Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard autopilot. Hva består det av?

Startet av beyma, lørdag 17. juli 2021, klokken 10:25

« forrige - neste »

beyma

Heisann.

Bestilte MY i 2019 uten autopilot, men nå har jeg gått med standard autopilot.

Men klarer ikke å finne ut hva dem gjør.

daktari

AP har standard adaptiv cruise, med styringshjelp. Kan også bruke bare ACC.

EAP har i tillegg semi-automatisk filskift (på motorvei), parkeringsassistent og summon (fjernstyring frem/rygging fra app).

FSD bør ikke kjøpes men abonneres på. Gir ingen ekstra saker i Norge nå.

EAP burde kunne legges til uten mva. før utlevering, av kundebehandler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PKEllefsen

Fordelen med å kjøpe FSD fremfor å abonnere vil jo være: 1. prisen vil øke når betaversjonen fra usa kommer til Norge 2. Slippe MVA som kommer om man kjøper ved et senere tidspunkt

Må være innstilt på å vente 6 - 12 måneder da før FSD beta kommer til Norge (eller kanskje til og med et par år), så det er ikke en umiddelbar gode akkurat.

Når FSD betaen er klar for Norge vil den kunne håndtere bykjøring, rundkjøringer, parkering osv.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Otkristo

Sitat fra: PKEllefsen på lørdag 17. juli 2021, klokken 13:45
Fordelen med å kjøpe FSD fremfor å abonnere vil jo være: 1. prisen vil øke når betaversjonen fra usa kommer til Norge 2. Slippe MVA som kommer om man kjøper ved et senere tidspunkt

Må være innstilt på å vente 6 - 12 måneder da før FSD beta kommer til Norge (eller kanskje til og med et par år), så det er ikke en umiddelbar gode akkurat.

Når FSD betaen er klar for Norge vil den kunne håndtere bykjøring, rundkjøringer, parkering osv.
Det er genialt å kunne abonnere når vi skal på langtur om sommeren. Resten av året her på Vestlandet går det helt fint med standars Autopilot tenker jeg.

daktari

Sitat fra: PKEllefsen på lørdag 17. juli 2021, klokken 13:45
Fordelen med å kjøpe FSD fremfor å abonnere vil jo være: 1. prisen vil øke når betaversjonen fra usa kommer til Norge 2. Slippe MVA som kommer om man kjøper ved et senere tidspunkt

Må være innstilt på å vente 6 - 12 måneder da før FSD beta kommer til Norge (eller kanskje til og med et par år), så det er ikke en umiddelbar gode akkurat.

Når FSD betaen er klar for Norge vil den kunne håndtere bykjøring, rundkjøringer, parkering osv.
Dessverre helt usannsynlig at FSD beta kommer til EU innen 12 måneder. Kanskje 3-5 år er mer sannsynlig. Det er et veldig dyrt veddemål.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Det er ingenting i regelverket som forhindrer Norge og land i EU å tillate FSD Beta hvis de vil.
Elon har sagt at Norge (og Canada) er de neste som skal få FSD Beta. Siden Norge er et land som gir mye reklame når det gjelder elbil, så er det ikke usannsynlig  at at det kommer en versjon tilpasset våre trafikkregler innen 12 måneder.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på lørdag 17. juli 2021, klokken 15:26
Det er ingenting i regelverket som forhindrer Norge og land i EU å tillate FSD Beta hvis de vil.
Elon har sagt at Norge (og Canada) er de neste som skal få FSD Beta. Siden Norge er et land som gir mye reklame når det gjelder elbil, så er det ikke usannsynlig  at at det kommer en versjon tilpasset våre trafikkregler innen 12 måneder.
Dessverre helt usannsynlig.  Nå tweeter Musk om at man skal ha FSD beta v 10 OG v11 før man slipper en downloadknapp for FSD beta. Han nevner ikke EU.

Et naturlig estimat på å trene ett eller flere NN på nytt er minst 4-6 måneder. Samle data, merke data (gjøres manuelt), trene NN, kjøre simuleringer, justere NN, så shadow mode, ny runde, så deploy. Musk sier derimot "roughly 1 måned" hva nå det betyr, men alle skjønner det ikke stemmer.

Så da er det nærmere ett år før v11, kanskje kommer da FSD knappen i USA. Så kan de lage kjøreregler for EU eller fortsette med forbedringer i USA, men hva er mest sannsynlig?

De er nå 56 måneder etter FSD lansering høsten 2016, da var det 3-6 måneder før det var klart. Det var jo bare løgn viser det seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Han sier kanskje v10, garantert v11. Videre starter de jo ikke med blanke ark når de skal begynne på andre lands, svært mange av corner-casene vil være universelle. Mye data er jo samlet inn allerede fra alle land. Vi vet heller ikke om det allerede kjører noen rundt med en norsk beta-versjon allerede. Utviklingstakten til Tesla blir bare gjettinger, den kan både aksellerere og retardere, avhengig av mange faktorer.
Poenget er at det er mange ukjente faktorer, og det eneste som er sikkert er at vi her på forumet ikke kan si noe sikkert;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på søndag 18. juli 2021, klokken 09:04
Han sier kanskje v10, garantert v11. Videre starter de jo ikke med blanke ark når de skal begynne på andre lands, svært mange av corner-casene vil være universelle. Mye data er jo samlet inn allerede fra alle land. Vi vet heller ikke om det allerede kjører noen rundt med en norsk beta-versjon allerede. Utviklingstakten til Tesla blir bare gjettinger, den kan både aksellerere og retardere, avhengig av mange faktorer.
Poenget er at det er mange ukjente faktorer, og det eneste som er sikkert er at vi her på forumet ikke kan si noe sikkert;)
Ja, men vi kan jo ikke stole noe på det han twitrer om FSD. 95% stemmer ikke. Så hvorfor skal dette plutselig snu nå?
Men ingen av oss vet, det er et veddemål, hvor en god del faktorer taler for ytterligere flere års forsinkelser.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#9
 ;D :D :o

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: daktari på søndag 18. juli 2021, klokken 11:15
Men ingen av oss vet...
Det er vi enige i, og dermed også enige i at det ikke er «helt usannsynlig» :)
Det var mange som mente det var helt usannsynlig at det kom TMY til Norge i år, samt mye annet som har angått Tesla. Tesla har i mange tilfeller motbevist slike påstander. Når det gjelder FSD, så har de så langt skuffet, og jeg skjønner godt at mange er skeptisk til nye «lovnader», men jeg blir ikke veldig overrasket hvis de plutselig leverer FSD Beta i Norge ila. året. (Men heller ikke overrasket hvis de ikke gjør det:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitatmen jeg blir ikke veldig overrasket hvis de plutselig leverer FSD Beta i Norge ila. året. (Men heller ikke overrasket hvis de ikke gjør det:)
Enig hvis man helgarderer, og gir hans tidsbestemte løfter uendelig tidsperspektiv  :D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Jeg tror ikke Elon hadde hatt så masse energi hvis han ikke kunne forholde seg til tid som en relativ faktor 🤣
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Hadde vært interessant å se hvor mange av tidsestimatene/lovnadene til Musk/Tesla som faktisk overholdes.  :laugh:

Motorwatt

#14
Kommer bare på én i farten, og det var da TMY ble levert noe tidligere enn estimert. Og det ble utnyttet for alt hva det var verdt. Men så kommer alle de løftene som fremdeles ikke er levert, og noen av disse er flere år gamle.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA