Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 08. apr 2026, kl. 19:53Hva er feil? Jeg tror fortsatt at du ikke har skjønt hva disse traderne gjør.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hent-statkraft-sjefen-ut-av-skammekroken-og-gi-ham-skamros/o/5-95-994524

https://www.minerva.no/energi-statkraft-okonomi/risiko-i-statkraft/423511

https://www.dn.no/innlegg/statkraft/bonus/kraftmarkedet/bonuser-og-apenhet-i-statkraft/2-1-1688387

Nå var det egentlig om lønningene i Statkraft var knyttet opp til strømprisen vi diskuterte, noe de er siden bonusene har en del med overskudd i bedriften å gjøre.

Videre så ser jeg traderne i sammenheng med hele Statkrafts "Trading and Origination"-avdeling. De sitter å planlegger for hvordan de kan tyne flest kronestykker ut av vannkraften i Norge. Det er hele målet. De har absolutt ingen mål om å verne norske bedrifter. Det er ikke en del av regnestykket. Så når de kjører vannmagasinene langt ned mot rød sone så vet de at da får de godt betalt ved å eksportere (som 20TWh i fjor), og godt betalt av norske bedrifter i år, siden man nå har en "knapphet" på strøm, og ikke bare selger det til kompispris. Så Statkraft har ikke en "samfunnsøkonomisk" beregning, og ei heller en statsregnskapsberegning for Norge når de wheeler og dealer, på tross av at de er eid av staten. Dette er de fullt og helt åpne om. Mandatet deres er ikke å gjøre det som er best for Norge, men best for Statkraft.

Som en kan lese på en link ja la ut i går:
Vannkraftmagasinene har en veldig stor verdi, fordi man kan bestemme selv når man skal produsere. Både samfunnsmessige hensyn og bedriftsøkonomi taler for å styre produksjonen mot de tidspunktene det er størst behov for kraft.

Statkraft må derfor daglig beregne verdien av vannet vi har, sett opp mot fremtiden. Det lyder enkelt, men prognoser for den fremtidige vannverdien er en krevende, daglig vurdering av meteorologi og komplekse sammenhenger mellom tilbud og etterspørsel, på tvers av bransjer, land, energiformer, valutaer, skatter og avgifter.

For å løse denne oppgaven, har Statkraft et av Europas ledende analysemiljøer. De oppdaterer sine prisprognoser løpende, og traderne bruker dem i sitt arbeid i markedet. Samtidig er den daglige markedsinnsikten fra T&O-miljøet viktig input til fundamentalanalysen. Summen av dette legges til grunn for vår egen kraftproduksjon, der Statkraft løpende har levert resultater langt bedre enn markedet.

Ved utgangen av andre kvartal i år lå resultatene i snitt 10,5 prosent over systempris for de siste fem årene.

Vår vurdering er at T&O-aktiviteten er en viktig bidragsyter til optimal disponering av Statkrafts vannkraftproduksjon. Og verdien øker jo større og bredere inngrep selskapet har med markedet. Et svekket T&O vil etter alt å dømme skade verdien av vannkraften – det som mange kaller «arvesølvet», og som i statens eierskapsmelding fremheves som Statkrafts kjernevirksomhet.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

"Nå var det egentlig om lønningene i Statkraft var knyttet opp til strømprisen vi diskuterte, noe de er siden bonusene har en del med overskudd i bedriften å gjøre."

Jeg gir (deg) opp.

ToWalkOrDrive

Enig. Dette bærer ikke frukter. Når du etter 5660 enda ikke har lært hvordan du bruker "sitat"-knappen, så blir dette litt fånyttes.... her er forøvrig fra i går om "lønningene i Statkraft var knyttet opp til strømprisen", som du i dag har glemt at vi diskuterte.

Tesla Model Y                         2021-

arthur

Jeg kan bare gjenta meg selv; Du har enda ikke skjønt hva denne tradingen dreier seg om og hvordan det (ikke) påvirker negativt (høyere pris) den pris vi som kunder må betale for den stram vi får levert i våre stikkontakter.

Ser ikke noe poeng i å sitere laaaaange innlkegg hele tiden, men plukker heller bare ut, eksempelvis, den setning som er sentral i dine innlegg og som jeg kommenterer. At du ikke liker denne "metoden" lever jeg helt greit med, Ha en fortsatt fin aften!

Counterpointer

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kraftsystemet-bak-stromprisene-er-grunnleggende-feil/o/5-95-2972507

Ett debattinnlegg i Nettavisen som viser at det ikke er alle som går på bløffen om at strømprismaksimering med tilhørende bonuser ikke koster, men understreker poenget til ToWalk.

« Forskjellen ligger i ett ord som knapt nevnes i offentligheten, men som styrer hele prosjektet: Effektkjøring. Vannet holdes tilbake når strømmen er billig, og slippes løs når prisen er høy. Kort driftstid, maksimal uttelling. Dette er ikke energipolitikk, det er trading.»

Hele artikkelen er veldig relevant, og om en ikke liker atomkraft kan en bare bytte ut det med baseload. Dette støtter også en av mine kjepphester om at all vindkraft bør ha en vesentlig lagring i batterier, som gjør at de også kan bidra jevnt til baseload.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA