Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Motorwatt

Sannsynligheten er definitivt størst for ditt alternativ  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Prisene i morgen skyldes vel at det genereres mer elektrisk energi fra vind enn Danmark og Tyskland trenger selv disse timene, så Norge kan importere billig. Uten utenlandskablene ville nok strømprisene i Norge vært ganske jevne over døgnet, men høye når det er lite vann i magasinene, under tørkeperioder og ved streng kulde. I snitt blir nok ikke strømprisene i Norge veldig påvirket av import/eksport. Det blir uansett feil å sammenligne årets strømpriser med 2020 som hadde eksepsjonelt lave priser. Sammenligner vi med 2019 så er det ikke spesielt unormale priser nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rollep

Man trenger ikke å være professor for å skjønne hvordan det vil gå med strømprisene fremover.

Nå som hele EU skal elektrifiseres i stadig raskere tempo samtidig som kullkraft, gasskraft og kjernekraft skal fases ut kommer dagens forholdsvis lave priser snart være et minne blott.

Rollep

Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 18:23
Der aktuelle Durchschnittspreis in Deutschland für 1 kWh Strom liegt bei 31,89 Cent/kWh (Januar 2021).
(Gjeldende gjennomsnittspris i Tyskland for 1 kWh elektrisitet er kr. 3.33 / kWh (januar 2021)).

I snitt betaler en tyske husholdning kr. 39.600.- pr. år.
Da er de allerede i den situasjonen at det koster like mye å kjøre hjemmeladet elbil som å kjøre dieselbil.

Med tanke på tysk kjøremønster så vil det også bli mye hurtiglading som fort koster 5-6 kr/kWt, ikke rart det går trått med elbilsalget  ;)

DagfinnN

Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 13:24
Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 18:23
Der aktuelle Durchschnittspreis in Deutschland für 1 kWh Strom liegt bei 31,89 Cent/kWh (Januar 2021).
(Gjeldende gjennomsnittspris i Tyskland for 1 kWh elektrisitet er kr. 3.33 / kWh (januar 2021)).

I snitt betaler en tyske husholdning kr. 39.600.- pr. år.
Da er de allerede i den situasjonen at det koster like mye å kjøre hjemmeladet elbil som å kjøre dieselbil.

Med tanke på tysk kjøremønster så vil det også bli mye hurtiglading som fort koster 5-6 kr/kWt, ikke rart det går trått med elbilsalget  ;)
Koster en liter diesel/bensin under 10 kr. i Tyskland?
Regnestykke: Modell 3 forbruk ca 1,5 kw/t = ca 5 kroner i strøm pr. 10 km
Fossil: 0,5 pr mil = 5 kroner pr. 10 km.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Roy Aasen

#20
Bruker vi det regnestykket, så er det ikke noe å lure på:

Ta dieselvogna, mye mer stressfritt.

Kommer innom kort tid til å kvitte meg med elbil og kjøper ny diesel istedet.

arthur

Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 12:56
Man trenger ikke å være professor for å skjønne hvordan det vil gå med strømprisene fremover.

Nå som hele EU skal elektrifiseres i stadig raskere tempo samtidig som kullkraft, gasskraft og kjernekraft skal fases ut kommer dagens forholdsvis lave priser snart være et minne blott.

Så hvis du i dag kunne sikre deg strøm for fem år til en pris på 50 øre per kWt med alle påslag så ville du ha gjort det? Hvis ikke, hvorfor ikke? Du kan få det i dag!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 19. juli 2021, klokken 15:54
Bruker vi det regnestykket, så er det ikke noe å lure på:

Ta dieselvogna, mye mer stressfritt.

Kommer innom kort tid til å kvitte meg med elbil og kjøper ny diesel istedet.
Gjør som du vil, men det vil vi ikke vite noe om her. Dette er et elbilforum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 19. juli 2021, klokken 15:54
Ta dieselvogna, mye mer stressfritt.

Kommer innom kort tid til å kvitte meg med elbil og kjøper ny diesel istedet.
Jepp, hvem bryr seg om miljø eller klima.

Egen komfort er det viktigste av alt. Kan jo ikke finne på å løfte en finger for å gjøre ting bedre for andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 16. juli 2021, klokken 14:04
En annen konsekvens er at eksporten også tapper ned magasinene, som igjen også fører til høyere pris.
Selv med eksporten, startet vi året med rekordmye vann i magasinene. Det har vært mye tapping i første halvår, men ikke mer enn at fyllingsgraden var på nivå med et normalår. Når snøsmeltingen kom skikkelig i gang på forsommeren, har fyllingsgraden på nytt tatt seg opp mot høyere nivåer enn normalt.

Prisområde NO1 nedenfor:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

#25
Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 16. juli 2021, klokken 14:04
En annen konsekvens er at eksporten også tapper ned magasinene, som igjen også fører til høyere pris.
Selv med eksporten, startet vi året med rekordmye vann i magasinene. Det har vært mye tapping i første halvår, men ikke mer enn at fyllingsgraden var på nivå med et normalår. Når snøsmeltingen kom skikkelig i gang på forsommeren, har fyllingsgraden på nytt tatt seg opp mot høyere nivåer enn normalt.
«Høyere enn normalt» bør vel sees i perspektiv med at magasinene har vært tømt til historisk lave nivåer siste år (tiår?).

Når en er i fjellet og ser den historiske vannlinjen på diverse reservoarer så er jo den langt under der den har vært uansett temperatur og nedbørsmengde.






(Bilder for illustrasjon fra Google søk på vannreservoar)

Jeg tenker at fokuset til e-verkene og Statkraft er høyest mulig fortjeneste for kraftfôret, ikke stabil lav pris til forbruker. Eksporten går for full effekt når muligheten er der, det spares ikke for at vi skal kunne holde jevnere pris i perioder med import.

Slik jeg forstår tallene så har vi massiv (alt for stor etter mitt syn) eksport, men totalt så har vi omtrent en produksjon som tilsvarer forbruket. Og det er med kraftkrevende industri inkludert kryptovalutaprodusenter som har veldig gunstige betingelser fordi de bruker så enormt med strøm.

Edit; tydeliggjort posting

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:25
Og det er med kraftkrevende industri inkludert kryptovalutaprodusenter som har veldig gunstige betingelser fordi de bruker så enormt med strøm.
Vet vi noe om hvor mye som går med til industriell produksjon av kryptovaluta? IMO burde kraftkrevende industri straffes ekstra hardt med CO2 avgifter i utgangspunktet, og heller gjøre spesifikke unntak (f.eks hurtiglading, aluminiumsproduksjon, landstrøm etc).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#27
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:25
Når en er i fjellet og ser den historiske vannlinjen på diverse reservoarer så er jo den langt under der den har vært uansett temperatur og nedbørsmengde.
Bilde 1 og 2 du bruker er fra 2018, som var en spesielt tørr sommer (hhv Gravatn og Valevatn). Jeg trodde vi her diskuterte årets situasjon (og konsekvensen av at vi nå også har fått kabler til Tyskland fra 2020), og i så fall er ikke disse bildene relevante.

Bilde nr 3 er fra Steinbruvannet i 2013/2014, da vannet ble tappet ned for vedlikehold av demningen. Reguleringen av det vannet har ingenting med kraftprodusjon eller -eksport å gjøre. Bildet er derfor totalt irrelevant i denne sammenhengen.

Bilde nr 4 er fra Møsvatn i 1996, og viser at det var mye regulering av vannmagasinene også før eksportkablene kom.

Bilde nr 5 er fra Heggmovatnet i 2006. Det tilknyttede kraftverket (nær Bodø) ligger i kraftområde NO4, og er derfor veldig isolert fra eksportmarkedet (og har av samme grunn i dag 1/3 av strømprisen i lenger sør).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jalla

Ny rekord for produksjon av kraft.
Produksjonen av kraft var på 35,9 terawattime (TWh) i 2. kvartal 2021. Det er 1,9 prosent høyere sammenlignet med 2. kvartal året før, og det høyeste nivået som er registrert for dette kvartalet i statistikken, ifølge SSB.

Selv om vindkraften har hatt en betydelig vekst de siste årene, er det fortsatt vannkraft som dominerer. Vannkraft utgjorde 93,1 prosent, mens varme- og vindkraft utgjorde 1,2 og 5,7 prosent.

Det var også stor etterspørsel etter kraft og høye spotpriser på strøm i 2. kvartal som har bidratt til den høye kraftproduksjonen.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/20/195773870/ny-rekord-for-produksjon-av-kraft

Motorwatt

Prisen søndag var i 2-3 timer 95% billigere enn snittet den siste måneden. Hva var det som ble "slått av" i denne korte perioden? Var Tyskland strømløst?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA