Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

"Strøm selges utenlands, gjerne til lav pris om så må, slik at en kan beholde knapphet og høy pris på hjemmemarkedet."

Kan du synliggjøre, eller dokumentere en slik påstand?

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Folk er sikkert lei av å høre om strømpriser nå som vi har Norgespris osv.
Men ganske sykt hva som nå skjer rundt det med datasenter. Nå blir det faktisk lovet bort strøm til datasenter over alt, og masse i kø, bare venter på nye vindmøller. Alle utenlandske vil ha en bit av "rimelig" norsk strøm.
Bare de siste dagene kan en lese om israelske "Green Mountain" som skal bygge datasenter på jæren, og bedt om hastebehandling fra kommunen at kommunen trenger vannanlegg for at Green Mountain skal ha vann til sprinkleranlegg.
Leser om Tau, hvor datasenteret der vil ha tomt av kommunen til å sette transformator på...osv... men ikke noe særlig fokus i det siste hvor mye de faktisk har lovet bort i forhold til f.eks. kapasitet.

Ser i Tau Datasenter-saken at de har behov for 95 MW, og at det tilsvarer 40.000 husstander, altså 421 husstander per MW. Lenger nede i saken kan en lese at datasentre har fått reservert 3480 MW. Ganger en det med 421 får en altså 1.465.263 husstander. En har altså lovet bort strøm til datasenter tilsvarende 56% av mengden alle husstander i Norge bruker!

I tillegg ligger datasentrene i kø for ytterligere 5.088 MW, altså 2.142.316 husstander. Da er en oppe i 3.607.579 husstander som er 138% av alle husstander som er i dag.

I tillegg er det altså hydrogen, batteri osv, sånn at samlet etterspørsel er 20739, altså 3,34 ganger så mye som dagens husstander bruker.

Men det verste her er jo at en allerede har lovet bort strøm tilsvarende 56% av det alle husstander i Norge bruker.

Det nest verste er at mange av datasentrene ikke utnytter spillvarme. Som Ertsmyra i Tonstad, Sirdal (Agder) så skal israelskeide fondets data-datterselskap bruke strøm tilsvarende 150.000 husstander på datasenter, og spillvarme tilsvarende 78.000 husstander skal bare slippes ut gjennom ventilasjonen med luftkjøling. Ingen krav fra kommunen eller andre myndigheter om fjernvarmeanlegg. Ingen konsekvensutredning. Ingen gransking om at varaordføreren har solgt  datasenteret til det israelsk-fonds-eide selskapet, som han selv er med på å godkjenne, og penger flyttes. Greenscale er for øvrig registrert i Irland som hovedkontor for å unngå norsk skatt.  På Tau er det lagt opp til fjernvarme-system, så det er tydeligvis mulig å få til.

Vidar_S

Jeg er en av de som er litt lei av å høre om strømpriser nå som vi har Norgespris, men jeg lurer mest på hvorfor man i artikkelen sammenligner effektbehovet til et datasenter med strømforbruket til husstander...

Mener artikkelforfatter egentlig å sammenligne med gjennomsnittseffektbehovet for en husstand (1 MW / 421 = 2375 W), er det et regnestykke i bakkant her for hvor mange MWh datasenteret reelt vil forbruke og man ser dette tilsvarer en haug med husstander eller har journalisten gått seg vill blant begrepene og enhetene?

Jeg antar det er antall MWh i reelt forbruk som vil få innvirkning på strømprisen selv om nettutbygginger for å kunne levere 95MW ekstra nok kan føre til en økning også i nettleie.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på tor 12. mar 2026, kl. 15:14Jeg er en av de som er litt lei av å høre om strømpriser nå som vi har Norgespris, men jeg lurer mest på hvorfor man i artikkelen sammenligner effektbehovet til et datasenter med strømforbruket til husstander...

Mener artikkelforfatter egentlig å sammenligne med gjennomsnittseffektbehovet for en husstand (1 MW / 421 = 2375 W), er det et regnestykke i bakkant her for hvor mange MWh datasenteret reelt vil forbruke og man ser dette tilsvarer en haug med husstander eller har journalisten gått seg vill blant begrepene og enhetene?

Jeg antar det er antall MWh i reelt forbruk som vil få innvirkning på strømprisen selv om nettutbygginger for å kunne levere 95MW ekstra nok kan føre til en økning også i nettleie.

Jeg forstår hvorfor de skriver antall husstander. Det er for å gi leseren et begrep på hvor mye det er. På samme måte som at en oppgir arealet de skal bygge ut i antall fotballbaner, selv om det heller ikke er en eksakt måleenhet. Men at f.eks. Ertsmyra /Sirdal blir beskrevet som å være 60 fotballbaner stort og 150.000 husstanders strømforbruk føler jeg er beskrivende. Jeg vil anta journalistene bruker maks tildelt effekt multiplisert med timer i året og regner det som forbruk i året, som deles på gjennomsnittlig forbruk i en husstand, og dermed får antall husstander. Når datasentrene får tildelt strøm er det i effekt.

At dette (datasenter-invasjon) fortsatt irriterer meg på tross av Norgespris er følgende:
- De driver fortsatt og sier man MÅ ha mer strøm, og MÅ ha flere vindmøller i hagene til folk. Så viser det seg at de selger strømmen billig til utenlandske datasenter
- De gir bort billig konsesjonsstrøm til utenlandsk datasenter slik at norske bedrifter, som har høyere personell-intensitet, mister tilgang på konsesjonsstrøm
- bedrifter har ikke Norgespris, så de må betale mer for strømmen når Norge må nettoimportere strøm om noen år, som presser produksjonskosten opp, som øker inflasjonen, som øker renten på huslånet mitt, og fører til økt arbeidsledighet siden konkurranseevnen svekkes.
- Norgespris vil tas vekk dersom strømbalansen mellom Norge og utlandet blir for dårlig, og/eller kostnaden for høy.

Counterpointer

Her støtter jeg ToWalk helhjertet. Det er åpenbart at det må settes grenser for tildeling av kraft til datasentre.
De har ett umettelig behov og flytter kostnader over til andre forbrukere.
RAMbrikke krisen er oppstått fordi en av de tre store produsentene av RAM har gått over til å kun levere til datasentre fordi de har dette umettelige behovet og nå sliter en med å få RAM til mobiltelefoner og andre elektroniske enheter.

Det å prøve å gjøre problemet mindre ved å si at effekt kan ikke direkte sammenlignes med forbruk, blir like dumt som å ikke forstå at effekt over tid = forbruk.

Det er helt åpenbart at ett datasenter ikke klarer å bruket all effekt, men de vil bruke enorme mengder med strøm på den oppetiden de har. Dette forbruket vil med strømbørsen vi har føre til høyere pris for alle som har nettleie og alle som påvirkes av strømprisen.

Ett biprodukt av mange datasentre kan vel bli at vi aldri får negative strømpriser, og dermed blir Norgespris enda mer lønnsomt....

turfsurf

Har nevnt det tidligere, storforbrukere (datasenter eller ikke) burde bli pålagt å bygge kraftforsyning tilsvarende det de ber om av effekt, og en realistisk nettleie som og dekker systemkostnader.

Problemet er at eneste realistiske alternativ for dette er kjernekraft, som jo møter veggen i sidrumpete Norge. Kunne jo bygget havvind, men da går vi fort tom for balansekraft.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Har vært diskusjon om Norgespris på nyhetene.
Påstås både det ene og det andre, hovedpoenget er at det koster mye for staten. Det de imidlertid ikke sier noe om er inntekter......... 😵�💫

I tillegg sies det ingenting om poenget at høy strømpris følges av høy gasspris.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 20. mar 2026, kl. 22:49Har vært diskusjon om Norgespris på nyhetene.
Påstås både det ene og det andre, hovedpoenget er at det koster mye for staten. Det de imidlertid ikke sier noe om er inntekter.........

I tillegg sies det ingenting om poenget at høy strømpris følges av høy gasspris.
Jobben til staten burde jo være å holde strømprisene lave både for private og bedrifter. Sånn sett skulle ikke staten tjent mye på salg av strøm uansett.

Er på tide at politikerne våkner og skjønner at tilgang på mye og billig energi er den viktigste nøkkelen til velstand og utvikling.

Ingen politiske oppgaver er viktigere enn dette, og allikevel har Støre gått ut og sagt at nordmenn må forvente å leve med europeiske strømpriser. Jeg hadde ikke felt en tåre om den mannen plutselig hadde forduftet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lør 21. mar 2026, kl. 07:28Jobben til staten burde jo være å holde strømprisene lave både for private og bedrifter. Sånn sett skulle ikke staten tjent mye på salg av strøm uansett.

Er på tide at politikerne våkner og skjønner at tilgang på mye og billig energi er den viktigste nøkkelen til velstand og utvikling.

Ingen politiske oppgaver er viktigere enn dette, og allikevel har Støre gått ut og sagt at nordmenn må forvente å leve med europeiske strømpriser. Jeg hadde ikke felt en tåre om den mannen plutselig hadde forduftet.

Helt enig i første og andre avsnitt 👍🏼

I forhold til siste avsnitt lurer jeg på hva alternativet er? Tviler på det er Rødt du vil ha inn i stedet, og de er de eneste som har reelt ønske om lav pris til forbruker og bedrifter 🤷🏻

Det er jo praktisk tverrpolitisk enighet om at det ikke skal være lave strømpriser. MDG og Venstre vil jo til og med ha vesentlig høyere strømpriser.🙈

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 21. mar 2026, kl. 07:52I forhold til siste avsnitt lurer jeg på hva alternativet er? Tviler på det er Rødt du vil ha inn i stedet, og de er de eneste som har reelt ønske om lav pris til forbruker og bedrifter
Det er grunnen til at jeg for første gang vurderte å stemme blankt ved siste valg.

Representativt demokrati har mange av de samme problemene som et autokrati, det er for mye makt som samles på for få hender, og misbruk av makt samt selvberikelse får ikke konsekvenser.

Man slutter å bry seg om hva som er best for de man representerer og jobber for egen makt, innflytelse og rikdom. Staten skal jobbe etter folkets vilje, den skal ikke bestemme for folket.

Den eneste modellen som er riktig er ala Sveits, selv om den og har sine svakheter.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lør 21. mar 2026, kl. 08:02Den eneste modellen som er riktig er ala Sveits, selv om den og har sine svakheter.

Sveits ja, da er du i hvert fall ikke interessert i lave strømpriser. Litt googling ga meg dette svaret:

"Strømprisen i Sveits for husholdninger er blant de høyeste i verden, med en estimert pris på rundt 0,395 USD per kWh (ca. 4,30 NOK per kWh) i juni 2025 ifølge GlobalPetrolPrices.com. Dette er betydelig høyere enn verdensgjennomsnittet, men prisene kan variere basert på leverandør og region. "
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sveits er generelt ett dyrt land, men de har helt andre forutsetninger enn Norge. Ett lite land, med få naturressurser.

Counterpointer

Sveits er vel kun for skattesky milliardærer/mangemillionærer?

Ett annerledes land med løsninger som ikke brukes andre steder da de har en del utfordringer ved seg.

De har også verdens høyeste konsentrasjon av bunkere over 100% dekning.

Selv om de har begrensede naturressurser har de mye vannkraft, så egentlig ingen grunn til skyhøy strømpris.

filtvet

Ligger nok an til rasjonering av el og at "norgespris" ryker.

Om ikke eksporten av vannkraft til eu stopper.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA