer med det, nei.

NordicMaster

Kan noen anbefale en pakke med dekk og felg til en TMY uten pigger? Bor i Oslo og kjører for det meste på bar vei. Setter komfort og lav støy høyt. Vil helst ha noe i mørkegrått.

Jeronan

Sitat fra: NordicMaster på torsdag 23. september 2021, klokken 11:37
Kan noen anbefale en pakke med dekk og felg til en TMY uten pigger? Bor i Oslo og kjører for det meste på bar vei. Setter komfort og lav støy høyt. Vil helst ha noe i mørkegrått.

Check out Dekk Sjekk in Askim. They have the best offers so far.

19inch rims (various options) + Continental VC7 = 21.990 NOK. I went with matt black Monaco rims and put the Hankook summer tires on it and then put the Continental winter tires on the stock Gemini rims.

Another alternative if you drive mostly in and around Oslo, is going with Good Year Ultragrip Ice 2. They are a bit better in slush/wet snow and rain conditions(wet roads).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

Noen som har anelse hvordan det er mulig å få kjøpt dekktrykksensorene rett fra Tesla?

Radial

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 23. september 2021, klokken 17:58
Noen som har anelse hvordan det er mulig å få kjøpt dekktrykksensorene rett fra Tesla?

Send en e-post til nærmeste SC, så får du de der.
Kjøpte mine i går, rett over 3k for 4stk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA