Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri kjemi på mic Y

Startet av Roppen, lørdag 17. juli 2021, klokken 22:40

« forrige - neste »

Roppen

Hei,

Torque news hevder at LG starter å produser ny batteri kjemi for y fra Juli måned. Lg er så langt jeg vet produsent for mic Y. Torque news hevder det er ncma (nikel, cobalt,magnesium og aluminium) Noen som vet noe mer? Spent på kapasiteten. :-) og om det blir levert til Europa nå

Handyman

Foreløpig er det ingen bekreftet info om bilene som sendes til europa har LGs eksiterende NCM eller de nye NCMA er på plass.
Det antas at bilen er på to båter som som forlot Shanghai 7, og 11. juli. Det kan derfor hende at NCMA er i bilene dersom de starte fra 1. juli. Blir spennende å se.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Om de starter produksjon i Juli så er vel sannsynligheten for at ihvertfall første last har denne tett på 0%. Er ganske mange ledd fra at de begynner å rulle og pakke batterier til bilen har gjennomgått sluttkontroll. Første lasten gikk fra Kina 11/7. Er vel også versert endel bilder som viser stort antall TMY som har stått lagret en stund utenfor fabrikken.

Handyman

Sitat fra: Sandvika på søndag 18. juli 2021, klokken 10:52
Om de starter produksjon i Juli så er vel sannsynligheten for at ihvertfall første last har denne tett på 0%. Er ganske mange ledd fra at de begynner å rulle og pakke batterier til bilen har gjennomgått sluttkontroll. Første lasten gikk fra Kina 11/7. Er vel også versert endel bilder som viser stort antall TMY som har stått lagret en stund utenfor fabrikken.
Hva som starter i juli er usikkert ut fra de artiklene jeg har lest.
Noen antyder at det er levering av råvarene til celleproduksjonen som starter i juli, andre antyder at det er produksjon av bilene med de nye batteripakkene. Det er betydelig forskjell. Noen som har funnet noen "sikre" kilder på hva som er fasiten?
Siden det gjelder Tesla, tror jeg at det kan være at bilene leveres med NCMA siden de som oftest ikke slipper slike nyheter før  (eller like før) de er på plass i bilene av frykt for at salget av utgått teknologi stopper. Det er lov å håpe, men man bør nok iforberedes seg på at bilene kommer med NCM for ikke å bli skuffet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thob

Sitat fra: Handyman på søndag 18. juli 2021, klokken 11:23
Sitat fra: Sandvika på søndag 18. juli 2021, klokken 10:52
Om de starter produksjon i Juli så er vel sannsynligheten for at ihvertfall første last har denne tett på 0%. Er ganske mange ledd fra at de begynner å rulle og pakke batterier til bilen har gjennomgått sluttkontroll. Første lasten gikk fra Kina 11/7. Er vel også versert endel bilder som viser stort antall TMY som har stått lagret en stund utenfor fabrikken.
Hva som starter i juli er usikkert ut fra de artiklene jeg har lest.
Noen antyder at det er levering av råvarene til celleproduksjonen som starter i juli, andre antyder at det er produksjon av bilene med de nye batteripakkene. Det er betydelig forskjell. Noen som har funnet noen "sikre" kilder på hva som er fasiten?
Siden det gjelder Tesla, tror jeg at det kan være at bilene leveres med NCMA siden de som oftest ikke slipper slike nyheter før  (eller like før) de er på plass i bilene av frykt for at salget av utgått teknologi stopper. Det er lov å håpe, men man bør nok iforberedes seg på at bilene kommer med NCM for ikke å bli skuffet.

Er det noen som vet hva ncma-batteriene tilfører/er bedre på enn ncm-batteriene? Eller håper bare folk på ny kjemi fordi det er noe nytt?

tornaldo

Høyere energitetthet=Større batteri.

Men i praksis vil trolig dette ha veldig lite å si. Man kan potensielt  spare noen minutt om man skal reise over lange distanser. Eventuelt slippe å lade, hvis man akkurat rekker frem med 3-5 kWh ekstra tilgjengelig.

De færreste kjører på de marginene, så ville ikke tenkt så mye på dette, med mindre man har spesielle behov.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på søndag 18. juli 2021, klokken 13:25
Høyere energitetthet=Større batteri.

Men i praksis vil trolig dette ha veldig lite å si. Man kan potensielt  spare noen minutt om man skal reise over lange distanser. Eventuelt slippe å lade, hvis man akkurat rekker frem med 3-5 kWh ekstra tilgjengelig.

De færreste kjører på de marginene, så ville ikke tenkt så mye på dette, med mindre man har spesielle behov.
Mulighet for større kapasitet, ikke større batteri ;-)
Om Tesla øker kapasiteten, eller bare sparer pengene ved å beholde samme kapasitet, det vet nok ikke mange enda.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Thob på søndag 18. juli 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Handyman på søndag 18. juli 2021, klokken 11:23
Sitat fra: Sandvika på søndag 18. juli 2021, klokken 10:52
Om de starter produksjon i Juli så er vel sannsynligheten for at ihvertfall første last har denne tett på 0%. Er ganske mange ledd fra at de begynner å rulle og pakke batterier til bilen har gjennomgått sluttkontroll. Første lasten gikk fra Kina 11/7. Er vel også versert endel bilder som viser stort antall TMY som har stått lagret en stund utenfor fabrikken.
Hva som starter i juli er usikkert ut fra de artiklene jeg har lest.
Noen antyder at det er levering av råvarene til celleproduksjonen som starter i juli, andre antyder at det er produksjon av bilene med de nye batteripakkene. Det er betydelig forskjell. Noen som har funnet noen "sikre" kilder på hva som er fasiten?
Siden det gjelder Tesla, tror jeg at det kan være at bilene leveres med NCMA siden de som oftest ikke slipper slike nyheter før  (eller like før) de er på plass i bilene av frykt for at salget av utgått teknologi stopper. Det er lov å håpe, men man bør nok iforberedes seg på at bilene kommer med NCM for ikke å bli skuffet.

Er det noen som vet hva ncma-batteriene tilfører/er bedre på enn ncm-batteriene? Eller håper bare folk på ny kjemi fordi det er noe nytt?
NCMA bruker mindre cobolt, men utfordringen har vært at aluminiumen de bruker utvider seg ved varmel og det er ikke gunstig.
Mye av utviklingen på batterifronten har som mål å spare råmaterialer og penger, ikke nødvendigvis for å få så mye "bedre" batterier. Flere ganger har det jo vist seg at den gamle tekonlogien var bedre på alle måter, men den var enten for dyr, eller ugunstig for klima- og/eller miljø.
Hvor bra NCMA er vil vise seg når de har vært i markedet en stund. Men her på forumet virker det som at mange vil ha "det siste" koste hva det koste vil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Aksel B-Olsen

Noen som har hørt noe om batteri type nå?

Slowpokes


Electric cars in Norway

#10
Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Aksel B-Olsen på søndag 01. august 2021, klokken 08:00
Noen som har hørt noe om batteri type nå?

Ja det blir litium ion batteri.

Ja det er slik... jeg lurer på om Elon nevner noe om dette på "Tesla ai dagen" den 19. august?

Lenke til mer info:

https://electrek.co/2021/07/29/elon-musk-tesla-ai-day-august-19/

Handyman

#11
Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Aksel B-Olsen på søndag 01. august 2021, klokken 08:00
Noen som har hørt noe om batteri type nå?

Ja det blir litium ion batteri.
Spørsmålet er vel om det blir NCM eller den nyere NCMA. Det er vel enda uklart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Roppen

Kanskje mulig å lese ut av vin nummer med Teslavindecoder for noen som har mottatt vin?

twinpeaks

Sitat fra: Roppen på søndag 01. august 2021, klokken 15:51
Kanskje mulig å lese ut av vin nummer med Teslavindecoder for noen som har mottatt vin?

Det var noen i Tyskland som hadde gjort det. Men det kommer bare fram at det er Lithium-batteri, ikke nærmere spesifisert om NCM eller NCMA. Bare Fe-batteriet som brukes på standard range (Model 3+Y) ville gi et annet kode i VIN.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA