Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beskyttelse av Model Y

Startet av YesThatsMe, søndag 18. juli 2021, klokken 19:48

« forrige - neste »

YesThatsMe

Det er en del som får bilene sine snart. Norge er kjent for salting og strøing av veier i vinterhalvåret som setter sitt preg på både lakk og karroseri.

Så jeg ble nysgjerrig og lurer på om noen av dere har tenkt på å beskytte deres bil ved hjelp av PPF film, keramisk forsegling, understellbehandling og lignende? NAF har vel ikke testet Y-en enda så det er usikkert om understellet er bedre beskyttet enn model 3.

Utdyp gjerne hvorfor den spesifikke løsningen ble valgt.

Klykken

Skvettlapper. Ellers jevnlig TLC i form av vask (ukentlig hvis været tillater det) og polering (årlig) etterfulgt av hybridvoks type Fusso eller det jeg har for hånden.

Understellsbehandling knekker garantien på berørte deler, så det utgår såfremt bilen har garanti enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thalgar

Veldig viktig med skvettlappar og ppf framfor bakhjula. Masse rapportar om lakkskadar frå folk utan.
Model Y LR Quicksilver, 2023

trykkertor

Skvettlapper foran og bak, full understellsbehandling med hulrom og keramisk forsegling her i gården.

Counterpointer

Jeg har kjørt over 50 k km med Model 3 uten skvettlapper og uten ppf, men med god kjeramisk forsegling (Kamikaze). Bilen ser meget bra ut all over.

Vår andre Model 3 er foliert med vanlig 3M folie, og den har fått en del steinsprutmerker både ved hjul og litt i front/speil.

Vi kjører mest på Østlandsområdet.

YesThatsMe

Skvettlapper tenker jeg er obligatorisk, etter å ha sett noen youtube videoer.
Tenker å legge på keramisk beskyttelse også (i steden for PPF da crypto reisen har bremset kraftig den siste tiden). Sjekker Kamikaze som Counterpointer nevnte.

Når det gjelder antirust - ja, jeg har lest om at garantien kan frafalle, og det er akkurat det jeg ikke blir klok på. I følge TOCN skal det gå fint å behandle bilen med Fluid Film:

''Vi har imidlertid ikke erfart at noen Tesla-eiere har mistet rustgarantien som følge av antirustbehandling. Tvert imot har flere Teslaforhandlere anbefalt dette.''
https://www.tocn.no/medlemsfordeler-antirustbehandling/#more-16000

Radial

Anti-rust fra Mercasol, skvettlapper og en PPF på bakdørene...samt litt folie der jr alltid tråkker på kanalen🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: YesThatsMe på mandag 19. juli 2021, klokken 18:48
Når det gjelder antirust - ja, jeg har lest om at garantien kan frafalle, og det er akkurat det jeg ikke blir klok på. I følge TOCN skal det gå fint å behandle bilen med Fluid Film:

Les Tesla sin rust garanti ved siden av til eksempel Mercasol sin garanti.
Ikke tvil for meg i hvert fall. Mercasol tilbyr langt mer trygghet.

Kwick

Vurderer helfoliering... men synes det blir litt vel kostbart.
Fått ca pris på 22.500 for standard folie. Så kommer det nok en del tillegg.
Keramisk har jeg ikke sjekket pris på enda.
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

YesThatsMe

Sitat fra: Kwick på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:27
Vurderer helfoliering... men synes det blir litt vel kostbart.
Fått ca pris på 22.500 for standard folie. Så kommer det nok en del tillegg.
Keramisk har jeg ikke sjekket pris på enda.

Hvilken type folie film er snakk om da? 3M eller PPF fra xpel?

Kwick

Sitat fra: YesThatsMe på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:24
Sitat fra: Kwick på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:27
Vurderer helfoliering... men synes det blir litt vel kostbart.
Fått ca pris på 22.500 for standard folie. Så kommer det nok en del tillegg.
Keramisk har jeg ikke sjekket pris på enda.

Hvilken type folie film er snakk om da? 3M eller PPF fra xpel?

Tror det er 3M, men er usikker.
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

antohagg

Hvor er dette? Vurderer fokusering og hadde vært flott med noen rekomendasjoner på seriøse steder som gjør et godt jobb.

Kwick

Sitat fra: antohagg på fredag 30. juli 2021, klokken 23:08
Hvor er dette? Vurderer fokusering og hadde vært flott med noen rekomendasjoner på seriøse steder som gjør et godt jobb.


Tenker du på leverandører i Stavanger da?  :)
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA