Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jkirkebo på ons 20. mai 2026, kl. 09:29
Sitat fra: Counterpointer på tir 19. mai 2026, kl. 23:22Det er god pris. Men vanskelig å få lovlig vil jeg tro??

Så akkurat at Receell tar +150k for 75kWh husbatteri (som er celler fra et tilsvarende elbilbatteri......)

Heldigvis er det ikke behov for å åpne og bygge om elbilbatterier lengre. Battery Emulator kobles mellom elbilbatteriet og inverteren og oversetter all kommunikasjon slik at man kan bruke elbilbatteriet komplett inkl. BMS og alt annet.

https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator
Det betyr ikke at det automatisk er/blir godkjent i Norge! Det må ev. en elektriker godkjenne i enkeltvedtak, om ikke løsningen i seg selv må gjennom en godkjenning!

Tipper du vil slite med å finne en elektriker som vil installere dette hos noen, og stå for godkjenning av anlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på ons 20. mai 2026, kl. 12:28Det betyr ikke at det automatisk er/blir godkjent i Norge! Det må ev. en elektriker godkjenne i enkeltvedtak, om ikke løsningen i seg selv må gjennom en godkjenning!

Tipper du vil slite med å finne en elektriker som vil installere dette hos noen, og stå for godkjenning av anlegget.
Jo, men det kan jo gjøre det enklere for firma som Receel. Ta en ferdig batteripakke, pakke den litt inn og montere på batteri emulator (pussig navn BTW). I stedet for å demontere en batteripakke og bygge om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på ons 20. mai 2026, kl. 13:31
Sitat fra: RJK på ons 20. mai 2026, kl. 12:28Det betyr ikke at det automatisk er/blir godkjent i Norge! Det må ev. en elektriker godkjenne i enkeltvedtak, om ikke løsningen i seg selv må gjennom en godkjenning!

Jo, men det kan jo gjøre det enklere for firma som Receel. Ta en ferdig batteripakke, pakke den litt inn og montere på batteri emulator (pussig navn BTW). I stedet for å demontere en batteripakke og bygge om.
Helt klart, men da er det Receel som må stå for godkjenningen. Dog, tror de allerede har den programvaren de trenger for å bruke mot celler hentet fra slike batteripakker de åpner, for så å teste celler/moduler for å avgjøre hvilke som kan brukes og hvilke som må forkastes.

Men trodde poenget med å bruke dette opp mot batteriet det var lenket til, er at man ikke må involvere et eksternt firma for å "bygge" løsningen, men få en elektriker til å koble til en batteripakke fra bil som ikke brytes forseglingen på. Altså en mer hjemmesnekret løsning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på ons 20. mai 2026, kl. 09:29
Sitat fra: Counterpointer på tir 19. mai 2026, kl. 23:22Det er god pris. Men vanskelig å få lovlig vil jeg tro??

Så akkurat at Receell tar +150k for 75kWh husbatteri (som er celler fra et tilsvarende elbilbatteri......)

Heldigvis er det ikke behov for å åpne og bygge om elbilbatterier lengre. Battery Emulator kobles mellom elbilbatteriet og inverteren og oversetter all kommunikasjon slik at man kan bruke elbilbatteriet komplett inkl. BMS og alt annet.

https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator
Er det lovlig? Har fulgt han finnen som vel har laget dette og det ser fristende ut.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på ons 20. mai 2026, kl. 15:48Er det lovlig? Har fulgt han finnen som vel har laget dette og det ser fristende ut.
Alt som involverer å koble til spenninger over 48V er vel ulovlig. Selv om jeg jobbet med spenninger på over 1MV på nittitallet i mitt tidligere yrke...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tor 21. mai 2026, kl. 06:10
Sitat fra: Counterpointer på ons 20. mai 2026, kl. 15:48Er det lovlig? Har fulgt han finnen som vel har laget dette og det ser fristende ut.
Alt som involverer å koble til spenninger over 48V er vel ulovlig. Selv om jeg jobbet med spenninger på over 1MV på nittitallet i mitt tidligere yrke...
Jeg har aldri jobbet med det og har også den oppfatningen.

MEN, når en bruker en komplett elbilbatteri med en boks imellom er det jo veldig likt å lade en elbil!

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på tor 21. mai 2026, kl. 10:34
Sitat fra: turfsurf på tor 21. mai 2026, kl. 06:10
Jeg har aldri jobbet med det og har også den oppfatningen.

MEN, når en bruker en komplett elbilbatteri med en boks imellom er det jo veldig likt å lade en elbil!

Batteriet kobles rett til inverteren. Boksen i mellom er kun på kommunikasjonsledningene, som er CAN-bus og fullt lovlig å koble selv siden det er svært lav spenning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

chargedup

Joda, men kobling mellom batteri, inverter og strømnettet må gjøres av en elektriker. En elektriker vil (heldigvis) ikke gi samsvarserklæring på et skadet batteri fra huggern, en inverter og en CAN bus basert emulator (emulatoren som er et hobbyprosjekt uten ansvar, der de fleste hardware alternativene er fra Aliexpress uten CE godkjenning). Selv om man kjøper batteriet nytt fra bilprodusenten og bruker CE godkjent hardware, vil jeg tro de færreste elektrikere vil gi samsvarerklæring fordi emulatoren er et hobbyprosjekt med mye disclaimers.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på tor 21. mai 2026, kl. 12:29Joda, men kobling mellom batteri, inverter og strømnettet må gjøres av en elektriker. En elektriker vil (heldigvis) ikke gi samsvarserklæring på et skadet batteri fra huggern, en inverter og en CAN bus basert emulator (emulatoren som er et hobbyprosjekt uten ansvar, der de fleste hardware alternativene er fra Aliexpress uten CE godkjenning). Selv om man kjøper batteriet nytt fra bilprodusenten og bruker CE godkjent hardware, vil jeg tro de færreste elektrikere vil gi samsvarerklæring fordi emulatoren er et hobbyprosjekt med mye disclaimers.

Tipper at firmaet Elbilhjelpen ved elbilforum-bruker Electrolux kan gjøre masse sånne ting. Ser at han hadde brukt 100.000 på et 35 kWh husbatteri-løsning. Ser at det firmaet og er forhandler for husbatteri, så de er gjerne ikke like ivrige nå på å bruke bilbatteri uten at jeg har peiling på det. Sikkert verdt å spørre. Mener å huske at han har brukt Leaf-batteri tidligere.

Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA