Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan skal man rent praktisk utsette levering for å få bil fra Berlin

Startet av Carlito, lørdag 17. juli 2021, klokken 09:07

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Handyman på lørdag 17. juli 2021, klokken 11:30Min bestemt oppfatning er at 4680 er veien til laver kostnader (og konkurransefortrinn), og at målet ikke først og fremst er modeller med lengre rekkevidde.

De nye cellene med tilhørende kjemi osv. gir både lavere pris og bedre rekkevidde.

Det betyr ikke at Model Y fra Berlin vil få noe særlig annerledes pris eller rekkevidde med det første. For det første koster det jo en del å sette i gang produksjon, og for det andre kan det godt være etterspørselen er så stor at Tesla velger å sikre seg høyere marginer på bilene når de først kan.

lirekassa

Tar Tesla forbehold om at de kan endre prisen før Berlin-bilene kommer, eller får man beholde samme pris fra 2019?

GOS

Sitat fra: lirekassa på torsdag 29. juli 2021, klokken 23:32
Tar Tesla forbehold om at de kan endre prisen før Berlin-bilene kommer, eller får man beholde samme pris fra 2019?

Slik avtalen er skrevet så tar Tesla forbehold ved at om du ikke tar i mot bilen når de er klar til å levere (+ 1 uke) så anser de at de kan levere bilen til andre. Du er da på bar bakke og kan ikke forvente samme pris på annen bil.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lirekassa

Sitat fra: GOS på fredag 30. juli 2021, klokken 06:23
Sitat fra: lirekassa på torsdag 29. juli 2021, klokken 23:32
Tar Tesla forbehold om at de kan endre prisen før Berlin-bilene kommer, eller får man beholde samme pris fra 2019?

Slik avtalen er skrevet så tar Tesla forbehold ved at om du ikke tar i mot bilen når de er klar til å levere (+ 1 uke) så anser de at de kan levere bilen til andre. Du er da på bar bakke og kan ikke forvente samme pris på annen bil.

Det er jo sedvane med pris fra bestillingspris også, ikke noe Tesla strengt tatt er nødt til å etterfølge. Lurer bare på om flere har fått løfte om samme pris om de velger å utsette.

tornaldo

De som bestilte Model S før nyttår i fjor, har vel ikke fått beholde prisen på refresh/facelift.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lirekassa

Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 23:46
De som bestilte Model S før nyttår i fjor, har vel ikke fått beholde prisen på refresh/facelift.

Godt poeng, men her var det også mange som spekulerte og bestilte rett før.

Sandvika

Sitat fra: lirekassa på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:21
Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 23:46
De som bestilte Model S før nyttår i fjor, har vel ikke fått beholde prisen på refresh/facelift.

Godt poeng, men her var det også mange som spekulerte og bestilte rett før.
Også er det noe sånt som 95% ny bil...

tornaldo

Sitat fra: Sandvika på lørdag 31. juli 2021, klokken 09:17
Sitat fra: lirekassa på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:21
Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 23:46
De som bestilte Model S før nyttår i fjor, har vel ikke fått beholde prisen på refresh/facelift.

Godt poeng, men her var det også mange som spekulerte og bestilte rett før.
Også er det noe sånt som 95% ny bil...

Som tysk Model Y da.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lirekassa

Sitat fra: tornaldo på lørdag 31. juli 2021, klokken 22:49
Sitat fra: Sandvika på lørdag 31. juli 2021, klokken 09:17
Sitat fra: lirekassa på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:21
Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 23:46
De som bestilte Model S før nyttår i fjor, har vel ikke fått beholde prisen på refresh/facelift.

Godt poeng, men her var det også mange som spekulerte og bestilte rett før.
Også er det noe sånt som 95% ny bil...

Som tysk Model Y da.

Som skal gi økte marginer for selskapet, i alle fall på sikt.

electrip

Noen som vet om det er mulig å vente på MIG-utgaven eller utsette leveranse hvis man allerede har fått VIN (i kildekode), men ikke avtalt utleveringstidspunkt?

Thob

Sitat fra: FrTr på lørdag 14. august 2021, klokken 11:21
Hva ville dere valgt?  MIC som er  produsert i et par år på fabrikken, eller MIG første halvåret i fra fabrikken..
Jeg er veldig usikker om jeg skal vente..

Jeg og. Er veldig sikker på at det er mindre trøbbel med mic Y som kommer nå enn tidlig mig Y. Men så har man jo de andre potensielle oppsidene med mig Y (batteri, farger, mere utstyr? Etc) vanskelig å vite hva som er fornuftig

Otkristo

Sitat fra: FrTr på lørdag 14. august 2021, klokken 11:21
Hva ville dere valgt?  MIC som er  produsert i et par år på fabrikken, eller MIG første halvåret i fra fabrikken..
Jeg er veldig usikker om jeg skal vente..
Min plan er å nyte MIC bilen nå,  og bytte over til MIG når spec er kraftig forbedret ( les:rekkevidde/ladehastighet).
Så får vi se hvor lang tid det tar :)

Otkristo

Sitat fra: FrTr på søndag 15. august 2021, klokken 13:18
Sitat fra: Otkristo på lørdag 14. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: FrTr på lørdag 14. august 2021, klokken 11:21
Hva ville dere valgt?  MIC som er  produsert i et par år på fabrikken, eller MIG første halvåret i fra fabrikken..
Jeg er veldig usikker om jeg skal vente..
Min plan er å nyte MIC bilen nå,  og bytte over til MIG når spec er kraftig forbedret ( les:rekkevidde/ladehastighet).
Så får vi se hvor lang tid det tar :)

Vurderer muligens det samme men jeg har ingen erfaring med kjøp av nybil/ny elbil.
Sikkert vanskelig å svare på - men hvor mye regner du med å tape på et slikt bytte?
Altså best guess på verditap 1,5-2 år ?
Blir ikke billig nei 😆Vanskelig å si, men tipper 10-15% på 2 år.
Vi får se hvor fort Tesla får opp produksjonen, og hvordan etterspørselen blir i Europa. Hvis etterspørsel blir større enn tilbudet kan bilens verdi holde seg bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA